Ознайомити з творами В.О. Сухомлинського. Показати на прикладі художнього твору, як словом можна передати красу природи; навчати знаходити в текстах описи; збагачувати образне мислення учнів, мовлення, словниковий запас; удосконалювати навички читання в особах;
Тема: Незвичайний подарунок – краса. Василь Олександрович Сухомлинський «Сергійкова квітка»
Мета: Показати на прикладі художнього твору, як словом можна передати красу природи; навчати знаходити в текстах описи; збагачувати образне мислення учнів, мовлення, словниковий запас; удосконалювати навички читання в особах; виховувати любов та бережливе ставлення до краси природи.
Обладнання: декорації осіннього лісу, портрет та збірки творів В. О. Сухомлинського, піраміди слів, квітка штучна, текст «самоконтроль», цифрові та складові таблиці, лабіринт, шифрувальник, атрибути для читання в особах: ніж, ліхтарик, соловей, маленькі квіточки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів дзвінок, почався урок.
Стали рівно посміхнулись.
Повернулись до гостей
І сказали добрий день!
ІІ. Вправи для розчитування.
1. Читання числових таблиць. (для розвитку кругозору).
5 |
1 |
6 |
3 |
4 |
2 |
7 |
9 |
8 |
10 |
11 |
15 |
13 |
14 |
12 |
ща |
шо |
шу |
ши |
ше |
ра |
ро |
ру |
ри |
ре |
са |
со |
су |
си |
се |
2. Читання складових таблиць.
3. Читання тексту «самоконтроль» за 30 секунд, запам’ятовуючи результат, а потім порівнюючи його з другим.
Як зайчик грівся взимку проти сонця
Холодно взимку зайчикові. Вибіг він на узлісся, а вже ніч настала. Мороз тріщить, сніг проти місяця блищить, холодний вітер із яру повіває. Сів зайчик під кущем, простягає лапки до місяця просить: - місяцю любий, погрій мене своїм промінням, бо довго ще сонечка чекати. Жалко стало місяцеві зайчика, він і каже: - іди полем, полем я тобі світитиму дорогу, а ти прямуй до великого стогу соломи. |
7 16 24 31 37 42 49 58 63 |
Висновок: чим частіше читати тим кращий темп, якість читання.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Ми зможемо дізнатися тему уроку, коли розшифруємо слова (шифрувальник):
5 |
3 |
1 |
2 |
4 |
а |
а |
к |
р |
с |
Надзвичайний подарунок –
Ми поговоримо про красу природи.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
Чи схожий наш клас на осінній ліс? Чим саме? А ви бували в осінньому лісі? Чому? Що бачили? Наша тема дуже переплітається з природою. Ми побуваємо у казковому лісі, з героями оповідання, автором якого …
Допоможе розгадати ім’я лабіринт.
В а с и л ь С у х о м л и н с ь к и й
2. Відомості про автора. (портрет)
Вам це ім’я знайоме, наші дослідники підготували розповідь про
Василя Сухомлинського. (Розповідає учень-дослідник)
Василь Олександрович Сухомлинський народився у селі Василівка Кіровоградської області 28 вересня 1918 (тисяча дев’ятсот вісімнадцятого) року, у селянській родині. Навчався у Кременчуцькому інституті на філологічному факультеті. Викладав рідну мову.
У 41 році Василь Олександрович вступив до армії. Був поранений під містом Ржевом. На фронті втратив ліву руку. Пізніше повернувся на Україну і став працювати у Павлиській середній школі. Там працював 23 роки директором школи. Його поважали і любили і батьки, і діти, і колектив. Він говорив: «Коли б у мене запитали, що було головним у моєму житті, я без вагань відповів – любов до дітей».
Василь Олександрович писав багато повчальних творів для дітей. Наводив приклади з своєї практики. Він організував «Школу радості» під відкритим небом, підготовку шестиліток до школи. Написав книги «100 порад вчителю», «Серце віддаю дітям». Намагався робити уроки цікавими, повчальними.
Ми читали цікаві оповідання Василя Олександровича у 2 клас «Дідова колиска», «Сьома дочка», «Самотнє кошеня». Ось збірки його творів.
3. Бесіда за прослуханим.
- Ким були батьки? Ким працював? Які твори написав?
4. Робота над заголовком.
Що приваблює вашу увагу на дошці? (квітка)
Саме про оповідання «Сергійкова квітка» ми і поговоримо на уроці.
А який жанр твору? (оповідання).
5. Словникова робота.
Читання пірамідок слів.
ножик Максим
ліхтарик Петро
соловейко Гриць
квітка Сергійко
назви предметів імена хлопчиків
V. Опрацювання оповідання Василя Олександровича Сухомлинського «Сергійкова квітка».
1. Напівголосне читання учнями. с. 62
- Про що розповідається в оповіданні? Де зустрілись хлопці? Що вони робили?
- У кого який подарунок (зачитати з тексту)?
Фізкультхвилинка
- Чи знаємо, який подарунок у Сергійка?
2. Читання «ланцюжком». С. 63. Бесіда за прочитаним
- Який подарунок у Сергійка? Яка вона? (ОПИС В ПІДРУЧНИКУ).
- Як реагували хлопці? (здивувались).
Вони не розуміли, що краса природи належить усім, а не комусь одному. Хлопці були переконані, що те чим володієш найкраще, бо його можна обміняти, носити із собою.
Сергійко сам зробив товаришам незвичайний подарунок – подарував красу, щоб хлопці помилувалися. Гриць мовить: Я можу сказати, що це моя квітка, а Сергійко – А хіба від цього вона стане гіршою?
3. Розгляд малюнка.
- Хто зі хлопчиків Сергійко? (у червоному картузі) Чому ви так думаєте? (Усі здивовані, а він милується красою).
4. Мовчазне перечитування.
Читаючи визначаємо дійових осіб. (5: Петрик, Максим, Гриць, Сергійко, автор, є слова, які діти говорять разом).
VІ. Читання в особах.
Розподіл слів між дійовими особами. Визначити з якою інтонацією читатимете свої слова. (Використання атрибутів: ніж, ліхтарик, соловей).
VІІ. Підсумок уроку.
1. Хто автор оповідання? Що цікавого дізналися про нього?
Яке оповідання читали? Хто головний герой? Який найкращий подарунок? (краса природи).
2. З’єднати подарунки батьків та імена хлопчиків.
ножик Максим
ліхтарик Петро
соловейко Гриць
квітка Сергійко
назви предметів імена хлопчиків
3. Слухання вірша. Слухаючи оповідання, на думку спали слова:
Я зірвала квітку – і вона зів’яла.
Я зловила метелика і він
Помер у мене на долоні.
І тоді я зрозуміла,
що доторкнутися до краси
можна лише серцем.
П. Гнездослав
Мої побажання: торкайтеся і милуйтеся красою природи серцем.
Наш урок підходить до закінчення.
VІІІ. Інструктаж домашнього завдання.
У кого квадрат на парті – переказати і придумати заголовок до оповідання
У кого трикутник – придумати кінцівку.
На згадку про наш урок Сергійко дарує квіточки
Оцінювання знань учнів.
До побачення!!!
1