Українська мова
4 клас
Тема: Повторення і закріплення вивченого про прикметник
Мета: закріпити і узагальнити вивчене про прикметник, розширити і активізувати словниковий запас, розвивати уміння розрізняти мовні явища за їх ознаками, вчити учнів зв’язно висловлювати свою думку, виховувати любов та повагу до символів української землі та рідної мови.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку (Слайд1)
Вчитель. І знову кличе дзвоник в клас –
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Сьогодні на уроці будемо працювати разом і я розраховую на вашу підтримку. Бажаю вам ,щоб ви були на уроці:
У-усміхнені
С-спокійні
П-прогресивні
І –ініціативні
Х-хоробрі
І тільки тоді ми досягнемо успіху.
Вчитель:
Сплетемо диво – коло сьогодні
Із маку , чорнобривців і калини ,
З барвінка і ромашки , незабудки і волошки
Щоб всіх нас прикрашало і оберігало. (Слайд 2)
Вчитель:А що вам, діти, відомо про український віночок?
Вправа «Мікрофон» (Діти розповідають, вчитель доповнює)
- Віночок - це плетене коло із квітів. Український віночок символізує молодість , красу. Він не просто прикраса дівчини , а й оберіг , що має цілющі властивості – знімає біль , захищає від різних хвороб , злих духів зберігає волосся гарним . Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини, це ціла наука та дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти в вінках.
- Перший віночок для трирічної дівчинки плела мама. У нього вплітали три квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку, годує її ; чорнобривець квітка – мама, яка захищає дитину від усього лихого та виховує її ; незабудка - це сама дівчина .
- У вінок семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини – символ дівочої краси , а по боках незабудки , барвінок , ромашки й волошки; щоб зір зберегти – червоний мак . А всього в українському вінку 12 квітів . І кожна з них виконувала магічну роль.
Вчитель: Кожна квітка , наче на долоні,
Але кожна й таємницю має.
Друзі, тож послухайте сьогодні.
Що нам кожна квітка промовляє.
Вчитель. І ми будемо вплітати у вінок по одній квіточці. Але квітку можемо вплести у вінок лише тоді, коли виконаємо певне завдання. Наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже, сплести віночок.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми підсумуємо свої знання, повторимо вивчене про…
Вправа «Криголам» (Діти читають хором слово «прикметник») (Слайд 3)
Урок наш підсумковий,
Тому треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Правильні відповіді дати. (Слайд 4)
IV. Повторення та узагальнення матеріалу.
Вчитель. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
Вчитель. Для того, діти, щоб вплести першу квітку у наш віночок –яблуневий цвіт, ми проведемо каліграфічну хвилинку. (Слайд 5)
-Щоб букви правильно писати ,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві , гарненькі .
Ві він ок очок
А) орфографічна розминка. (Слайд 6)
- Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На дошці записані слова: в…сняний, в…ликий, гріє…я, …казав, ні…ті, абр…кос, з…лений.
Вчитель. Прочитайте слова і скажіть, на які б групи ви їх поділили?
(Діти групують слова за частинами мови – іменники, прикметники, дієслова.)
Вчитель. Вплітаємо яблуневий цвіт у віночок, який є символом невмирущої материнської любові. (Вчитель прикріплює малюнок до віночка.)
2. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм». (Слайд7)
Вчитель. Для того, щоб успішно виконати наступне завдання,і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :
Вчитель прикріпляє квіти незабудки. Ці маленькі квіточки - символ постійності і вірності у багатьох народів світу.
3. Вибірковий диктант (Слайд 8)
Вчитель. Діти, я називаю прикметники, а ви записуєте тільки прикметники чоловічого роду.
Березневий, українська, абрикосовий, молода, розмальований, паперова, синє, вічний, іскристий, новий, сонячне, осінній, казковий.
(Діти записують слова – березневий, абрикосовий, розмальований, вічний, іскристий, новий, осінній, казковий.)
Вчитель. Підкресліть першу літеру в кожному записаному прикметнику і прочитайте слово, яке вийшло. Це слово – барвінок. Ця квітка в українців дуже шанована. Барвінок – символ життя. Він має лікувальні властивості, ним прикрашають оселі, вплітають у весільні вінки. Вплітаємо і ми барвінок у наш віночок.
Вчитель. Від іменника «калина» утворіть прикметники і введіть у речення. Речення запишіть у зошит, утворені прикметники підкресліть.
Вчитель. У якому реченні утворений прикметник вжито в переносному значенні? (У першому реченні «з калинових вуст» вжито в значенні «з червоних вуст».)
Завдання виконано, тому вплітаємо у віночок цвіт калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. (Вчитель прикріплює малюнок до вінка)
Вчитель. Діти, утворіть від іменників прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду
Тепло – … (теплий, тепла, тепле).
Весна – … (весняний, весняна, весняне).
Сонце – … (сонячний, сонячна, сонячне).
Які закінчення мають прикметники чоловічого роду, жіночого роду і середнього роду?
Вчитель: Вплітаємо у віночок ромашку, як символ добра і ніжності. Ця квітка у вінку наймолодша за своїм віком, її вплели у вінок, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров’я, а й доброту і ніжність. Ромашку у народі називають ще рум’янком.
6. Робота в парах над деформованими реченнями. (Слайд 11)
(Діти в парах працюють з картками)
Вчитель. Діти, прочитайте речення, яке ви «полікували», знайдіть у ньому прикметники і назвіть їх. На які питання вони відповідають? І з якою частиною мови вони зв*язані?
(визначити рід, число)
Вчитель. Вплітаємо у вінок квітку – волошку. Її синій колір – це колір краси, чистої радості. Назва волошки походить від назви «колоти», в деяких з них листки колючі, тому їх обминає худоба на пасовищах. Цю квітку називають васильок, «польова троянда». Вона – лікарська. Відвари з неї п’ють при сильному кашлі.
(вчитель прикріплює малюнок волошки до вінка)
7. Творча робота. Гра « Побудуй місток» (Слайд 12)
Вчитель. Я називатиму три іменники, а вам необхідно знайти місток, який їх об*єднує.
Сталь, дружба, знання – міцні
Думка, постріл, слово –влучні
Листок, клімат, білизна –сухі
Воля, вантаж, завдання -важкі
Вчитель. Вплітаємо у вінок чорнобривці, які у народі називають ще: жовтяки, оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.
8. Поетична хвилинка(Слайд 13)
Вчитель. Прочитайте і спишіть вірш.
Скільки століть цей віночок барвистий
На українських дівчатах цвіте.
- Віру, надію, любов нашу чисту
З піснею в серце впліта золоте.
Назвати прикметники і іменники з якими вони зв*язані.
9. Складіть сенкан за планом до слова « ВІНОЧОК».(це вірш, що складається з 5 рядків) (Слайд 14)
1. Тема.
2. Опис – 2 слова .
3. Дія – 3 слова .
4. Ставлення , почуття з приводу обговорюваного .
5. Узагальнення , підсумок .
Віночок ( зразок)
Гарний , чудовий .
Дивує , прикрашає , оберігає .
Бережемо , пишаємося ,використовуємо .
Символ дитячої краси , оберіг .
Вчитель. Вплітаємо у віночок квітку маку. За переказами вважалося, що ця квітка – символ боротьби любові і ненависті, боротьби українського народу за волю. Червоні пелюстки – це любов, чорна серцевина – ненависть. А разом – це прекрасна квітка. ( Слайд 15)
Український віночок
Віночок український
У райдужній красі
У нього в нашій школі
Закохані усі.
Хоч квіти паперові,
Та їхні кольори
Дарують гарний настрій
Всій нашій дітворі.
Вчитель:
Я бажаю, щоб в усіх вас був завжди гарний настрій.
Вчитель: Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що прикметники вживають для …(характеристики предметів, допомагають точно описувати предмети, роблять мову багатою, поетичною, неповторною а мовлення більш точним, конкретним) …
Діти, то які ми були на уроці? (працьовиті, розумні….)( Слайд 16)
V. Підсумок уроку
Зверніть увагу на сонечко. Які слова- ознаки ви придумаєте. Яке сонечко? (Діти називають: тепле, лагідне,яскраве,…) Але воно в нас чарівне , тому що на його промінцях є цікаві завдання, які ви виконаєте вдома)
Вчитель. Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше? Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний, …) Я думаю, що успіху ми з вами досягли і узагальнили вивчене про прикметник.