Урок "Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Основні джерела матеріалу для твору "

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення, розроблений щоб повторити, узагальнити й поглибити знання здобувачів освітиУ про структуру тексту, види зв'язку речень у тексті, тему й основну думку; основну думку висловлювання, знаходити мовні засоби зв'язку речень у тексті, ділити текст на абзаци; спонукати до осмислення значення рідної мови в соціально-політичному житті народу.
Перегляд файлу

1

 

Українська мова

6 клас

 Тема. Урок мовленнєвого розвитку №5. Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Основні джерела матеріалу для твору (практично)

 Мета.    повторити, узагальнити й поглибити знання про структуру тексту, види зв'язку речень у тексті, тему й основну думку; основну думку висловлювання, знаходити мовні засоби зв'язку речень у тексті, ділити текст на абзаци; спонукати до осмислення значення рідної мови в соціально-політичному житті народу.

Тип уроку: урок повторення набутих знань з елементами узагальнення.

Обладнання. Підручник, тексти для виконання завдань, картки із завданням.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Бліцопитування

   Що називається текстом? (Текст — це група речень, об’єднаних між собою темою, основною думкою та граматично.)

   Назвіть основні ознаки тексту. (Пов’язаність речень за змістом; наявність основної думки та її розвиток; певна послідовність речень.)

   За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту? (За допомогою займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів та сполучників.)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Описание: http://www.subject.com.ua/lesson/mova/7klas_1/7klas_1.files/image003.jpg            

Послідовний - кожне наступне речення повідомляє про щось
нове,  доповнює попереднє.
           Паралельний - кожне речення зв’язане з першим, розкриває і доповнює його.
                           Клени росли серед міського парку. Парк був оточений високим  фігурним парканом. У лівій стіні паркану було зроблено велику дірку.
                       Через цю дірку хлопчаки часто пролазили в парк навпростець.
                                клени - парк - паркан - дірка - хлопчаки (схема малюється на дошці)
        Паркові дерева виглядали вже зовсім  по-осінньому. Клени багряніли пишною красою. Берези вкрились ніжною  позолотою. Лише листя  дуба вражало пізнім малахітом.
                                                  Осінні дерева
                                        ---------------------------------
                                        \                 \                         \
                                   клени            берези             дуб (схема на дошці)
 

V. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виконання творчих завдань, спрямованих на повторення й поглиблення вивченого

2. Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати висловлювання. Довести, що це текст. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку. Проаналізувати структуру тексту: виокремити зачин, основну частину й кінцівку.

РІДНІЙ МОВІ — ШАНА ВСЕНАРОДНА

Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів.

Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар).

- Знайдіть лексичні і граматичні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею.

Лексичні засоби зв’язку

Граматичні засоби зв’язку

Синоніми

Повтор слова

Уживання займенників

Спільнокореневі слова

Уживання родових назв замість видових

Загальні назви замість власної

Близькі за змістом слова

Вставні слова

Сурядні чи підрядні сполучники

Неповні речення

 

  1. Вибірково-розподільна робота

Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; б) основну думку. Свій вибір обґрунтувати.

1. Вірте в Україну! 2. Наш Шевченко. 3. З історії української вишивки. 4. Таїнства природи. 5. Рай, якого не знайдеш в Україні. 6. Бережімо багатства природи. 7. За що цінують хліб? 8. Мамині страви. 9. Українець, що здивував світ. 10. Не бійтесь заглядати у словник! 11. У пошуках слова.

4. Самостійна робота.

       - І в. - Скласти міні-твір з послідовним зв’язком.

       - ІІ в. -...З паралельним.

5. Творчий диктант

Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав основну думку. Записати текст під диктовку.

Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком).

Продовжити текст власними думками (5–6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.

6. Дослідження-моделювання

Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.

1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.

2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.

3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.

4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.

Ключ: 4, 1, 3, 2.

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Дібрати й виписати з творів художньої літератури два зразки текстів:

а) з послідовним зв’язком речень; б) з паралельним зв’язком. Підкреслити лексичні й граматичні засоби зв’язку речень у тексті.


2. Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати висловлювання. Довести, що це текст. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку. Проаналізувати структуру тексту: виокремити зачин, основну частину й кінцівку.

РІДНІЙ МОВІ — ШАНА ВСЕНАРОДНА

Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів.

Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар).

- Знайдіть лексичні і граматичні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею.

Лексичні засоби зв’язку

Граматичні засоби зв’язку

Синоніми

Повтор слова

Уживання займенників

Спільнокореневі слова

Уживання родових назв замість видових

Загальні назви замість власної

Близькі за змістом слова

Вставні слова

Сурядні чи підрядні сполучники

Неповні речення

 

 

 

3.  Вибірково-розподільна робота

Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; б) основну думку. Свій вибір обґрунтувати.

  1. Вірте в Україну! 2. Наш Шевченко. 3. З історії української вишивки. 4. Таїнства природи. 5. Рай, якого не знайдеш в Україні. 6. Бережімо багатства природи. 7. За що цінують хліб? 8. Мамині страви. 9. Українець, що здивував світ. 10. Не бійтесь заглядати у словник! 11. У пошуках слова.

 

 

6. Дослідження-моделювання

Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати заголовок, який би виражав тему висловлювання.

1) Не завжди люди розуміли і те, що в них відповідно до природи є не тільки права, а й обов’язки.

2) Наші обов’язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники.

3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою.

4) Люди, постійно стикаючись із різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Осадчук Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 жовтня 2020
Переглядів
20961
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку