Відмінювання прикметників

Про матеріал
Відмінювання прикметників. Урок для 4 класу Відмінювання прикметників з основою на твердий та м'який приголосний. Мета: розширювати знання учнів про зв’язок прикметника з іменником, формувати вміння відмінювати прикметники з основою на твердий та м'який приголосний, виробляти вміння визначати відмінок прикметників у реченнях, розвивати орфографічні й каліграфічні навички, збагачувати словниковий запас, ознайомити з видами будинків та вчити дбати про них.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 4 класі за темою: Відмінювання прикметників з основою на твердий та м'який приголосний.

Мета: розширювати знання учнів про зв’язок прикметника з іменником, формувати вміння відмінювати прикметники з основою на твердий та м'який приголосний, виробляти вміння визначати відмінок прикметників у реченнях, розвивати орфографічні й каліграфічні навички, збагачувати словниковий запас, ознайомити з видами будинків та вчити дбати про них.

Обладнання: таблиці, макет сердечка, відео (фізкультхвилинка), рюкзак.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть розширити знання про зв'язок прикметника з іменником; навчаться відмінювати прикметники з основою на твердий та м'який приголосний; поповнять словниковий запас новими  словами; ознайомляться з видами будинків.

Тип уроку: інтегрований,  урок засвоєння нових знань.

                                                      ХІД УРОКУ

І. Емоційне налаштування

1. 1. Вітання

sport.jpg Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго вчора, сьогодні, щодня!

Хай не псується годинник на вежі,

Хай буде все на землі, як належить!

 

 

1.2. Вправа «Стрічка»

Учитель тримає в руках сердечко і промовляє: «Я … бажаю тобі гарного настрою». Сердечко передає наступній дитині. Дитина, отримавши сердечко, називає своє ім'я, висловлює побажання і передає сердечко сусідові. Так триває вітання, поки всі отримають сердечка.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1.Бліц- опитування.

Вправа «Незакінчене речення»

  • Прикметник – це …
  • Частина мови, яка означає…
  • Прикметник відповідає на питання…
  • Прикметник зв’язується у реченні з…
  • Прикметник змінюється за …
  • Прикметник завжди стоїть у тому самому…, що й …

(Оцінювання виконаної роботи)

2.2 Каліграфічна хвилинка. Словникова робота.

       -      Повторюємо написання букви Бб, Бб, Бу, ин, ок, бк, будинок.

  • Назвіть синонім до слова дім.
  • Які бувають будинки за кількістю поверхів?(Одноквартирні, багатоквартирні).
  • Для кого призначений одноквартирний будинок? (Для однієї сім'ї)
  • Який житловий будинок називається багатоквартирним? (Який має 3 чи більше квартири.)
  • До якої частини мови належать слова одноквартирний, багатоквартирний? (Прикметник).
  • Як визначаємо рід прикметника?

(Оцінювання виконаної роботи)

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

3.1.Назви прикметники, використані у вірші. Поставте до них питання.

Казковий будиночок я намалюю,

І гарну сімейку туди поселю я,

Щоб весело й дружно у ньому жили,

Щасливі та радісні в нім всі були.

3.2. Повідомлення теми, мети уроку.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок .

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що так прикрашає й збагачує мову.

  • Що це за країна слів, які збагачують нашу мову, роблять її емоційною і виразною?
  • Так, це прикметники. А мета нашого уроку – вчитися визначати відмінок прикметників у реченні, навчитися відмінювати прикметники з основою на твердий та м'який приголосний.
  • Відомо всім, що робота має гарний результат, коли добре продумана і чітко спланована. 
  • Отож, часу не гаємо і до роботи приступаємо.

Фізкультхвилинка

«Дім»

Діти виходять із-за парт, підіймають руки вгору, стають на носки, імітують рухи буцімто дивляться у вікно великого будинку, а потім схиляють голови і присідають.

 Дім великий, дім малий,

Ось стоїть великий дім,

 Хто живе у домі тім?

 Ось стоїть маленький дім,

 Певно зайчик живе в нім.

ІV. Вивчення нового матеріалу                      

4. 1. Проблемне запитання                                    

  • Якби перед вами стояло завдання – визначити не рід, а відмінок прикметника – як би  ви  діяли?

( Заслуховування та обговорення відповідей учнів. Ознайомлення з пам'яткою-алгоритмом визначення відмінків прикметника в реченні.)

4. 2.  Пам’ятка визначення відмінка прикметника:

  1. з’ясувати, від якого іменника в реченні залежить прикметник;
  2.  визнати відмінок іменника;
  3.  назвати відмінок прикметника

 (відмінок іменника =  відмінок прикметника)

4. 3.  Тренувальні вправи на визначення відмінків прикметника в реченні.

Колективна робота

а)Прочитайте і поясніть прислів’я.

Нова хатка – нова гадка.

Будинок міцний не укладом, а ладом.

Один населений будинок краще ста порожніх.

  • Запишемо прислів’я, визначимо рід, число і відмінок прикметників.

Робота в парах. Вправа 6

Запишіть подані прикметники у 2 стовпчики. Визначте рід прикметників, позначте закінчення.

 (Оцінювання виконаної роботи)

Фронтальна робота

1)Розглянемо таблицю відмінювання прикметників різних родів (с. 117) з основою на твердий та м'який приголосний.

2) Відмінювання прикметників з основою на твердий та м'який приголосний ( Індивідуальний будинок, верхній поверх)

Відмінок

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Н.в.

індивідуальний

індивідуальна

індивідуальне

Р.в.

індивідуального

індивідуальної

індивідуального

Д.в.

індивідуальному

індивідуальній

індивідуальному

Зн.в

індивідуальний

індивідуальну

індивідуальне

Ор.в

індивідуальним

індивідуальною

індивідуальним

М. в.

На індивідуальному

На індивідуальній

На індивідуальному

 

Відмінок

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

Н.в.

верхній

верхня

верхнє

Р.в.

верхнього

верхньої

верхнього

Д.в.

верхньому

верхній

верхньому

Зн.в.

верхнього

верхню

верхнє

Ор.в.

верхнім

верхньою

верхнім

М. в.

На верхньому

На верхній

На верхньому

        

Фізкультхвилинка «У оленя є свій дім»

https://www.youtube.com/watch?v=uNdHw_ziaBg

images (1).jpg 

 

V. Систематизація та узагальнення знань та вмінь

Гра «Хто швидше?»

Запишіть сполучення слів, поставивши прикметники та іменники у формі орудного відмінка однини

Домашній затишок, домашня робота, домашнє завдання.

Верхній поверх, верхня полиця, верхнє вікно.

VІ. Рефлексія. Підсумок уроку.

Вправа «Рюкзак»

Кожен учень має змогу відповісти на запитання:

  • Які зі здобутих на уроці знань та вмінь ти візьмеш із собою для використання на інших уроках?
  • Що цікаве про види будинків розповіси вдома?
  • Які отримані знання тобі знадобляться у майбутньому?

Відповіді «складають» в уявний рюкзак.

VІI.  Домашнє завдання.

  • с. 118, вправа 10.
  • Проведи дослідження, в якому будинку ти живеш та хто є його власником.
  • Склади розповідь про свій будинок, використовуючи прикметники.

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1.Вашуленко М.С.,Дубовик С.Г., Н. А. Васильківська.; За наук.ред. М.С.Вашуленка. Українська мова та читання: підруч. Для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 1.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2021.-168 с.:іл.
2.Мельник Н.І. Називай словами.-Київ: «Хрещатик», 1997.-23 с.
3.Карпенко Ю.О. Динаміка прикметникового словотвору// Мовознавство. - 2005. - № 3-4. - С. 105-110.
4.Словниковий дивосвіт./Авт.-упоряд. Ісаєнко О.В.-Х.:Країна мрій, 2009.-352 с.

5. Таємниці енергоефективного будинку: посібник для 4 кл.закл. заг. середн освіти/ К. Р. Сафіуліна. – Київ: Поліграф Плюс, 2019. – 82 с. : іл.

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів Криворізької загальноосвітньої школи № 15 ім. Решетняка

Бондаренко Валентина Іванівна

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
5 березня 2023
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку