Урок "Повторення вивченого матеріалу про прикметник у 6 класі"

Про матеріал
Формувати вміння розрізняти прикметник серед інших частин мови,визначати його морфологічні ознаки,використовувати в мовленні;виховувати почуття відповідальності за збереження краси природи.
Перегляд файлу

Підготувала вчитель української мови та літератури

Звенигородської загальноосвітньої школи-інтернату

І-ІІІ ступенів – спортивного ліцею

Погоріла Н.М.

Тема: Повторення вивченого матеріалу про прикметник у 6 класі. Морфологічний розбір прикметника

Мета:повторити вивчений матеріал;

формувати вміння розрізняти прикметник серед інших частин мови,визначати його морфологічні ознаки,використовувати в мовленні;виховувати почуття відповідальності за збереження краси природи.

Тип уроку:урок формування практичних умінь і навичок

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Запитання до теми:

  1. Що таке прикметник?

(Прикметник – це самостiйна частина мови, яка виражає ознаку предмета та вiдповiдає на запитання який? (яка? яке? якi?), чий? (чия? чиє? чиї?).

  1. Які розряди прикметників за значенням існують?

 (Існують якісні, відносні та присвійні прикметники. Якісні вказують на пряму ознаку, що може виражатися більшою чи меншою мірою. Відносні виражають ознаку предмета через її зв’язки з iншими предметами, ознаками чи дiями. Також до відносних належать прикметники з суфiксом -ськ-. Присвійні виражають приналежність предмета і відповідають на запитання чий?).

  1. За якої умови присвійні прикметники переходять у відносні?

( Присвійні прикметники переходять у відносні, якщо виражають не належнiсть предмета iстотам, а позначають загальну родову вiднесенiсть. Наприклад: зміїний характер, орлине гніздо).

  1. Які ступені порівняння прикметників існують і які прикметники їх утворюють?

(Якісні прикметники утворюють ступені порівняння: вищий і найвищий).

      5. Які прикметники не утворюють форм ступенів порівняння?

(1. Прикметники з префiксами за-, пре-, над-, архi-, пра-, ультра-;

2. Прикметники з суфiксами -уват-, -юват-, -еньк-, -есеньк-, -iсiньк-, -юсiньк-, -енн-, -езн-, -ав-, -яв-;

3. Прикметники, якi виражають абсолютну ознаку;

4. Назви мастей тварин;

5. Прикметники, якi перейшли у якiснi з присвiйних або вiдносних;

6. Складнi прикметники).

       6. Які складні прикметники пишуться разом?

(1. Прикметники, утворенi вiд мiж собою залежних слiв. Тобто мiж ними вставити сполучник i не можна; 2. Прикметники, першою частною яких є слова багато, мало, старо, ново, давньо, верхньо, нижньо; 3. Прикметники, у яких першою частиною є записане словом число; 4. Прикметники з префiксами iнтер-, контр-).

Виконання творчих вправ

  • Розподілити подані словосполучення на три групи: з якісними,відносними,присвійними прикметниками.

Ведмежа послуга,ведмежий барліг;дитячий будинок,дитяча цікавість;дерев’яний голос,дерев’яний стіл;золоте серце,золотий перстень; скляний посуд,скляні очі;кам’яна стіна, кам’яна душа;залізна воля,залізний  дах;лисяча нора,лисячий погляд;каштанове дерево, каштанове волосся;вишневий цвіт,вишневий колір; петрів батіг, Петрів зошит.

  • Користуючись поданою схемою,утворити ступені порівняння прикметників. Від яких прикметників ступені порівняння не утворюються?

Вищий ступінь

Суфікси – і ш - ,-ш-

слова  більш,менш

Чергування

г + ш = ж ч

ж

з

с + ш =  щ

 

Найвищий

префікс най -

слова найбільш,найменш

 

Гострий,щасливий,солодкий, сміливий, бузковий,білявий,вороний,широченний,пречудовий,високий,сердитий,гарний,слабкий,лисий,гнідий, німий,вузький.

  • Запишіть поданий текст,на місці крапок уставте прикметники,підкресліть їх як члени речення,поясніть значення прикметників у мовленні.

Картина   ….  природи виглядає досить заворожуюче і привабливо для   ока. Сонце, що сходить висвітлює все навколо своїми  і  променями.

Трава, кущі - все це покривається   росою. Іноді над усім нависає  і пелена туману.    прохолода поєднується з рідкісними поривами вітерця. Небо ще не сяє своєю  блакиттю, а тимчасово покрито   хмарками, які розійдуться відразу ж після того, як зійде сонце. Ще немає дзвінкого  хору пташиних голосів, а лише зрідка чутно курликанням   голубів. Всюди тиша, звуків практично немає.

Але раптом з-за лінії горизонту з'являються   промені, а через лічені хвилини сонце велично виходить на небосхил і природа наче оживає: відразу можна почути співу птахів, пориви вітру, розходяться хмари і відкривається …  небо. Картина природи приємна будь-якій людині і манить його погляд своєю пишністю.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  • Завдання:розгляньте запропоновану презентацію з теми прикметник,виконайте подані завдання.
  • Виконати вправи на закріплення:428,429 на160 – 162 ст.

VII. Домашнє завдання

Виписати з художньої літератури опис природи . Розібрати 3 прикметника як частину мови.

Використана література:

1.https://churilovocity.ru/uk/opishi-prirodu-ispolzuya-yarkie-obrazy-primery-opisanie-prirody-v/

2. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./О.В.Заболотний,В.В.Заболотний.- к.:Генеза,2014.- 256 с.

 

 

 

 

docx
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку