Трудове навчання
Клас: 5-А, 5-Б Дата: 8.02.2011
Тема: ПОШУК ВИРОБІВ-АНАЛОГІВ ЯКІ МІСТЯТЬ ДЕТАЛІ З АЖУРНИМИ ЕЛЕМЕНТАМИ.
Мета:
Навчальна: сформувати знання про етапи конструювання виробів з фанери, поняття про шаблони, сформувати знання про процеси оздоблення виробів з деревини, навчити самостійно обирати вид художнього оздоблення і розробляти малюнки;
Виховна: охайність, культуру праці, любов до знань, виховувати відповідальне та бережливе ставлення до інструменту та культуру праці;
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, просторове, технічне та економічне мислення, розвивати власне мислення та кмітливість, уміння застосовувати свої знання на практиці.
ДИДАКТИЧНІ ЗАСОБИ: плакати, стенди, зразки шаблонів.
ОБЛАДНАННЯ: лінійка, олівець, стиранка, кутник, наждачний папір, шаблони, верстак.
ТРУДОВІ ДІЇ, ПРИЙОМИ ТА ОПЕРАЦІЇ: вимірювання, розмічання, шліфування.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Питання для учнів:
1. Що таке ділова деревина?
2. Що ми відносимо до пиломатеріалів.
3. Розшифрувати ДСП, ДВП.
4. З чого складається і як виготовляється фанера?
5. що таке текстура деревини?
Методи: фронтальна бесіда.
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна.
Ви знаєте, в нашому побуті дуже широко викоритсовуються деревинні породи. Але окрім пиломатеріалів широкого розповсюдження набула фанера і вироби з неї. Фанера дуже міцна, тому її використовують в різних галузях виробництва, навіть в авіаційній.
Перейдемо до вивчення нової теми. Відкриваємо свої робочі зошити, записуємо число, місяць, класна робота і тему уроку (записана на дошці).
Тема уроку: Конструювання виробів з фанери.
Мета: сьогодні на уроці ми розглянемо новий матеріал, засвоїмо необхідні знання, які вам знадобляться сьогодні при обробці фанери.
Вам сьогодні необхідно уважно мене слухати, записувати в свої зошити те, що я вам скажу, активно працювати на уроці. Сьогодні ми почнемо розмічати заготовку, з якої ви потім будете робити кухонну дощечку.
Методи: пояснення з елементами бесіди, спостереження.
Для виготовлення будь-якого виробу треба мати його графічне зображення креслення або ескіз. За кресленням аналізують деталь або виріб: визначають розміри деталі. Отже, ви зрозуміли, що перед тим як приступити до виготовлення виробу, вам необхідно мати креслення або ескіз. Ваше креслення в цьому випадку відображає ваш задум, тобто як би ви хотіли би, щоб виглядів ваш виріб. Можна сказати, що в реалізації вашого задуму на папері і полягає вся складність діяльності конструктора. Зараз ми з вами розглянемо це питання.
Питання до учнів: „Що ж таке конструювання?” В ході відповідей учнів вчитель спрямовує їх відповіді в правильному напрямку.
Після того, як ви намалювали ваш виріб, необхідно його розмітити його на заготовці. Розмічання – це процес нанесення на заготовку контурних ліній майбутнього виробу за кресленням, ескізом або шаблоном. Для того щоб розмітити заготовку спочатку вибирають або підготовлюють рівну кромку, від якої роблять усі вимірювання. Цю кромку називають базовою. Потім розраховують найоптимальніше положення майбутньої заготовки на листі з умовою економії матеріалу. При цьому враховують припуски на обробку.
Припуск – шар матеріалу, який залишають, щоб мати точні розміри й чисту поверхню деталі після обробки.
Розмічання роблять розмічальним інструментом: лінійкою, олівцем, циркулем, кутником.
Для розмічання великої кількості однакових деталей застосовують пристрої, що називаються шаблонами. Їх виготовляють з твердої деревини або металу. Шаблони використовуються в багатосерійному виробництві, коли нам необхідно виготовити багато однакових виробів або повторити точну копію виробу. Ми сьогодні будемо використовувати шаблони для виготовлення вашої дощечки. Вам він знадобиться для того, щоб зробити креслення вашого виробу, що спростить вам роботу.
Виготовлення виробу завершується його оздобленням.
Мета оздоблення – надати виробові гарного зовнішнього вигляду і захистити деревину від вологи, пилу тощо.
Розвиток техніки оздоблення має багатовікову історію. Предмети з деревини, виконані близько 3400…2980 років до нашої ери, що зберігалося в історичних пам’ятках Стародавнього Єгипту, прикрашені різьбленням та інкрустацією. Уже в той період для оздоблення застосовували лаки і фарби, при чому плівкоутворювачами були яєчний білок, віск і природні смоли.
У наші дні успіхи хімії полімерів до появи лакофарбових матеріалів на основі синтетичних смол, характерною особливістю яких є утворення покриттів не в наслідок процесів простого випаровування розчинників, як, наприклад, у шелаків або нітролаків в результаті хімічних перетворень, що відбуваються після процесу нанесення лаку на поверхню деревини.
Захисно-декоративні покриття на виробах з деревини дуже різноманітні як за зовнішнім виглядом, так і за будовою. Вони можуть складатися з одного або кількох шарів різних матеріалів, що виконують різноманітні функції.
Вироби з фанери і деревини можна прикрасити випалюванням, розмалювати фарбами, полакувати.
Випалювання – один із видів художнього оздоблення дерева. Його застосовують при виготовленні сувенірів, меблів та різних дрібних виробів із дерева. Найкращий матеріал для випалювання – березова фанера, заготовки з липи та вільхи.
Перед випалюванням заготовку зачищають шліфувальною шкуркою і наносять малюнок. Випалюють малюнок приладом для випалюванням з нагрівальним наконечником (пером), що закріплений у пластмасовій ручці. Ручку з нагрівальним пером тримають у правій руці як олівець. Пером починають працювати, якщо воно розжарилось до темно-червоного кольору. Нагрівання пера регулюють регулятором від положення М (менше) до Б (більше). Поворотом ручки вправо збільшують напругу що подається на перо і навпаки. Слід пам’ятати, що, коли перо розігрівається до яскраво-червоного кольору, воно може перегоріти.
Вироби розмальовують фарбами по шліфованій поверхні пензлями з білячою шерстю і використовують для цього акварельні, гуашеві та водополімерні фарби. Після нанесення малюнка поверхню треба добре просушити і покрити лаком.
Лаки наносять на поверхню пензлем один або два рази в залежно від потрібної якості оздоблення.
Після кожного нанесення шару лакову плівку просушують. Виріб після лакування повинен мати рівний і однаковий по всій поверхні блиск.
Обробку лаком проводять у добре провітрюваному приміщенні.
Питання до учнів:
Форма роботи: фронтальна.
Зміст практичної роботи полягає в тому, що кожному учню необхідно підготувати заготовку для свого виробу, розмітити цю заготовку за допомогою шаблонів.
Вам необхідно підготувати цю заготовку для розмічання, визначити відповідність розмірів кухонної дощечки вашій заготовці. Очистити поверхню заготовки від бруду. Я вам вже казав, що розмічання проводиться від базової поверхні. Тобто першим, що ви повинні зробити – підготувати базову поверхню. В нашому випадку такою базовою поверхнею буде одна з сторін заготовки. Ця сторона повинна бути рівною. Щоб перевірити це, достатньо прикласти торець лінійки до базової поверхні. В результаті не повинен утворюватися зазор.
Потім шліфуєте поверхню заготовки для того, щоб при розмітці було видно ваші лінії. Після цього до базової поверхні прикладаєте шаблон з умовою економії матеріалу і обводите по контуру олівцем, щоб утворилася видима лінія. Слідкуйте за тим, щоб шаблон під час розмічання не зміщувався. Для міцно притискайте шаблон до заготовки.
A. Самостійна робота учнів:
1) зміст роботи учнів (вибір рисунка, нанесення його на дошку; оздоблення дошки за рисунком);
2) форма проведення (індивідуальна).
В. Інструктаж вчителя:
1) форма проведення (індивідуальна);
2) зміст цільових обходів робочих місць учнів:
1-й обхід: перевірка правильності організації робочого місця і початку роботи;
2-й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій, рухів і якості оздоблення;
3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю;
4-й обхід: перевірка правильності дотримання технічних умов і т.д. Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці виробничої санітарії.
3) прийняття і оцінка робіт учнів.
9. Заключний інструктаж.
1. Підведення підсумків практичної роботи;
2. Повідомлення оцінок за якість оздоблення кожного учня;
3. Визначити кращу з робіт і їх демонстрація;
4. Аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;
5. Загальна характеристика заняття.
Таким чином сьогодні на уроці ми ознайомились повторили матеріал про будову фанери. Поглибили ваші знання про конструкторську діяльність, розмічання заготовок за допомогою шаблонів.
1