Урок. Поведінка людини в екстремальній ситуації у творах Б.Грінченка «Грицько» та Д.Лондона «Любов до життя»

Про матеріал

Інтегрований урок. Компаративний аналіз оповідань Б.Грінченка «Грицько» та Д.Лондона «Любов до життя».

Мета: навчити зіставляти однакові за жанром, але відмінні за змістом твори письменників різних країн, розвивати мислення, уяву дітей, виховувати любов до національної літератури, повагу до інших культур, навчити робити правильний вибір в екстремальних життєвих ситуаціях.

Співавтор - учитель української літератури Косюк О.М.

Перегляд файлу

 

Поведінка людини в екстремальній ситуації у творах Б.Грінченка «Грицько» та Д.Лондона «Любов до життя»).

(Інтегрований урок. Компаративний аналіз оповідань Б.Грінченка «Грицько» та Д.Лондона «Любов до життя»).

Мета: навчити співставляти однакові за жанром, але відмінні за змістом твори письменників різних країн, розвивати мислення, уяву дітей, виховувати любов до національної літератури, повагу до інших культур, навчити робити правильний вибір в екстремальних життєвих ситуаціях.

Епіграфи: Доля сміливого любить (Англійська приказка).

Друзі пізнаються у біді.

Обладнання: портрети аисьменників, рухома таблиця, репродукції картин Грицая "Дніпровські далі та Рокуела Кєнта " Мертва тиша".

Перебіг  уроку

Учитель зарубіжної літератури

 Сьогодні у центрі нашої уваги буде людина, її поведінка в екстремальній ситуації.

/Пропонується дітям записати у зошити тему уроку, епіграфи /

Отже, як бачите, мова в нас піде про творчість Бориса Грінченка та Джека Лондона, тобто представників літератур різних континентів — Європи та Америки. Чи є щось спільне в житті та творчості інших письменників? У чому різниця? Про це нам розповість учениця, яка вдома провела невелике дослідження.

Повідомлення учениці.  На першій погляд, нічого спільного у житті та творчості Бориса Грінченка та Джека Лондона немає. Грінченко майже все життя провів в Україні, отримав освіту, вчителював, працював над своїми творами. Про нього один із критиків сказав: «Грінченко більше працював, ніж жив». Я згідна з цим, і мені здається, що слова ці можна віднести й до життя Джека Лондона, який жив у той самий час, наприкінці XIX - XX ст., в Америці. Доля його була більш бурхливою: з десяти років змушений був працювати - спочатку продавцем газет, потім робітником на консервному заводі, матросом на шхуні, кочегаром, був безробітним, бродягою, золотошукачем на Алясці. Врешті-решт саме завдяки працелюбності, таланту він добився слави як письменник. Тобто, про нього також можна сказати, що він «більше працював, ніж жив».

Тим більше, що ці талановиті письменники прожили недовго; Грінченко - 47 років, Лондон - 40. Але обидва залишили помітний слід у літературі.

Учитель української літератури. Які різні люди. Неподібні долі. Але чомусь ми сьогодні вирішили об'єднати їхню творчість. Мабуть, маємо для цього підстави.

Зазвичай, коли говорять про щось подвійне: твори, людей, явища - то намагаються їх об'єднати чи протиставити, бо 2 - символи припущення. Ми спробуємо зробити те й інше.

Спершу відшукаємо спільне. Дві подібності нас не влаштовують, вони мажуть бути випадковими. "Перше справжнє число, - казав Піфагор, - три - число досконалості".

Отже, визначаємо три спільні риси, які дозволяють вимовляти поруч імена Б.Грінченка та Д. Лондона. Варіантів таких рис може бути безліч. Ми ж виберемо

найяскравіші і головним чином ті, які мають відношення до теми і матеріалу дослідження нашого уроку.

Мабуть, найбільш переконливою спільністю є час.

Учитель звертається до прикріпленої до дошки рухомої таблиці, яка спочатку має такий вигляд:

Борис Грінченко

спільне

1

Джек Лондон

 

Історичний час

 

 

Жанр

 

 

Поведінка людини в

екстремальній ситуації

 

 

(Повний варіант Таблиці додається).


 

  •         Яким чином Грінченка та Лондона поєднує час?
  •         Правильно, Джек Лондон і Борис Грінченко - обличчя століття, яке ось-ось завершиться. А, може, втілення горезвісного зламу століть. Словом, вони дихали повітрям одного часу.
  •         А чи має точку перетину їхня творчість? Якому жанрові творчості надавали перевагу обидва митці?

Дух часу вимагав: коротко про найголовніше! Або, як казав Чехов: "Стислість - сестра таланту". Тому обидва творці надавали перевагу оповіданню.

  •                А що таке оповідання? Доведіть, що твори, які ми порівнюємо, - оповідання.

Отже, перед вами дійсно оповідання, але ми розуміємо, що їх ніяк не можна назвати однаковісінькими. Зате вони мають спільну вісь, довкола якої обертаються усі образи та проблеми.

Така вісь - екстремальна ситуація.

(запис на дошці - Ехtremum /лат./ - крайність)

  •         Як же ми можемо витлумачити вислів «екстремальна ситуація»?
  •         Екстремальна ситуація наявна тоді, коли вирішується щось найважливіше. Здебільшого постає шекспірівське питання: бути чи не бути.

Поведінка людини в екстремальній ситуації - мандрівна тема світової літератури і мистецтва, її показували письменники, скульптори, художники, композитори.

Послухайте, будь ласка, музику і скажіть, який фрагмент кожного з оповідань вона може відтворити?

(Діти відзначають, що тривожний характер музики відтворює в оповіданні Грінченка епізод, коли  Семен тоне, а в Джека Лондона - коли Білл кидає свого товариша з пошкодженою ногою).

Отже, маємо дві екстремальні ситуації в оповіданнях письменників, котрі жили в одну й ту ж саму епоху.

Учитель зарубіжної літератури. Ви записали, що спільного є в даних творах, але як ви думаєте, чого буде більше - спільного чи відмінного?

  •     Безумовно, більше буде відмінного, тому зараз же коротко визначимо, чим caмe відрізняються твори за цими ознаками.

Перше, що ви записали спільного - це історичний час, тобто початок XX

століття. Але скажіть, де відбуваються події?

(Б.Грінченко, - Україна, Дж. Лондон - безкраї простори Канади)

Подивіться, будь ласка, на ці репродукції картин Грицая "Дніпровські далі та Рокуела Кєнта " Мертва тиша". Яким чином, на ваш погляд, ці пейзажі причетні до наших творів?

- Дійсно, на картині Грицая ми бачимо типовий український пейзаж, такий рідний і знайомий нам. Саме на тому фоні відбувались події в оповіданні Грінченка.

Зовсім інші пейзажі в Рокуела Кента. Мит бачимо незвичайні, екзотичні картини природи. Незвичайною була й доля художника. Ще хлопчиком він пішов із рідної домівки, оскільки не хотів бути ні для кого тягарем. Перепробував багате професій, перш ніж знайти себе. Дуже часто мандрував. Уїльям Гроппер писав про нього: «Є тільки один Рокуел Кент. Його бачення відкрило для нас простори небес Півночі, її жителів та їх повсякдення. Він відкрив прекрасний, не пошкоджений цивілізацією світ Аляски, Гренландії, Арктики та всі тих місць, де він побував, а також його Батьківщини - Сполучених Штатів Америки».

Тобто Рокуел Кент, як і Джек Лондон, побував на Алясці та зобразив побачене на картинах.

Жанр. Ви сказали, що оповідання - невеликий за обсягом твір із малою кількістю діючих осіб. А в чому різниця з цієї точки зору в даних творах?

(Діти відзначають, що у творі Б. Грінченка більше діючих осіб, /картку з таким надписом учитель вставляє у таблицю в колонці ’"Грінченко"/. У оповіданні “Любов до життя" менше діючих осіб /картку вставляємо у протилежну колонку/. У бесіді також з'ясовується, що в оповіданні Грінченка головні герої — діти, а у Джека Лондона — дорослі. Ще героями оповідання “Любов до життя" можна назвати тварин: ведмедя, вовка та ін.

А тепер остання спільна риса - поведінка людини в екстремальній ситуації. Ви вже обговорили цей термін, знаєте, що він означає. Як можна коротко визначити суть цієї ситуації у Грінченка та Лондона?

/Діти ще раз змальовують екстремальні ситуації у творах та приходять до висновку, що різниця у тому, що Грицько допоміг Семенові у важку хвилину

(коли той тонув), незважаючи на те, що Семен за хвилину до того хотів забрати у нього бублика й ударив його в обличчя. А в оповіданні Джека Лондона Біл кидає напризволяще свого товариша, хоча знає, що той один, з пошкодженою ногою, скоріш за все загине/.

Учитель закріплює в таблиці відповідно до колонок картки:

Людина допомагає іншій  Людина кидає товариша в біді

  • Докладніше про різницю в цих ситуаціях спробуємо дізнатись із інтерв'ю з головними героями творів.

"Журналіст". Чому ви покинули свого товариша у такій ситуації? / Запитання до Білла /

  •    Чому ви покинули свого товариша?  /Запитання до Грицька/.
  •    Як ви ставитеся до Біла після того, що сталось?  /Запитання до головного героя оповідання "Любов до життя"/.
  •     Як ти почав ставитись до Грющька після, того, що сталося? /Запитання до Семена/.
  •     Хто виграв, а хто програв у даних ситуаціях?

/Запитання до всіх героїв, кожен відповідає за “себе"/.

Отже, запишемо результати завершення екстремальних ситуацій.

Б. Грінченко Дж. Лондон

моральне задоволення, страждання двох,

повага людей, хороші загибель Білла

стосунки

Учитель української літератури. Екстремальна ситуація показала справжнє обличчя кожного із діючих осіб. Які ж висновки для себе ми можемо зробити після прочитання та обговорення оповідань?

  •                Так, не випадково в народі кажуть: "Друзі пізнаються в біді", а ще – «Доля сміливого любить». Тому давайте запишемо моральний висновок уроку: завжди допомагай.

Домашнє завдання:

І рівень. Твір "Як вчинки людини можуть впливати на її подальше життя?”

ІІ рівень. Твір «Поганий товариш не допомога».

ІІІ рівень. Твір «Екстремальні ситуації в житті літературних героїв».

 

Б. Грінченко

спільне

Дж. Лондон

Україна

Історичний час

Початок ХХ ст.

Канада

Діючих осіб більше (       (різного віку)

Жанр:

 оповідання

Діючих осіб менше (одного віку)

Людина допомагає           і          іншій

Поведінка людини в екстремальній ситуації

Людина кидає товариша в біді

Моральне задоволення, повага             и       людей, хороші стосунки

Страждання обох, 

загибель Білла

Завжди допомагай!

Таблиця. ____________

 

 

docx
Додано
4 лютого 2023
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку