Тема: Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови
(4 клас)
Мета :
формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; знаходити іменники синоніми і антоніми, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами, визначати відмінок іменника в реченні, вживати правильні відмінкові закінчення;
формування ключевих компетентностей:
уміння вчитися: розвивати навички раціонально розподіляти час для виконання певної роботи, працювати швидко й зосереджено; розвивати самостійність у роботі;
комунікативної: формувати вміння учнів спілкуватися належним чином під час виконання групових завдань;
громадянської: виховувати любов до рідного краю;
соціальної: формувати здатність працювати в парі, групі.
Тип уроку : урок закріплення і систематизації знань.
Обладнання : малюнок зими, сигнальні фішки - ж.р., ч. р., с. р., мн., карточки для роботи в групах і парах, сніжинки.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1.Привітання.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Час почати наш урок!
2.Самоналаштування
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці;
- я особистість творча, усе знаю;
- я бажаю усім однокласникам на сьогоднішньому уроці проявити всі свої
найкращі навички та вміння.
ІІ. Актуалізація знань. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми пригадаємо усе, що ми вивчали на минулих
уроках про іменник, попрацюємо над тим, щоб правильно вживати
іменники у різних відмінках, пригадаємо роди та числа іменників.
До наш в гості на урок прийшла незвичайна гостя. Хто вона ви також дізнаєтесь, коли відгадаєте наступну загадку.
Біла, гарна, чарівна,
Мов Снігуронька вона.
Землю прикрашає,
Сріблом засипає
Все навколо – наче рай!
Нумо! Хто це, відгадай! (Зима)
Так, це – зима. Вона завітала до нас на урок і хоче перевірити наші знання з теми «Іменник». Наш урок - це урок-змагання. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати сніжинку. Хто більше назбирає сніжинок, у того міцні знання з цієї теми.
1. Вправа „Пригадайте іменники” – робота в групах.
Ведучий пропонує написати у щонайбільше іменників дві окремі колонки — назв живих і неживих предметів на одну якусь букву. Виграв той учень (або група), який протягом визначеного часу (3—5хв.) записав найбільшу кількість таких слів, правильно згрупувавши їх. Наприклад, добираються слова на букву н (назви неживих предметів — ніж, нога, ножиці, нежить, ніс, нота; живих предметів — ненька, Ніна, нерпа, Надія, невільник).
ІІІ. Використання практичних завдань на повторення й закріплення умінь і навичок.
А зараз записуємо число, класна робота.
2. Хвилинка каліграфії
Зз зз зи зм ма им
Доберіть слова за запитаннями, складіть загадку. Запишіть її. Підкресліть іменники.
В небі (що?) зима…пролітала,
Білий (що?) пух…порозсипала.
Він (на що?) на землю …міцно ліг,
Називають його…сніг.
3. Гра „Утворіть нові слова”
Утворіть нові слова і запишіть. Визначте, які з них істоти, а які — неістоти. Поясніть правопис цих слів та складіть з ними речення.
1) Префікс від слова повів, корінь від слова їздити, суфікс від слова вушко, закінчення від слова рука. поїздка
2) Префікс від слова поїзд, корінь від слова радити, суфікс від слова лісник. порадник
3) Префікс від слова вихід, корінь від слова лазити, суфікс і закінчення від слова кізка . вилазка
4) Префікс від слова збити, корінь від слова в'язка, суфікс від слова кілок. Зв’язок
5) Префікс від слова притиснути, корінь від слова кордон, суфікс від слова розвідник. Прикордонник
5.Гра „Хто спритніший”.
Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники — власні назви (4—5 прикладів).
6.Вправа „Додайте прикметник”.
Ведучий читає ряд іменників чоловічого і жіночого роду. Учасники гри по черзі називають потрібні за змістом прикметники, узгоджуючи їх у роді з іменником. Хто помилився у визначенні роду або не зміг назвати прикметника, встає і продовжує стояти доти, поки не дасть правильної відповіді в наступну чергу. Виграє той, кому жодного разу не довелося вставати.
Слова для гри:
Чоловічого роду: мороз, вітер, човен, сніг, рюкзак, будинок, сміх, хлопчик, соняшник, їжак.
Жіночого роду : квітка, співачка, хмара, скеля, річка, вчителька, екскурсія, осінь, білка.
7.Вправа-змагання „Держава та її символи”
Назвати одним словом, визначити рід
Команда «А»
1) Країна, а також місцевість, де людина народилася, рідний край. (Батьківщина)
2) Урочиста пісня, що є символом державної єдності. (Гімн)
3) Встановлене державною владою загальнообов'язкове правило, що має найвищу юридичну силу. (Закон)
4) Державний орган України, що здійснює охорону громадського порядку. (Поліція)
5) Незалежна суверенна держава у центрі Європи. (Україна)
6) Сукупність усіх Збройних Сил держави: сухопутних, морських, по-вітряних. (Армія)
Команда «Б»
1) Символічний знак держави, міста чи роду, зображуваний на прапорах, монетах, печатках. (Герб)
2) Країна зі своїм урядом, законами, кордонами та спеціальними органами. (Держава)
3) Територія, що становить єдине ціле з погляду історії, природних умов, населення. (Країна)
4) Умовне позначення якогось предмета або поняття. (Символ)
5) Межа між державами. (Кордон)
5. Фізкультхвилинка
9. Завдання-змагання.
Від запропонованих слів утворіть іменники. Визначте їхній рід. Хто більше?
Теплий, швидкий, мудрий, гордий, північний, шуміти, весняний, осінній, плакати.
7. Відмінювання іменників(усне опитування)
- Скільки відмінків має іменник?
- Що називається відмінюванням іменників?
- На які питання відповідають відмінки?
- Де використовується кличний відмінок?
8. Спишіть текст та визначте відмінок іменників.
Намела снігу хуртовина. Важким стало життя птахів. Після морозної ночі вони на вільхах і березах поснідають насіннячком Снігурі поласують ягодами горобини.
10. Розподільний диктант
Орієнтуючись на таблиці закінчень, іменники поставте в називному відмінку множини і запишіть у дві колонки:
1) із закінченням и, 2) із закінченням і.
Взірець, осокір, огорожа, плуг, горіх, хрущ, подорож, панчоха, ніша, ударник, бригадир, муляр, снігур, якір, джгутик, пустир, книжка, аптекар, льотчик, лижа, комаха, огірок, помідор.
IV. Підсумок уроку .
"Незакінчене речення"
Я знаю…
Я навчився…
Я вмію…
Я запам'ятав…
Мені було цікаво….
Дуже ви були старанні
Отже, всі ви учні гарні.
І за працю на уроці
Вам подякувати хочу .
V. Домашнє завдання.
Індивідуальне.
На зворотній стороні смайла.
- Провідміняти слова ріка,берег,молоко;
- Повторити відмінки іменника;
- Попрацювати із словником: запиши іменники в орудному відмінку
(вчитель,лікар,інженер,оператор,тренер)