Тема уроку: «Портрет казкового героя»
Мета уроку:
- навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із портретом; закріплювати знання про портрет та засоби виразності портретного жанру; закріплювати розуміння поняття «композиція»; навчати спостерігати, дотримуватися в зображенні пропорцій та розмірів; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння малювати портрет.;
- розвивальна: формувати образне, логічне, просторове мислення; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу;
- виховна: виховувати любов до літератури; стимулювати розвиток допитливості.
Завдання уроку: навчитися малювати портрет казкового героя.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: малювання по пам’яті та за уявою.
Рівень навчання: початковий
Обладнання та матеріали: : папір А4, гуашеві фарби, пензлики, простий олівець, гумка, серветки, ємкість для води.
Зоровий ряд: ПК, фото із зображенням казкових героїв художниками, творчі роботи вчителя, зразки поетапного малювання портрета.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Керівник гуртка: -Вітаю всіх! Як настрій?
2. Організація робочих місць.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
— Чи любите ви казки?
— Які українські народні казки ви знаєте?
— Які казки є вашими улюбленими?
Гра «Придумай історію». Учні по черзі мають спробувати придумати власну казку. Імена героїв, їх кількість, характери, зовнішність – вирішують на ходу, використовуючи фантазію. Вчитель може в процесі допомагати дітям, задаючи прямі питання. Зокрема:
-У який час починається дія казки? У минулому, теперішньому чи майбутньому?
- Як називаються місце, де проходять дії казки? Опишіть його.
- Як звати головного героя? Як він виглядає? Чи є у нього хобі? Спробуйте охарактеризувати його у трьох словах.
- Чи є друзі у нашого героя? Скільки їх та як їх звати?
- З якими труднощами зіштовхується наші герої? В які пригоди вони потрапляють?
- Чи є мораль у нашій казці? Чому вона може нас навчити?
- І нарешті: як наша казка буде називатися?
3. Повідомлення теми, мети і завдань заняття.
Слово вчителя:
- Спочатку пригадайте, що таке портрет. (Вчитель слухає відповіді учнів та коментує).
- Портрет — це зображення людини, а також жанр образотворчого мистецтва.
- А що таке автопортрет?
- Автопортрет — зображення художником самого себе.
- Намалювати портрет не так і легко! Сьогодні ми спробуємо це зробити.
Перед кожним художником, який береться оформляти книгу, постають цікаві та складні завдання. Мабуть, найважливішим є створення образів героїв. їх потрібно зобразити не тільки саме такими, якими описав автор, а й вдихнути в них життя, зробити виразними, інакше кажучи — майже живими. Тільки тоді читач повірить художникові та полюбить його роботи.
Портретна ілюстрація не зображує якусь конкретну людину, а відтворює образ літературного героя таким, яким його задумав автор літературного твору.
Перш ніж розпочинати малювати, художник ретельно аналізує літературний твір, визначає, до якого проміжку часу належить розповідь, де відбувається дія, досліджує характер персонажа, якого зображує.
Український народ склав багато казок про героїв, які захищали свою родину, свій дім, свою батьківщину від ворогів і злих сил. Казкові герої завжди сміливі, могутні та справедливі, в них втілено уявлення народу про те, яким повинен бути справжній герой.
ІІІ. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
(Учні спостерігають за майстер класом вчителя та уважно слухають)
Вчитель: - Що ж необхідно для намалювати портрет правильно? В першу чергу, необхідно сформувати контур людського обличчя. Для цього не потрібно сильно натискати на олівець. Просто повторіть овал форми людини і переведіть на малюнок. Цю дія краще виконати кілька разів, до тих пір, поки не отримаєте точне рішення.
Використовуючи горизонтальний варіант лінії по центру,ми ділимо портрет на дві частини. Також, нижче здійснюємо лінію паралельно першої. Відходимо від центру лінії (нижньої) малюємо перпендикуляр і помічаємо, де буде знаходитися закінчення носа. Далі треба прорисовувати лінії, але не тисніть на олівець. Вуха також слід намалювати на цьому етапі.
Дзеркало душі – очі. Використовуйте овальні лінії, які допоможуть вам отримати деталізований варіант очей в майбутньому. Розставте позначки для повік очей, здійсните кордону очей на нижньому, верхньому і бічних рівнях. Далі - прорисуйте зіниці і підготуйте лінію для рота, зробіть перші контури для волосся.
Даний крок будемо найважчим. Тут потрібно намалювати губи, рот і брови вашого персонажа. Коли будете малювати брови - промальовувати волосся. Потім - плавно переміщайтеся до губ. Нижня губа малюється простіше, тому - слід почати з неї. Дзеркальне відображення нижньої губи для верхньої - зручний спосіб при малюванні. Рот не повинен бути надто великим, а губи - товстими. Ніс малюємо починаючи з кінчика, використовуючи елемент "галочки" - дуги по двох краях які будуть вам допомагати. праву брову, За допомогою гумки зітріть з малюнка все лінії контуру і дивимося, що виходить. Дійшовши до цього етапу - можете привітати себе. Якщо вас все влаштовує, значить ви впоралися!
ІV. Засвоєння знань і вмінь.
Вчитель пропонує учням розглянути ілюстрації, на яких зображено портрети літературних героїв; пропонує уважно роздивитися зображення; спробувати розповісти про людину, яку зображено на портреті, описати її вдачу, характер, вподобання; визначити, якими засобами виразності скористався художник для відображення свого ставлення.)
- Який момент казки художники зобразили на своїх ілюстраціях?
- Як художники ставляться до того, що зображує?
- Які засоби використовують художники, щоб висловити своє ставлення до зображуваного? Чому?
Для створення глибокого образу художники використовують усі засоби виразності: міміку обличчя, виразність погляду, пози, жесту, силует фігури.
1. Виконання учнями практичних робіт
-Уявіть свого улюбленого героя чи героїню казки (мультфільму);
-Розміщуємо у композиційному центрі зображення голови дотримуючись пропорцій.
2. Надання допомоги (необхідні зауваження по окремих роботах, додаткові пояснення при типічних помилках у багатьох).
V Підведення підсумку заняття.
Виконання роботи може викликати в учнів певні труднощі, тому основну увагу під час оцінювання робіт слід спрямувати на майстерність у передаванні настрою. При цьому необхідно м’яко звернути увагу учнів на помилки у співвідношенні окремих частин обличчя.
Вчитель робить виставку на дошці з найкращих робіт. Проводиться обговорення цих робіт.
- Яка була тема та завдання нашого заняття?
- Що цікавого для вас ви дізналися про створення художником-ілюстратором портрету казкового героя?
- Чи виникали труднощі під час виконання творчого завдання? В чому вони полягали та чи змогли ви їх вирішити? Чому?
VІ. Домашнє завдання, прибирання робочих місць.
ДОДАТКИ