Урок: "Поняття про природні родини хімічних елементів"

Про матеріал
Архівний файл містить презентацію та конспект уроку із вказаної теми. Для коректної роботи вбудованого відео архів потрібно розпакувати і всі файли залишити в папці
Зміст слайдів
Номер слайду 1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Номер слайду 2

Поняття про природні родини хімічних елементів

Номер слайду 3

Благород-ні гази Халько-гени Галогени Лужнозе-мельні метали Лужні метали Природні родини хімічних елементів

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Лужні метали Li Na K Rb Сs Fr

Номер слайду 6

678 28 1,87 133 Cs Цезій 688 39 1,53 85 Rb Рубідій 774 64 0,86 39 К Калій 883 98 0,97 23 Na Натрій 1340 181 0,53 7 Li Літій tкип°С tпл°С ρ, г/см3 Ar Позна-ченя Назва

Номер слайду 7

Взаємодія з киснем повітря Взаємодія з водою Хімічні властивості

Номер слайду 8

Закінчіть рівняння реакцій Li + H2O ______________ Na + H2O ______________ K + H2O ______________

Номер слайду 9

Галогени F Cl Br I At

Номер слайду 10

Фіолето­вий Темно-бурий Жовто-зелений Світло-жовтий Колір 183 114 4,93 127 І Іод 58 - 8,2 3,14 80 Вr Бром -34 -101 1,57 (р.) 35.5 Сl Хлор -183 -219 1,51 (р.) 19 F Флуор Tкип °С Tпл °С ρ, г/см3 Ar Поз-на-ченя Назва

Номер слайду 11

Хімічні властивості

Номер слайду 12

Закінчіть рівняння реакцій Cl2 + Fe _____________ Br2+ Al ______________ I2 + Al ______________

Номер слайду 13

Благородні гази

Номер слайду 14

-65 -71 [222] Rn Радон -108 -112 131 Хе Ксенон -153 -186 -246 - 269 Tкип °С -157 84 Кг Криптон -189 40 Аг Аргон -249 20 Ne Неон -272 4 Не Гелій Tпл °С Ar Позна-ченя Назва

Перегляд файлу

Урок №2

Тема. Поняття про природні родини хімічних елементів

Мета: сформувати уявлення про природні родини елементів на прикладі лужних металів, галогенів, благородних газів, на основі вивчення властивостей вищевказаних природних родин підготувати до сприйняття періодичного закону Д.І.Менделєєва; удосконалити навички порівнювати — знаходити спільне і відмінне.

хід уроку

  1. Організація класу
  2. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці створеним нами детективним агентством була проведена грандіозна робота. Чи не була їх праця даремною? Давайте спробуємо пригадати основні моменти минулого уроку, а для цього пограємо в «Хімічну лотерею». Звичайно лотерея передбачає тільки удачу, а в нашій доведеться потрудитись, за номерком який ви виберете захований портрет необхідно впізнати вченого і пригадати його вклад у класифікацію хімічних елементів. але можна отримати й сюрприз (1 чи 2 бали до загальної оцінки за урок)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Світ природи дуже різноманітний. Чи можемо ми визначити, скільки видів рослин і тварин на нашій Землі? їх дуже багато. Кожну рослину, кожну тварину вивчити неможливо. Для цього не вистачить цілого життя. Але все ж таки ми вивчаємо. Як? (Діти відповідають.) Аналізуючи ваші відповіді, я роблю висновок, що всі рослини і тварини класифікують, систематизують, об'єднують у класи, родини та інші групи на основі різних ознак. Достатньо вивчити детально один вид (наприклад, голубів) і вже можна говорити про клас птахів у цілому. Так само і в хімії. Скільки хімічних елементів відомо? Так, 110. Ми не будемо вивчати кожний хімічний елемент, а спробуємо виявити спільне між ними, об'єднати, систематизувати, знайти взаємозв'язки.

Запишемо тему уроку.

  1. Вивчення нового матеріалу

Серед металів і неметалів траплялися дуже схожі речовини. Учені об’єднали їх в окремі групи і дали їм назви. Більш детально ми з вами ознайомимось з групами: лужні метали, галогени, інертні (благородні ) гази.

Як ви думаєте чому ці елементи об’єднали в природні родини. (проводиться аналогія з родиною в класифікації тварин, людською родиною роблячи акцент на схожість)

Назвіть хімічні елементи, що відносяться до родини лужні метали, символи їх знаходяться на слайді. Зверніть увагу в якій групі періодичної системи вони розташовані?

Лужні метали — це хімічні елементи з різко-вираженими металевими властивостями.

Фізичні властивості лужних металів

Назва

Позначеня

Ar

ρ, г/см3

tпл°С

tкип°С

Літій

Li

7

0,53

181

1340

Натрій

Na

23

0,97

98

883

Калій

К

39

0,86

64

774

Рубідій

Rb

85

1,53

39

688

Цезій

Cs

133

1,87

28

678

Англійський хімік Г. Деві підчас електролізу лугу КОН відкрив новий елемент, який він назвав потассіум, оскільки англійці називали КОН їдким поташем. Деві кинув калій у воду й очікував, що метал має негайно опуститися на дно. Але калій повівся інакше. З гучним шипінням цей метал забігав по поверхні води. Потім пролунав оглушливий вибух, і над потассіумом спалахнуло лілове полум'я. Так він і носився по воді, поки, не перетворився на їдкий луг.

Давайте переглянемо відеофрагменти і запишемо відповідні рівняння реакцій

Про цезій і рубідій, відкриті іншими вченими, писали, що це легкі сріблясті метали, які так само, як літій і калій, загорялися на повітрі, бігали по воді з полум'ям і тріском, навіть більш несамовито, ніж калій і натрій. Усі лужні метали зберігають під шаром гасу. Солі Рубідію і Цезію не відрізняються від звичайної кухонної солі. Їдкий цезієвий луг та їдкий рубідієвий луг були слизькими на дотик і мильними, подібно до їдкого натру та їдкого калі.

Наступна природна родина – галогени, це — типові неметали, у періодичній системі розташовані в VII групі головної підгрупи. їх назва походить від слів галас — «сіль» і ген — «той, що народжує». Це речовини молекулярної будови, їх молекули двохатомні

Фізичні властивості галогенів

Назва

Позначеня

Ar

ρ, г/см3

tпл°С

tкип°С

Колір

Флуор

F

19

1,51 (ж.)

-219

-183

Світло-жовтий

Хлор

Сl

35.5

1,57 (ж.)

-101

-34

Жовто-зелений

Бром

Вr

80

3,14

-8,2

58

Темно-бурий

Іод

І

127

4,93

114

183

Фіолето­вий

Флуор — газ ясно-зеленого кольору, дуже отруйний. Багато вчених, які працюють із ним, постраждали від цього. Найбільш активний неметал (у флуорі навіть вода горить).

Хлор — важкий газ зеленого кольору з різким запахом, отруйний.

Бром — важка темно-коричнева рідина, дуже активний неметал, але менш активний, ніж хлор.

Іод — темно-фіолетові кристали, активний неметал, найменш активний у ряді галогенів.

Такі зміни в активності добре видно при взаємодії з металами, перегляньте відеофрагменти та запишіть рівняння відповідних реакцій

Інертні елементи — це елементи головної підгрупи VIII групи періодичної системи. Назвіть їх. У 1868 році француз Жансе й англієць Лок'єр під час вивчення сонячних протуберанців відкрили спектр нового хімічного елемента, що не належав жодному з відомих на земній кулі. «Небесний» елемент назвали Гелієм. Через 25 років Релей виявив у звичайному повітрі домішок, який , не вступав у хімічні реакції. Цей елемент назвали Аргон («ледачий»).

Незабаром Гелій був виявлений у мінералах, що містять Уран і Торій. Гелій виявився найлегшим після водню газом.

У 1897 році англієць Рамзай передбачив існування ще однієї газоподібної речовини, що мала перебувати між Гелієм і Аргоном. Це виявився відкритий у 1898 році Неон. А потім у короткий строк Рамзай та його співробітник Траверс виявили в земній атмосфері ще два елементи — Криптон («таємний») і Ксенон («прихований»).

Фізичні властивості благородних газів

Назва

Позначеня

Ar

tпл°С

tкип°С

Гелій

Не

4

-272

-269

Неон

Ne

20

-249

-246

Аргон

Аг

40

-189

-186

Криптон

Кг

84

-157

-153

Ксенон

Хе

131

-112

-108

Радон

Rn

[222]

-71

-65

Тривалий час не вдавалося одержати сполуки цих елементів. їх назвали інертними газами. З кожним роком розширюється сфера застосування інертних газів. Легкість і негорючість гелію використовують для заповнення ним повітряних куль і дирижаблів. В інертному середовищі аргону здійснюють електрозварювання металів, що легко окиснюються. Неоном, аргоном, криптоном і ксеноном заповнюють електричні лампочки. Суміш гелію з киснем застосовують для дихання під час підводних робіт. Якщо крізь розріджені інертні гази пропускати електричний струм, то вони випромінюють світло різного забарвлення. Наприклад, аргон дає синє світіння, неон — червоне, тому їх використовують для світлових реклам і в маяках

  1. Осмислення вивченого.

З вами зараз ми зіграєм

У цікаву досить гру.

Що сьогодні ми вивчали,

Зараз я вам всім назову.

Ви сидіть тихенько,

Слухайте уважненько.

Якщо з відповіддю згодні,

Плескайте в долоні.

Ну, якщо ж тут щось не так,

Ви подайте інший знак


  1. До групи лужних металів належать такі елементи: Літій, Рубідій, Цезій, Натрій, Кальцій. (Ні.)
  2. Натрій і калій мають металічний блиск. (Так.)
  3. Натрій і калій енергійно реагують з водою за звичайних умов. (Так.)
  4. У сполуках Натрій і Калій завжди двовалентні. (Ні.)
  5. Натрій гідроксид і калій гідроксид нерозчинні у воді. (Ні.)
  6. Метали натрій і калій м'які, легко ріжуться ножем. (Так.)
  7. Натрій і калій тугоплавкі. (Ні.)
  8. Лужні метали погано проводять електричний струм і теплоту. (Ні.)
  9. Усі лужні метали мають однакову густину, а також однакові значення температур плавлення та кипіння. (Ні.)
  10. Розчини гідроксидів натрію і калію змінюють забарвлення індикаторів. (Так.)
  11. Флор та хлор – це малоактивні неметали (ні)
  12. В перекладі з грецької галогени означає ті що народжують сіль (так)
  13.  Бром за звичайних умов – рідина (так)
  14. Йод за звичайних умов – газ (ні)
  15. У галогенів із підвищенням відносної атомної маси підвищуються температури кипіння (Так)
  16.  Хлор використовують для заповнення дирижаблів (ні)
  17. Молекули галогенів двохатомні (так)
  18. Гелій – найлегший після водню газ(так)
  19. Неон використовують для світлових реклам(так)
  20. Ксенон активно взаємодіє з галогенами(ні)
  21. Суміш гелію з киснем застосовують для дихання під час підводних робіт(так).
  1. Домашнє завдання

Вивчити §20 (повністю),

zip
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
21 жовтня 2022
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку