Шушура Діана Анатоліївна,
вчитель української мови та
літератури
Харківської гімназії №47
Розробка уроку з української мови ( 9 клас)
Тема. Складнопідрядне речення з підрядними причини і мети.
Мета. Ознайомити учнів зі складнопідрядними реченнями з підрядними причини і мети; формувати вміння і навички розпізнавати дані види складнопідрядних речень, правильно ставити розділові знаки. Розвивати творчу уяву , критичне мислення , увагу. Виховувати любов до ближніх, батьків, позитивні риси вдачі, прагнення відчувати себе щасливим.
Обладнання: мультимедійна презентація « Сходинки до щастя», таблиця « Складнопідрядне речення причини і мети», запис релаксійної музики, аркуші очікування і самооцінки, ілюстрації для створення «Вернісажу щастя», картки.
Хід уроку
І Привітання . Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми будемо підійматися сходинками щастя, працюючи над темою
« Складнопідрядне речення з підрядними причини і мети».
Учні заповнюють аркуші очікування.
ІІ. Емоційна підготовка до сприймання теми уроку
Учні слухають притчу під музичний супровід.
Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматок.
-Що ще зліпити тобі?-запитав Бог.
-Зліпи мені щастя,-попросила людина.
Нічого не відповів Бог, а тільки поклав людині в долоню шматочок глини, який залишився.
Запитання до учнів.
Чому Бог не зліпив людині щастя?
Що для вас є щастям?
Відберіть ілюстрації, які, на вашу думку, асоціюються з щастям .
( Використовуючи демонстраційний матеріал, учні заповнюють плакат «Вернісаж щастя»)
ІІІ . Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, який шлях проходить людина, щоб стати щасливою.
Завдання1. Записати речення, поставити розділові знаки. Вказати вид підрядного зв’язку.
Щастя там де є любов.
Щаслива та людинаяка навчилась любити.
Ми щасливі що ти у нас є- наша рідна, свята Україно!
Люби природу, о люби щоб буть самим собою.
Отже , найперше і найдобріше почуття, яке народжується у серці, - це любов . Любов до батьків, до життя, до природи, до Батьківщини.
Це і є перша сходинка до щастя. ( Слайд 1)
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Опрацювавши теоретичний матеріал підручника , учні заповнюють таблицю « Складнопідрядні речення мети і причини».
Вид підрядних речень |
Питання, на які відповідають підрядні |
Сполучники, якими приєднуються підрядні |
|
|
|
|
|
|
Кузьма Прутков писав: « У споруді людського щастя любов утворює купол, а дружба зводить стіни»
Завдання 2.( робота в парах) Продовжити речення. Пояснити розділові знаки. Вказати вид підрядного зв’зку. Накреслити схему речень.
Дружба- найцінніший скарб, тому що…
Щоб бути справжнім другом, треба…
Отже, друга сходинка- це дружба.
Фізхвилинка
Уявіть себе маленькими. Присядьте. Якщо те, що я називаю, ви робите для себе, то потихеньку підіймаєтесь, тренуючи м’язи ніг і спини.
Як ви виросли. Отже, третій крок до щастя зроблений. Це- здоров’я.
Завдання 3. Вставити потрібний за змістом сполучник та розділові знаки.
Здоров’я ніколи не може втратити своєї ціни (?) і в достатку, і в радощі погано жити без здоров’я.
У кожного з вас є мрія в житті. А що таке мрія? Дізнаємось, переклавши речення.
Завдання 4 .( робота в парах) Перекласти речення українською мовою. Визначити підрядну частину. Накреслити схему.
1 пара. Мечта- это самое приятное, самое интересное общество. Потому что оно делает течение времени незаметным.
2 пара. Мечта –это большая цель, чтобы её достичь, нужно хоть что-то делать для этого.
Отже, мрія-це наступна сходинка на шляху до щастя.
Завдання 5. Проблемне запитання
Поясніть розділові знаки в наступному реченні.
Для того щоб бути щасливим , треба мріяти завжди. ( Складений сполучник для того щоб знаходиться у препозиції, тому кому не ставимо)
V. Підсумок уроку.
« Вільне письмо». ( 2-3 речення) .1) що нового дізнались на уроці;
2) запитання, на яке відповіді не отримали.
VІ.Домашнєзавдання.
Написати міні-твір за поданим початком, використовуючи складнопідрядні речення мети і причини.
Зайшла я одного разу до крамниці « Усе для щастя» . З подивом розглядала усілякі товари, що тіснилися на її полицях, і нарешті, вибрала собі аж 4 речі. Зараз я розповім про них.( початок учні отримали на картках)