1
Українська мова
6 клас
Тема. Урок мовленнєвого розвитку №5. Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Основні джерела матеріалу для твору (практично)
Мета. повторити, узагальнити й поглибити знання про структуру тексту, види зв'язку речень у тексті, тему й основну думку; основну думку висловлювання, знаходити мовні засоби зв'язку речень у тексті, ділити текст на абзаци; спонукати до осмислення значення рідної мови в соціально-політичному житті народу.
Тип уроку: урок повторення набутих знань з елементами узагальнення.
Обладнання. Підручник, тексти для виконання завдань, картки із завданням.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
• Що називається текстом? (Текст — це група речень, об’єднаних між собою темою, основною думкою та граматично.)
• Назвіть основні ознаки тексту. (Пов’язаність речень за змістом; наявність основної думки та її розвиток; певна послідовність речень.)
• За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту? (За допомогою займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів та сполучників.)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Послідовний - кожне наступне речення повідомляє про щось
нове, доповнює попереднє.
Паралельний - кожне речення зв’язане з першим, розкриває і доповнює його.
Клени росли серед міського парку. Парк був оточений високим фігурним парканом. У лівій стіні паркану було зроблено велику дірку.
Через цю дірку хлопчаки часто пролазили в парк навпростець.
клени - парк - паркан - дірка - хлопчаки (схема малюється на дошці)
Паркові дерева виглядали вже зовсім по-осінньому. Клени багряніли пишною красою. Берези вкрились ніжною позолотою. Лише листя дуба вражало пізнім малахітом.
Осінні дерева
---------------------------------
\ \ \
клени берези дуб (схема на дошці)
V. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання творчих завдань, спрямованих на повторення й поглиблення вивченого
2. Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати висловлювання. Довести, що це текст. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку. Проаналізувати структуру тексту: виокремити зачин, основну частину й кінцівку.
РІДНІЙ МОВІ — ШАНА ВСЕНАРОДНА
Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів.
Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар).
- Знайдіть лексичні і граматичні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею.
Лексичні засоби зв’язку |
Граматичні засоби зв’язку |
Синоніми Повтор слова Уживання займенників Спільнокореневі слова Уживання родових назв замість видових Загальні назви замість власної Близькі за змістом слова |
Вставні слова Сурядні чи підрядні сполучники Неповні речення |
Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; б) основну думку. Свій вибір обґрунтувати.
1. Вірте в Україну! 2. Наш Шевченко. 3. З історії української вишивки. 4. Таїнства природи. 5. Рай, якого не знайдеш в Україні. 6. Бережімо багатства природи. 7. За що цінують хліб? 8. Мамині страви. 9. Українець, що здивував світ. 10. Не бійтесь заглядати у словник! 11. У пошуках слова.
4. Самостійна робота.
- І в. - Скласти міні-твір з послідовним зв’язком.
- ІІ в. -...З паралельним.
5. Творчий диктант
Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав основну думку. Записати текст під диктовку.
Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком).
Продовжити текст власними думками (5–6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.
6. Дослідження-моделювання
Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.
1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.
2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.
3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.
4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.
Ключ: 4, 1, 3, 2.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати й виписати з творів художньої літератури два зразки текстів:
а) з послідовним зв’язком речень; б) з паралельним зв’язком. Підкреслити лексичні й граматичні засоби зв’язку речень у тексті.
2. Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати висловлювання. Довести, що це текст. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку. Проаналізувати структуру тексту: виокремити зачин, основну частину й кінцівку.
РІДНІЙ МОВІ — ШАНА ВСЕНАРОДНА
Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів.
Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар).
- Знайдіть лексичні і граматичні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею.
Лексичні засоби зв’язку |
Граматичні засоби зв’язку |
Синоніми Повтор слова Уживання займенників Спільнокореневі слова Уживання родових назв замість видових Загальні назви замість власної Близькі за змістом слова |
Вставні слова Сурядні чи підрядні сполучники Неповні речення |
3. Вибірково-розподільна робота
Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; б) основну думку. Свій вибір обґрунтувати.
6. Дослідження-моделювання
Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.
1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.
2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.
3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.
4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.