Тема. Поширення речень словами та словосполученнями
Мета. Розвивати вміння визначати головні та другорядні члени речення, встановлювати зв’язок між словами в реченні за допомогою питань, практично формувати уявлення про словосполучення, про наявність у ньому головного і залежного слова, учити розрізняти головні члені речення; розвивати вміння встановлювати зв’язок між словами словосполучення за допомогою питань від головного слова до залежного; виховувати любов до рідної природи.
Обладнання. Презентація до теми, таблиця, роздавальний матеріал
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Мова- це віконце, через яке людина бачить світ. На сьогоднішньому уроці ми повинні відчути красу рідного живого слова.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
До каліграфічної хвилинки готовий наш клас?
Отож починаймо негайно, вже час!
Для хлопчиків: ну спо каль ні
Для дівчаток: ня ре чен
Зберіть слова зі складів. Утворіть словосполучення. Що ви знаєте про спонукальні речення?
Чи було у віршику спонукальне речення? Назвіть його. Який розділовий знак поставимо в кінці цього речення?
Запис складів після аналізу поєднань.
До моделі слово враз добере 4-ий клас! /-0-0=:0/ (речення). Назвіть орфограму. Запишіть повне слово.
З яким реченням ви асоціюєте себе? Чому?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
— Сьогодні спробуємо з’ясувати різницю між реченням і словосполученням, будемо вчитися виділяти словосполучення з речень та поширювати речення словами і словосполученнями.
Надворі хазяйнує осінь і пропонує нам розділити слова на 2 групи.
Жовте листя, листя облітає, облітає з дерев.
Сонце осіннє, сонце холодне, сяє у небі.
Подані слова можна поділити на речення і словосполучення.
Що вам відомо про словосполучення? Поставте питання від головного до залежного слова. Чи є словосполученням підмет і присудок?
3.Складіть і запишіть речення зі слів кожного рядка. Підкресліть граматичну основу. Встановіть зв’язок між словами в реченні.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виявлення ознак словосполучення і речення.
А в чому полягає відмінність між словосполученням і реченням?
Словосполучення |
Речення |
Не виражає закінчену думку |
Виражає закінчену думку. |
Може складатися тільки з двох слів. |
Може мати у собі одне, два або більше слів. |
Слова зв’язані між собою за допомогою питань та прийменників. |
Можна розділити на окремі словосполучення. |
Має головне і залежне слово. |
Можна виділити граматичну основу. |
Речення- крок вперед і на місце, словосполучення –присідаємо.
Прийшла осінь. Золоте листя. Ліс. Збирати грибочки. Бабине літо.
Осінній день. Відлітають пташки. Сіється дощик. Зажурений клен.
Поширити речення за допомогою слів чи словосполучень.
Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні барви. На листі з’являються плями.
6. Тестові завдання.
1) Речення: «Любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, як трави, як води» за метою висловлювання та інтонацією:
а) розповідне, неокличне;
б) спонукальне, неокличне;
в) спонукальне, окличне.
2) У реченні: «Дерева скидають на землю позолочене сонцем листя» граматичною основою є слова:
а) листя скидають;
б) скидають на землю;
в) дерева скидають.
3) У реченні « Хіба є на світі щось дорожче за Вітчизну» потрібно поставити на кінці:
а) знак питання;
б) знак оклику;
в) крапку.
7. Перевірка тестових завдань.
8. Вправа 64.
VІ. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці я зрозумів…
Мені сподобалося…
На наступному уроці я хотів би…
Мені сподобалося , як працював…
Домашня робота.
Вправа 66.
1