Тема уроку: Повоєнна відбудова і розвиток України в 1945 — на початку 1950-х років. Мета уроку: повторити основні етапи розвитку України в 1945 — на початку 1950-х років, досягти розуміння учнями основних понять і положень, пов'язаних з головною ідеєю — обрання радянським урядом шляхів швидкої відбудови народного господарства, зруйнованого в роки Другої світової війни, та наслідки цієї відбудови для України; виховати в учнів почуття патріотизму до свого народу за трудовий подвиг. Тип уроку: повторювально-узагальнювальний урок у вигляді подорожі у музей української історії.
Тема уроку: Повоєнна відбудова і розвиток України в 1945 — на початку 1950-х років.
Мета уроку: повторити основні етапи розвитку України в 1945 — на початку 1950-х років, досягти розуміння учнями основних понять і положень, пов'язаних з головною ідеєю — обрання радянським урядом шляхів швидкої відбудови народного господарства, зруйнованого в роки Другої світової війни, та наслідки цієї відбудови для України; виховати в учнів почуття патріотизму до свого народу за трудовий подвиг.
Тип уроку: повторювально-узагальнювальний урок.
Хід уроку
Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді подорожі у музей української історії.
В нашому Музеї є сьогодні багато історичних речей, пов’язаних з нашою історією та нашою темою.
На столі лежать речі.
1. Плакат «Перемога». Вихід України з війни.
2. Карта західних областей України. Карта України сьогоднішньої.
3. Промисловість. Сільське господарство.
4. Журнал Известия ЦККПСС. Олівець. Блокнот. (Набір журналіста)
5. Ікона. (Ліквідація греко-католицької церкви. Йосип Слпий)
6. Наш край.
Отже, Україна після ІІ світової та Великої Вітчизняної воєн зазнала великих людських і матеріальних втрат.
Яких саме?
Відповідь учня.
Крім того на її території відбувались не тільки значні бойові дії, і народ України був втягнутий у громадянську війну між прихильниками ОУН - УПА і більшовиками.
Відповідь учня. (Найбільше постраждала у війні).
Вчитель бере слідуючу річ з уявного музею. Карта західних областей України. Карта України сьогоднішньої.
Після закінчення ІІ світової війни:
“позитивні наслідки” - більшість українських земель об'єднанні в одній державі.
А чи був в цьому позитивному об’єднанні якийсь негатив для звичайного пересічного громадянина. Згадаймо нашу бесіду на минулому у році про поділ кордонів України з Польщею?
Відповідь учня. (Інколи кордон проходив по вулиці села, що ділило не тільки країну, а і родичів).
“негативні наслідки” - більшовики продовжили свою політику на Україні, і на західноукраїнських землях.
Як називалася ця політика?
Відповідь учня. (Радянізація – правило).
З яких основних реформ складалася радянізація Західної України.
(Відповідь – індустріалізація, колективізація, культурна революція).
Зараз я вам пропоную виконати завдання. На дошці означені характерні риси розвитку економіки України після війни. Ви повинні їх розподілити між сільським господарством та промисловістю.
Учні виконують завдання.
Які характерні риси відбудови промисловості були в Україні?
Які характерні риси відбудови промисловості були в Україні?
Вчитель. Базуючись на дані виконаного завдання, вкажіть яка ж галузь була провідною у розвитку України на тому етапі?
Відповідь.
Як ви вважаєте чому уряд надавав пріоритет важкій промисловості.
Відповідь.
Інформує про особливості розвитку культури у повоєнне десятиліття. Доповідач характер як позитивні, так і негативні сторони культурного життя в Україні тих часів.
Ведучий - -
Виступи завершені. Переходимо до другої частини.
Кореспондент «Правди України»
Як на вашу думку, чи цифри збитків України в роки війни повністю достовірні, чи вони вимагають уточнення?
Кореспондент «Нью-Йорк Таймс»
Чому радянський уряд відмовився від пропозиції пана Маршалла, хоч його план передбачав надання серйозної грошової допомоги країнам, які найбільше постраждали в роки війни?
Кореспондент газети «Труд»
Ви не дали пояснення причин голоду 1946—1947 років в Україні, а лише назвали, що така ситуація мала місце. Я прошу вас висвітлити причини та наслідки цієї трагедії
Кореспондент англійської газети «Дейлі-Пост»
Чим ви можете пояснити те, що швидка відбудова промисловості позитивно не вплинула на поліпшення життєвого рівня українського народу?
Кореспондент «Українського історичного журналу»
Чи вважаєте ви Романа Шухевича, керівника ОУН – УПА героєм українського народу?
Що ви можете сказати про питання примирення українських націоналістів та представників партизанського руху. Чи це можливо?
Як ви гадаєте, з яким питанням нашого повторення пов’язана ця річ?
Відповідь. (Так, ліквідація УГКЦ)
В 1946 році у Львові на Церковному соборі був винесений вердикт про скасування Брестської унії 1596 року (Що це за унія?) і повний розрив з Ватиканом. Це рішення викликало обурення у греко-католиків, та УГКЦ змушена була піти у так зване підпілля, а фактично була ліквідована радянським урядом.
А той, хто очолював УГКЦ, людина особливої долі. Єдиний в Україні патріарх, якого було возведено в ранг кардиналу.
(Повідомлення В.Кареби).
Це остання річ із нашого музею. Всі, напевно, здогадалися, про що ми будемо говорити. Так. Не можемо ми залишити тему відбудови України, не поговоривши про наш край, а саме про наше село Чкалове. Коли воно було звільнено від німців та ким? Будь-ласка, коротенько нам розповість Саша.
Відповідь.
У нас в цій темі залишилося ще одне питання, на яке вам відводиться час для самостійного опрацювання. Це «Культура України в післявоєнний період». Вам пропонується заповнити таблицю за трьома основними розділами:
Вам пропонується ознайомитися в параграфі 11 з даними розділами таблиці. А також вдома підготувати повідомлення про одного, вами обраного представника культури. На слідуючий урок у нас контрольна робота з теми «Повоєнна відбудова і розвиток України в 1945 — на початку 1950-х років». І одним із питань контрольної роботи буде питання про одного із діячів культури, повідомлення про якого ви підготуєте.
ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми з вами, надіюсь досягли поставленої мети: повторили основні етапи розвитку України в 1945 — на початку 1950-х років, з’ясували основну ідеєю радянського уряду — обрання шляху швидкої відбудови народного господарства, зруйнованого в роки Другої світової війни.
Вчитель оцінює роботу учнів, дякує всім, підводить підсумок уроку, оголошує оцінки учням, що брали активну участь.
ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ:
Повторити параграфи 8-11 підручника.
Підготувати маленьке повідомлення про відомого діяча культури (для відповіді в одному із запитань контрольної роботи.