Хімія 8 клас Урок № Дата проведення
Тема уроку: Поширення солей у природі та їх практичне значення
Мета уроку: Систематизувати знання учнів про фізичні та хімічні властивості солей; показати поширення солей у природі, їх практичне значення; з’ясувати, яке значення мають солі в житті людини; виявити поширення в природі та практичне застосування.
Розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати творчі здібності.
Виховати колективізм, відповідальність за доручену справу, сприяти екологічному вихованню.
Розвивати ключові та предметні компетентності.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, підручник, зошит, творчі завдання, тематичні таблиці, роздатковий матеріал, мапа «Корисні копалини України».
Матеріали: зразки солей, колекція мінералів, гірських порід.
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: Виконання вправ, робота в парах, розповідь вчителя, міні-проекти.
Реактиви і обладнання: штатив з пробірками, в яких знаходяться зразки солей: кальцій карбонат, натрій хлорид, натрій карбонат, натрій гідроксид; універсальний індикатор, вода, хлоридна кислота.
Міжпредметні зв’язки: географія,математика, біологія.
Епіграф: «Ніхто не знає так багато, як усі ми разом» ( народна мудрість)
Хід уроку.
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Назва солі Формула
3. Купрум (II) нітрат Cu(NO3)2
4. Натрій сульфат K2CO3
І ряд: NaCl та CaCO3
ІІ ряд: NaCl та Na2CO3
ІІІ ряд: NaCl та NaOH
ІІІ. Мотивація навчально-виховного процесу.
Декарт казав « Недостатньо просто мати гарний розум, головне - добре застосовувати його». І наш урок вам допоможе в цьому.
В коробці лежить невідома речовина. Постарайтеся відгадати її. Проявіть кмітливість, вміння нестандартно мислити. А ось підказки, які допоможуть впізнати речовину:
- білого кольору, добре розчинна у воді;
- складається з активних металу та неметалу;
- необхідна для забезпечення життєдіяльності організму;
- є на кожному кухонному столі.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1). Серед неорганічних сполук за поширеністю у природі солі посідають друге місце після оксидів. Так, гірські породи та глина складаються з солей силікатної кислоти, що мають складну будову, тому їхні формули записують через формули оксидів, наприклад, формула польового шпату K2O*Al2O3*SiO2 глини Al2O3*2SiO2*2H2O.
Поширеність покладів солей в Україні учні розглядають на мапі
В землі солі є у вигляді:
Солі мають широке застосування. Наприклад, найбільш відома вам сіль - Натрій хлорид або кухонна сіль використовується у приготуванні харчових продуктів, як консервант (соління риби, м’яса, грибів, квашення овочів тощо). Як сировина Натрій хлорид використовується для виробництва Натрій гідроксиду, металу натрію, неметалу хлору, хлоридної кислоти, мила, синтетичних миючих засобів.
З курсів природознавства та ботаніки вам відомо, що для повноцінного росту і розвитку рослинам потрібні хімічні елементи Калій, Нітроген, Фосфор. Їх вносять у грунт у вигляді мінеральних добрив. За своїм складом майже всі мінеральні добрива - це солі.
2). Міні проекти
( розповідь учнів, які отримали випереджаюче завдання , про найбільш поширені та важливі в житті людини солі).
- натрій хлорид ( кухонна сіль);
- кальцій карбонат ( крейда);
- калій хлорид (сильвін);
- купрум (ІІ) дигідроксокарбонат (малахіт);
- барій сульфат;
- купрум (ІІ) сульфат (мідний купорос).
VІ. Закріплення матеріалу.
Пізнавальна задача.
Існує така приказка: « Щоб людину пізнати, треба з нею пуд солі з’їсти»
Пуд тривалий час був поширеною одиницею маси, він дорівнює 16 кг.
За день людина в середньому з’їдає 8 г солі. За скільки часу дві людини з’їдять пуд солі? (близько 2,5 років – і життєвий досвід доводить мудрість цієї приказки)
(8 г – 365 днів – 3 кг; 2 роки – 6 кг; 2 людини – 2,5 роки)
VІІ. Підведення підсумків уроку, оцінювання знань учнів.
Учні по черзі формулюють висновки:
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити § 13 (Підручник Буринська Н.М. 8 кл.), проекти на тему: «Солі. Їх застосування. Фізіологічна дія»