Урок "Поведінка птахів. Сезонні явища в житті птахів"

Про матеріал

Мета: сформувати знання про пристосування птахів до сезонних явищ природи; продовжувати формувати поняття про птахів; з'ясувати причини міграцій та способи орієнтування під час перельотів; розвивати пізнавальний інтерес та інтелектуальні здібності учнів; розвивати предметні та загальнонаукові вміння і навички; розвивати навички самоосвіти; ознайомити учнів із видами птахів, які занесені до Червоної книги України; формування комунікаційних вмінь, культури спілкування; виховання бережного ставлення до природи і відповідальності за все живе.

Тип уроку: комбінований. Урок – конференція.

Перегляд файлу

Тема. Сезонні явища в житті птахів. Поведінка птахів.

Мета: сформувати знання про пристосування птахів до сезонних явищ природи; продовжувати формувати поняття про птахів; з'ясувати причини міграцій та способи орієнтування під час перельотів; розвивати пізнавальний

інтерес та інтелектуальні здібності учнів; розвивати предметні та загальнонаукові вміння і навички; розвивати навички самоосвіти; ознайомити учнів із видами птахів, які занесені до Червоної книги України; формування комунікаційних вмінь, культури спілкування; виховання бережного ставлення до природи і відповідальності за все живе.

Обладнання й матеріали: скелети й опудала птахів, таблиці «Клас Птахи»;

навчальні посібники. Кочові птахи України. Осілі птахи України.»,  презентації, слайд-шоу.

Базові поняття й терміни: міграції, зимівля, перельоти, осілі, кочові й перелітні птахи

Тип уроку: комбінований. Урок – конференція.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні ми повинні відновити в пам’яті практичні і теоретичні знання, набуті під час вивчення теми «Птахи».

У Василя Сухомлинського є вислів: «Учити дитину бачити, розуміти, відчувати серцем… - це, мабуть, квітка в саду, яка найтонше пахне, і'мя цій квітці – виховання почуттів».

Я запрошую вас, дорогі діти, у світ найцікавіших відчуттів і спостережень, які тільки існують на нашій планеті Земля.

 Мені зірка відкрила секрет

 І на вушко шепнула здаля:

«Є на світі багато планет,

Та найкраща планета – Земля!»

  • Поясніть думку автора вірша.
  • Які докази можна навести, що людина запозичила із живої природи для розвитку будь-яких галузей науки й техніки на основі спостережень?

 

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ

 

1.Складання “живого ланцюжка” з основних класифікаційних одиниць

(Царство Тварини-Підцарство Багатоклітинні- Тип Хородові- Клас Птахи)

2. Гра «четвертий зайвий (Діти за допомогою цифрових карток (1,2,3,4) повідомляють, який птах зайвий в даному переліку)

Серед наведеного переліку видів необхідно відкинути зайвого за певними ознаками.

1.Вони будують гнізда у дуплах:

А)синиця-горобець-шпак-дрізд (4)

 

2.Це морські птахи:

Рибалочка – альбатрос – буревісник – фрегат (1)

 

3.Їх можна навчити говорити:

Папуга – шпак – ворона – канарейка (4)

 

4.У їх видовій назві присутнє слово ―білий‖:

лелека – журавель – ворона – чапля (3)

 

5.Ці птахи мають зігнутий на кінці дзьоб:

Папуга – сокіл – яструб – сиворакша (4)

 

3.Робота з картками (підпишіть деталі будови голови птаха)

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ПРОСЛУХОВУВАННЯ СПІВУ ПТАХІВ(аудіозапис)

  1. Мозкова атака.

Нас постійно оточують птахи. Одних ми бачимо майже поруч, інших, щоб побачити ми подорожуємо чи то до лісу, чи до моря. Деяких птахів ми можемо побачити лише в певну пору року, а інші навпаки – кожного дня. З чим це пов’язано? Поведінка птахів завжди приваблювала людину і загадувала їй загадки. Як ці створіння знаходять шлях у вирій, а потім безпомилково повертаються додому, в місця, де вони народилися? Як вони визначають час для кочування чи відльоту. Питань дуже багато, а відповідей на чимало з них і досі немає. Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо відповісти на деякі з цих запитань.І ось на сьогоднішньому уроці: «Сезонні явища і поведінка птахів» я запрошую вас зазирнути у чудову країну птахів України і світу.

 

  • Що ви очікуєте від уроку?

Тож ,метою нашого уроку є:

Знати:

  1. Види птахів різних екологічних груп.
  2. Особливості зовнішньої будови птахів різних рядів та екологічних груп у зв’язку із середовищем існування.

Уміти:

  1. Наводити приклади птахів, поширених у нашій місцевості.
  2. Розпізнавати найпоширеніших птахів свого регіону в природі.

Спостерігати та описувати їх поведінку.

2. Повідомлення теми та мети уроку

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя з елементами бесіди .Побудова схеми.

У птахів, що живуть в умовах сезонного клімату, виокремлюються кілька основних періодів річного циклу. У різних птахів вони різні. Для птахів, що живуть протягом року в одній місцевості, виділяють два основні періоди – гніздування й зимівлю. У птахів, які залежно від сезону змінюють район перебування, виокремлюють чотири основні періоду - весняний переліт, гніздування, осінній переліт, зимівлю.

 

Для початку, давайте згадаємо з вами що ж таке сезонні явища.

Умови, які періодично повторюються у зв’язку зі зміною пір року, називаються сезонними явищами. Існує чотири пори року: осінь, зима, весна, літо (слайд 7). Відповідно до змін у природі змінюється і поведінка птахів, яка має пристосувальний характер.

До сезонних явищ належать:

- гніздування;

- шлюбна поведінка;

- турбота про потомство;

- міграції. (слайд 8)

На самому початку вивчення тами «Птахи» ви отримали завдання підготувати повідомлення про сезонні явища у житті птахів.

Повідомлення учнів.

1 повідомлення.  Гніздування.

Пташині будівлі здавна викликали захоплення. І справді, гнізда багатьох пташок схожі на справжні будиночки. Власне кажучи, гніздо не є для птахів домівкою. Воно споруджується тільки для висиджування яєць і вигодовування пташенят. Схованкою для дорослих птахів бувають густа трава, кущі, верховіття дерев, а для водо плаваючих – очеретяні зарості й відкриті водні простори.  Не всі птахи будують майстерні гнізда, деяким вони зовсім не потрібні. Наприклад, кайра, що гніздиться на островах  і на берегах Північного Льодовитого океану. Зустрічаються птахи, які відкладають свої яйця в норах. Найчастіше їх риють  самі птахи. Примітивні гнізда мостять хижі птахи. Як правило, це купа сяк-так покладених палиць і гілок. Проте більшість птахів мостять гнізд майстерно(слайд 9) 

2 повідомлення. Шлюбна поведінка.

Птахи – це істоти зі складною поведінкою. На весні їх життя підпорядковане єдиній меті – розмноження. Після того, як самець обрав гніздову територію і побудував гніздо починається процес завойовування самочки. Шлюбна поведінка птахів різноманітна: у великих птахів вона складніша, ніж у дрібних. Птахам притаманний статевий диморфізм. Здебільшого шлюбні ігри відбуваються  в парах. Найдосконаліші шлюбні ігри – це шлюбні танці. (слайд 10).

3 повідомлення. Турбота про потомство.

 Турбота про потомство. Крім насиджування яєць, годування та обігрівання пташенят, у дорослих птахів є ще багато інших турбот про потомство. Деякі нагніздні птахи викидають послід пташенят, щоб підтримувати чистоту в гнізді. Якщо з’являється загроза, дорослі птахи самовіддано захищають гніздо, нападаючи на ворога, часто навіть сильнішого за себе, голосно кричать, скликаючи на допомогу інших птахів. Такий гуртовий самозахист особливо характерний для птахів, що гніздяться колоніями, скажімо для берегових ластівок. У виводкових птахів самка, помітивши небезпеку, видає особливий крик тривоги — і пташенята відразу ж розбігаються навсібіч (а якщо можуть літати, то вилітають на дерева) і причаюються. Самка ж кидається назустріч ворогові й часто вдає із себе поранену: біжить, волочачи крила по землі, ніби не може злетіти. Хижак кидається за нею, але вона спритно уникає його, відводячи якнайдалі від пташенят, а потім спурхує, залишаючи нападника ні з чим. Самка потім повертається до того місця, де залишила пташенят, і скликає їх. Пташенята, які до того сиділи нерухомо, поспішають до неї. Турбота про потомство - дії тварин, що забезпечують кращі умови виживання та розвитку потомства. При зовнішньому заплідненні батьківські особи знаходять підходящі умови (склад води, листя рослин, інших особин у паразитів і т.п.). При внутрішньому заплідненні материнська особина, у тілі якої деякий час розвиваються заплідненої яйцеклітини, змінює свою поведінку, перетворюючи навколишнє середовище.

4 повідомлення. Міграції. 

 Птахи – о живуть на території нашої країни, поділяються на три групи:

  • осілі;
  • кочові;
  • перелітні.

Осілі – птахи, які протягом року живуть в одній місцевості.

Кочові птахи – це птахи, які з настанням зими, об’єднуючись у невеликі, зграї , поступово мігрують на південь у пошуках її.

Перелітні птахи – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї. (слайд 12)

З метою вивчення місць зимівлі птахів орнітологи застосовують такі методи:

- візуальний: безпосередні спостереження за птахами в місцях перельотів.

- кільцювання – мічення пронумерованими кільцями, які одягають на кінцівку птаха. За допомогою цього методу можна встановити шляхи, які пролітають птахи, і місця зимівлі ;


  • радіолокаційний – спостереження за допомогою радіолокаторів у будь-який час доби незалежно від погоди. За цим методом вивчають перельоти птахів уночі, встановлюють чисельність особин і характер перельотів( висоту, швидкість).

 Міграція птахів

Розповідь учителя

Для багатьох птахів переліт — важлива життєва функція. Здатність перелітати з місця на місце дозволяє їм у різні пори року жити в найбільш сприятливому для них кліматі.

Запитання для обговорення:

— Чому птахи перелітають?

Очікувана відповідь учнів:( Необхідність здобувати поживу, пошук місць, придатних для виведення пташенят, та втеча від природних ворогів — ось три головні причини, через які птахи здійснюють перельоти.)

Розповідь учителя

Тривалість польотів птахів та відстані, які вони долають, дуже різні.

Частина птахів улітку живе в лісах або на луках, а взимку перебирається в міста, де тепліше й де значно легше здобути їжу.

Птахи, які влітку висиджують яйця на півночі, восени, коли приходить холод та зменшується кількість корму (наприклад, комах), відлітають на південь.

Навесні, коли в місцях їхньої зимівлі стає сухо й тепло, птахи знову повертаються на свої виводкові місця у північних краях.

Коли вони знаходять придатні для гніздування місця, то залишаються там на літо, розмножуються, вирощують пташенят, а восени знову летять на південь.

Запитання для обговорення:

— Як птахи знаходять дорогу?

Повідомлення учня

Багато птахів летять зграями, а це дозволяє припустити, що старші, найбільш досвідчені птахи летять першими, вказуючи дорогу молодшим. Таким чином, інформація про напрямок польоту передається з покоління в покоління.

Деякі птахи роблять перельоти поодинці. Але звідки ж вони знають, куди і як летіти? Отже, у птахів повинно бути щось на зразок природженого інстинкту, що підказував би їм, у якому напрямку вони повинні летіти, долаючи такі простори.

Мореплавцям протягом тривалого часу доводилося орієнтуватися за Сонцем та зірками.

Птахи, які під час польоту орієнтуються за Сонцем, за допомогою біогодинника відчувають його положення й так визначають правильний напрямок. Вони повинні пристосуватися до положення Сонця. Птахи, які роблять нічні перельоти, користуються зірками і саме за розташуванням на небі зірок правильно визначають для себе шлях.

Птахи, щоб правильно визначити напрямок, використовують також і магнітне поле нашої планети. Якщо птах під час перельоту користується внутрішнім компасом, то він, очевидно, потім пригадує, з якого боку прилетів і тим самим шляхом повертається назад. Птахи, імовірно, розпізнають також певні орієнтаційні відмітки на землі, за допомогою яких можуть створювати собі щось на зразок внутрішньої карти.

Також припускають, що деякі птахи, аби визначити напрямок польоту, використовують запахи. Запахи у них асоціюються з певними напрямками. Птахи пригадують, у якій послідовності натрапляли на різні запахи і завдяки цьому летять у потрібному напрямку. Більшість птахів, щоб не збитися зі шляху, користується всіма переліченими методами.

Удень птахи керуються положенням Сонця.

Формулювання висновку:

Причини міграцій:

• зменшення тривалості світлового дня;

• сила освітлення;

• погіршення кормової бази;

• поява снігового і льодового покривів і т. ін.

Самостійна робота учнів з підручником (технологія «Метод позначки»)

— Які існують методи вивчення перельотів птахів?

Заповнення таблиці

Методи вивчення перельотів птахів

Назва методу

Зміст

Значення

Візуальне спостереження

Безпосереднє спостереження за птахами у природі

Установлення видового складу та чисельності перелітних птахів

Кільцювання

Закріплення на птахах нумерованих кілець

Установлення шляхів перельоту, місць зимівлі

Радіолокаційні спостереження

Спостереження за допомогою радіолокаторів у будь-який час доби

Вивчення перельоту птахів уночі, установлення видового складу та чисельності птахів

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. Складання схеми «Способи вивчення перельотів птахів». Взаємоперевірка

виконаного завдання. (Готову схему учитель вивішує на дошці).

2. Складання схеми «Способи орієнтації птахів під час перельотів».

Взаємоперевірка виконаного завдання. (Готову схему учитель вивішує на дошці)

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати текст підручника, дати відповіді на питання

Скласти кросворд.

 

Додаток 1.

«Утвори пари».

Із поданого переліку термінів і понять скласти пари.

1 Тулуб                                                             А Зміна пір’я

2 Рульові                                                          Б Гуси, кури, лебеді

3 Пігменти                                                        В Довгі пера хвоста

4 Линяння                                                         Г Розширення стравоходу

5 Стегно, гомілка, стопа                                  Д Горобець, дятел, ворона

6 Воло                                               Е Відлітають на зимівлю і повертаються

                                                                           Є Обтічна форма

7.Виводкові                                     

8.Нагніздні                                        Ж Забарвлюючі речовини

9. Перелітні                                       З Скелет задньої кінцівки

Відповідь: 1 — Є, 2 — В, 3 — З, 4 — А, 5 — И, 6 — Г, , 7— Б, 8 — Д, 9 — Е.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 повідомлення.  Гніздування.

Пташині будівлі здавна викликали захоплення. І справді, гнізда багатьох пташок схожі на справжні будиночки. Власне кажучи, гніздо не є для птахів домівкою. Воно споруджується тільки для висиджування яєць і вигодовування пташенят. Схованкою для дорослих птахів бувають густа трава, кущі, верховіття дерев, а для водо плаваючих – очеретяні зарості й відкриті водні простори.  Не всі птахи будують майстерні гнізда, деяким вони зовсім не потрібні. Наприклад, кайра, що гніздиться на островах  і на берегах Північного Льодовитого океану. Зустрічаються птахи, які відкладають свої яйця в норах. Найчастіше їх риють  самі птахи. Примітивні гнізда мостять хижі птахи. Як правило, це купа сяк-так покладених палиць і гілок. Проте більшість птахів мостять гнізд майстерно(слайд 9) 

 

2 повідомлення. Шлюбна поведінка.

Птахи – це істоти зі складною поведінкою. На весні їх життя підпорядковане єдиній меті – розмноження. Після того, як самець обрав гніздову територію і побудував гніздо починається процес завойовування самочки. Шлюбна поведінка птахів різноманітна: у великих птахів вона складніша, ніж у дрібних. Птахам притаманний статевий диморфізм. Здебільшого шлюбні ігри відбуваються  в парах. Найдосконаліші шлюбні ігри – це шлюбні танці. (слайд 10).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 повідомлення. Турбота про потомство.

 Турбота про потомство. Крім насиджування яєць, годування та обігрівання пташенят, у дорослих птахів є ще багато інших турбот про потомство. Деякі нагніздні птахи викидають послід пташенят, щоб підтримувати чистоту в гнізді. Якщо з’являється загроза, дорослі птахи самовіддано захищають гніздо, нападаючи на ворога, часто навіть сильнішого за себе, голосно кричать, скликаючи на допомогу інших птахів. Такий гуртовий самозахист особливо характерний для птахів, що гніздяться колоніями, скажімо для берегових ластівок. У виводкових птахів самка, помітивши небезпеку, видає особливий крик тривоги — і пташенята відразу ж розбігаються навсібіч (а якщо можуть літати, то вилітають на дерева) і причаюються. Самка ж кидається назустріч ворогові й часто вдає із себе поранену: біжить, волочачи крила по землі, ніби не може злетіти. Хижак кидається за нею, але вона спритно уникає його, відводячи якнайдалі від пташенят, а потім спурхує, залишаючи нападника ні з чим. Самка потім повертається до того місця, де залишила пташенят, і скликає їх. Пташенята, які до того сиділи нерухомо, поспішають до неї. Турбота про потомство - дії тварин, що забезпечують кращі умови виживання та розвитку потомства. При зовнішньому заплідненні батьківські особи знаходять підходящі умови (склад води, листя рослин, інших особин у паразитів і т.п.). При внутрішньому заплідненні материнська особина, у тілі якої деякий час розвиваються заплідненої яйцеклітини, змінює свою поведінку, перетворюючи навколишнє середовище.

Превентивний турбота про потомство - це турбота про підготовку і підтримці умов для розвитку яйцеклітин і потомства, що передбачає зміна середовища, яка включає всі форми побудови гнізд, охорони території, гнізда і потомства, підтримання умов інкубації .Більш досконала форма турботи про потомство включають пасивний і активний догляд за дитинчати в контакті з ними.

 

 

 

4 повідомлення. Міграції. 

 Птахи – о живуть на території нашої країни, поділяються на три групи:

  • осілі;
  • кочові;
  • перелітні.

Осілі – птахи, які протягом року живуть в одній місцевості.

Кочові птахи – це птахи, які з настанням зими, об’єднуючись у невеликі, зграї , поступово мігрують на південь у пошуках її.

Перелітні птахи – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї. (слайд 12)

З метою вивчення місць зимівлі птахів орнітологи застосовують такі методи:

- візуальний: безпосередні спостереження за птахами в місцях перельотів.

- кільцювання – мічення пронумерованими кільцями, які одягають на кінцівку птаха. За допомогою цього методу можна встановити шляхи, які пролітають птахи, і місця зимівлі ;

- радіолокаційний – спостереження за допомогою радіолокаторів у будь-який час доби незалежно від погоди. За цим методом вивчають перельоти птахів уночі, встановлюють чисельність особин і характер перельотів( висоту, швидкість).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

doc
Додано
26 березня 2018
Переглядів
10440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку