Урок позакласного читання
( 3 клас)
Тема. Чи все ми помічаємо взимку?
Мета: ознайомити дітей із новими творами про зиму; розвива-
ти допитливість, спостережливість, уміння визначати головних
осіб у творі, характер твору, настрій; учити бачити і відчувати красу природи; працювати над удосконаленням техніки читання, виразністю; виховувати бережливе ставлення до зимуючих птахів, почуття прекрасного.
Обладнання: ілюстрації до пори року — «Зима»; таблиці зі ско-
ромовками, прислів’ями, загадками, тексти вірша Олександра Олеся «Снігурі» та оповідання О.Копиленка «Переполох»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Ніс сміхунчик снігу міх —
Сміх розсипався на сніг.
То дивно, взимку
не що зимно.
(То не дивно, що взимку зимно.)
3. Робота над загадками
Сніг на полях, лід на річках,
Хуга гуляє, коли це буває? (Узимку)
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Він на землю міцно ліг,
Називають його… (сніг).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Робота над темою уроку
1. Опрацювання вірша Олександра Олеся «Снігурі»
1) Читання вірша учнями вголос.
СНІГУРІ
Звідкіль гості налетіли
Стоголосим табуном
І розсипалися в полі
Над розсипаним зерном?
Заспівали, задзвеніли,
Мов заграли кобзарі…
Де взялась весела зграя,
Жарогруді снігурі?
Ось вони на сніг упали
І розквітли, як квітки…
На городах мак рожевий
Так заквітчує грядки.
Ще хвилинка, і, як в казці,
Враз осипались квітки,
І за вітром над снігами
Полетіли снігурі.
Олександр Олесь
2) Мовчазне читання вірша учнями.
3) Бесіда за прочитаним.
— Чи сподобався вам вірш? Чим саме?
— З чим автор порівнює снігурів?
— З яким музичним інструментом?
4. Словникова робота
Стоголосим табуном, кобзарі, зграя, жарогруді та ін.
5. Робота за ілюстраціями
— Зверніть увагу на поетову любов до рідної природи, на його
вміння передати засобами художньої мови красу рідного краю.
— Що ви бачите на цій ілюстрації?
— Яких рядків вірша вони стосуються? (Перечитування вчи-
телем.)
Ось вони на сніг упали
І розквітли, як квітки.
— Що ви уявили, слухаючи ці рядки?
— Які слова вам у цьому допомогли? (На сніг; розквітли, як
квітки)
— Заплющте очі, вслухайтеся у такі рядки.
Ще хвилина, і, як в казці,
Враз осипались квітки,
І за вітром над снігами
Полетіли снігурі.
— Кому доводилося бачити те, про що йдеться у строфі вірша?
— Чому снігурі прилітають на зиму до нас?
— Чи знаєте ви, коли вони виводять пташенят?
— А ви допомагаєте зимуючим пташкам?
— Як саме?
Фізкультхвилинка
Гуси сірі прилетіли. (Імітація польоту.)
На галявинці всі сіли. (Присідання.)
Посиділи, посиділи, підвелися.
Швидко, швидко полетіли. (Імітація швидкого польоту.)
6. Робота над оповіданням
ПЕРЕПОЛОХ
Насипало снігу в лісі багато. Такого пухкого снігу та білого. Ходити в лісі взимку людині. А на лижах куди завгодно пройдеш.
Тихо навколо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець у стов-
бурах сосен, ялинок та дубів. Скрип-скрип…
Засипав сніг стежечку, що миша протоптала, прогулюючись.
Вилізла вона на пеньок, дивиться — сухе насіннячко сюди вітер
приніс. Поласувала сухим насіннячком і почала хутро своє чисти-
ти. Аж гульк — прямо над нею щось чорне і велике впало на стов-
бур дуба. Перелякалася миша, бо ворогів у неї багато, — і шубовсть
з пенька прямо в нірку. Сидить, не поворухнеться. Зраділа, що вте-
кла від страшної халепи.
Що ж воно за страхіття впало на стовбур? Тихесенько визирнула миша з нори, роздивилася, аж то дятел прилетів жуків шукати. Це птах не страшний. У дятла дзьоб міцний і лапи, мов гачки. Чіпляється дятел за кору дерева і лазить, куди захоче, — вгору, в один бік, у другий бік. Лазить дятел весело по деревах і — стук-стук дзьобом, стук-стук…
Працює дятел, аж цурки летять. Ось під корою сховався на зиму жучок-шкідничок. Влітку буде цей жук дерева шкодити. Дятел колупнув кору, зирк – жучок. Схопив жучка і проковтнув. Так і працює дятел цілісінький день — винищує шкідників, що під кору поховались.
Побачила миша дятла — вилізла з нори. Раптом стрибнула на пеньок білка, шишка соснова у неї в лапах. Сіла білочка снідати. На
мишу, на дятла позирає, шишку гризе, насіння вилущує.
А хто воно там стрибає між кущами, серед сухого бур’яну? Дятел свиснув тихо і замовк, білка насторожилася, а мишка вже
не тікає в нору — поглянула цікаво на того великого звіра. Білка не
тікає, працює спокійно — значить, звір не страшний. Та то ж заєць пухнастий шукає собі захисний куточок для відпочинку! Стрибнув до молодої дикої груші, погриз трохи кори і прямо
до пенька, де мишача нора. Отут він і відпочине. А лисиця здалеку
побачила білочку і дятла. Присіла тихенько. Бо знає, — сполохають
зайця, тільки почне вона наближатися. Не впіймає тоді зайця. Си-
дить лисиця і чекає. Тихо навколо в лісі.
Аж ось зарипів сніг здалеку, зашелестів сухий бур’ян, об дерево вдарилася гілка. Розмову чути.Білочка стрибнула. Заєць помчав. Лисиця шмигнула поза кущами.
Усі звірі кинулися врозтіч. А миша залізла в нірку і сидить.
Сидить і боїться визирнути.
Це ми з Василем у ліс прийшли і наробили переполоху… Роздивилися ми з Василем сліди на снігу і зрозуміли все, про що оце вам і розповіли.
О. Копиленко
1) Самостійне читання оповідання учнями.
2) Осмислення прочитаного.
— Про що це оповідання?
— У яку пору року розгортаються події?
— Назвіть героїв твору.
— Чи доводилося вам спостерігати за ким-небудь із звірів?
— До якого із епізодів хочете виконати малюнок?
3) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають текст, періодично дивлячись на глядачів.
7. Робота над щедрівками
1) Бесіда.
— Разом із зимою до нас приходить багато цікавих свят і розваг.
— Які це свята? (Миколая, Новий рік, Василя, Різдво, Водохреща...)
— Які щедрівки ви знаєте?
— Якими віршиками віншуєте людей на Новий рік?
2) Ознайомлення учнів із віршем «Сію, сію, завіваю…» та щедрів-
кою «Щедрик».
СІЮ, СІЮ, ПОСІВАЮ
Сію, сію, завіваю,
З Новим роком вас вітаю!
На цей новий рік
Щоб краще родило, ніж торік!
Сію, сію, завіваю,
Вашу хату не минаю
З Новим роком йду до хати,
Щось вам маю віншувати.
Щоби діти всі здорові,
Їсти кашу всі готові,
Щоб вам була з них потіха,
А нам грошей хоч з пів міха!
ЩЕДРИК
Щедрик добрий,
Я не гірший,
Дайте млинця,
Котрий більший!
Що щебрушка —
То пампушка,
Що й щедреник —
То й вареник.
3) Гра «Привітай гостей».(Розкажіть, якою щедрівкою-засівалкою ви вітали знайомих)
VI. Підсумок уроку
— Що цікавого дізналися сьогодні на уроці?
— Що об’єднує всі ці твори, з якими ми сьогодні ознайомилися?
— Так, діти, усі ці твори об’єднує те, що в них замальовано кра-
суню-зиму.