Тема: Пошук Петром Попельським свого місця у світі за повістю В. Короленко «Сліпий музикант»
Мета: навчальна:
розкрити образ головного героя повісті, удосконалювати навички аналізу прозового твору, усне мовлення;
розвивальна:
розвивати навички самостійного пошуку інформації, уміння виразно читати, переказувати; уміння висловлювати власні думки та враження, виділяти головне у творі, уміння давати свою оцінку діям та вчинкам героїв, робити висновки; узагальнювати матеріал, розвивати уяву, творче мислення;
виховна:
виховувати кращі моральні людські якості: милосердя, чуйність, співчуття до ближніх, толерантне ставлення, терпимість до людей з обмеженими можливостями; прищеплювати любов до світу прекрасного - мистецтва, повагу до талановитих людей, прагнення розвивати власні таланти (здібності).
Тип уроку: психологічне дослідження.
Тема: Пошук Петром Попельським свого місця у світі за повістю В. Короленко «Сліпий музикант»
Мета: навчальна:
розкрити образ головного героя повісті, удосконалювати навички аналізу прозового твору, усне мовлення;
розвивальна:
розвивати навички самостійного пошуку інформації, уміння виразно читати, переказувати; уміння висловлювати власні думки та враження, виділяти головне у творі, уміння давати свою оцінку діям та вчинкам героїв, робити висновки; узагальнювати матеріал, розвивати уяву, творче мислення;
виховна:
виховувати кращі моральні людські якості: милосердя, чуйність, співчуття до ближніх, толерантне ставлення, терпимість до людей з обмеженими можливостями; прищеплювати любов до світу прекрасного - мистецтва, повагу до талановитих людей, прагнення розвивати власні таланти (здібності).
Тип уроку: психологічне дослідження.
Обладнання:
тексти повісті "Сліпий музикант", фонограма музичного твору, ілюстрації до твору, ілюстрації притчі про зцілення сліпого, про таланти, вислови-цитати з творів, поетичні рядки
«Людина створена для щастя, як птах для польоту»
В. Короленко
Хід уроку
І. Організація учнів для роботи.
Вступне слово вчителя (на фоні легкої музики)
Психологічний настрій учнів на урок.
У мене в руках - символічний птах щастя - це моє побажання вам, діти. Я сподіваюся, що сьогодні цей птах щастя дійсно допоможе вам наповнитися новими знаннями, життєлюбністю, а найголовніше - зрозуміти призначення людини у сучасному світі. І ще побажаю вам успішної і плідної роботи на уроці.
V. Перевірка домашнього завдання
На минулому уроці ми познайомилися із повістю В. Короленка «Сліпий музикант». Давайте пригадаємо зміст та героїв твору, виконавши декілька завдань.
1.Літературна гра
Підтвердьте або заперечте твердження.
1) Сліпа дитина народилася в багатій сім'ї. (+)
2) Усі відразу помітили сліпоту немовляти. (-)
3) Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді. (+)
4) Сестра Анна називала брата Максом. (+)
5) Йохим грав на скрипці. (-)
6) Петро й Евеліна познайомилися в саду. (-)
7) Батька Евеліни звали пан Валентин. (+)
2. Гра «Упізнай героя за характеристикою».
• Замолоду він славився всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику: поїхав в Італію, де поступив в загін Гарібальдіа. (Максим Яценко).
• Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива, випадково знайомиться з Петром на прогулянці. Спочатку вона не здогадується, що хлопчик сліпий. (Евеліна).
• Вони стають друзями. Вони разом беруть уроки у дядька Максима. Діти зростають, а дружба їх стає все міцнішою.( Петрусь та Евеліна).
• Йому доводиться боротися із сліпою материнською любов'ю: він пояснює своїй сестрі Анні Михайлівні, матері Петруся, що зайва дбайливість може зашкодити розвитку хлопчика. (Петрусь).
• Сліпий юнак грає на фортепіано перед гостями. Усі приголомшені і передбачають йому популярність. Уперше юнак усвідомлює, що і він здатний щось зробити в житті. (Петро).
• У садибу хлопець повертається зовсім іншою людиною, душа його зціляється. Мати гнівається на нього за обман, але скоро прощає. Герой багато розповідає про свої мандри. (Петро).
• Він дійсно їде до Києва і звідти пише додому заспокійливі листи. (Максим Яценко).
• Коли лікар повідомив, що дитина поза сумнівом, зрячий, батька охоплює така радість, що на декілька митей йому здається, ніби він сам усе бачить: небо, землю, своїх близьких. (Петро)
3. «Диктант без слів».
Учитель. Для того, щоб переконатися, що ви знаєте зміст повісті «Сліпий музикант», я покажу вам ілюстрації до твору, а ви підберете до них заголовки і запишете в зошити. (Презентація)
Приблизний запис у зошитах:
1 - Евеліна втішає Петруся
2 – Уроки Йохима
3 – Перші спроби
4 – На прогулянці.
5 – Петро і дядько Максим
6 – Мама із дядьком Максимом
7 – Подорож із сліпими
8 – Тріумф музиканта.
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні, коли в країні триває війна, коли кожної хвилини гинуть люди, ми з вами продовжуємо боротьбу за найкращі людські якості: доброту, співчуття, милосердя, які оселяються у наших душах завдяки добрим, мудрим книгам.
В. Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». (Епіграф уроку). Ця фраза відома багатьом, але не всі знають другу її частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї». Проблему щастя вирішує письменник і у своїй книзі «Сліпий музикант»,
Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського. Запишіть тему в зошит.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Запис в зошити дати і теми уроку. Завдання уроку
Слово вчителя.
Пропоную на уроці провести своєрідне психологічне дослідження.
Пройдемо (умовно) шляхом головного героя, "доторкнемося" до непростої історії його життя, постараємося усвідомити біль, відчуття безвиході, внутрішню боротьбу Петра Попельського. Також в процесі роботи на уроці будемо шукати відповіді на проблемні запитання, які дамо в кінці уроку.
"Чи знайшов Петро Попельський себе у житті, своє місце у світі?"
"Чи може людина з обмеженими можливостями бути потрібною і навіть щасливою?"
VІ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
1. Мозковий штурм
• Коли автор вперше знайомить нас з головним героєм? (в момент народження)
• Як про це сказано в творі? ("Дитина народилося сліпою")
• Що передає ця фраза сказана лікарем? (страждання матері, трагедію маленької людини).
• Яке запитання напрошується? Чому так сталося?
• Хто винен у нещасті дитини? (Безжальний вирок долі...)
2. Звернення до тексту.
• Хто першим зауважив сліпоту дитини? (Мама)
• Чому? (Мама — найрідніша, тільки вона може відчувати своє дитя серцем.)
Запис на клавішах. Як ми зафіксуємо подію народження дитини? На якій клавіші? (на жаль, на чорній).
Дитина підростала і по-своєму пізнавала світ.
3. Літературна гра «У лабіринті запитань»
Розкажіть про дитинство Петра.
• Як хлопчик реагував на світ навколо нього, як пізнавав його? (Він "вдивлявся" кінчиками пальців, обмацував всіх і все).
Спочатку хлопчик ріс жвавим, рухливим, але з часом сліпота наклала свій відпечаток на темперамент. Природна жвавість зникала, ставав вразливим, все більше усамітнювався, годинами сидів "застиглий".
• Хто і що входило до його маленького світу?(мама, дядько Максим, батько, садиба, природа).
• Як ставилися до Петруся рідні? (мама з великою ніжністю, відчуттям провини, дядько Максим побачив подібність долі племінника до своєї).
• В чому була небезпека у вихованні сліпої дитини? (міг вирости "тепличною квіткою", тираном, егоїстом; надмірне піклування матері, задовольняли всі примхи).
• Хто відіграв велику роль у вихованні Петра? (дядько Максим, він мудро направив племінника на вірний шлях, дбав про його розвиток, і це дало свої результати. Хлопець сам проявляв зусилля, прибирав кімнату, тримав у порядку речі; займався фізичними вправами, згодом виявив здібності до навчання.)
Велику роль у житті Петра відігравала природа. Він любив її, знайомився з новими явищами невидимого світу, поринав у царство пахощів і звуків. Для нього кожен звук мав значення.
Учитель. Давайте з допомогою тексту дослідимо, як проходило знайомство Петра Попельського з навколишнім світом.
• Виразне читання частини 5 із першого розділу.
- Який висновок можна зробити? Як відбувається пізнання навколишнього світу? (дитина пізнає світ через звуки, запахи, на дотик)
- Які почуття викликає цей світ? (Цікавість, страх)
- Знайдіть у 6 розділі частини І цитату про те, як Петро сприйняв весну. («На хлопчиковому обличчі це оживлення природи відбивалося болісним нерозумінням. Він з зусиллям зсував свої брови, витягав шию, прислухався і потім, ніби стурбований незрозумілою шамотнею звуків, раптом простягав руки, розшукуючи матір, і кидався до неї, міцно пригортаючись до її грудей»)
• Учитель. Хлопчик болісно сприймає оточуючий світ, він стривожений і підсвідомо шукає допомоги.
• 3 якими звуками природи хлопчик знайомився? (хлюпання річки, шурхіт камінців, гуркіт неба).
4. Читання тексту.
Учні зачитують уривок, коли від повноти відчуттів весняної пори Петро знепритомнів.
5. Хвилина уяви – призадума.
Уявіть: на сліпу дитину "звалилися" всі весняні пахощі і звуки і його тонка душевна натура не витримала.
Задумаймося: а як сприймаємо світ природи ми — здорові люди (часто байдуже, не цінуємо...)
6. Творче завдання (випереджувальне).
Підготовлені учні "грають" першу зустріч хлопчика Петруся і дівчинки Евеліни (інсценізація)
• Які почуття зародилися між дітьми? (Почуття дружби, це був дар долі)
Діти відчувають все гостріше, чуттєвіше, вони щирі, їхні почуття справжні, не фальшиві.
7. Завдання дослідницького характеру (випереджувальне).
Під час прочитання твору потрібно було «дослідити», звернути увагу на таку особливість як вирази обличчя Петра Попельського, коли він пізнавав світ (знайти і виписати).
Відповідь учнів: здивування, цікавість, вдумливість, зворушливий вигляд, стурбований, неспокійний, болісне запитання, нерозуміння.
• Які органи чуття має людина? (відповідь учнів)
У Петра був відсутній зір, але він мав витончений слух. Звукові форми стали головними формами його думки, центром його розумового зростання.
8. Робота з текстом.
Розкажіть, коли і як відбулося перше знайомство хлопця з музикою? (коротка розповідь про знайомство з дудкою конюха Йохима).
• Чим стає музика для Петра Попельського? (діти приводять приклади)
Музика стала сенсом його життя. Свій внутрішній стан Петро передав через звуки музики. Він виявляє неабиякі музичні здібності.
Дослідження міри впливу людей, які оточували Петра, на формування його характеру.
Складання схеми Додаток
Учитель. Народження сліпої дитини – це трагедія, біль і матері, і всієї сім’ї, і, звичайно, самої дитини. Що буде з нею в цьому жорстокому світі? Як складеться життя? Дуже багато залежить від самої людини, а ще від тих людей, які зустрінуться на її перехрестях долі.
- Давайте дослідимо, як Петро пізнає життя і хто ж допомагає йому у цій нелегкій справі. Ми поділимось на групи і дослідимо, яку допомогу отримує хлопчик від тих, хто поруч. Отож завдання для груп.
9. Робота в групах
1 група: Показати роль матері у становленні Петра як особистості.
Що спільного між Петром Попельським і Максимом Яценком? Довести, що між ними існує взаємовплив.
2 група. Дослідити, чи правий В. Короленко стверджуючи, що Евеліна для Петра – «дарунок прихильної долі».
Підготувати коротке повідомлення «Уроки Іохіма».
3 група. Про що задумався Петро після зустрічі із дзвонарями?
Які горизонти відкрили Петрові сліпці?
• Учитель. На виконання цієї роботи вам дається 5 хвилин. Обговоріть отримане завдання, знайдіть оптимальний варіант відповіді, аргументуйте його (1-2 хв.).
Очікувані відповіді.
1 група. Мама – не тільки добрий ангел – охоронець для Петра, а й мудрий вчитель і порадник Вона відчуває біду з моменту появи дитини на світ, допомагає йому робити перші кроки, переживає разом із сином все, що він відчуває, реагує на найменші зміни в його настрої. Мама зуміла передати синові майстерність гри на піаніно. А ще вона поборола у своїй душі ревнощі до Максима, Іохіма, Евеліни і сліпу материнську любов, тому стає Петрові справжнім другом.
2 група. Петро Попельський і його дядько Максим Яценко обоє ображені долею. Один - без ноги, а другий – сліпий. «Цей малий теж інвалід. Як скласти нас докупи, то, гляди, вийшла б одна сяка – така мізерія». На перший погляд може видатися, що дядя жорстокий до племінника, але це не так. На власному прикладі він знав, що таких людей не потрібно жаліти і оберігати від життєвих негараздів. Потрібно допомогти їм знайти своє місце в житті. Таким чином, старий воїн прагнув бачити Петра щасливим, знайомив його з ровесниками і жорстоким світом, вчив бути мужнім, іти до своєї мети., допоміг зрозуміти, що кожна людина повинна боротися за своє право бути щасливим. Виховання Петра стало сенсом життя старого вояки, тому взаємовплив між ними безперечний.
3 група. Евеліну можна назвати справжнім дарунком долі, адже з подруги дитинства вона змогла стати для Петра коханою дружиною, яка допомагає долати негаразди і утверджуватися у житті, яка розділила з ним радість тріумфу музиканти і подарувала сина. Кохання Евеліни сповнило душу Петра особливим сенсом, допомогло зрозуміти, що він теж здатен на глибокі почуття, здатен любити. «Він стис її маленьку руку у своїй. … Сам він здавався собі могутнім і дужим, а вона уявилась плакучою і слабкою. Тоді, під впливом глибокої ніжності, він пригорнув її однією рукою, а другою став гладити шовковисте волосся. … І йому здалося, що все горе стихло в глибині серця». Найніжніші спогади Петра пов’язані саме з Евеліною.
4 група. Тому, що музика починає займати значне місце в долі хлопчика, в значній мірі сприяв Іохім – конюх, якому талант подарувала сама природа. Музика Іохіма вразила Петра тим, що була сповнена живих почуттів, в ній звучала біль душі простої людини і всього українського народу, який мріяв про краще життя. Невибаглива дудка Іохіма перемагає витончене піаніно, яке спочатку лякає хлопчика і ніяк не вписується в його замкнутий світ. Він годинами слухає Іохіма, бо в музиці простого конюха відкрив для себе життя простого народу, красу рідної землі. Таким чином, головний урок Іохіма – це прилучення Петра до народної музики, усвідомлення своєї приналежності до щирого душею українського народу.
5 група. Ми переконані, що зустріч із дзвонарями перетворила душевну біль Петра на гостре страждання, до нього повернулися тривожні сни його дитинства. «В душі Петра було холодно і похмуро» (частина 6, розділ 6). Він хотів бачити хоч коротку мить життя, хоч найрідніших. Але… Не дано. І Максим Яценко вирішує показати племіннику, що страждає не лише він. Зустріч зі сліпцями стає потрясінням для молодої душі. Він розуміє, що є люди, які страдають набагато більше від нього, на зміну злобі приходить співчуття до стражденних людей і бажання допомогти їм. Помандрувавши, він очистився від душевних мук, душа його зцілилась, «ніби кошмар зник назавжди». Згодом Петро зумів використати ті шанси, які дав йому Бог.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Зачитайте реакцію людей, які прийшли на концерт сліпого музиканта. Людям потрібна не тільки їжа для тіла, а і духовна (показ слайду з змінними картинами): коли ми дивимося на зоряне небо, бачимо красу світу створену Богом, реагуємо на твір мистецтва, бачимо потреби ближнього, тоді ми - Люди.
Петро
сліпий, розумний, талановитий, наполегливий, цікавий, цілеспрямований, життєрадісний, здібний, щирий, щасливий.
вчиться, грає, любить
живе у своєму світі
музикант.
Учитель. Давайте знову повернемося до назви твору. Між словами «сліпий» і «музикант» -
Створення асоціативного куща до слів «сліпий» та «музикант».
• Сліпий – каліка, неповноцінна людина, людина, що потребує догляду тощо.
• Музикант – творча людина, талановита людина, людина, яка знайшла своє місце у житті тощо.
Сліпота Музика
вада мистецтво
потворність прекрасне
хвороба талант
темнота гармонія
З ваших записів випливає, що сліпота і музика - речі несумісні, у випадку з історією нашого героя вони поєднані. Музикою займається людина з тонкою душею, відчуттям прекрасного; вона його не бачить, відчуває (додаток)
довгий і тернистий шлях боротьби скаліченої людини за своє щастя, своє місце під сонцем. Петро Попельський цей шлях зумів пройти. І цей шлях – це шлях зростання. Давайте всі разом складемо «Сходинки духовного зростання Петра Попельського».
Музикант!
Одруження, син
Мандри зі сліпцями
Дзвонарі
Знайомство з однолітками
Дружба з Евеліною
Сопілка, піаніно – музика
Знайомство з природою
Знайомство з сім’єю і рідним домом
Народження сліпого
6. «Кольорова палітра»
Учитель. Ми зуміли разом справитися із завданням. Але ще на один момент я хочу звернути вашу увагу. Наше життя різнобарвне. Є в ньому похмурі і яскраві сторінки, сірі, чорні і барвисті. Дай Боже, щоб барвистих сторінок було більше. Давайте до наступного уроку кожен самостійно, слідуючи за складеними нами життєвими сходинками, складемо кольорову палітру життя Петра Попельського. Для прикладу, яким кольором ви зобразите народження сліпої дитини? (Сірим, барв мало, бо ж дитина народилася калікою, але не чорним, бо ж народилася Людина). У цій роботі вам допоможе картка «Символіка кольорів».
Символіка кольорів
Червоний — боротьба, пристрасть, кохання, гнів.
Оранжевий — (поєднання червоного і жовтого). Діяльна творча радість, поставлена на практичну основу.
Жовтий — безумовна енергія, радість, сила, сміх.
Зелений — спокій, нейтральність, зцілення, співчуття.
Блакитний — споглядальний стан, відчуженість.
Синій — манить, кличе, але холодний, втілює активний мислячий процес, сильні емоції духовного порядку, висоту.
Чорний — зло, небуття, підсвідомість, руйнування...
Запис домашнього завдання у щоденники
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда
• Чи знайшов головний герой своє місце у світі?(Так)
• Чи може обділена людина бути потрібною, навіть щасливою? (Може, Петро знайшов своє покликання, він усвідомив, що його талант потрібний людям, він приносить їм радість, викликає сльози, пробуджує душі, робить людей щасливими.)
Сліпий музикант зумів пробудити "єство"людей (так, ситих і багатих.) Значить, є надія, що суспільство не бездуховне, і музика (мистецтво) є потужною "зброєю" в руках митця.
Через музику, працю, талант, через переосмислення свого життя Петро знайшов своє щастя і істинне покликання — в служінні людям...
- Що таке щастя для Петра Попельського?
Для Петра Попельського щастя полягає в тому,що він знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов’язані зі сліпотою. Герой дійсно повірив, що побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям. «Так , він прозрів… і зуміє нагадати щасливим про нещасних».
- Чого ж навчає нас приклад Петра Попельського?
(Приклад Петра навчає, що потрібно не пасувати перед перешкодами, а наполегливо йти до мети, не зациклюватися на власних невдачах, бути милосердним до людських страждань, прагнути жити достойно і справедливо.)
Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.
Можливі варіанти
1.Нічого не боятися.
2.Іти до поставленої мети.
3.Вірити в себе.
4. Ніколи не здаватися.
5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.
Учитель: Я сподіваюся, що ви житимете, наслідуючи свої принципи. Дякую вам за допомогу і підтримку. На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Одна людина знайшла скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки - всього того, що вона бачила раніше. Вона бачила тільки себе». Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. Зрозумійте, що істинне щастя поміщене у вас самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, але лише, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтеся.
VІ. Повідомлення домашнього завдання (на вибір)
Підготувати розповідь про Максима Яценка.
Переглянути фрагмент із кінокартини «Сліпий музикант»: «Дядько Максим на концерті Петра». Поміркувати, за що так дякувала мати головного героя своєму братові.
Знайти матеріал про людей з обмеженими можливостями, які є прикладом сильної духом людини. Зробити діло милосердя.