Урок в технології критичного мислення. Розроблено завдання до кожного методу. Мета: ознайомити учнів з поняттям «відсоток», вчити записувати його.
Урок математики в 5 класі
Тема. Поняття про відсотки
Мета: ознайомити учнів з поняттям «відсоток», вчити записувати його; ознайомити з
новою формою запису десяткових дробів.
Розвивати пам'ять, обчислювальні навички та логічне мислення.
Виховувати інтерес до навчання, уважність, працьовитість, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: Картки із завданнями, вислови, «чарівна скринька», «рюкзак», куб.
Хід уроку
І. Розминка
А. Метод «Закінчи речення одним словом»
Діти, на початку нашого уроку, я пропоную вам, заручитися підтримкою своїх однокласників. Для цього ви маєте закінчити речення одним словом «Я бажаю тобі…» (успіху, перемоги, творчості, наснаги і т.д.)
Б. Метод «Кросворд»
Пропонується учням колективно скласти простий кросворд до вертикально записаного слова «дроби».
ІІ. Актуалізація
А. Метод «Зайві елементи»
Перед кожним з вас лежать карточки із завданнями. Вам потрібно у запропонованому переліку знайти та підкреслити зайві елементи
Б. Метод «Чарівна скринька»
Діти дістають із «скриньки» карточки і мають виконати завдання, записані на карточках.
ІІІ. Обґрунтування навчання
Учитель. У мене в руці ось така грошова купюра (100 грн). Скільки у мене грошей? Якщо цю купюру я розміняю по 1 гривні, то скільки отримаю одногривневих купюр? (100). Отже, одна гривня це одна сота від ста гривень.
У практичних задачах цілий ряд величин досить знати з точністю до сотих частин.
1 к. = 0,01 грн.;
1 см = 0,01 м.
Ми знаємо, що інакше називають половиною, — четвертиною, — третиною. Чи має назву ? (відповіді дітей). Запишіть тему сьогоднішнього уроку «Поняття про відсотки»
ІV. Усвідомлення змісту
А. Метод «Читання в парі – узагальнення в парі»
Учні в парах уважно читають текст підручника, щоб зрозуміти його. Після прочитаного учні дають собі відповіді на запитання: «Про що йдеться в даному пункті?» Чи є відповідь на запитання «Як називається 0,01 частина числа?». Відповіді тихо між собою обговорюють. Якщо окремим парам потрібна допомога, то вчитель консультує їх з проблеми, що виникла.
Б. Метод «Доповни речення»
Учитель готує речення, в яких пропущено певні частини, а учні повинні доповнити ці речення за матеріалом з яким вони щойно ознайомилися. «Для того, щоб…, потрібно…» після цього робляться колективні висновки як перетворити десяткові дроби у відсотки і навпаки, як знайти відсотки від числа. Учні роблять відповідні записи в зошитах.
= 0,01 = 1 %.
Тобто відсотки — це особлива форма запису дробів.
Тому можна перетворювати відсотки у дроби: 1 % = 0,01,
2% = 2 · 0,01 = 0,02;
15% = 15 · 0,01 = 0,15;
100% = 100 · 0,01 = 1;
125% = 125 · 0,01 = 1,25.
Маємо: щоб записати відсотки десятковим дробом, треба кількість відсотків помножити на 0,01 (поділити на 100), при цьому 100 % = 1!
Також можна розв'язувати обернену задачу: будь-який десятковий дріб записати у вигляді відсотків: знаючи, що 1 = 100%, можемо сказати, що
2 = 2 · 100 % = 200 %; 0,3 = 0,3 · 100%; = 30 %;
0,125 = 0,125 · 100 % = 1,25.
Висновок: будь-яке число можна виразити у відсотках і навпаки; будь-яку кількість відсотків можна виразити десятковим дробом.
V. Рефлексія
А. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Взаємне навчання»
Розв’язування вправ № 1026 і 1028 (в групах). Керівники груп допомагають членам своєї команди, які не можуть справитися самостійно.
Метод «Збери половинки»
Учитель роздає кожному учневі половинки фраз або числових виразів записаних на папері. Учні, обмінюючись один з одним інформацією, шукають свою половинку.
Самостійна робота
Учні отримують на картках завдання, розв’язавши які, за таблицею мають скласти слова. Тоді зі слів увесь клас має скласти вислів американського математика «Математику не можна вивчати, спостерігаючи, як це робить сусід»
Б. Підсумок уроку
Метод «Розумний куб»
Учень кидає куб і відповідає на запитання, яке йому випало на певній грані.
Метод «Рюкзак»
Учні записують на папері відповіді на запитання: «Які з тих знань, умінь, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, для виконання домашнього завдання? Що сподобалося на уроці? Про що розкажуть батькам?» Папірці з відповідями учні складають в «рюкзак».Якщо є час вибірково зачитуються відповіді. Керівники груп виставляють оцінки членам своєї команди.
В. Домашнє завдання
Опрацювати п. 34.
Розв’язати № 1025(1 – 3); 1027; 1029.
Підготувати повідомлення: - Де найчастіше використовуються відсотки?
Завдання до методу «Зайві елементи»
Завдання до методу «Чарівна скринька»
Знайдіть пропущене число:
35,1 · □ = 0,351;
Знайдіть пропущене число:
436 · □ = 0,436;
Знайдіть пропущене число:
6,58 · □ = 0,658;
Знайдіть пропущене число:
65,8 · □ = 6,58.
знайдіть добуток:
4,6 і 0,1;
знайдіть добуток:
4,6 і 0,01;
знайдіть добуток:
4,6 і 0,001.
обчисліть частку:
27,2 : 0,1;
обчисліть частку:
27,2 : 0,01;
обчисліть частку:
27,2 : 0,001.
Виконайте дії: Виконайте дії: Виконайте дії:
3658,1 : 100; 10,5 : 10; 306,02 : 100;
Виконайте дії: Виконайте дії:
243 : 10; 745 : 100.
Як помножити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001 і т.д.?
Як поділити десятковий дріб на 0,1; 0,01; 0,001 і т.д.?
Завдання до методу «Збери половинки»
Відсотком називається – сота частина числа
1,25 - 125%
15% - 0,15
40% - 0,4
1% 100
Відсотком називається – сота частина числа
1,25 - 125%
15% - 0,15
40% - 0,4
1% 100
Відсотком називається – сота частина числа
1,25 - 125%
15% - 0,15
40% - 0,4
1% 100
Завдання для самостійної роботи
І група
1. Перетворіть числа у відсотки
1) 2,25
2) 0,3
3) 0,25
4) 31
2. Перетворіть відсотки у числа
5) 34%
6) 2,67%
7) 42%
8) 540%
30% |
0,34 |
5,4 |
225% |
0,42 |
0,0267 |
3100% |
25% |
те |
ку |
на |
ма |
мож |
не |
ти |
ма |
ІІ група
1. Перетворіть числа у відсотки
1) 2,25
2) 0,3
3) 0,25
4) 31
2. Перетворіть відсотки у числа
5) 34%
6) 2,67%
7) 42%
8) 540%
30% |
0,34 |
5,4 |
25% |
0,42 |
0,0267 |
3100% |
225% |
ча |
сте |
ючи |
ти |
га |
рі |
спо |
вив |
ІІІ група
1. Перетворіть числа у відсотки
1) 2,25
2) 0,3
3) 0,25
4) 31
2. Перетворіть відсотки у числа
5) 34%
6) 2,67%
7) 42%
30% |
0,34 |
225% |
0,42 |
0,0267 |
3100% |
25% |
це |
ть |
як |
сід |
су |
би |
ро |
Запитання на кубі
1. Що таке відсоток?
2. Як записати відсоток у вигляді числа?
3. Як число записати у вигляді відсотка?
4. 25% місяця становить 7 діб.
Що це за місяць?
5. Що означає зменшити число на 50%?
6. Як по іншому називають відсоток?