Урок "Поширення солей у природі та їх практичне значення"

Про матеріал
Розгорнутий план уроку за темою "Поширення солей у природі та їх практичне значення"
Перегляд файлу

Хімія 8 клас                       Урок №                                 Дата проведення

Тема уроку: Поширення солей у природі та їх практичне значення

Мета уроку: Систематизувати знання учнів про фізичні та хімічні властивості солей; показати поширення солей у природі, їх практичне значення; з’ясувати, яке значення мають солі в житті людини; виявити поширення в природі та практичне застосування.

Розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати творчі здібності.

Виховати колективізм, відповідальність за доручену справу, сприяти екологічному вихованню.

Розвивати ключові та предметні компетентності.

Обладнання:  мультимедійна дошка, комп’ютер, підручник, зошит, творчі завдання, тематичні таблиці, роздатковий матеріал, мапа «Корисні копалини України».

Матеріали: зразки солей, колекція мінералів, гірських порід.

Тип уроку: комбінований

Форми роботи: Виконання вправ, робота в парах, розповідь вчителя, міні-проекти.

Реактиви і обладнання: штатив з пробірками, в яких знаходяться зразки солей: кальцій карбонат, натрій хлорид, натрій карбонат, натрій гідроксид; універсальний індикатор, вода, хлоридна кислота.

Міжпредметні зв’язки: географія,математика, біологія.

Епіграф: «Ніхто не знає так багато, як усі ми разом» ( народна мудрість)

Хід уроку.

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. « Мозковий штурм» ( усні відповіді на запитання про солі – класифікація, назви)
  2. Письмове завдання:
  • Встановіть відповідність між назвами та формулами солей;

Назва солі  Формула

1. Ферум (II) сульфат    Na2SO4

2. Калій карбонат       Fe2(SO4)3

3. Купрум (II) нітрат  Cu(NO3)2

4. Натрій сульфат    K2CO3

  • Складіть формули солей.  Дайте назву за сучасною номенклатурою;
  • Написати рівняння реакцій, що лежать в основі схеми;
  • Розв’язати задачу;
  • Напишіть формули солей за їх назвою, та назви за їх формулою;
  • Експериментальна задача. Визначити речовини ( по рядах)

  І ряд: NaCl та CaCO3
ІІ ряд: NaCl та Na2CO3
ІІІ                         ряд:                               NaCl                           та                               NaOH

 

 

ІІІ. Мотивація навчально-виховного процесу.

       Декарт казав « Недостатньо просто мати гарний розум, головне  - добре застосовувати його». І наш урок вам допоможе в цьому.

       В коробці лежить невідома речовина. Постарайтеся відгадати її. Проявіть кмітливість, вміння нестандартно мислити. А ось підказки, які допоможуть впізнати речовину:

- білого кольору, добре розчинна у воді;

- складається з активних металу та неметалу;

- необхідна для забезпечення життєдіяльності організму;

- є на кожному кухонному столі.

      

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

       1).  Серед неорганічних сполук за поширеністю у природі солі посідають друге місце після оксидів. Так, гірські породи та глина складаються з солей силікатної кислоти, що мають складну будову, тому їхні формули записують через формули оксидів, наприклад, формула польового шпату  K2O*Al2O3*SiO2 глини Al2O3*2SiO2*2H2O.

Поширеність покладів солей в Україні  учні розглядають на мапі

В землі солі є у вигляді:

  • Мінералів (карналіт, сильвініт, галіт)
  • Гірських порід (фосфорити, вапняк, крейда, мармур)
  • Руд (пірит, мідний блиск, цинкова обманка)
  • В розчинному вигляді у складі природних вод ( карбонати, хлориди, сульфати);
  •  В живих організмах солі входять також до складу крові, клітинного соку, сліз, поту, кісткової, нервової та м’язової тканин.

Солі мають широке застосування.    Наприклад, найбільш відома вам сіль  - Натрій хлорид або кухонна сіль використовується у приготуванні харчових продуктів, як консервант (соління риби, м’яса, грибів, квашення овочів тощо). Як сировина Натрій хлорид використовується для виробництва  Натрій гідроксиду, металу натрію, неметалу хлору, хлоридної кислоти, мила,  синтетичних миючих засобів.

З курсів природознавства та ботаніки вам відомо, що для повноцінного росту і розвитку рослинам потрібні хімічні елементи Калій, Нітроген, Фосфор. Їх вносять у грунт у вигляді мінеральних добрив. За своїм складом майже всі мінеральні добрива  - це солі.

       2). Міні проекти

 ( розповідь учнів, які отримали випереджаюче завдання , про найбільш поширені та важливі в житті людини солі).

- натрій хлорид ( кухонна сіль);

- кальцій карбонат ( крейда);

- калій хлорид (сильвін);

- купрум (ІІ) дигідроксокарбонат  (малахіт);

- барій сульфат;

- купрум (ІІ) сульфат (мідний купорос).

VІ. Закріплення матеріалу.

 Пізнавальна задача.

           Існує така приказка: « Щоб людину пізнати, треба з нею пуд солі з’їсти»

Пуд тривалий час був поширеною одиницею маси, він дорівнює 16 кг.

За день людина в середньому з’їдає 8 г солі. За скільки часу дві людини з’їдять пуд солі?  (близько 2,5 років – і життєвий досвід доводить мудрість цієї приказки)

(8 г – 365 днів – 3 кг; 2 роки – 6 кг; 2 людини – 2,5 роки)

 

VІІ.  Підведення підсумків уроку, оцінювання знань учнів.

Учні по черзі формулюють висновки:

  •      Солі належать до поширених у природі складних неорганічних речовин, серед  яких найбільше хлоридів, силікатів, карбонатів, сульфатів.
  •      Частина солей використовується відразу після видобутку, а частина піддається  хімічній переробці з метою добування нових речовин.
  •      Солі знаходять найрізноманітніше застосування у хімічній промисловості та багатьох інших галузях народного господарства, а також у побуті.
  •      Україна багата покладами солей

  VІІІ.  Домашнє завдання

Вивчити § 13 (Підручник Буринська Н.М. 8 кл.), проекти на тему: «Солі. Їх застосування. Фізіологічна дія»

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку