Розробки матеріалів допоможуть учителеві у сприянні формуванню в учнів ключових та предметних компетентностей та у завданні реалізацій наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури. У розробках використані підручники за авторством О.М.Ніколенко та ін., В.В.Паращич та ін., Н.Р.Міляновської, календарно-тематичний план за авторством І.Л.Столій та ін.
№ з/п |
Дата |
Кіль- кість годин |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу. Тема уроку |
Теорія літератури |
11.
|
|
1
|
Наскрізні лінії літературного компонента (НЛ): НЛ-1,2,3,4 Ключові та предметні компетентності: -визначає романтизм як великий художній напрям у Євро- пі та США межі ХVІІІ-ХІХст.; специфічні ознаки роман- тизму як художнього напряму в літературі й мистецтві, чинники його розвитку (історичні, естетичні, філософські), національну специфіку в різних країнах; -уміє готувати повідомлення про музику та живопис доби Романтизму, проводити пошукову діяльність, готувати проекти «Романтизм у живописі», «Романтизм у музиці», словесно оформлювати результати досліджень; читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, навчальне, пошукове) під час роботи зі статтею підручника про романтизм; виокремлювати головну та другорядну інформацію; чітко формулювати визначення; перетворю- вати інформацію з однієї форми в іншу (складання схеми або таблиці «Романтизм і його ознаки», «Особливості та жанри літератури романтизму»); -сприймає явища літератури в контексті розвитку світової культури; -називає головні ознаки і проблеми літератури романтизму та його жанри; -знає видатних митців доби Романтизму, розкриває їхнє значення в історії літератури та мистецтва; -виявляє нове світобачення, яке прийшло на зміну про- світницькій ідеології; -розкриває зв’язок романтизму з історією культури та фі- лософської думки; -пояснює сутність романтичного бунту; -проводить паралель між класицизмом, Просвітництвом та добою Романтизму.
|
Романтизм. Історичні, ес- тетичні, філософські чин-ники розвитку романтиз- му. Основні ознаки ро- мантизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних краї- нах.
|
Романтизм, романтичний герой, жанри романтизму, «світова скорбота», сплін. |
Українознавчий аспект |
Культурологічний аспект |
Елементи компаративістики |
Міжпредметні зв’язки |
Традиції та своєрідність українського ро- мантизму: зв’язок із національно-визволь- ним рухом в Україні; не космополітичний, а національний характер тем, мотивів і образів; «філософія серця» Г.Сковороди-філософсь- ке підґрунтя українського романтизму; спе- цифічні типи українських романтичних геро- їв (козак, борець за народну волю, кобзар та ін.); більш тривалий період преромантизму, починаючи з середини ХVІІІ ст., в якому ви- зрівали ідеї національної свободи, проявляв- ся інтерес до фольклору, історії народу, фор- мувалися літературні жанри. Романтизм в Україні: видана 1818 року в Петербурзі «Грамматика малороссийского наречия» О. Павловського і збірка М.Церте- лева «Опыт собрания старинных, малорос- сийских песен» з висловленими в них думка- ми про глибоку своєрідність і самостійність української мови й української народної пое- зії. Твори Л.Боровиковського, М.Петренка, А.Метлинського, Є.Гребінки,В.Забіли, Г.Квітки-Основ’яненка, М.Максимовича, П.Гулака-Артемовського, «Руської трійці» (М.Шашкевича,І.Вагилевича, Я.Головацько-го), А.Могильницького, М.Костомарова, Т.Шевченка, Кирило-Мефодіївського братства.
|
Філософське підгрунтя романтизму: німець- ка ідеалістична філософія І.Канта,В.Шлегеля, Ф.Шеллінга; суб’єктивний ідеалізм Й.Г.Фіхте; теорія Й.Гердера; використання ідей Ж.Ж.Рус- со (відмова від раціонального розуміння люд- ської природи, утвердження великої ролі по- чуттів у формуванні особистості й осягненні нею світу, протиставлення природи та цивілі- ізації). Наукові досягнення: французи Жан Ламарк (розробив еволюційну теорію та ввів поняття «біологія»; Анрі Ампер (відкрив закон взаємо- дій електричного струму); росіянин Микола Лобачевський (створив неевклідову геоиет- рію); англійці Майкл Фарадей (відкрив явище електромагнітної індукції), Джеймс Джоуль експериментально довів закон збереження енергії); німці Йоганн Гал (відкрив планету Нептун), Роберт Маєр (сформулював закон збереження та перетворення енергії). Технічні відкриття: створення паровозу Ро- бертом Тревітіком; будівництво першого па- роплава Робертом Фултоном; газове освітле- ння вулиць у Лондоні; винайдення Самуеля Морзе; відкриття процесу вулканізації Чарлзом Гульїв. Живопис: Е.Делакруа «Свобода на барика- дах»; Ж.-П.Гуоль «Взяття Бастилії повсталим народом під час Французької революції 1789 року»; Г.Петер «Замок у місячному світлі»; Т.Жеріко «Пліт Медузи»; Ф.Гойя «Капрічіос»; К.-Д.Фрідріх «Розбита надія», малюнок «Ро- мантично налаштований читач»; О.Рунге «Ми утрьох» (автопортрет); В.Блейк «Ангели»; В.Тернер «Рибалки в морі»; Дж.Констебл «Віз сіна»; О.Кіпренський «Дівчинка з маковим він- ком і гвоздикою в руці»; І.Айвазовський «Дев’ятий вал»; Д.Г.Росетті «Мрія дня». Графіка: Г.Фюзелі «Відчай художника»; Ф.Гойя «Лихоліття війни», «Сон розуму по- роджує чудовиська»; О.Кіпренський «Чаплиц Юхим»; Е.Делакруа «Гамлет і Дух убитого батька». Музика: Ф.Шопена, Ф.Шуберта, Р.Шумана, Ф.Ліста, Ф.Мендельсона, К.М.Вебера, Р.Вагне- ра, Й.Брамса, А.Дворжака, Е.Гріга,україн-ських композиторів: С.Гулака-Артемовського, М.Вербицького,Олександра та Іллі Лизогубів, Г.Рачинського, П.Сокальського. Скульптура: Ф.Рюд «Марсельєза» (барельєф на Тріумфальній арці в Парижі); «Жанна д’Арк»; І.Боннарде «Оплакування Христа»; А.Д.Шоде «Наполеон-законодавець»; Бозіо «Апофеоз страченого революцією короля Луї ХVІ» ;Д.д’Анже – скульптурна група для фронтону Пантеона в Парижі; А.Фальг’єр «Алегорія музики»; Ф.Бартольді, «Фонтан Чотирьох річок»; Ж.-Б.Карпо «Алегорія Тан- цю»; Г.Доре «Кохання в руках Долі»; Роден «Мислитель», «Три тіні пекла»; Е.Гійом – погруддя Наполеона; Клодт «Коні». Архітектура: сукупність «романтичних» стилів – неоготика, «романтичний історизм», неоренесанс, неовізантійський стиль, неогрек (Грецьке відродження). Віденський парламент (неогрек; арх.Ф.ван Гансен); каплиця Дому військових інвалідів у Львові (неовізан-тійський стиль; арх. Ф.ван Гансен); храм-пам’ятник О.Невського в Софії (неовізан-тійський стиль; арх.О.Померанцев); Одеський театр опери та балету («романтичний історизм»; арх.Тома де Томон);Воронцовський палац в Ялті; (арх.Ф.Боффо і Т.Гаррісон); Аскольдова могила – церква Св.Миколая в Києві; Гошівський монастир (арх. Мозер; Івано-Франківська обл.); Будівля Парламенту в Оттаві (неоготика)і; палаци братів Галаганів у Сокиринцях і с.Дігтярі (палацово-маєткова архітектура в Чернігівській обл.); Кришталевий палац в Лондоні арх.Д.Пакстон); оранжерея ботанічного саду в Парижі(поєдна-ння скла і металу); будівля Національного театру в Празі (неоренесанс); будівля складів доку св..Катерини в Лондоні (арх.Т.Телфорд); Театр: В.Гюго (правила нового театру в пе-редмові до «Кромвеля»); А.де Мюссе (жанр ліричної комедії); Дж.Н.Г.Байрон і П.-Б.Шеллі (герої – одинаки-бунтарі); В.Шлегель (творець «шекспірівського культу»); Г.фон Клейст, Е.Т.А.Гофман. Найбільші актори романтичного театру - П. С. Мочалов (1800-1848) в Росії; Л. Деврієнт (1784-1832) в Німеччині; А. Рісторі (1822-1906) в Італії; П. Бокаж (1799-1862) у Франції; М. Дорваль (1798 -1849) у Франції. |
Доба Романтизму в Європі, США та Україні.
|
Географія, історія, англійська мова, німецька мова, укра- їнська література.
|