Тема.Відкрите серце музею увібрало в себе сповідь віків та пам’ять . Повторення та узагальнення знань про просте ускладнене речення.
Мета:повторити й узагальнити знання учнів про просте ускладнене речення,розділові знаки в ньому;розвивати логічне мислення,пам’ ять.
Виховна мета:виховувати любов та бережливе ставлення до національної спадщини.
Тип уроку:узагальнення та систематизація знань.
Обладнання:картки з індивідуальними завданнями, інформаційні збірки про музеї Вінниччини,підручник,мультимедійне обладнання, комп’ютер,виставка цінних для учнів речей.
Перебіг уроку
Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя (під музичний супровід та з демонстрацією слайдів)
У музеї
Як трепетно заходити сюди,
Де кожен крок – це пам’ять та відлуння болю,
Де плин років, як бистрої води,
Освячений немерклою любов’ю.
Де кожна річ – це сива таїна,
Де дух минувшини живе у серцевині,
Перо ,блокнот, бокали для вина,
Барвиста вишиванка- дар майстрині.
Все знане та близьке, а з тим-це далечінь,
З якої вже повік ніхто не верне,
Та все ж безсмертна в цих кімнатах тінь
Простих людей.Високих,як Говерла.
Цей стіл.Цей дзбан.Тарільі програвач.
Тут перший трактор.І старі газети.
В землянку хтось заглянув- біль в очах…
Промінчик сонячний дарують нам монети.
Як гордісно заходити сюди,
(Бринить в душі навік минувшини соната)
У цей музей – святий ковток води,
Де дух робітника,митця, солдата
Не спопелиться в душах поколінь,
І не померкне навік-віки слава.
Якщо ми будем пам’ятать свій рід-
Нас не здолає ворогів навала.
Саме цими словами, які побачили світ, коли я останнього разу відвідала краєзнавчий музей, хотілося б розпочати нашу розмову. Чому? Запитаєте ви. Можливо,тому,що сьогодні,у такій шаленій круговерті часу,технологій та інновацій,мало хто пам’ятає,що кожного року,18 травня,у нашій державі відзначають День Музеїв, та й мало хто знаходить час,щоб відвідати альмаматер минувшини та пам’яті. Тому гаслом,яке буде супроводжувати нас у період роботи на уроці ,будуть такі слова:Відкрите серце музею увібрало в себе сповідь віків та пам’ять поколінь. Вдумайтесь у цей вислів. Як ви розумієте його?
(Відповіді учнів)
Готуючись до уроку,ми намагались зібрати якнайбільше цікавого матеріалу про музеї рідного міста. І ось до вашої уваги виставка інформаційних збірок, з яких ми можемо детальніше дізнатись про музеї Вінниці : Краєзнавчий музей, музей імені М. Пирогова, музей-садибу М.Коцюбинського тощо. У кожного з нас дома (а всі ми – частинка рідного міста, держави, нашої історії) є речі, цінні та рідні, в яких серце дому, людини, пам’ять. У порівнянні із здобутками музеїв це дрібниці, але вони надзвичайно дорогі та важливі кожному з нас.
Тому родзинкою нашого уроку є ось ця невеличка експозиція під назвою:”Те, що серцю дороге”. Тут і перші нагороди учнів, пам’ятні фото, взуття, у якому здобули перемогу у конкурсі тощо.
2 Оголошення теми ,мети уроку.
Тему уроку ви можете побачити на дошці. Це повторення та узагальнення вивченого про просте ускладнене речення. Сьогодні ми згадаємо: чим може бути ускладнене речення, розділові знаки в простому ускладненому реченні, умови відокремлення другорядних членів,будемо розвивати логічне мислення та творчу уяву, виховувати любов та бережливе ставлення до національної спадщини. Відкрийте ,будь ласка, зошити, запишіть дату і розпочнемо роботу.
Готуючись до уроку,ви об’єднались у декілька груп, кожна з яких мала своє завдання. Отже, до слова запрошується група “Краєзнавці”.
Актуалізація опорних знань
Застосування набутих знань,умінь,навичок.
(Звучить музика, демонструються слайди Краєзнавчого музею)
1 Учень.
Ми вивчали історію створення Краєзнавчого музею і хочемо дещо вам розповісти.
Краєзнавчий музей заснований у 1918 р.,а відкритий у 1919р. як історико-побутовий. У перші роки діє лише 3 відділи:мистецтв, етнографо-економічний та історико-археологічний. Музей неодноразово змінює своє місце знаходження,доки у 1929р.не переїжджає в одне із приміщень Мурів,де знаходиться і сьогодні.
На даний момент фонди музею нараховують більше 100 тис. експонатів,серед яких унікальні предмети археології бронзового віку, речі скіфського та сарматського періодів, матеріали національної революції 1648р.,предмети побуту та етнографії, вироби гончарства,ткацтва,вишивки,народний живопис.
У сховищах музею ми знайшли цікавий документ, та, на жаль,деякі слова ми не змогли прочитати. Отож, просимо допомоги в інших груп. Увага на екран.
Завдання1
Прочитайте текст,випишіть слова з пропущеними літерами і поясніть їх написання.
Вікентій Хвойка- пристрас..ний історик, який відкрив трипільську культуру. Досліджував пам..ятки бронзового віку, городища й кургани скіфів. Значну увагу присв..ятив досліджен..ю Київської Русі.
Його ім…я обе..смертили резонансні відкрит..я, археологічні колекції,які зібрав. Все це стало невичерпним дж..р..лом для вивчен..я давньої історії нашої Батьківщини.
(Відповіді учнів)
Учитель.
Наступна група-“ Сонцепоклонники“ (саме так називали М . Коцюбинського- нашого славного земляка).
(На екрані на фоні сонця фото М.Коцюбинського)
Учень( в українському народному одязі)
Я дуже щасливий,що стрічаюсь з ним тут.на просторі.де ніхто не затулить його обличчя. І кажу до нього:Сонце! Я тобі вдячний. Ти сієш у мою душу золотий засів- хто знає,що зійде з того насіння ? Може,вогні!
Ти дороге для мене. Я п’ю тебе, сонце,твій теплий зцілющий напій,п’ю,як дитина молоко з материних грудей, так само теплих і дорогих.
Навіть коли ти палиш- охоче вливаю в себе вогняний напій і п’янію од нього. Я тебе люблю.
(Звучить музика, демонструються слайди музею-садиби М. Коцюбинського)
Учень 2
0сь у цьому невеличкому будиночку над Бугом-рікою в оточенні віковічних лип, груш-глеків,амариска, магнолії, агави (улюбленої рослини М. Коцюбинського) 17 вересня 1864р. народився наш славний земляк,класик української літератури –М. Коцюбинський. І провів немало-небагато 33 роки свого життя.Зараз це не просто садиба, яку побудував дід М.Коцюбинського-Максим Абаза,сьогодні це музей, який щорічно приймає більше 30 тис. відвідувачів.
Учень3
У спогадах П.Мирного ми знаходимо такі рядки про українського класика.
“Cереднього зросту,стрункий,худорлявий,одягнений скромно і,звичайно,з якоюсь квіткою. Квіти-це була його пристрасть і розкіш.
Любив природу, людей, приємне товариство,а знайшовшись у ньому, любив довгі розмови.“
На жаль, у даному тексті –спогаді немає розділових знаків,і завдання членів інших груп їх розставити.
Завдання 2
Перепишіть текст, розставте розділові знаки.
(Завдання і зміст тексту висвітлюється на екрані (текст без розділових знаків) ,після роботи над цією вправою на екрані з’являється текст з розділовими знаками.)
Учитель
Є у нашій Вінниці ще одне унікальне місце – це музей ім. М .Пирогова. Група” Пирогівці“ познайомить нас з цією пам’яткою детальніше.
(Звучить музика ,демонструються слайди музею М. Пирогова)
Учень
Експозиція музею займає площу 1,2 тис.кв. м , де розміщено 1,5 тис.експонатів,кожен з яких свідчить не тільки про життя і діяльність Миколи Пирогова,а й про час,в якому жив вчений.
Відвідувачі музею мають унікальну можливість ознайомитись з медичними інструментами,що використовувалися у практиці тодішніх лікарів, переглянути старовинні друкарські видання, відчути атмосферу минулої епохи.
Своєрідним репродукційним продовженням життя Пирогова є музей- аптека, а справжньою святинею- склеп з набальзамованим тілом лікаря.
І, звичайно ж,завдання від нашої групи.
Вправа “ Подружи“. Увага на екран.
Завдання3
Установіть відповідність між реченням та його характеристикою.
1.Музей славетного вченого,творця, А. Просте речення з відокрем-
воєнно- польової хірургії , таланови- леним означенням та одно-
того лікаря і педагога розміщений в рідними обставинами.
одному з найпривабливіших куточків
Поділля – садибі Вишня.
2. Садиба,щедро обдарована красо- Б. Просте речення із вставним
тами природи,приваблива і весняни- сполученням.
ми ранками,і сонячними літніми дня-
ми, і туманною осінньою порою, і
сріблясто-білою зимою.
3.За словами відвідувачів,” Садиба В. Просте речення з однорідними
нагадує рай“. означеннями та відокремленою
4.Незважаючи на зайнятість, Мико- прикладкою.
ла Пирогов знаходив час для виро- Г. Просте речення з відокремленим
щування лікарських трав та най- додатком, вставленою кон-
улюбленіших квітів – троянд. струкцією та однорідними до-
5. Крім саду у 2000 фруктових де датками.
рев та виноградника, Микола Пи- Д. Просте речення з відокремле-
рогов ще й сіяв жито і пшеницю ною обставиною, прикладкою
(“ пирогівські“- так називали ці та однорідними додатками.
злаки друзі.)
(Відповіді учнів.)
Бліц-опитування.
Які члени речення відокремлюються?
Чи завжди відокремлюються означення? В яких випадках не відокремлюються?
Що таке прикладка?
Як ще крім коми можна відокремити прикладку? Наведіть приклад.
Чи може вставне слово бути означенням? Обставиною? Чому?
Чим відрізняються вставні слова та вставлені конструкції?
(Відповіді учнів.)
Добре. А зараз до слова запрошується група “ Художників“(вони обрали собі таку назву , так як готували інформацію про Художній музей). Давайте послухаємо.
Учень1.
Хтось із відомих сказав: “ Лиш художник може побачити красу в буденності.“ Ми ж не змогли підібрати слів, щоб описати ту красу , яку вмістив у своїх стінах Вінницький Художній музей. Тому до Вашої уваги відеоролик, який збагатить вашу думку нев’янучою красою живопису.
(Демонстрація відеоролика-ЮТЮБ (НЕП.))
Учень 2
Краса врятує світ, а ми маємо врятувати текст ,який невідомо хто поділив на окремі слова. Отже , перед вами набір слів ,який потрібно скомпонувати у речення. Кожна група по 2 речення.
(Спочатку на екрані лише набір слів, а згодом висвітлюється текст для перевірки.)
Учитель.
Ще багато є у Вінниці музеїв ,але за браком часу ми не зможемо сьогодні згадати їх усі. Це і Військово- історичний музей Повітряних Збройних Сил України, музей Воїнів-афганців, музей Почесних громадян міста, музей “ Мій край - Поділля“ та інші. Про них ми поговоримо іншим разом, при нагоді, а зараз перейдемо до наступного етапу нашої роботи. Протягом уроку кожна група отримувала індивідуальні завдання . То ж давайте перевіримо, як ви з ними справились.
Творчі завдання за рівнями.
Декому із вас було підібрати словосполучення до обговорюваної теми. Зачитайте ,будь ласка,ваші словосполучення.
(Відповіді учнів)
Додаткові запитання:
Що таке словосполучення?
Які словосполучення називають поширеними?
Які сполучення слів не можуть бути словосполученнями?
Деякі учні складали речення за схемами.
(Учні зачитують речення, деякі записують свої речення на дошці)
Додаткові запитання:
Речення за будовою: просте чи складне? Доведіть.
Назвіть частини мови, які ви використовували у своїх реченнях?
Дехто з вас обрав дещо складніше завдання: скласти сенкан чи фібоначчі.
(Відповіді учнів)
Підсумок уроку
Учитель
Наша розмова добігає кінця, хоч так не хочеться виходити із музейного сяйва. Та все ж пора. Давайте ще раз пригадаємо основні моменти нашого уроку.
Що цікавого дізнались сьогодні?
Що сподобалось? Що запам’яталось?
Які висновки зробили для себе?
Чи важливою є тема ,за навіс якої ми сьогодні привідкрили?
Добре, молодці. Гарно сьогодні працювали всі групи,підібрали цікаву пізнавальну інформацію. Гадаю: урок залишить слід у ваших душах.Оцінки за урок ви отримали такі… На завершення я хочу прочитати вам такі слова:
Народе мій, мій велетню, о мій титане,
Трудящий люде мій, єдиная сім’я.
Вогнем горить, палає крізь тумани
Провідним маяком історія твоя.
Народе мій, ти з шаблею ходив за плугом,
Вмирав,- за право жити, - не в однім бою,
Століттями складав музейну книгу,
То ж пам’ятай історію свою.
Спасибі всім за роботу. Урок завершено, До побачення.
.
”