Розробки матеріалів допоможуть учителеві у сприянні формуванню в учнів ключових та предметних компетентностей та у завданні реалізацій наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури. У розробках використані підручники за авторством О.М.Ніколенко та ін., В.В.Паращич та ін., Н.Р.Міляновської.
№ з/п |
Дата |
Кіль- кість годин |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу. Тема уроку |
Теорія літератури |
29.
|
|
1
|
Наскрізні лінії літературного компонента (НЛ): НЛ-1,2,3,4 Ключові та предметні компетентності: -визначає реалізм як великий художній напрям у Європі та США межі ХІХ-ХХст.; специфічні ознаки реалізму як художнього напряму в літературі й мистецтві, чинники йо- го розвитку (історичні, естетичні, філософські), національну специфіку в різних країнах; -сприймає явища літератури в контексті роз- витку світової культури; -називає головні ознаки і проблеми літератури реалізму та його жанри; -розуміє особливості взаємодії реалізму з ін-шими напрямами ХІХст. (романтизмом, нату- ралізмом); -читає, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, навчальне) під час роботи зі статтею підручника про реалізм; -уміє чітко формулювати визначення; перетво- рювати інформацію з однієї форми в іншу (складання схеми або таблиці «Ознаки реаліз- му»); використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань, підготовки повідом- лення «В.Г.Бєлінський – теоретик реалізму», проекту «Реалізм в образотворчому мистецт- ві»; проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень; -знає видатних митців доби Реалізму, розкри- ває їхнє значення в історії літератури та мис- тецтва; -виявляє нове світобачення, яке прийшло на зміну романтизму; риси реалізму у прочитаних творах; -розкриває зв’язок реалізму з історією культу- ри та філософської думки; -проводить паралель між романтизмом та Реалізмом, Просвітництвом і Реалізмом. |
Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реаліз-му як літературного напряму (зв'язок із дійс-ністю, аналітизм, типо-вість образів і ситуацій, розкриття впливу соці-ального середовища на людину, критичний па-фос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.). Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом).
|
Романтизм, реалізм та його ознаки, критич-ний реалізм, натуралізм, |
Українознавчий аспект |
Культурологічний аспект |
Елементи компаративістики |
Міжпредметні зв’язки |
Традиції та своєрідність українського реалізму: М.Вовчок, І.Нечуй-Левиць-кий, С.Руданський, А.Свидницький, П.Мирний, П.Грабовський, Б.Грінчен-ко, І.Франко, І.Карпенко-Карий, М.Кро-пивницький, М.Старицький та ін. «Исторические песни малорусского на- рода» М. Драгоманова і В. Антоновича, «Чумацкие народные песни» І.Рудчен- ка).
|
Літературний маніфест реалізму – передмова О.де Бальзака до «Людської комедії». Перші теоретики реалізму: Г.Курбе та Ж.Шанфльорі. Живопис: Г.Курбе, Т.Руссо, Ж.-Ф.Мілле, Ж.Бретон (Франція); італійський реалістичний живопис – веризм; російський та український реалістичний живопис, «пе- редвижництво» (М.Ге, І.Рєпін, В.Перов, І.Крамськой, В.Васнецов, О.Венеціанов, К.Трутовський; Т.Шевченко, Д.Левицький, М.Ярошенко, М.Пимонен- ко, Д.Боровиковський, С.Васильківський, М.Самокиш, К.Устиянович, А.Манастирський, О.Курилас, О.Нова- ківський, І.Труш тощо). Граверне мистецтво. Традиції Т. Шевченка продов-жували К. Трутовський, Л. Жемчужников (1861-1862 pp.- альбом офортів «Живописна Україна», перший ви- пуск здійснений Т.Шевченком), І. Соколов, О. Сласті-он (літографії до альбому «Старовина українська і за-порізька»). Музика: Дж.Верді «Отелло», «Ріголетто», «Аїда», «Травіата», «Трубадур»; Ж.Бізе «Кармен»; С.Гулак-Артемовський – перша українська опера «Запорожець за Дунаєм»(1862); опери М.Лисенка «Та- рас Бульба», «Наталка-Полтавка», «Різдвяна ніч»; його вокальні твори під загальною назвою «Музика до «Кобзаря» Шевченка», збірки народних пісень, роман- си на слова І. Франка, Лесі Українки, М. Старицького; творчість С.Воробкевича, А.Вахнянина, Д.Січинського. Скульптура: пам’ятник Б.Хмельницькому в Києві (ск.М.Микешин - 1888); князю Володимиру в Києві (ск.В.Демут-Малиновський, П.Клодт; арх. Т.Тон); ук- раїнські скульптори Л.Позен ( «Жебрак», «Кобзар», «Скіф») і П.Забіла (погруддя Т.Шевченка,М.Некрасова, пам’ятники М.Гоголю в Ніжині, О.Пушкіну в Москві). Архітектура: оперні театри в Одесі (арх.Ф.Фельнер і Г.Гельмер – 1884-1887), Києві (арх.В.Шребер-1897- 1901) та Львові (арх. З.Горголевський – 1897-1900); бу- динок Львівського політехнічного інституту (арх. З.За- харевич – 1873-1877). Театр: 70-і роки ХІХст. – становлення професійного українського театру (під керівництвом М.Кропивниць- кого у 1882р.в Єлисаветграді було створено першу ук- раїнську професійну трупу «Театр корифеїв»). У 1883р. до трупи М.Кропивницького приєдналася аматорська трупа М.Старицького, який і очолив «Театр корифеїв». Визнаними діячами першого професійного українсько- го театру були І.Карпенко-Карий (Тобілевич), П.Сакса- ганський, М.Садовський, М.Заньковецька та ін.). Технічні відкриття: винайдення динаміту (Альфред Нобель), залізобетону (Жозеф Моньє), методу розкла- дання нафти (Дмитро Менделєєв), автомобіля, який працює на бензині (Карл Бенц).
|
Доба Просвіт- ництва і доба Ро- мантизму.
|
Географія, історія, англійська мова, німецька мова, укра- їнська література.
|