Тема. Портрет. Пейзаж. Художня деталь. Робота з текстами повісті-казки Галини Вдовиченко «36 і 6 котів» та повісті-казки Галини Вдовиченко «Пригоди на острові Клаварен»
Мета. Розвиток та удосконалення ключових компетентностей учнів:
1)ініціативність та підприємливість: генерувати нові ідеї, застосувати описовий метод з метою логічного упорядкування систематизованого матеріалу, творче використання його результатів, аналізувати та систематизувати матеріал. Усвідомлення індивідуального призначення кожної людини, великої цінності людського життя, формування активної життєвої позиції, розвиток уміння висловлювати власну думку та відстояти її.
2)обізнаність і самовираження у сфері культури: розвивати творчу індивідуальність учня, грамотно і логічно висловлювати свою думку. Визначати вплив літератури на людину, її свідомість, підсвідомість.
3)соціальна й громадянська компетентності: через метод вирішення проблемного питання сприяти активному розвитку творчої уяви учня, інтелектуальному та емоційному його збагаченню, роботі в групах, умінню висловлювати свою власну думку, слухати й чути інших. Працювати з метою вироблення у слухачів естетичних смаків до творів мистецтва слова, збагачення духовного світу дитини, усвідомлення душевної краси і сили людини.
4)уміння вчитися впродовж життя: визначати мету освітньої діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання для досягнення мети, організовувати й планувати свою діяльність, контролювати , коригувати та оцінювати результати своєї освітньої діяльності. Формувати в учнів почуття прекрасного, розвивати художній та читацький смаки, навики планування. Показати дітям нові методи пошукової роботи та різноманітність тем для самостійної діяльності. Розвиток допитливого, шанобливого ставлення до світоглядних уявлень.
5)спілкування державною мовою: грамотно висловлюватися державною мовою, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, переконувати, поповнювати свій словниковий запас.
Корекційна мета:формувати уявлення дітей про характерні ознаки повісті-казки, активізувати та доповнити знання; вдосконалювати навички роботи з текстом, його переказуванням , слідкувати за послідовним й зв'язним мовленням учнів; збагачувати словниковий запас , вчити відчувати образність художнього слова; розвивати пізнавальну активність, навички критичного мислення, творчу уяву, фантазію; виховувати естетичні почуття у дітей.
Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого.
Обладнання: тексти казок, портрети авторок, малюнки дітей.
Зміст уроку:
Учитель: на попередніх уроках ми прочитали цікаві твори-казки про пригоди.
Учитель:Ось ми й через перші рядки казки відчули подих літа. Можна сказати, що в цьому реченні є елемент опису природи? (відповіді дітей).
«От саме в такий зворушливо-мирний час біля семиповерхівки з’явилася висока дівчинка в окулярах, із довгою світлою косою, в темно-синіх джинсах. На плечах — рюкзак, у руці — великий сачок на довгій палиці. Дівчинку звали Клава.
На другій руці у Клави був великий батьківський годинник, яким вона дуже пишалася. Годинник показував сьому годину й восьму хвилину. Час, коли дорослим, особливо у вихідний день, дуже не подобається чути галас.
Але Клава цим не переймалася, адже мала невідкладну справу. Вона підійшла ближче до будинку, склала долоні руркою й голосно загукала: — Ре-е-е-но-о-о-о! Пташки припинили цвірінькати. Настала тиша.
Клава трохи почекала, незадоволено похитала головою й закричала ще голосніше: — Ре-е-е-но-о-о-о!!! »
Учитель: діти, якою ви уявили головну героїню Клаву? Чи уява співпадає із зображеним на вашому малюнку? (відповіді). А тепер звернемо увагу на портрет подруги Клави-Ірини!
Учень читає:
Нарешті двері балкона на п’ятому поверсі відчинилися,й визирнула друга дівчинка — стрижена «під хлопчика» й одягнута майже так само: джинси, футболка, рюкзак за плечима. (…) За кілька хвилин дві подруги-п’ятикласниці вже весело йшли стежкою, що вела до ріки. А подвір’я знову поглинула вранішня тиша.
Тут варто додати, що цю дівчинку насправді звали Ірина. Але через те, що вона ходила на секцію фехтування й захоплювалася пригодами піратів і мушкетерів, у класі її почали називати скороченим і майже хлопчачим іменем — Рен, а вже згодом Клава вигадала це ім’я — Рено.
Учитель: Шановні діти, як ви гадаєте, чи можна назвати дружбу дівчат міцною? Вони поважали думку одна одної? Дівчата «доповнювали одна одну»?
Клава була серйозною дівчинкою, вона все любила обмірковувати наперед і дуже хвилювалася, що їй довелося поцупити в батька човен. Але чого не зробиш заради дружби? Адже ідея пропливти по річці, аж до дамби, якою вона була перекрита, належала Рено.
На відміну від своєї серйозної подруги, Рено любила не лише фантазувати, а й негайно втілювати фантазії в життя.
Учень читає опис поведінки дівчат після того, як вони потрапили до печери:
Учитель: дякую! Друзі, прошу вас відповісти на такі запитання!
1.Навіщо І. Роздобудько наводить у творі портрети героїнь? Якими були дівчата, на вашу думку?
2. Чому Ірину друзі називали Рен або Рено? Що відомо про її захоплення?
3. Як подруги потрапили в минуле? Які два історичних часи поєднані в казці?
4. Чому безлюдний острів має назву Клаварен?
5.Зацитуй уривки з пейзажами та поясни, з якою метою авторка подає їх у творі? Чи передає опис природи настрій та хвилювання головних героїв?
(Учні по черзі читають):
…Річка була зовсім близько від їхнього будинку. Вона так яскраво виблискувала на сонці, немов промені відбивалися в тисячах круглих люстерок, що лежали на дні…
Дівчата оминули пляж, наблизилися до рясного очерету. Там, біля води, ховався таємничий предмет, завалений гіллям.
..Плаский отвір здіймався над поверхнею води приблизно на метр, не більше. Із нього віяло холодом. Річка, така жива й блискуча, затікаючи в нього, ставала темною й непривітною. А ще було чутно, як десь у глибині дзвінко хлюпає вода, б’ючись об стінки печери.
6.Уяви стан героїнь, коли вони ознайомилися зі змістом листа Франсуа Андре. Які, на твою думку, почуття могли охопити дівчаток?
(Відповіді учнів)
7.Як проявили свої характери Клава й Рено в ризикованих ситуаціях? Чи боялися дівчата? Як сприйняли зустріч з піратами? Змогли з ними знайти спільну мову? Підтвердіть свої слова цитатами з твору.
Учень читає: «На острові дівчатка натрапили на скриньку, у якій лежав портрет красивої жінки і лист, написаний французькою мовою. — От бачиш! — ущипливо завважила Рено». — А ти все твердила: «Не може цього бути! Які там пригоди!» От і маєш. Рено втупилася в папірець. І почала повільно читати…»
«Наступного ранку Клава й Рено побачили човен, який пристав до берега. З нього вийшли моряки, троє з яких були зв’язані. З-поміж них дівчата помітили хлопчика. Він скористався моментом, коли за ним не стежили, й утік. З одягу й мови прибулих подруги здогадалися, що вони дивовижним чином потрапили у XVIII століття, а перед ними — французькі пірати. Клава й Рено знайшли хлопчика. Його звали Альберт. Він їм розповів, що на кораблі стався бунт проти капітана».
«Від лісу відділилися дві фігурки. Клава одразу впізнала Рено та Альберта. Вони йшли, тримаючи в руках довгу палицю, до якої було прив’язано щось біле… Білий прапор… Клава придивилася уважніше й зрозуміла, що то біла сорочка, яку вони з Рено знайшли у скриньці загиблого моряка.»
«Діти наближалися до насуплених розбійників. Біла сорочка тріпотіла на морському вітерці й розмахувала рукавами, немов була живою.
Моряки здійняли рушниці вгору й почали палити в небо, салютуючи! Рено кинулася до Клави, і подруги радісно обійнялися…»
Учитель: все ж таки як можна охарактеризувати поведінку дівчат, чи залишилис вони сміливими, чи намагалися втекти від небезпеки? (відповіді)
Отже, прочитавши уривки з повісті-казки , чи можна сказати, що завдяки портретам та пейзажам ми зможемо уявити цілісну картину пригод дівчат й ніби поринути в ту атмосферу пригоди, відтворити в уяві різноманітні стани природи, внутрішній стан героїв:
Який епізод повісті – казки «Пригоди на острові Клаварен вам найбільше сподобався чи запам’ятався?(відповіді учнів)
Але на забуваємо й про пані Крепову та її племінника Стаса. Давайте зачитаємо про Крепову.
Учні по черзі читають:
1.Пушинка сказала: — Ви зауважили, що наша господиня зварила собі кашу на воді? Не на молоці, а на воді!
2.Пані Крепова рішуче повторила: «Геть!» І показала пальцем на балкон. Ще й тупнула ногою, суворо звівши на переніссі брови.
3.Зраділи, що їх виганяють на балкон, а не надвір, під холодний дощ. Хоча могло бути й так. Бо заслужили.
4. І ніхто, навіть Голота з Кутузовим, навіть Ковбасюк, не дістали парасолею.
Учитель: Спираючись на ці епізоди, зробіть висновок про риси характеру пані Крепової. (відповіді учнів)
Пропоную знайти описи головник забіяк- котів. Прошу зачитати по черзі, хто які уривочки знайшов.
(Учні зачитують по черзі)
Учитель: прошу відповісти на такі питання:
1. Як ви розумієте слова Баронеси: «Авжеж, породиста… То й що з того? Хіба це великий недолік? Чи значна перевага?
2. Чому Баронеса вигадала, що у неї шерсть кольору «попелу троянди»? У найважливіші моменти це зазвичай нічого не значить. Анічогісінько»? Як ви розумієте цей вираз?
(відповіді)
Продовжуємо працювати з текстом. Учень читає:
Учитель: пригадаймо, про який епізод з казки цей уривочок?. Чому йде розмова про довгі вуса? (відповіді) Продовжуємо знаходити в тексті інші описи. Продовжуємо читати. (учні читають)
Учитель: Добре, скажіть , будь ласка, а старанність та прагнення котів допомогти пані Креповій , Стасу додавали їм натхнення, віри в свої сили? (відповіді учнів). Згадаємо 6 малих котів.Прошу, зачитайте. ( Учень читає)
Учитель: Поясніть слова: «Малюки, відчувши себе в центрі уваги, танцювали так, наче складають іспит в академію танцю, і саме тут, саме зараз вирішується їхня доля». Який їх прихований зміст — серйозний чи насмішкуватий?
Учитель: У творі наведено зразок репу — твору, який виконують промовлянням тексту під ритмічні удари музичного інструмента. Прочитайте уривок, що починається словами «Ти-ти-ти, титититити! Ми тут ВУ-, ми -ЛИЧНІ коти» в стилі реп. Як ти зрозумів слова котячого репу? Яка його основна думка. Спершу, зачитайте. (учень читає):
«Стас увімкнув вибрану музику. Енергійну і ритмічну, під яку Сірий рушив до глядачів, похитуючись та речитативом промовляючи: Ти-ти-ти, титити-тити! Ми тут ВУ-, ми -ЛИЧНІ коти. Гавана, савана, корніш, піксі-боб. Бурмила, британець, кімрик, девон-рекс. Бомбейський, персидський, таббі, оцикет. Повірили? Так? Не знайдете ніяк? Та де ж ті породи, чому їх катма? Не варто шукати, бо їх тут нема. Коти ми звичайні, ми зовсім нормальні, індивідуальні. Грайливі, практичні, демократичні, оптимістичні… Гей-гоп!»
Учитель: Як ви зрозуміли слова котячого репу? Яка його основна думка? (відповіді)
Згадаймо описи інших героїв казки, які запросили пані Крепову до танцю. (учні читають):
Учитель: пані Крепова була вдячна компанії котів-помічників? Який настрій ви відчули у пані? Якими були емоції Крепової? Знайдіть підтвердження в тексті, (зачитують)
Учитель: Якими були емоції Крепової? (відповіді учнів).
Як ви розумієте слова Коментатора — Чорного кота: «Альбінос, чистісінько білий кіт із незаплямованою репутацією» (відповіді дітей).
Учитель: Чому так багато глядачів зібралося і в кав’ярні, і поблизу неї? Про що це свідчить? Зачитаймо!
Учитель: Як ви гадаєте, чи вдалося котячій компанії налагодити роботу Стасової кав’ярні ? Чи збільшиться кількість відвідувачів. (відповіді)
Діти, про кого йдеться в наведених уривках?
1) Рок-н-рол! Тридцять шість передніх правих лапок скинулися вгору. Ні, одна ліва таки майнула у повітрі, біла-біленька. Але враз відсмикнулася донизу і її вмить замінила права.
2) Всі рухались як один, синхронно, не збиваючись і нічого не плутаючи. Аж до самісінького фінального стрибка, коли треба було скидати догори передні лапки — праві та ліві одночасно.
3) У тексті знайдіть пояснення, хто плутав ліву й праву лапу і яку підказку собі цей герой вигадав.
4) Дослідіть мову Кутузова, Баронеси, жоржинок. Чи зауважили ви, що в тексті зустрічаються такі слова, як спокуха, валити на вулицю, шото, карочі, сьоні, збодрись тощо. Кому вони належать? Як такі слова характеризують рівень культури? Для чого авторка використала їх?
5) Що в екстремальних випадках сприяє успіху — критика чи підтримка? На прикладі з власного життя поясніть свою думку. Як ти підтримуєш друзів у скрутних ситуаціях?
6.Учитель: Діти, ви надзвичайно добре підготувалися й попрацювали. Чи зрозуміли ви , що таке портрет та пейзаж , яку роль в художньому тексті мають портрет та пейзаж? Висловіть ,будь ласка, кожен свою думку ( відповіді учнів).
7. Подяка учням. Оцінювання.