Тема. Позакласне читання. Г. Квітка-Основ'яненко “Сватання на Гончарівці”
Мета:ознайомити учнів із творчістю Г.К.-Основ'яненка, ідейно-художнім змістом твору, композицією, героями, розвивати навички і вміння аналізувати драматичний твір, формувати артистичні навички інсценізації уривку драми; виховувати тактовність, толерантність у стосунках між людьми, повагу до звичаїв українського народу.
Обладнання:портрет письменника , уривок із пісні “Горіла сосна палала”, уривок із кінофільму “Сватання на Гончарівці”, презентації.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Найбільше щастя на землі – любити!
Любов-найкраще в світі почуття
Заради цього варто в світі жити
Бо без любові марне це життя.
Надія Красоткіна
- Епіграфом нашого уроку будуть слова Надії Красоткіної (читаю)
У кінці уроку ви скажете, яку людину можна назвати щасливою, і як зміст цього епіграфа переплітається з ідеєю твору.
- Величезні скарби таїть у собі усна народна творчість. І найбільшою окрасою її є народні пісні, як коштовні самоцвіти виграють розмаїттям кольорів, так і народна лірика виблискує багатством найрізноманітніших тем і мотивів. У цих невеликих за розміром перлинах вмістилась вся велич народного досвіду і мудрості. І тому пісня народу, як і його душа, невмируща. Ні один обряд не проводиться на Україні без пісні.
(Звучить фрагмент пісні “Горіла сосна палала”)
-То ж скажіть, який обряд супроводжується піснею, яку ви прослухали?
(обряд весілля)
-А що таке весілля? (це народна драма, в якій кожна дійова особа має своє місце і роль)
-А з якого етапу починається цей обряд?(заручини)
-А після заручин, що слідує?(сватання)
-Скажіть, а чому саме ми зараз говоримо про весілля? (бо домашнім завданням було прочитати твір Г. Квітки-Основ’яненка “Сватання на Гончарівці”)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Серед багатьох митців українського слова є той, чия спадщина заслужено користується широкою популярністю в народі. Його твори із захопленням читають і добре знають. Він – Григорій Федорович Квітка-Основ’яненко – перший український , прозаїк, славетний син Харківщини. От на сьогоднішньому уроці ми познайомимося із творчістю письменника, проаналізуємо драму “Сватання на Гончарівці”.
IV. Робота над темою уроку
1.Презентація по творчості Г.К.-Основ’яненка
-А хто може ще додати відомості по творчості письменника?
- Драма “Сватання на Гончарівці” є популярною і сьогодні.
А що ж таке драма?(твір, в основу якого покладено гострий життєвий конфлікт, який розкриває життєві й людські явища через діалоги, монологи)
-А як ви можете довести, що “Сватання на Гончарівці” є драмою?(ремарки; дійові особи; призначений для гри на сцені; твір поділений на дії, яви, картини; характери героїв передаються через монологи, діалоги).
2.Робота над драмою
- От ви прочитали п’єсу “Сватання на Гончарівці”, які у вас виникли питання після прочитання драми?
- Так давайте і визначимо тему, ідею, жанр та проблематику твору.
Тема:показ життя та побуту простого українського народу 19 століття.
Ідея:засудження соціальної нерівності та уславлення палкого почуття кохання.
Жанр:соціально-побудова драма.
Проблематика:
- батьки і діти;
-людина і суспільство;
- кохання та сімейне щастя;
- соціальна нерівність;
- проблема пияцтва.
-Я вам пропоную і люстрації до твору, спробуйте їх розмістити згідно композиції твору.(6 картинок і їх потрібно розмістити і розказати сюжет твору).
3.Ідейно-художній аналіз твору
- Хто з героїв драми вас приваблює, зворушує? Чим саме?
- П’єса є актуальною і сьогодні, чому?
- Як ви ставитесь до Одарки?
- З якої причини Одарка погоджується видати Уляну за Стецька?
- Які почуття були в Уляни до Олексія, і в Олексія до Уляни?
- Чому Одарка була проти весілля Уляни з Олексієм?(розповідь про кріпацтво).
- Які слова Стецька вас найбільше розсмішили?
(Уривок із кінофільму “Сватання на Гончарівці”)
- То чому ж Олексій не міг домовитись зі Стецьком?
- Хто ж допоміг закоханим?
- Що ви можете сказати про відставного солдата Скорика? Який відбиток наклала на цю людину довговічна солдатська муштра?
- Учні нашого класу підготували уривок із драми
(Інсценізація уривку)
- Чи на вашу думку, почуття Олексія та Уляни дійсно варті такої жертви, на яку йде дівчина?
- Як ви вважаєте, цей твір закінчується щасливо чи нещасливо?
4.Асоціативний ланцюжок
-А зараз складіть асоціативний ланцюжок до образів.
І ряд Стецько – сміх – дурість – наївність.
ІІ ряд Олексій – повага – красень – турбота – відданість
ІІІ ряд Уляна – краса – ніжність – турбота – тепло - кохання
(З учнів біля дошки)
- Отже, давайте повернемось до нашого епіграфа, то яку людину можна назвати щасливою?
- Як ви розумієте, що таке кохання?
(Презентація про кохання)
V.Підсумок уроку
“Я замислився(замислилась) над тим, …”
“Мені найбільше запам’яталося (здалося смішним)”
“П’єса “Сватання на Гончарівці” для мене…”
- Сподіваюся, що сьогоднішній урок спонукав вас задуматися над власними звичками, характером, учинками. Усе в житті починається з любові, і я вам бажаю любові,але не такої , як сонце, бо сонце заходить; не такої , як місяць,бо місяць сідає; не такої, як вітер, бо вітер гуляє; а такої, як небо , бо небо безкрає.
VI. Домашнє завдання
Скласти тестові завдання; написати твір – мініатюру “Заради чого варто в світі жити”
Список використаних джерел:
Стор. 135 - 138