Тема: Світ дорослих і дітей в оповіданні О.Генрі «Вождь червоношкірих»
Мета: познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом О.Генрі та сюжетом його оповідання «Вождь червоношкірих», проаналізувати комічні ситуації у творі, показати майстерність письменника у зображенні світу дорослих і дітей.
Розвивати зв'язне мовлення, уяву, почуття гумору.
Виховувати толерантність.
Оснащення: мультимедійна презентація, відеоролики, портрет письменника
Тип уроку: позакласне читання.
Тема: Світ дорослих і дітей в оповіданні О.Генрі «Вождь червоношкірих»
Мета: познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом О.Генрі та сюжетом його оповідання «Вождь червоношкірих», проаналізувати комічні ситуації у творі, показати майстерність письменника у зображенні світу дорослих і дітей.
Розвивати зв’язне мовлення, уяву, почуття гумору.
Виховувати толерантність.
Оснащення: мультимедійна презентація, відеоролики, портрет письменника
Тип уроку: позакласне читання.
Епіграф:
Життя не трагедія і не комедія.
У ньому поєднуються і комічне,
і трагічне одночасно…
О.Генрі
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня!
Продзвенів дзвінок,
Починається урок
З маминої ласки
Із шкільної казки.
Отож всі сідайте
Гарні оцінки заробляйте.
(Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати) ДЯКУЮ СІДАЙ
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вступне слово вчителя
ОТЖЕ, РОЗПОЧИНАЙМО!
Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісним порохом, народжується, щоб лишити по собі слід вічний». Помітний слід у літературі залишив американський письменник О.Генрі – неперевершений майстер у змалюванні яскравих характерів. Герої його оповідань – прості американці: фермери і ковбої, авантюристи і клерки, змальовані з надзвичайною теплотою і любов’ю. Письменник помічав те, що не бачили інші.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні, на уроці позакласного читання, ми познайомимось з письменником О.Генрі, дізнаємось про його майстерність у зображенні світу дорослих і дітей, представниками яких є двоє «відчайдух» й вождь червоношкірих, будемо досліджувати комічні ситуації, у які потрапляють герої оповідання.
Запишіть тему уроку, епіграф.
ІV. Основна частина уроку
1. Робота з епіграфом уроку.
- Прочитайте епіграф. Як ви його розумієте?
(В житті буває все: і сумне, і смішне. )
Слово вчителя.
Отже, Комічне відіграє в житті людини велику роль, оскільки дає змогу їй радіти, тоді всі проблеми забуваються і життя перетворюється на невеличке, проте свято. О.Генрі як і його герої постійно долав труднощі, не втрачаючи надії на краще життя.
Читати твори письменника надзвичайно цікаво й корисно. Він ніколи не моралізує, не повчає. Уміє на декількох сторінках показати комічні пригоди, у яких завжди відчувається заповітна мрія автора — побачити життя кращим.
В словах епіграфа, на мою думку, є ключ до розуміння більшості творів американського письменника, зокрема, й до оповідання «Вождь червоношкірих».
2. Ознайомлення учнів з життєвим і творчим шляхом письменника
Вчитель
- Хто ж він О.Генрі – читач людських душ? Увага на екран.
Бесіда за почутим
(Цікаві, повчальні, захоплюючі) Дякую за ваші припущення.
3. Бесіда на визначення вражень про прочитаний твір.
Вчитель. А тепер настав час познайомитися з самим твором О.Генрі
- Прочитайте ще раз назву оповідання.
- Що, на вашу думку, мало б відбуватися в оповіданні з такою назвою?
- Про що нам розповів О.Генрі? (про хлопця, якого викрали і забажали викуп)
- Де відбуваються події? (США, штат Алабама, містечко Вершина)
- Назвіть головних героїв оповідання.
- Як ви гадаєте чому саме Джоні вирішили викрасти? Розкажіть про задум від імені Білла і Сема.
4. Робота над образом вождя червоношкірих.
В оповіданні зображенні два світи: світ дітей і світ дорослих. Світ дітей в оповіданні представляє Джоні – непосидюча й невгамовна дитина.
Бесіда
- А якого ж віку був Джоні?
- Як виглядав син Дорсета? Зачитайте
- Куди привезли хлопчика викрадачі?
- Що виявилось несподіваним у поведінці хлопця? (Джоні не боявся викрадачів, а лише радів новим пригодам, що й збило з пантелику викрадачів)
- Які питання задає хлопчик? Зачитайте.
- Чому їх так багато?
- Як називали викрадачі Джоні? («бурий ведмідь середньої ваги», : “диявол”, “хуліган”, “двонога ракета”, «чортеня», «дикий кіт»…)
- Розкажіть як розпочався ранок у лігві червоношкірих? Розкажіть від імені викрадача.
( На світанку я прокинувся від страшного Біллового вереску. Це був не крик, не лемент, не рев, не зойк, яких можна було б чекати від голосників чоловіка,- це був звичайнісінький непристойний, страхітливий, пронизливий вереск жінки, що побачила привида або гусінь. Ви навіть не уявляєте собі, як страшно, коли дужий, сміливий, здоровий чолов'яга верещить у печері удосвіта, наче баба.)
- Чому хлопчик не хоче повертатися додому? („Дома нема нічого веселого”. „Я дуже не люблю ходити до школи”. „Мені подобається жити в лісі”.)
- Назвіть, у які ігри грав полонений з викрадачами.
5. Робота в парах
Ми зараз попрацюємо в парах
На ваших партах ви вже помітили різнокольорових метеликів. Подумайте і запишіть на крильцях метеликів позитивні і негативні риси характеру Джоні, які вам найбільше запам’яталися. Ви їх озвучите й приклеїте
(цікавий, безтурботний, знає багато ігор, допитливий, мрійник, має розвинену уяву, фантазер, компанійський, активний, енергійний, дуже допитливий, не позбавлений фантазії і уяви, сміливий. Але в той же час він ледачий, не бажає вчитися в школі, жорстокий по відношенню до тварин, людей, його витівки далеко не нешкідливі, він егоїстичний, неслухняний, непередбачуваний. Мабуть, безконтрольність вчинків з боку батьків, які задовольняють всі його витребеньки, зробили з нього справжнє чудовисько.)
- Як зображений світ дитини в оповіданні (допитливі, непосидючі, фантазери)
- Назвіть причини появи негативних рис характеру? (недоліки у вихованні, недостатньо дорослі приділяють увагу дитині)
6. Перегляд сюжетів фільму
А зараз пропоную Переглянути уривок фільму.
- Чи співпадає наша характеристика з тим, що ви побачили?
- Які засоби кіно нам допомогли яскраво уявити хлопця? (музика, швидкі рухи)
7. Фізкультхвилинка.
Ви побачили наскільки рухливий хлопчина. Я вам теж пропоную порухатися. А у нас фізкультхвилинка
Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
Дякую вам, а тепер ми маємо дослідити світ дорослих
8. Дослідження світу дорослих
1) Бесіда
- Для чого Біллу і Сему були потрібні гроші?
- Чому вони поступово відмовляються від початкового плану дій?
- Чому викрадачі виконували усі забаганки свого полоненого?
- Чи можна назвати Білла і Сема авантюристами? Кого називають авантюристом? (Авантюрист – це людина, яку не лякають найстрашніші ідеї, це шукачі пригод, йдуть на будь-який ризик)
- Чому усі жителі так спокійно віднеслися до викрадення хлопця? (Ми здогадуємось, що сусіди радіють, так як батько пропонує його привести вночі )
- Опишіть реакцію батька на викрадення дитини? (байдуже. Але йде на зустріч викрадачам)
2) Рольова гра
- Який же висновок про дорослих зробив сам герой оповідання?
- Джоні, ми надаємо тобі слово
Ось я сиджу и слухаю. Так, я Вождь червоношкірих. Я люблю погратися, покидати каміння, знущатися над котенятами. А мене викрали двоє блідолицих, та ще й захотіли викуп. Але нічого не вийшло. Самі винні.
Іноді мені здається, що дорослі – дуже нерозумні люди. Що хочуть, те й роблять, вигадують собі перешкоди. Дорослі ніколи не питають дозволу в дітей, а в нас бачать лише схему або модель.
Але мені сподобалось гратися з Біллом і Семом. Вони, мабуть, пам’ятають як бути дітьми. Якщо всі злодії такі, як вони, то навіщо ними дітей лякати? За мої запитання жодного стусана…. Коли виганяли, правда, дали по шиї, так справедливо ж. Шкода, що вони так швидко втекли… Я б їх наздогнав, але там, на кордоні, паспорти, документи….
Чого ж ті дорослі вигадали стільки перешкод. Я розумію, Білл із Семом від мене дещо втомились, але з нами було так цікаво..
Слово вчителя
- Дякую, сідай, ми вдячні тобі за зізнання. Доросла людина, яка не пам’ятає своє дитинство, неспроможна зрозуміти дитину.
- Як же зображений світ дорослих у оповіданні (заклопотані, не помічають дітей, не мають часу на виховання дітей, самі собі створюють проблеми)
9. Дослідження комічних ситуацій.
1) Слово вчителя.
Життя складна річ. Але без комічних ситуацій воно буде ще складнішим. Такі ситуації досить часто трапляються в житті, і звичайно ми зустрічаємося з ними на сторінках літературних творів О'Генрі. Зверніть увагу на визначення комічного. Комічне - це ті явища суспільного життя та образи мистецтва, які викликають сміх.
Письменник в своїх творах використовує гумор (добрий сміх), іронію (насмішка), сарказм (зла насмішка), гротеск (поєднання фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного).
2) Робота в парах
Продовжуємо працювати в парах. Вам потрібно порадитися і розкрити комічні ситуації у взаємовідносинах дорослих і дітей
У лігві злочинців (комічні ситуації, які сталися у лігві)
(йому 10 років, але він неперевершений у нахабстві й витребеньках: уцілив злочинцеві уламком цегли в око, у печері грає в індіанців, намагається зняти з Біла скальп, влаштовує пастки; робить інші кумедні капості, так що викрадачі ладні за будь-які гроші позбавитися Джоні).
«Подарунок» для дорослих (що є комічного в самому маленькому героєві)
(стихійне лихо для дорослих), (невихований, некерований, нахабний у вчинках, але має сильний характер, тому увесь час створює ситуації, в яких дорослі, навіть злочинці, капітулюють перед ним, а він робить все, що заманеться).
Висновки
Сміх О.Генрі благородний, так як в основі гумору письменника лежить віра в людину, любов до неї, зневага до всього, що спотворює життя.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Урок підходить до закінчення
1. «Мікрофон»
- Які події з життя О.Генрі вам найбільше запам’яталися?
- Назвіть головних героїв оповідання
- Хто представляє світ дорослих, а хто дітей?
- Назвіть комічні ситуації, які вам найбільше запам’яталися?
- Щоб ви порадили нам дорослим вихованні таких дітей як вождь червоношкірих?
2. Повторне звернення до епіграфа
- Повернімося до епіграфа. Що ж нам хотів сказати автор? (Життя – це сміх крізь сльози)
Вчитель
Отже, закінчується твір комічно: викрадачі самі стають жертвами викраденого. У творі трапляється багато комічних ситуацій. Описане водночас і сумне, і трагічне.
В оповіданні перетнулись два світи дітей і дорослих. Десятирічний Джонні був просто щасливий, коли його викрали, адже він дуже самотній, йому бракує батьківської уваги і любові, у нього немає друзів. Для двох дорослих людей, які сподівалися у такий нечесний спосіб легко заробити дві тисячі доларів, цей «ловкий справуночок» став неабияким іспитом. Автор примушує замислитися над причинами такого сумного явища, як дитяча жорстокість, неконтрольована поведінка дитини.
Твір письменника «Вождь червоношкірих» ось уже багато років читають і перечитують як дорослі, так і діти. Він дозволяє читачеві поринути у незвичайний світ дитинства, знову відчути себе бешкетником і зірвиголовою.
Оцінювання
Домашнє завдання
Написати поради вождю червоношкірих
Рефлексія
- Зачитайте веселі вислови, які ви виписали вдома?
- Пофантазуйте. В кого би бавився Джоні, якби події відбулися не в містечку Вершина, в Хмельницькому.