ПОВІТРЯ ТА ЙОГО ВЛАСТИВОСТІ
3 клас
Мета: з'ясувати, що повітря є всюди, ознайомити учнів із значенням повітря і його властивостями, проводити досліди, фіксувати і аналізувати результати, розвивати спостережливість, уміння аналізувати й робити висновки; пробуджувати зацікавленість до наукових експериментів; виховувати пізнавальний інтерес, дбати про чистоту повітря.
Обладнання: поштова бандероль, лист, целофанові пакети, ємність з водою, коктельні трубочки, пластикові стаканчики, повітряні кульки, надувний круг, імпровізовані терези, голка, презентація.
Черговий учень – синоптик розповідає за схемою:
Створення плакату «Бережіть воду!»
Вдома ви підготували по одній рекомендації щодо економії води в побуті чи збереження водойм у природі та записали їх на паперових краплинах. Створимо колективний тематичний плакат.
- Діти, коли я сьогодні йшла до школи , то зустріла листоношу, який передав листа та бандероль для нашого класу. Дозвольте зачитати листа.
Невидимко поруч з вами -
вмійте відшукать мене.
Постарайтеся дізнатись
про моє життя земне.
Як зумієте на славу
дружно всі попрацювати -
обіцяю приз-сюрприз
вам від мене передати.
- Дітки, а ви хочете познайомитись з Невидимком? Отже, ми спочатку відгадаємо хто він. А потім дізнаємося про нього більше.
Таке велике, що займає увесь світ,
Таке маленьке, що в щілину зайде. (Повітря)
Слайд 1
Повітря та його властивості
Слайд 2
Протягом серії уроків ми знайдемо відповіді на всі ці запитання.
Слайд 3
- До якої природи належить повітря?
- Для чого нам потрібне повітря?
Слайд 4
- Хто і що не може жити без повітря?
Слайд 5
- Знаємо, що повітря є у… (воді, ґрунті, навколо нас)
Повітря нас оточує, але ми його не бачимо.
Слайд 6
Подивіться на екран.
На ньому ви бачите Землю, нашу планету, з космосу.
Навколо Землі голубий обідок – це і є товстий шар повітря, або як його називають – атмосфера.
Складається атмосфера з трьох шарів, розташованих один над одним.
Товстий шар чистого повітря зберігає тепло, добре пропускає сонячні промені. Освітлений Сонцем, він здається блакитним. Тому й безхмарне небо – блакитне.
Слайд 7
- А для чого тоді космонавти одягають скафандри у космічному просторі ?
(Там немає повітря)
Слайд 8
А ви знаєте, що..
Повітря – це природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі.
Повітря ще називають шостим блакитним океаном.
Дослідниками повітря були: Джозеф Прістлі, Карл Вільгельм Шеєле та Генрі Кавендиш.
Слайд 9
- Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди.)
- А хто проводить досліди? (Вчені)
- Пропоную перетворитись у вчених і провести досліди.
- Один! Два! Три!
- Шановні вчені! Давайте вивчати повітря та його властивості.
Слайд 10
- Подивіться навколо нас - скрізь повітря. Але ми все рівно бачимо один одного. Отже повітря яке? (Прозоре)
- А побачити його якось можна?
- Як ви думаєте, а повітря можна спіймати? Давайте попробуємо.
Діти беруть мішечки і « ловлять» повітря.
Слайд 10
Висновок:
Повітря безбарвне, прозоре, без запаху.
Слайд 10
Висновок:
Ми сколихнули повітря. Воно – папірці. Повітря може рухатись.
- Опустіть в ємність з водою монетку.
- Що відбулось?
- А тепер давайте опустимо закриту порожню пляшку, м’ячик.
- Що ж сталося? Чому вони не тонуть?
Слайд 10
Висновок:
Всередині знаходиться повітря. Повітря легше за воду.
Демонстрація надувного круга.
- Шановні вчені, що це в мене в руках? Для чого він потрібен?
- Вірно, адже ми вже з’ясували , що повітря легше за воду.
Слайд 10
Висновок:
Повітря займає увесь простір, найдрібніші шпаринки.
Слайд 10
Висновок:
Лінійка піднялась вгору з боку проколотої кульки. Повітря має масу.
Слайд 10
Висновок:
Кулька легко змінює форму, а м’яч підстрибує. Повітря пружне, воно стискається.
Слайд 10
Висновок:
Повітря може розширюватись при нагріванні та стискатись при охолодженні.
Слайд 10
Висновок:
Повітря погано проводить тепло.
Слайд 10
Цю властивість повітря можна часто спостерігати в природі. На зиму у звірів відростає густа шерсть, а в птахів з'являється пух. Між густими шерстинками і пушинками є багато повітря. Воно зберігає тепло тіла тварин.
Узимку деякі трав'янисті рослини — озима пшениця, жито, суниці, не відмирають і залишаються зеленими. Але не гинуть вони тільки тоді, коли вкриті товстим пухким шаром снігу.
Чому? Якщо сніг пухкий, то між сніжинками багато повітря, яке погано проводить тепло. Тепло зберігається біля рослин і зігріває їх під час морозу.
Слайд 11
Люди також використовують властивість повітря погано проводити тепло на свою користь.
Слайд 10
Слайд 12
Слайд 13
Слайд 14
Слайд 15
Слайд 16
Слайд 17
Слайд 18
Зараз ми з вами виготовимо літачок , а на прогулянці перевіримо як він літає.
- Всі завдання виконано, пропоную повернутися до нашого класу.
- Діти, скажіть мені, будь ласка, хто ж такий Неведимко?
- З чим ми познайомились на уроці?
- Оцініть кожен свою роботу на уроці.
Закріпити отримані знання, виконавши завдання у зошиті на ст. 35.
- Подивіться навколо нас .
В стаканчик з водою опустимо коктейльну трубочку і випустимо повітря.
Висновок:
Повітря безбарвне, прозоре, без запаху.
Висновок:
Ми сколихнули повітря. Воно – папірці. Повітря може рухатись.
- Опустіть в ємність з водою монетку.
- А тепер давайте опустимо закриту порожню пляшку, м’ячик.
Висновок:
Всередині знаходиться повітря. Повітря легше за воду.
Демонстрація надувного круга.
Висновок:
Повітря займає увесь простір, найдрібніші шпаринки.
Висновок:
Лінійка піднялась вгору з боку проколотої кульки. Повітря має масу.
Висновок:
Кулька легко змінює форму, а м’яч підстрибує. Повітря пружне, воно стискається.
Висновок:
Повітря може розширюватись при нагріванні та стискатись при охолодженні.
Висновок:
Повітря погано проводить тепло.
Невидимко поруч з вами -
вмійте відшукать мене.
Постарайтеся дізнатись
про моє життя земне.
Як зумієте на славу
дружно всі попрацювати -
обіцяю приз-сюрприз
вам від мене передати.