Тема: Поширення оксидів у природі. Використання оксидів. Вплив на довкілля
Мета: ознайомити учнів з поширенням оксидів у природі, навести приклади використання оксидів, з’ясувати їх вплив на довкілля; активізувати пізнавальну активність учнів, сприяти розвитку логічного мислення; виховувати старанність, працьовитість, відповідальність за результати своєї роботи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: зразки оксидів, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, комп’ютер, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Девізом сьогоднішнього уроку я пропоную взяти відомий вислів Гете «Просто знати - це ще не все, знання потрібно використовувати». (слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
Перевірка домашнього завдання
Самостійна робота
Доповнити рівняння реакцій. (слайд 2)
І варіант
ІI варіант
ІІІ. Мотивація начальної діяльності
Бесіда
Формулювання теми і мети уроку (слайд 3)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
Пропоную вам накреслити у зошит таблицю, яку маєте заповнити на протязі уроку. (слайд 4)
№ |
Назва речовини та хімічна формула |
Де та у якому вигляді зустрічається |
Застосування |
1 |
Вода, гідроген оксид H2O |
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
Розповідь учителя
Оксиди є досить поширеними у природі сполуками. В природі існує близько трьохсот оксидів. Вони зустрічаються у всіх трьох оболонках нашої планети: атмосфері, літосфері та гідросфері.
У повітрі поряд з киснем та азотом містяться суттєві кількості оксидів.
Вода - найпоширеніший оксид на Землі. Вона заповнює всі западини земної поверхні, утворюючи ріки, озера, моря, океани. Просочуючись у грунт, вона утворює ґрунтові й підземні води. Ця дивовижна й до кінця не розгадана речовина входить до складу гірських порід і мінералів. (слайд 5)
Як вам відомо, без води не можуть існувати живі організми — людина, рослини, тварини. В організмі людини вода бере участь у всіх біохімічних процесах, підтримує об’єм і пружність клітин.
Силіцій (IV) оксид теж належить до найбільш розповсюджених природних оксидів. Найбільше поширений пісок. У природі він трапляється у вигляді окремих пластів, а також устилає дно річок, морів та океанів. Окрім піску, природа подарувала людині й прозорий мінерал кварц. Окремі кристали його сягають гігантських розмірів. (слайд 6)
Алюміній оксид А12О3 — безбарвні нерозчинні у воді кристали. Алюміній оксид складає основу багатьох мінералів, зокрема сапфіру, рубіну, хризоберилу. Колір цих мінералів обумовлюють невеликі домішки інших речовин. Алюміній оксид утворює дуже твердий мінерал корунд, що використовується як абразивний матеріал для обробки металевих, керамічних та інших поверхонь. Крім того, алюміній оксид разом із силіцій оксидом є складовою багатьох ґрунтів і порід, зокрема бокситу, з якого добувають алюміній. (слайд 7-8)
Ферум оксиди входять до складу відомих у металургії залізних руд, яких є досить багато. (слайд 9)
Магній оксид у природі – це мінерал периклаз. Його ще називають паленою магнезією. Сполуки, до яких входить магній оксид – тальк й азбест. (слайд 10)
Кальцій оксид (негашене вапно) — неорганічна бінарна сполука кальцію та оксигену складу CaO. (слайд 11)
Самостійна робота з підручником
За допомогою підручника учні з’ясовують про використання цих оксидів, після чого доповідають.
Бесіда
У повітрі містяться оксиди Нітрогену, Сульфуру, Карбону. Вони виділяються в атмосферу в результаті діяльності людини. Оксиди Сульфуру – причина виникнення кислотних дощів. (слайд 12)
- А що таке кислотні дощі?
V. Узагальнення знань, умінь та навичок
Виконання завд. 3 на с.144.
Розв’язування задачі
Обчисліть кількість речовини, що міститься в кальцій оксиді масою 112 г. (слайд 13)
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §25, виконати завд.4 на с.144. (слайд 14)