Урок "Посадіть калину коло серця, щоб в душі вона цвіла».

Про матеріал
Мета: Ознайомити дітей з українськими символами; розширити знан-ня учнів про символічне значення калини; встановити зв'язок між літературою, музикою, народознавством; удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу вибраних поезій; розвивати асоціативно- образне мислення; виховувати почуття національної свідомості, патріотизму та зацікавленості народними символами; виховувати самостійність у роботі.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема: «Посадіть калину коло серця, щоб в душі вона цвіла».

Мета: Ознайомити дітей з українськими символами; розширити знан­ня учнів про символічне значення калини; встановити зв'язок між літературою, музикою, народознавством; удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу вибраних поезій; розвивати асоціативно- образне мислення; виховувати почуття національної свідомості, патріотизму та зацікавленості народними символами; виховувати самостійність у роботі.

Тип уроку: Інтегрований урок.

Обладнання та наочність: Портрети Т. Г. Шевченка, І. Я. Франка, Лесі Українки; ілюстрації дітей, кросворд, гілка калини (намальована на ватмані), коровай, калина, вироби українських умільців із зображенням калини (розпис, писанки, вишивки), тексти творів, словник символів, добірка літературних матеріалів про калину, магнітофонний запис.

Словник: Сенкен - п'ятирядковий неримований вірш, який застосовується як засіб заохочення учнів до розмірковування з певної теми (фр. мовою означає «вірш з п'яти рядків»). Під час складання сенкенів необхідно дотримуватися правил:

  1.   Перший рядок містить слово, яке позначає тему. (Назва вірша).
  2.    Другий рядок - опис теми, який складається з двох і більше слів. (Який?).
  3.    Третій рядок називає дію, пов'язану з метою, складається з трьох більше слів. (Що робить?).

4.Четвертий рядок складається з чотирьох і більше слів.

5.Останній рядок складається з одного слова (можна підібрати епітети, спільнокореневі слова, синоніми).

Зразок:

1 )Калина.

  1.        Плодюча, українська.
  2.        Оспівується, опоетизовується, єднає.
  3.        Не тільки окраса, а й духовний світ.
  4.        Символ.
  1.       Калина.
  2.        Червона, вогненна.
  3.        Рясніє, здоровить, втілюється.
  4.        Буде рости під моїм вікном.
  5.        Калинонька.

Хід уроку

  1.    Організаційний момент.
  2.    Підготовча робота до розкриття теми і мети уроку.

Добрий день, любі діти! Сьогодні на уроці ми маємо можливість глибоко пірнути у розмаїтий океан народознавства, музики, літератури, де своє почесне місце зайняла рослина, яка стала народним символом. А дізнатись, яка це рослина, вам допоможе кросворд, в середині якого закодована її назва.

Діти розгадують кросворд, і учень записує відповіді у клітинки.

Тож про яку рослину буде йти мова на нашому уроці? (Про калину).

Відкрийте, будь ласка, зошити і запишіть тему уроку.

Звідки прийшла до нас ця рослина; чому вона стала символом; які письменники звертались до цього образу; що вони намагались передати у своїх творах; які з них були покладені на музику - про це все ми дізнаємось на уроці.

  1.                  Робота над темою уроку.
  1.   Вступне слово вчителя.

Отже, давайте вирушимо з вами калиновими шляхами і переконаємось, що калина є вірною супутницею людини від її народження і до останніх днів.

Наша земля красива і щедра. Росте на ній жито і городина, цвітуть квіти, зріють фрукти і ягоди. Кожна рослинка гарна по-своєму. Та особливо люблять у народі калину. Важко уявити собі в Україні подвір'я у селі, де б не ріс цей чудовий кущ. Про шанобливе ставлення до цієї ро­слини свідчить хоча б той факт, що в Україні понад сто населених пунктів названо від слова «калина» - Калинівка, Калинове, Калинка.

А що ви знаєте про калину?

Орієнтовні відповіді дітей:

-      Калина любить рости в лузі, біля верби.

-      Росте вона і в листяному лісі, у вологих місцях.

-      Розцвітає навесні і стає гарною, мов дівчина у білому платті.

-     А коли приходить зима, то стоїть калина в червоному намисті, красива і урочиста.

-      Плоди калини соковиті, кисло-солодкі, з гіркуватим присмаком.

-Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм, а з собою давала хліб з калиною.

-      Узимку нею прикрашають святковий стіл, на святах - короваї.

Учитель. А як потрібна була калина в численних обрядах, особливо у

весільному! Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали весільне вільце молодої. І це означало, що на той момент вона - княгиня. Коли випікали коровай, неодмінно прихорошували його вервечкою калини.

  1.    Образ калини в усній народній творчості.

Учитель. Не злічити легенд, переказів, пісень та інших видів творчості про калину. Народ втілив у ній насамперед образ вродливої ніжної дівчини- українки, в якої щедра душа, вірне серце. Недаремно легенди оповідають про калину як про живу істоту, якій сповідують свою душу.

На сьогоднішній урок ви повинні були прочитати і проілюструвати легенду, в якій розповідається про походження калини. А хто хоче переказати цю легенду? Учні переказують легенду.

Учитель. Тепер ми знаємо, як наші предки трактують походження калини.

-     А хто з вас, діти, знає якісь прислів’я, загадки про цей кущ? («У лісі на горісі червона плахта висить. У вінку зеленолистім, у червоному намисті. Видивляється у воду, на свою хорошу вроду», «Посадиш біля хати калину - будеш мати долю щасливу», «Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте»).

-     А які ви знаєте пісні? («Чи я в лузі не калина була?», «Червона калино, чого в лузі гнешся?», «При долині кущ калини», «Зацвіла в долині», балада часів Хмельниччини «Розлилися круті бережечки», де калина символізує дух боротьби за національну незалежність).

Давайте заспіваємо одну з них.

Під музичний супровід сопілок і скрипки учні виконують пісню «Ой єсть в лісі калина».

Учитель. Образ калини підсвідомо входить у наші серця ще з раннього дитинства разом з маминою піснею, казкою.

-      Які казки ви читали про калину? («Калинова сопілка», «Калинка»).

Діти інсценізують казку.

Учитель. Молодці, діти, ви гарно розказували легенду, прислів'я, загадки, інсценізували казку, гарно співали.

А, може, ви ще знаєте, за що в народі цінують калину?

-      Хоча на смак ягоди калини кислі і трохи гіркуваті, але корисні.

-      Родить калина майже щороку завжди рясно.

-     Не було в народній медицині помітніших ліків од застуди, ніж калиновий чай.

-Свіжі ж ягоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, запальних процесах шлунка і кишківника, для регулювання тиску.

-      Свіжу зрізану кору кладуть на кровоточиві місця.

-Калина обов'язково була мало не в кожній родині як цілюще зілля. Відомий вислів і зараз: «Червона калина від ста хвороб рятує».

-      З деревини виготовляють музичні інструменти.

-     Біля кожної оселі, а особливо біля криниць, садили калинові кущі, щоб вода холодною була.

Учитель. А ще, діти, з калини готують багато смачних страв: пироги, кисіль, варення, компот.

Ось така калина, наша вічна супутниця, всебічно корисна і символічно пісенна.

Гра в асоціації.

(На ватмані намальована гілка калини без ягід). Учитель. Діти, зверніть увагу на цю гілочку. Чи можна її назвати калиновою?

-      Ні, не можна.

-      А чому?

-      Тому що калина має ягоди (плоди), а тут їх немає.

-     Так, правильно. Немає коло гілки їх тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці на парту і попрошу вас спочатку дуже добре подумати, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «калина».

Діти працюють у парах.

Учитель. Чи хочете ви бачити тут не просто гілку, а гілку калини? Чи хочете ви дізнатись, що асоціюють з калиною ваші однокласники?

Якщо так, то підійдіть, будь ласка, до гілки і причепіть до неї ягоди.

Діти підходять і приклеюють до гілки ягоди, вирізані з паперу.

Учитель. Ось яку чудову китицю ви сформували з ягід, на яких ще й до того розмістились ваші думки. Цікаво, що ж ви уявляєте собі при звучанні слова «калина». Давайте, я зачитаю. (Україна, сонце, дівоча врода, батьківщина...)

Ось, саме ці уявлення, які чітко пов'язались у вас із національною пам'яттю, дають нам знак, що калина - символ.

Отже, як ви розумієте слово «символ»?

-      Символ - уявлення, що викликає певне коло асоціацій.

- А ще символ чітко пов'язаний із національною пам'яттю і є зовнішнім знаком для уявлень, емоцій, ідей.

Давайте запишемо ваші думки у зошит. Діти

записують.

А тепер послухайте, символом чого є калина за словником символів. І дізнаємось, наскільки ви були близькі до істини. Калина - символ вогню, сонця; неперервності життя, роду українців; України, батьківщини; дівочої чистоти й краси; вічної любові; кохання, вірності; гармонії життя та природи; материнства; плодючості; нескореності, стійкості; єдності нації.

  1.    Образ калини у творчості письменників ХІХ-ХХ століття.

Учитель. У творах яких найвідоміших письменників ви зустрічали слово «калина»? (Т. Г. Шевченко, Леся Українка, І. Я. Франко).

Найгеніальнішими були ті письменники, які дуже добре знали життя народу, знали його символи і за їх допомогою передавали душу народу. їхні вірші переказувались з уст в уста і ставали народними піснями. І саме цим трьом письменникам образ калини служив символом високої любові, символом єднання поколінь, станів.

А зараз ми проведемо вікторину і побачимо, наскільки ви добре знаєте зміст прочитаних вдома поезій і їх авторів.

Вікторина.

  1.   Зацвіла в долині червона калина, Ніби засміялась дівчина-дитина.

(Т. Г. Шевченко «Зацвіла в долині...»).

  1.                  Що на тій калині листя кучеряві,

А між цвітом біленьким ягідки криваві.

(Леся Українка «Калина»)

  1.    Чи жаль тобі цвіту на радощі світу?

(І. Я. Франко «Червона калино, чого в лузі гнешся?»)

Ідейно-художній аналіз поезії І. Я. Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся?»

Учитель. Ми зупиняємось на вивченні поезії І. Я. Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся?» Ви вдома повинні були прочитати цей вірш і по бажанню вивчити його напам'ять. То хто бажає продекламувати поезію? (Один з учнів читає вірш).

Яке ще завдання ставилось перед вами? (Зробити ідейно-художній аналіз цієї поезії, користуючись схемою аналізу ліричного твору).

Питання до учнів:

1 .В якому стилі написана поезія? (У стилі народної пісні).

  1. У якій формі? (Ліричного діалогу між калиною і дубом).

З.Якою за настроєм є розмова між калиною і дубом? (Сумовита, журлива).

4.Чи є тут слова-символи? (Дуб, калина).

  1.   Символом чого є дуб? (Грубої сили).
  2.    Символом чого є калина? (Дівочої краси).
  3.   Що розкривається у відповіді калини дубові? (Внутрішня краса, любов до сонця, до життя, її прагнення принести світові радість).

8.Чому калина не може жити повноцінним життям? (Бо дуб затіняє їй сонце, світло, втіху життя).

  1.    А що таке алегорія?
  2.                   Чи простежується цей прийом у поезії? (Скарга калини є алего­ричною за змістом - не тільки в природі, а й між людьми груба сила не раз нівечила людську красу, ніжність, скромність, ставала на перешко­ді повноцінному життю).

Учитель. Поезія І. Я. Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся?» покладена на музику. Давайте послухаємо, як передався сумовитий, журливий настрій вірша в музичному творі.

Діти слухають пісню.

Робота над виразним читанням поезії Т. Г. Шевченка «Зацвіла в долині...»

Учитель. Т. Г. Шевченко теж неодноразово звертався до образу калини. Він дуже любив цей кущ і в своєму «Кобзарі» слово «калина» вжив аж 385 разів. А на сьогодні ви мали завдання навчитись виразно читати і вивчити напам'ять поезію «Зацвіла в долині». Учень виразно читає напам 'ять вірш.

-     Який настрій поезії? (Піднесений, радісний. Настрій зародження молодого почуття).

-Що можна сказати про ліричного героя? (По суті, це сам автор (молоденький козак) і дівчина).

-      Як ви собі їх уявляєте? Опишіть їх.

-      Які почуття викликала ця поезія?

-Які художні засоби використав Т. Г. Шевченко? (Постійні епітети, порівняння).

А зараз ми з вами складемо логічну мелодію вірша: розставимо паузи і підкреслимо слова, виділені логічним наголосом.

Зацвіла в долині | Червона калина, || Ніби засміялась | Дівчина-дитина. ||| Любо-любо стало. |] Пташечка зраділа[ І защебетала. \\\ Декілька учнів читають виразно уривок твору. Ця поезія також була покладена на музику. Послухаємо, як вона звучить, трохи пізніше.

Виразне читання за ролями поезії Лесі Українки «Калина». Учитель.

Слово «калина» звучить у поезії дочки України Лесі Українки. Деякі учні підготували виразне читання вірша «Калина», давайте їх послухаємо. (Учні виразно за ролями читають вірш напам'ять).

Як ви розумієте зміст поезії? Які почуття викликали у вас події, описані у творі? Чому дівчина перетворилась у калину? Чим сподобалась вам поезія?

IV. Підсумок уроку.

Метод «Сенкен».

Учитель. Наш урок добігає кінця. Сказано було багато. Та ми повинні зробити висновок з усього почутого. Систематизуйте все нами сказане про калину і складіть вірш-сенкен.

Звучить пісня «Зацвіла в долині червона калина».

Діти складають поезії] потім їх зачитують, виділяють найбільш вдалі.

Учитель. Кущ калини біля материної хати. Це не тільки окраса, а й глибокий символ, наш духовний світ, наша спадщина. Якщо троянди й виноград, за влучним висловом М. Рильського, символізують красиве і корисне, то кущ калини, увібравши обидві ознаки, опредметнює духовний потяг до своєї землі, свого берега, своїх традицій. Хіба не про це говорить народна поезія: калиновий міст, калинова сопілка, калиновий голос, зрештою, калинова колиска. Тож нехай завжди ваше життя прикрашає калина, хай приносить вона у ваш дім лише радість і щастя.

Звучить музика. Вчитель пригощає дітей короваєм.

docx
Додано
2 січня
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку