Урок "Займенник як частина мови"

Про матеріал
У методичній розробці використано інтеративні технологіїї та нестандартні прийоми. Розробка уроку передбачає розвиток культури усного і писемного мовлення учнів, формування навичок правильного написання займенників та їх використання в усному та писемному мовленні. Рекомендовано вчителям української мови та літератури.
Перегляд файлу

                                           6 клас.  Українська  мова.

Тема.  Займенник як частина мови.

Мета. Повторити, узагальнити і систематизувати  знання шестикласників про граматичні   

            ознаки займенників;

            формувати вміння правильно й доречно вживати їх у мовленні;

           розвивати культуру усного і писемного мовлення;

           виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку. Повторення, узагальнення й систематизація знань.

Обладнання. Карта, на якій зображено острів, де знаходиться країна Займенник,  картки,

                         кросворд, конверт із ілюстративним матеріалом, підручники, зошити,

                        сигнальні прапорці.

                                                          Хід уроку11.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель створює дві групи. Повідомляє про незвичайну форму уроку – морську мандрівку двох команд, які вирушають на пошуки чарівної країни Займенник. На них чекають певні труднощі, до яких потрібно бути готовим.

2. Розминка. Вибірковий диктант.

Завдання: одній команді виписати особові займенники, а іншій – означальні займенники.

Я, весь, ти, він, всякий, воно, кожний, самий, вони, сам, інший.

/Після розминки команди вирушають у подорож/.

3. Послання до капітанів.

Поставити в тексті займенники у відповідному відмінку.

                         Текст.

«Рушник від слова руш, вирушай» - стверджують (наша) прабабуся. Спочатку це був відріз полотна, (який) мама давала у далеку  подорож (хтось) із членів родини. Замотувала у (нього) хлібину, щоб  голоду та напасті (якась) не знав і казала: « Не руш, благословляю»

                                                                                                                              (за Т.Маковій).

 

                       /Поки капі тани працюють, проводиться робота з членами команд./

                               Відмінювання займенників

1 команда – мій, цей.

2 команда -  мої, той.

    4. Кросворд.

/ Виграє та команда, яка перша розгадає кросворд/

  1. Частина мови, що вказує на особу, предмет, але не називає його?
  2.  Як пишуться заперечні займенники з – ні- (разом)?
  3. Скільки розрядів мають займенники?
  4. 4. Як пишеться – ні – з займенникам, якщо між ними є прийменник? (окремо).
  5.  Зворотній займенник? (себе).

 

1.З

 

 

2.Р

   А

З

О

М

 

 

   Й

 

 

 

 

 

   М

 

 

 

 

3. Д

   Е

В’

Я

Т

Ь

 

   Н

 

   Н

 

   И

 

5. С

 

 

 

4. О

   К

Р

    Е

М

О

 

    Б

 

    Е

 

 

5.Незакінчені речення. Мікрофон.

Командам роздається по п’ять речень, які вони мають закінчити.

  1. Заперечні займенники утворюються за допомогою… (пр6ефікса – ні- і питальних займенників).
  2. Неозначені займенники утворюються за допомогою… (питальних займенників, префікса  - де- та суфікса – небудь -).
  3. 3айменники змінюються як прикметники… за родами, числами, відмінками).
  4. У реченнях займенники виступають такими ж членами речення, як такі частини мови… ( іменник, прикметник, числівник).
  5. Для вираження запитань про особу чи предмет вживаються…( питальні займенники).
  6. Займенники змінюються як іменники… ( за відмінками).
  7. Якщо між – ні – та займенником вживається прийменник, тоді  всі три слова пишуться разом ( разом).
  8. Неозначені займенники пишуться… ( разом, окремо, через дефіс).
  9.  Присвійні, вказівні та означальні займенники змінюються як прикметники за …

 ( родами, числами, відмінками).

  1. Особові займенники змінюються за … ( відмінками і числами).
  1. Конверт.

Завдання: назвати зображення на картинках не іменниками, а займенниками.

  1. Лови помилку.

 

Виправити  помилки у написанні займенників.

/займенники записані на дошці/.

Будь у кого, чийогось, абихто, абикого,  хто – небудь, хтозна – чим, будь – хто, яка – небудь, хтозна – яким, будь у чому, , що – небудь, ніскільки.

  1. Слово журі.
  2. Підсумок уроку.

Виставляються оцінки. Учні отримують візи для в’їзду в країну Займенник.

Використана  література.

  1. Передій Г.Р., Смолянінова Г.М., Непийвода Ф.А. Цікава граматика. – 1967.
  2. Николин М.М. Подорож у чарівну країну Граматику ( Дещо про ігрові елементи на уроках української мови). Українська мова і література в школі. - №2. – с.12 – 15.
  3. Дорошенко О.А. Нестандартність при вивченні української мови в середній школі.- 1990.- №3 – с. 32 – 38.
  4. Маткобожник М.С. Щоб уроки стали святом. Українська мова і література в школі. – 1987. - № 11. – с. 65 – 70.
docx
Додав(-ла)
Кущ Вікторія
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку