Розробка уроку з української літератури Бодарєвої А.В.
За підручником О. Авраменка «Українська література. 9 клас» , 2017.
Тема. «Поученіє Володимира Мономаха»
Мета: продовжувати знайомити учнів з «Поученієм Володимира Мономаха»; розкрити значення актуальності звернення Володимира Мономаха до своїх синів; стимулювати пізнавально- творчу активність; розвивати усне мовлення, вміння послідовно висловлювати свої думки; виховувати повагу до культурних пам’яток нашого народу.
Тип уроку: засвоєння нової інформації у процесі виконання практичних завдань.
Методи і прийоми: методи кооперативного навчання - «Ажурна пилка» (Мозаїка), «Вчимося – навчаючи»; прийом «Ромашка питань»; вправа «Мікрофон».
Перебіг уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашніх завдань
Повідомлення учнів про Володимира Мономаха.
Проблемне питання
Уявіть, що ви Володимир Мономах і пишете для своїх синів повчання. Які з написаних вами повчань, ви вважаєте найважливішими та найактуальнішими?
III. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми уроку
Прийом «Ромашка питань» ( Учні з’ясовують тему та план уроку, на якій сторінці треба відкрити підручник, підбираючи потрібні питання.)
1
Прийом «Ромашка питань» використовується протягом уроку.
IV.Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
1. Слово вчителя: «Автор-князь підсумував власний досвід державного діяча. «Поученіє» містить поради майбутньому поколінню про основні моральні, етичні, патріотичні цінності життя. Свої настанови Володимир Мономах підтверджує прикладами зі свого життя: без потреби не давай присяги, а заприсягнувши, свято дотримуй її. Князь викладає своє бачення виховання майбутніх поколінь: «…помисли май чисті і спонукай себе до добрих діл Господа ради».
2.Метод «Ажурна пилка» (Мозаїка)
Для кожного учня підготовлений індивідуальний інформаційний пакет, табличка з кольоровою позначкою.
«Домашні» групи
I – а «домашня» група
II-а «домашня» група
3. Метод «Вчимося - навчаючи»
а). Кожна «домашня» група опрацьовує свої завдання.
У «домашніх» групах учні читають інформацію з кожного завдання на картках, підготовлених вчителем.
Вчитель перевіряє, чи розуміють вони прочитане. Потім учень ділиться своїм фактом і сам отримує інформацію від іншого учня. А вчитель пропонує їм відтворити отриману інформацію.
2
б) Учні розходяться по своїм кольоровим групам. Виступають експертами своєї частини інформації, яку вони засвоїли на достатньому рівні у своїх «домашніх» групах.
в) Експерти повертаються у свої «домашні» групи.
Проводять обговорення отриманої інформації.
Аналізують вивчений матеріал в цілому.
г) Вчитель пропонує відтворити отриману інформацію.
Відповіді записуються на дошці
Повчання дітям Володимир Мономах писав «збираючись уже помирати». (Незадовго до смерті, десь близько 1117 р.)
Князь просить похвалити Творця за природу, яка дана людині «на користь», захищати «вбогих», «подавати сиротам», шанувати старших «як батька» і молодих «яко братів».
Автор закликає вірити в Бога, вчитися, дотримуватися правопорядку.
. Повчання Мономаха зачіпає моральні й політичні питання. Князь навчає взаємин між людьми.
IV. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Вправа «Мікрофон».
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
3