Префікс. Словотворча роль префіксів.

Про матеріал

Розробка уроку української мови на тему «Частина основи: префікс». Мета - дати поняття про префікс, розвивати мовне чуття; виховувати товариські почуття, дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творчий доробок: урок з української мови для 3 класу

Ганніч Алли Євгеніївни

вчителя початкових класів вищої категорії

м. Корюківка

Чернігівської обл.

ЗОШ І – ІІІ ст. №1

 

Тема. Частина основи: префікс.

Мета. Ознайомити учнів із роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, вчити вживати антоніми у мовленні, вдосконалювати вміння визначати закінчення, основу, корінь, префікс у словах; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, узагальнювати, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати мову, творчі вміння; культуру писемного мовлення; виховувати у школярів працелюбність, охайність, вміння співпрацювати, любов до усної народної творчості, до оточуючого їх світу.

Обладнання. Маршрут подорожі, ребуси, сходинки слів, ілюстрації пташок, зимового лісу, мікрофон, схема, сонечко із префіксів, ребуси, гра «Додай префікс», ІКТ.

Тип уроку. Урок формування нових знань.

 

                                                        Хід уроку

 

I. Організаційний момент

- Діти, сьогодні на урок до нас завітали гості. Давайте привітаємося з ними.

1. Привітання.

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя-доля буде.

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий вік!

Є у нас предмет чудовий — урок української мови.

Ласкаво просимо ми вас сьогодні на урок до нас.

2. Слово вчителя.

— Сьогодні, діти, ми ось на цьому автобусі поїдемо від зупинки до зупинки за новими знаннями, будемо виконувати різні завдання, ознайомимося з префіксом як значущою частиною слів. Отож, сідайте зручно і будьте уважними. Поїхали!

II. Актуалізація знань

 — Перша зупинка — Галявина Мовознавців.
2. Сходинки слів. (Лінгвістична гра «Сходинки»)

— У вільні клітинки «сходинок» потрібно вписати букви так, щоб отримати спільнокореневі слова.

Л

 

С

 

 

 

 

 

Л

 

С

И

 

 

 

 

Л

 

С

0

К

 

 

 

Л

 

С

Н

И

К

 

 

Л

 

С

0

В

И

К

 

Л

 

С

Н

И

Ч

И

Й

 

Якої букви не вистачає?

 

Л

 І

С

 

 

 

 

 

Л

 І

С

И

 

 

 

 

Л

 І

С

0

К

 

 

 

Л

 І

С

Н

И

К

 

 

Л

 І

С

0

В

И

К

 

Л

 І

С

Н

И

Ч

И

Й

 

— Який корінь у  словах?                             

— Що називається коренем слова?       

— А ось погляньте, який чудовий ліс узимку! Складіть твір-мініатюру за

ілюстраціями.

 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Ліс узимку
     Чудово взимку в лісі! У срібному вбранні стоять дерева. Повітря сповнене запахом хвої.                             

     Зимовий ліс схожий на зачаровану країну Снігової королеви. Тут царює тиша. Пухнастий білосніжний килим вистеляє землю. Він також накинутий на гілки дерев, як шуби.  

 

     Здається, ніби дерева в зимовому лісі одягли казкове вбрання. Все навколо прикрашене сліпучим снігом, прозорим льодом та сріблястою памороззю. Ліс – неначе скарбниця тендітних зимових коштовностей.  

 

     Крізь гілля дерев, що рясно вкрите інеєм, кидає своє грайливе проміння сонечко. Під променями сніг виблискує різними барвами.
     Від цієї краси так гарно на душі!                                                

— Ви добре впорались із завданням на цій галявині, отже, подорожуємо далі.

Урок проводим без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Що таке каліграфічне письмо?   

Які є правила каліграфічного письма?

Хвилинка каліграфії.

  • Яких ви знаєте птахів, у назвах яких зустрічається буква б?
  • Альбатрос, бусол, горобець, рибалочка, колібрі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка пальчикова

  Ви успішно впоралися із усіма завданнями і приїхали на третю зупинку — Долину Чомусиків.

                                                      Казка про будову слова  

     В країні Морфології жили – були маленькі непосиди:
Префікси, Корені, Суфікси, Закінчення. Жили вони мирно і весело. Любили подорожувати до сусіднього королівства Лексикології. Але один із законів цього королівства проголошував: «Ворота до наших володінь відчинені тільки для слів!» тому для подорожей жителі Морфології поєднувались у слова. Одного разу Префікс НАД, Корінь Вечір, Суфікс Н і Закінчення І вирішили теж податися до Лексикології.      Для цього вони утворили слово Надвечірні.
     Та заплакало тоненьким голоском Закінчення І:
- Я не хочу стояти останнім!
І стало на місце Префікса.
- Оскільки моє місце невільне, то я стану замість Суфікса, - обізвався Префікс.
- А я стану на місце Кореня! – Мовив Суфікс. І Кореню нічого не залишилося іншого, як стати на місце Закінчення.
     Дивіться, що з цього вийшло, давайте прочитаємо.
Іннадвечір.
     У такому порядку вони і вирушили. Але ворота королівства Лексикології для них не відчинилися.
- Подивіться на себе! Хіба є таке слово «Іннадвечір» - промовила до них королева Лексикології.
Довго сперечалися між собою Префікс, Корінь, Суфікс і Закінчення. І вирішили піти за порадою до королеви Морфології.
- Не треба сперечатися, друзі! Все повинно мати своє місце, - привітно мовила Морфологія.
- Корінь виражає значення слова, він у нього найважливіша частина. Без нього не може обійтися жодне слово. Префікс і Суфікс допомагають йому утворити слова з новим значенням. Префікс стоїть перед Коренем, а Суфікс – після нього.
- А я? – розгублено запитало Закінчення.
- А ти гарна і важлива частина слова! Без тебе слова не можуть змінювати свою форму і поєднуватись у реченні. Тому твоє місце в кінці слова, - відповіла Королева.
      З цього дня більше ніколи не сперечалися Префікс, Корінь, Суфікс та Закінчення. І слово Надвечірні знову набуло попереднього звучання, має певне значення і перед ним відчинився засув на воротах Королівства Лексикології. А королева Морфології подарувала кожній частині слова свій знак. Спочатку закінченню, потім дарунок дала Кореню, Префіксу, Суфіксу .

Про які частини слова говориться у казці?

— Які частини слова ми ще не вивчали?  

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

— Отже, сьогодні ми з вами почнемо вивчати префікс. Це також дуже важлива частина слова. Її опрацювання збагатить ваше мовлення значною кількістю нових слів, які ви навчитеся правильно вимовляти та писати.

— А тепер, діти, ми на знаходимось на четвертій зупинці.

ІІІ. Зупинка   Уважних.

Подивіться уважно на схему і складіть  словосполучення.

Зверніть увагу на виділені частини слів.

— Чи змінився зміст словосполучень? 

Попрацюємо з підручником. Вправа 241. Прочитайте завдання

Складемо сонечко із частинок, що стоять перед коренями.

                                          с –

                   

 

                      за –                               ви-

 

 

                                        від –                                                                                

— Ось ці частинки, що знаходяться перед коренями, — це і є префікси.

3. Самостійно прочитайте правило в підручнику.

ІІІ. Третя зупинка — Галявина Розумійок

Прочитайте завдання

Від поданих слів за допомогою префіксів за-, пере-, від-, до-, при- утвори нові слова. Добери до кожного з них залежні. Запиши словосполучення. Познач префікси у словах.                                                                                

Фізкультхвилинка під музику

— Діти, в яких на зошитах є сині кружечки, виконують вправу 242

Прочитайте завдання до вправи 242.

Діти, в яких на зошитах є червоні кружечки, виконують вправу 244.

Чому текст називається «Тарасова криниця»?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Вода – частина природи, що потребує дбайливого ставлення. Цьому нас навчають своїми власними прикладами славетні українці. В Черкаській області Чигиринського району і досі існує Тарасова криниця.

V. Четверта зупинка — Стежинка Кмітливості

— Відгадайте зашифроване слово.

— А ось, діти, ребус, який потрібно розв'язати.               

Посмішка. Розберіть за будовою слово посмішка.

 

 

Ребус-слово - Ребус №19 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Злива. Розберіть за будовою слово злива.           

 

Прості ребуси - Ребус №8 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Утворіть прислів’я з розсипаних слів.

перейти        прожити –                 Життя                         поле

Життя прожити – не поле перейти.               Поясніть його значення.

Запишіть.  Зверніть увагу на слова прожити, перейти. Позначте префікси в словах.

Співає,          Хто                        журбу                    проганяє                   той

Хто співає, той журбу проганяє.   Поясніть його значення. Зверніть увагу на слово проганяє. Позначте префікс у слові.

Фізкультхвилинка для очей      

Робота в групах.

Дописати префікси та прочитати спільнокореневі слова.

По-, на-, при-, с-, пере-                        хилитись                              1група

Похилитись, нахилитись прихилитись, схилитись, перехилитись.  

Пере-, за, с-,  під-                          кинути                                         2 група

Перекинути, закинути, скинути, підкинути.

За-, при-, пере-, ви-, розі-              брати                                           3 група

Забрати, прибрати, перебрати, вибрати, розібрати.

За-, по-, в-, ви-, пере-               тягнути                                             4 група

Затягнути, потягнути, дотягнути, перетягнути.

Гра «Додай префікс »         

… ходив на дорогу           

… співали пісню

… писав вірш                   

… в’язали задачу              

брів у воду

… плив до берега

…малювала    ілюстрацію

… йшли до школи

… хмарний день

V. П’ята зупинка — Підсумкова

— Що ми вивчали сьогодні на уроці?

— Яка частина слова називається префіксом?   

— Для чого потрібні префікси?

          — Що вам найбільше   сподобалось на уроці?        

        Закінчити речення:

        Я навчився…

        Я не знав, а тепер…     

        VІ. Домашнє завдання 

        Вивчити правило с.100.    

 

 

     

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку