Урок з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі з теми:
« Повітря. Властивості повітря».
Мета: дати уявлення про існування повітря,його роль для живих організмів; ознайомити із властивостями повітря, з поняттям «вітер»; вчити досліджувати повітря; розвивати мислення, спостережливість; виховувати бажання піклуватися про чистоту повітря та здійснювати прогулянки на свіжому повітрі.
Обладнання: підручник «Я досліджую світ» Н. М. Бібік, обладнання для дослідів ( клаптики паперу, склянки з водою, трубочки, ґрунт, повітряні кулька, папір для літачків).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Гра «Барометр настрою»
- Сядьте зручніше, розслабте обличчя, плечі. Дихання рівне й спокійне.
Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрийте очі.
А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно розкривається... і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?
— Подаруйте посмішку один одному!
ІІ. Спостереження за погодою
Давайте пригадаємо:
-Яка пора року зараз? Місяць? День тижня?
Діти, погляньте у вікно. Яке небо сьогодні? (ясно, похмуро)
- Чи були опади?
- Який вітер? (легкий, помірний, сильний, тихо)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
Гра «Загадки»
Послухайте загадки:
Так, це повітр'я! Сьогодні ми будемо досліджувати йщго і визначимо, чи потрібне повітр'я для життя тваринам і рослинам. Дізнаємося , чи впливає воно на здоров’я людей.
ІV. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
1. Ознайомлення з визначенням
Спершу ми дізнаємося, що значить слово «повітря»?
Пові́тря — природна суміш газів, з яких складається повітряна оболонка планети.
Давайте зробимо звуковий аналіз слова ПОВІТРЯ.
Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Кожен день, кожну годину, хвилину самі цього не помічаючи, ми „купаємося” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються” в ньому. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.
- Спробуйте затримати дихання, спостерігайте, чи довго вдалося вам перебувати в такому стані.
- Що важливіше для живих організмів: їжа, вода чи повітря?
Гра «Цікава задача».
На столі стояло три склянки. Перша була з соком, друга з молоком, третя була ні з чим. Хто дав правильну відповідь Євген чи Микола? Євген сказав , що на столі є порожня склянка, а Миколка сказав , що всі склянки повні.
- Як можна довести , що повітря існує довкола нас?
2. Знайомство з властивостями повітря. Чарівна лабораторія. (Об’єднання дітей у 4 групи за кольорами повітряних кульок.)
Проведення дослідів.
Дослід 1. Занурення склянки в посудину з водою. Зі склянки піднімаються бульбашки.
Висновок: Всі порожнини заповнені повітрям. Воно безбарвне.
Дослід 2. - Візьміть клаптики паперу і змахніть зошитом над ними.
Що сталося? (клаптики злетіли з парти)
Висновок: Повітря рухається, переміщується в просторі. Рух повітря – вітер.
Вчитель:
- Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо. Під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше доводить існування повітря.
Дослід 3.
Візьмемо трубочку і склянку з водою. Подуємо в трубочку. Повітря підіймається бульбашками на поверхню води.
Висновок: Повітря є в організмі людини.
Повітря легше за воду.
Речі наповнені повітрям не тонуть.
Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.
Дослід 4. Де існує повітря?
У склянку з водою поклади грудочку землі.
Що ти бачиш? На стінках склянки з’являються бульбашки.
Висновок: Отже, повітря є в ґрунті.
Гра «Закінчи речення»
— Закінчить речення.
• Повітря є... (всюди.)
• Без повітря не можуть жити...(люди, тварини, рослини).
• Повітря не має... (кольору.)
• Вітер — це рух... (повітря.)
Отже, Всюди повітря – у ґрунті, воді і рослині,
Є воно в кожній малій і дорослій людині.
Ми, як на дні океану, живем, повсякчас
Тисне своєю вагою повітря на нас.
Не відчуваєм тягар ми, на щастя, оцей,
Адже повітряний тиск в організмі людей
Завжди такий же, як зовнішній тиск в атмосфері,
То ж у повітряний простір відчинимо двері.
Нашу Землю оточує товстий шар повітря, який називається атмосферою. Атмосфера складається з декількох шарів, розташованих один над одним, ніби поверхи будинку. Люди та інші живі організми живуть на «нижньому» поверсі, де найбільше кисню.
Повітря нам потрібне всім:
І дорослим, і малим.
Мені, тобі, звірятку, пташці,
Листочку, квіточці, комашці.
Чи під воду ми пірнаємо –
все ж повітря споживаємо.
Комашка по землі повзе –
І та повітрям дихає.
Вітер крила обертає молодого вітряка
І вітрила надуває величезного човна,
А щоб повітря чистим було,
Потрібно, щоб дерев росло багато
1. Відчуй аромат троянди
(Уявіть троянду у себе на долоні. Вдихаємо повітря - видихаємо «А»)
2. Паперовий кораблик
(Дмухаємо на кораблик, щоб він поплив.)
3. Паровозик
(Піднімаючи руки роблять глибокий вдих і на видих промовляють «чух».)
4. Задмухування свічки
(Діти уявляють, що задмухують свічку.)
5. Вітер
Діти роблять «легенький вітерець» - легенько дмухають, «сильний» - сильніше дмухають і «бурю» - дмухають ще сильніше. Після цього обов’язково передихають – «декілька хвилин вітру немає».
— Ви були в лісі? Вдихали лісове повітря? Чим воно пахне? (Лісом).Що ви відчуваєте, коли мама пече пиріг? (Запах пирога).
Повітря може переносити запахи. Іноді невидиме повітря стає видимим, коли в ньому занадто багато диму, воно набуває неприємного запаху, ним стає важко дихати.
6. Проблемне питання.
- Подумайте і скажіть, як людям подбати про чистоту повітря. Як це зробити?
Діти пропонують ідеї.
Учитель записує всі ідеї учнів на дошці.
Аналіз відповідей учнів та вибір найбільш доцільних.
(Висаджувати дерева, не палити листя та суху траву, їздити на велосипеді, не вирубувати дерева, заборона звалищ, переходити на електромобілі і т.д.).
Коли ми дихаємо - до організму потрапляє кисень, який потрібен для роботи і росту організму.
Тому:
- більше гуляйте на свіжому повітрі;
- Провітрюйте класну кімнату.
V. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
— Які властивості повітря вам відомі?
• Прозоре;
• безбарвне;
• не має запаху;
• погано проводить тепло;
• добре пропускає сонячне проміння;
• гірше передає звук, ніж дерево.
VІ. Підсумок уроку
Гра «Так чи ні?»
Діти плещуть у долоні, якщо твердження правильне.
— Повітря є всюди. (Так)
— Повітря білого кольору. (Ні)
— Вітер — це рух повітря. (Так)
— Рослинам повітря потрібне?
— Брудне повітря корисне.(Ні)
— Повітря не має запаху.(Так)
— Приміщення потрібно провітрювати.(так)
З дослідів ми побачили, що нас оточує повітря, але ми його не помічаємо, адже воно невидиме. Повітря — газоподібне тіло, що заповнює всі проміжки, тріщинки і щілини в предметах. Повітря міститься не лише в твердих тілах, але й у воді.