Урок позакласного читання за оповіданням Олекси Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом» у формі телепередачі «Що? Де? Коли?» 5 клас
Олекса Стороженко Оповідання «Вчи лінивого не молотом, а голодом» Урок-гра у формі телепередачі «Що? Де? Коли?» 5 клас
Мета:
Тип уроку:
урок позакласного читання.
Обладнання:
текст оповідання, портрет О. Стороженка, картки з прислів’ями, листочки з зелених стікерів, ватман з намальованим деревом, проектор, мультимедійна дошка, чорна коробка, мінеральна вода, запис пісні «Грицю, Грицю, до роботи», мультфільм «Колосок», конверти з запитаннями, дзиґа зі стрілкою, картки оцінювання.
Учні мають знати:
Учні мають вміти:
Хто не робить, той не їсть. Народна творчість
Хід уроку
I . Загальнокорекційний етап.
Слово вчителя.
Добрий день! Дітки, ви любите дивитись мультфільми? Зараз ми з вами подивимось уривок з мультфільму за мотивом української народної казки.
(Перегляд уривка з мультфільму «Колосок» поч. з 4-ї хвилини, де мишенята гойдаються на гойдалці).
Вчитель:
Як називається цей мультфільм?
Пригадайте, дітки, чим він закінчується?
Молодці. Півник не дав пиріжків мишенятам. А що ж він їм сказав?
Яке українське прислів’я ми можемо дібрати до цього мультфільму?
(«Хто не робить, той не їсть»).
Ви згідні з цією народною мудрістю?
II. Основний етап.
Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці з позакласного читання ми з вами ознайомимось з оповіданням Олекси Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом», написаним за мотивами українського народного прислів’я. Ви прочитали цей твір?
Епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку є прислів’я «Хто не робить, той не їсть».
Запишіть тему уроку й епіграф у зошити.
Подумайте і скажіть, що спільного між прислів'ями «Хто не робить, той не їсть» і «Вчи лінивого не молотом, а голодом»?
(Ледаря можна навчити працювати не б’ючи його, а потримавши голодним, бо хто не робить, той не їсть).
Діти, як ви думаєте, що ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці?
(Школярі називають).
Що ви після сьогоднішнього уроку будете вміти?
(Учні називають).
Молодці.
Слово вчителя. Сьогоднішній наш урок пройде у формі гри «Що? Де? Коли?».
Ви – команда учнів 5 класу. Проти вас будуть грати інші люди, які ставитимуть вам різні запитання. Ці запитання у конвертах. Щоб вибрати якесь запитання, ви будете крутити дзиґу. За правильні відповіді ви будете отримувати по 1 балу. На роздуми над запитанням у вас буде 1 хвилина. Все зрозуміло? Почнемо наш урок-гру.
Перевірка знань, умінь, навичок.
Робота над твором у формі гри «Що? Де? Коли?».
Слово вчителя. Крутіть нашу дзиґу.
Любі дітки! Я знаю, що всі ви прекрасні актори. Розкажіть про головну героїню твору О. Стороженка Палажку від її імені.
Дорогі п’ятикласники! Назвіть героя – ледаря з української народної жартівливої пісні на слова Г. Квітки-Основ’яненка.
(Гриць з пісні «Грицю, Грицю, до роботи»).
Музична пауза. Танцюють всі (фізкультхвилинка).
Дорогі п’ятикласники! Чому тіло головної героїні Палажки було ніжним?
(Бо нічого не робила: не пеклася на сонці, не мерзла на морозі).
Любі п’ятикласники! Чи правильно батьки виховували свою доньку?
Вчитель: А як треба виховувати своїх дітей?
Дорогі п’ятикласники! Що найбільше турбувало батька Палажки?
(Хто її ліниву візьме заміж).
Дорогі дітки! Що пообіцяв батько дівчини тому, хто зробить з неї роботящу молодицю не биттям, а поважним словом.
(Третину всієї худоби).
Фізкультхвилинка для очей.
Місяць у небі сяє вгорі (очі вверх), В місті внизу мерехтять ліхтарі (очі вниз), Ліворуч на гілці іволга спить (очі вліво),
Дрізд на смереці праворуч сидить (очі вправо), Іскри багаття над полем кружляють (кругові оберти очима), Над вогнищем радо комашки літають (оберти по спіралі очками), Тихо повіки разом зімкніть, Цю добру картину собі уявіть. Очки пальчиками легенько потріть.
Любі п’ятикласники! Яку страву не дали їсти Палажці у хаті чоловіка на 2-й день після весілля?
(Борщ).
Вчитель: Винести чорний ящик. Тут є те, що дали їсти Палажці на 2-й день. Що тут знаходиться?
(Вода).
Правильно. Можете попити води.
Дорогі п’ятикласники! Підтвердіть, що українці були набожним народом. (Неодноразово згадується Бог: «Бог послав дітей», «спасибі Богу й людям», у неділю уся сім’я пішла до церкви).
Дорогі п’ятикласники! Як свекор домігся того, що Палажка стала працьовитою? (Не давав їй їсти, коли вона нічого не робила).
Дорогі дітки, ви вже засиділись, тому це завдання потрібно буде виконати походивши. Кожному з вас перед початком уроку було роздано частинку прислів’я, тому зараз встаньте і знайдіть, у кого з однокласників є пара вашому прислів’ю. Коли знайдете, то станьте попарно, і прочитаєте прислів’я, яке ви утворили. Потрібно, щоб всі прислів’я були утворені правильно.
Дорогі мої дітки! Ось ви вже й у п’ятому класі. Я вас дуже люблю і сумую за вами. А запитання, які я вам підготувала – це загадки, що стосуються теми вашого уроку. Слухайте уважно. А ще краще занотовуйте. Отже, загадка перша.
Стоїть два стовпи, А на стовпах – бочка, А на бочці макітра, А на макітрі – ліс. Що це? (Людина).
І друга загадка.
Ні колода, ні пень, Лежить цілий день, Не робить, не косить, А їсти просить. Про кого йдеться? (Ледар).
Дорогі дітки, мені дуже приємно, що ви читаєте мої твори, зокрема, оповідання «Вчи лінивого не молотом, а голодом». А тепер запитання.
Як ви думаєте, навіщо я написав цей твір? Підтвердіть свої думки рядками з твору.
Вчитель: Ось і завершилась наша гра з рахунком…. Ви молодці. Дуже гарно грали. Показали свої хороші знання за твором О. Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом». Всі отримаєте призи. Вам сподобалось?
«Дерево пізнання». Гра «Кореспондент».
Слово вчителя. Зараз ви побудете в ролі кореспондентів. У вас є стікери в формі зелених листочків. Напишіть на них своє запитання за темою нашого уроку, але таке, яке ще не звучало. Поставте це запитання комусь із своїх однокласників. Якщо він дасть правильну відповідь, то ви цей листочок вішаєте на наше «Дерево пізнання», а цей учень ставить своє запитання комусь. Якщо ж він не відповів, то забирає листочок додому і наступного уроку дасть правильну відповідь.
III. Заключний етап.
Слово вчителя: Кожний з вас має листочки з карткою оцінювання. Оцініть, будь ласка, своїх однокласників, мотивуючи свою оцінку. (Діти виставляють оцінки, вчитель коментує, якщо є час, якщо ні, то наступного уроку оголошує, хто об’єктивно виставив оцінки).
На вибір:
О. Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом».
Пояснення.