Конспект уроку української мови в 4 класі за темою: Відмінювання прикметників з основою на твердий та м'який приголосний.
Мета: розширювати знання учнів про зв’язок прикметника з іменником, формувати вміння відмінювати прикметники з основою на твердий та м'який приголосний, виробляти вміння визначати відмінок прикметників у реченнях, розвивати орфографічні й каліграфічні навички, збагачувати словниковий запас, ознайомити з видами будинків та вчити дбати про них.
Обладнання: таблиці, макет сердечка, відео (фізкультхвилинка), рюкзак.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть розширити знання про зв'язок прикметника з іменником; навчаться відмінювати прикметники з основою на твердий та м'який приголосний; поповнять словниковий запас новими словами; ознайомляться з видами будинків.
Тип уроку: інтегрований, урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Емоційне налаштування
1. 1. Вітання
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Хай не псується годинник на вежі,
Хай буде все на землі, як належить!
1.2. Вправа «Стрічка»
Учитель тримає в руках сердечко і промовляє: «Я … бажаю тобі гарного настрою». Сердечко передає наступній дитині. Дитина, отримавши сердечко, називає своє ім'я, висловлює побажання і передає сердечко сусідові. Так триває вітання, поки всі отримають сердечка.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1.Бліц- опитування.
Вправа «Незакінчене речення»
(Оцінювання виконаної роботи)
2.2 Каліграфічна хвилинка. Словникова робота.
- Повторюємо написання букви Бб, Бб, Бу, ин, ок, бк, будинок.
(Оцінювання виконаної роботи)
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
3.1.Назви прикметники, використані у вірші. Поставте до них питання.
Казковий будиночок я намалюю,
І гарну сімейку туди поселю я,
Щоб весело й дружно у ньому жили,
Щасливі та радісні в нім всі були.
3.2. Повідомлення теми, мети уроку.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що так прикрашає й збагачує мову.
Фізкультхвилинка
«Дім»
Діти виходять із-за парт, підіймають руки вгору, стають на носки, імітують рухи буцімто дивляться у вікно великого будинку, а потім схиляють голови і присідають.
Дім великий, дім малий,
Ось стоїть великий дім,
Хто живе у домі тім?
Ось стоїть маленький дім,
Певно зайчик живе в нім.
ІV. Вивчення нового матеріалу
4. 1. Проблемне запитання
( Заслуховування та обговорення відповідей учнів. Ознайомлення з пам'яткою-алгоритмом визначення відмінків прикметника в реченні.)
4. 2. Пам’ятка визначення відмінка прикметника:
(відмінок іменника = відмінок прикметника)
4. 3. Тренувальні вправи на визначення відмінків прикметника в реченні.
Колективна робота
а)Прочитайте і поясніть прислів’я.
Нова хатка – нова гадка.
Будинок міцний не укладом, а ладом.
Один населений будинок краще ста порожніх.
Робота в парах. Вправа 6
Запишіть подані прикметники у 2 стовпчики. Визначте рід прикметників, позначте закінчення.
(Оцінювання виконаної роботи)
Фронтальна робота
1)Розглянемо таблицю відмінювання прикметників різних родів (с. 117) з основою на твердий та м'який приголосний.
2) Відмінювання прикметників з основою на твердий та м'який приголосний ( Індивідуальний будинок, верхній поверх)
Відмінок |
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
Н.в. |
індивідуальний |
індивідуальна |
індивідуальне |
Р.в. |
індивідуального |
індивідуальної |
індивідуального |
Д.в. |
індивідуальному |
індивідуальній |
індивідуальному |
Зн.в |
індивідуальний |
індивідуальну |
індивідуальне |
Ор.в |
індивідуальним |
індивідуальною |
індивідуальним |
М. в. |
На індивідуальному |
На індивідуальній |
На індивідуальному |
Відмінок |
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
Н.в. |
верхній |
верхня |
верхнє |
Р.в. |
верхнього |
верхньої |
верхнього |
Д.в. |
верхньому |
верхній |
верхньому |
Зн.в. |
верхнього |
верхню |
верхнє |
Ор.в. |
верхнім |
верхньою |
верхнім |
М. в. |
На верхньому |
На верхній |
На верхньому |
Фізкультхвилинка «У оленя є свій дім»
https://www.youtube.com/watch?v=uNdHw_ziaBg
V. Систематизація та узагальнення знань та вмінь
Гра «Хто швидше?»
Запишіть сполучення слів, поставивши прикметники та іменники у формі орудного відмінка однини
Домашній затишок, домашня робота, домашнє завдання.
Верхній поверх, верхня полиця, верхнє вікно.
VІ. Рефлексія. Підсумок уроку.
Вправа «Рюкзак»
Кожен учень має змогу відповісти на запитання:
Відповіді «складають» в уявний рюкзак.
VІI. Домашнє завдання.
Список використаних джерел
1.Вашуленко М.С.,Дубовик С.Г., Н. А. Васильківська.; За наук.ред. М.С.Вашуленка. Українська мова та читання: підруч. Для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2021.-168 с.:іл.
2.Мельник Н.І. Називай словами.-Київ: «Хрещатик», 1997.-23 с.
3.Карпенко Ю.О. Динаміка прикметникового словотвору// Мовознавство. - 2005. - № 3-4. - С. 105-110.
4.Словниковий дивосвіт./Авт.-упоряд. Ісаєнко О.В.-Х.:Країна мрій, 2009.-352 с.
5. Таємниці енергоефективного будинку: посібник для 4 кл.закл. заг. середн освіти/ К. Р. Сафіуліна. – Київ: Поліграф Плюс, 2019. – 82 с. : іл.
Підготувала вчитель початкових класів Криворізької загальноосвітньої школи № 15 ім. Решетняка
Бондаренко Валентина Іванівна