СПЕЦІАЛЬНА ШКОЛА № 9
МІСТА КИЄВА
( за навчальними програмами для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом)
Урок хімії в 10 класі
Тема. Поняття про рН розчину.
Мета:
Формування ключових компетентностей :
- саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій
- інформаційної – вміння робити скорочені записи, висновки й
узагальнення;
- комунікативної — вміння працювати в групі;
- дослідницька.
Формування предметних компетентностей:
Обладнання: штатив з пробірками, індикатори, розчин оцту, розчин натрій гідрокарбонату, натрій хлориду, харчові продукти : лимонний сік, вода «Поляна квасова», солодка газована вода, господарське мило, шампунь, зубна паста.
Форми роботи: бесіда, лекція, гра «Знайди відповідність», робота в парах, робота з ПС, демонстрація, дослід.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вивчається тема «Розчини, теорія електролітичної дисоціації, йонні рівняння».
Установіть відповідність між реагентами та скороченими іонними рівняннями реакцій:
Складіть повні та скорочені іонні рівняння , які відповідають таким молекулярним :
CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2 + Na2SO4
BaCl2 + Na2SO4 = BaSO4 + 2NaCl
AgNO3 + NaCl = AgCl + NaNO3
Після виконання завдання , учням пропонується перевірити правильність виконання, поставити собі оцінки:
Кількість виправлень |
Оцінка |
1 |
9 |
2-3 |
8 |
4-5 |
7 |
6-7 |
6 |
8-9 |
5 |
ІV.Мотивація навчальної діяльності.
На парті І групи стоїть пробірка з розчином хлоридної кислоти
На парті ІІ групи стоїть пробірка з розчином натрій гідроксиду
У вчителя на столі стоїть пробірка з водою. Кожна група учнів виявляє як змінюється забарвлення індикатора у виданих розчинах.
І група – індикатор змінив забарвлення на червоне
ІІ група – індикатор змінив забарвлення на синє
У вчителя – забарвлення індикатора не змінилося
Робим висновок : зміна забарвлення залежить від того, які йони утворюються під час дисоціації електролітів.
V. Вивчення нового матеріалу.
5.1. Кислотність середовища. (слайд 1)
Кислотність розчинів характеризує вміст кислот, або лугів у розчині, тому можна сказати, що визначитися з характеристикою кислотності середовища можна за допомогою умісту іонів Н+, та ОН¯.
НCl = H+ + Cl¯ середовище кисле, лакмус червоний
NaOH = Na+ + OH¯ середовище лужне, лакмус синій
Н2О = Н+ + ОН¯ середовище нейтральне, лакмус забарвлення не
змінив
У чистій воді концентрація іонів Н+ і ОН¯ однакова ( вода слабкий електроліт), тому середовище нейтральне.
Кількісно кислотність середовища характеризується водневим показником рН, що пов'язаний з вмістом катіонів Гідрогену в 1 л розчину.
В нейтральному розчині рН = 7
В кислому розчині рН < 7
В лужному розчині рН > 7
Поняття рН було введено в 1909 році датським хіміком Серенсеном.
Випробуйте індикаторами : грунт для квітів, розчин питної соди, розчин оцету, розчин мила.
Дані дослідів занесіть у таблицю
Рідина, що досліджується |
Показник рН |
Середовище |
Грунт для квітів |
рН = |
|
Розчин питної соди |
рН = |
|
Розчин оцету |
рН= |
|
Розчин мила |
рН= |
|
Давно помічено, що соки деяких рослин змінюють забарвлення при дії певних речовин. Якщо немає хімічних індикаторів , то для визначення середовища розчинів можна використати саморобні індикатори із рослинних матеріалів. Ними можуть бути квіти пеларгонії, пелюстки мальви, півону, ірису, плоди чорниці, черемхи, винограду. Звичайний чай – також індикатор. Якщо в чашку з міцним чаєм додати краплини лимонного соку, він зразу посвітліє. Якщо розчинити в чаєві харчову соду, розчин стане темнішим ( пити такий чай не рекомендують). Рослинні індикатори можна використовувати в побуті. Сік буряку в кислому середовищі змінює свій рубіновий колір на яскраво червоний, а в лужному - на жовтий. Знаючи цю якість можна зробити борщ яскравішим. Для цього до страви додають трохи оцту або лимонного соку.
Слайд 5
Для здорового життя людини дуже неприємний стан, коли рН не норма. Живі істоти теж реагують на показники рН. Вся риба гине при рН = 4,2, яйця жаби гинуть при рН = 5.
Для використання косметичних засобів теж необхідно мати уявлення про рН. Наприклад - рН шкіри людини 5,5, тому важливо використовувати різні косметичні засоби з близьким до природного рН щкіри. Проте кожний з нас настільки індивідуальний , що говорити про те , що рН шкіри у всіх повинен бути 5,5 - не можна . Навіть різні частинки тіла мають різні значення рН: шкіра голови : 4,5 – 5,5; шкіра обличчя: 4,3 – 5,9; долоні: 5,0 – 5,3; ступні : 6,5.
VІ. Підбиття підсумків уроку. Оголошення оцінок.
VІІ. Домашнє завдання .
Підручник §13 читати, визначити середовище деяких розчинів, заповнити таблицю. За бажанням додайте фото.
Рідина, що досліджується |
Показник рН |
Середовище |
Грунт для квітів |
рН = |
|
Розчин молока |
рН = |
|
Розчин лимонного соку |
рН= |
|
Мінеральна вода |
рН= |
|
Розчин нашатирного спирту |
рН = |
|
Учитель вищої категорії
Полянська Тетяна Михайлівна