До розіграшу
залишилось:
22 дні
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок позакласного читання за оповіданням Олекси Стороженка "Вчи лінивого не молотом, а голодом"

Про матеріал

Урок позакласного читання за оповіданням Олекси Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом» у формі телепередачі «Що? Де? Коли?» 5 клас


Перегляд файлу

Олекса Стороженко                                                                                                       Оповідання «Вчи лінивого не молотом, а голодом»                                                        Урок-гра у формі телепередачі «Що? Де? Коли?»                                                                     5 клас

Мета:

  • опрацювати зміст оповідання, схарактеризувати образ Палажки; 
  • розвивати вміння грамотно коментувати епізоди твору, надавати оцінку вчинкам героїв;                                             
  • збагачувати словник учнів;                                           
  • формувати навички виразного читання, світогляд школярів;
  • коригувати вміння робити самостійний висновок з прочитаного;                  
  • виховувати любов до праці, уважність, кмітливість.

Тип уроку:

урок позакласного читання.

Обладнання:

текст оповідання, портрет О. Стороженка, картки з прислів’ями, листочки з зелених стікерів, ватман з намальованим деревом, проектор, мультимедійна дошка, чорна коробка, мінеральна  вода, запис пісні «Грицю, Грицю, до роботи», мультфільм  «Колосок», конверти з запитаннями, дзиґа зі стрілкою, картки оцінювання.

Учні мають знати:

  •                   зміст  оповідання;
  •                   ім’я та прізвище автора твору;
  •                   імя головної героїні;
  •                   українські прислівя про працю.

 

Учні мають вміти:

  •                   виразно читати та переказувати уривки з твору;
  •                   характеризувати героїв оповідання;
  •                   розповідати про героїв від їх імені;
  •                   давати власну оцінку їхнім рисам, вчинкам;
  •                   визначити головну думку твору.

 

 

Хто не робить, той не їсть.                                                                                                                Народна творчість

 

Хід уроку

I . Загальнокорекційний етап.

  1. Організаційна підготовка учнів до праці.
  2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Слово вчителя.

Добрий день! Дітки, ви любите дивитись мультфільми? Зараз ми з вами подивимось уривок з мультфільму за мотивом української народної казки.

(Перегляд уривка з мультфільму «Колосок» поч. з 4-ї хвилини, де мишенята гойдаються на гойдалці).

Вчитель:

Як називається цей мультфільм?                                                                                             

Пригадайте, дітки, чим він закінчується?

Молодці. Півник не дав пиріжків мишенятам. А що ж він їм сказав?

Яке українське прислів’я ми можемо дібрати до цього мультфільму?

(«Хто не робить, той не їсть»).

Ви згідні з цією народною мудрістю?

II.   Основний етап.

  1. Повідомлення теми.

Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці з позакласного читання ми з вами ознайомимось з оповіданням Олекси Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом», написаним за мотивами українського народного прислів’я. Ви прочитали цей твір?

Епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку є прислів’я «Хто не робить, той не їсть». 

Запишіть тему уроку й епіграф у зошити.

Подумайте і скажіть, що спільного між прислів'ями  «Хто не робить, той не їсть» і «Вчи лінивого не молотом, а голодом»?

(Ледаря можна навчити працювати не б’ючи його, а потримавши голодним, бо хто не робить, той не їсть).

Діти, як ви думаєте, що ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці?

 (Школярі називають).

Що ви після сьогоднішнього уроку будете вміти?

(Учні називають).

Молодці.

  1. Формуюча частина.

Слово вчителя. Сьогоднішній наш урок пройде у формі гри «Що? Де? Коли?».

Ви – команда учнів 5 класу. Проти вас будуть грати інші люди, які ставитимуть вам різні запитання. Ці запитання у конвертах. Щоб вибрати якесь запитання, ви будете крутити дзиґу. За правильні відповіді ви будете отримувати по 1 балу. На роздуми над запитанням у вас буде 1 хвилина. Все зрозуміло? Почнемо наш урок-гру.

           Перевірка знань, умінь, навичок.

Робота над твором у формі гри «Що? Де? Коли?».

Слово вчителя. Крутіть нашу дзиґу.

 

  •                  Відеозапитання від керівника шкільного драмгуртка. Увага на екран.

Любі дітки! Я знаю, що всі ви прекрасні актори. Розкажіть про головну героїню твору О. Стороженка Палажку від її імені.

  •                  Запитання від вчителя музики.

Дорогі п’ятикласники! Назвіть героя – ледаря з української народної жартівливої пісні на слова Г. Квітки-Основ’яненка.

(Гриць з пісні «Грицю, Грицю, до роботи»).

Музична пауза. Танцюють всі (фізкультхвилинка).

  •                  Запитання від вчителя біології.

Дорогі п’ятикласники! Чому тіло головної героїні Палажки було ніжним?

(Бо нічого не робила: не пеклася на сонці, не мерзла на морозі).

  •                  Запитання від вчителя етики.

Любі п’ятикласники! Чи правильно батьки виховували свою доньку?

Вчитель: А як треба виховувати своїх дітей?

  •                  Запитання від директора школи.

Дорогі п’ятикласники! Що найбільше турбувало батька Палажки?

(Хто її ліниву візьме заміж).

  •                  Запитання від завгоспа.

Дорогі  дітки! Що пообіцяв батько дівчини тому, хто зробить з неї роботящу молодицю не биттям, а поважним словом.                                    

(Третину всієї худоби).

Фізкультхвилинка для очей.

Місяць у небі сяє вгорі                                (очі вверх),                                                                         В місті внизу мерехтять ліхтарі                     (очі вниз),                                                       Ліворуч на гілці іволга спить                          (очі вліво),
Дрізд на смереці праворуч сидить                     (очі вправо),                                                                                            Іскри багаття над полем кружляють                          (кругові оберти очима),                                   Над вогнищем радо комашки літають                  (оберти по спіралі очками),                                Тихо повіки разом зімкніть,                                                                                              Цю добру картину собі уявіть.                                                                                                 Очки пальчиками легенько потріть.

  •                  Запитання від учителя української літератури.

Любі п’ятикласники! Яку страву не дали їсти Палажці у хаті чоловіка на 2-й день після весілля?

(Борщ).

Вчитель: Винести чорний ящик. Тут є те, що дали їсти Палажці на 2-й день. Що тут знаходиться?

 (Вода).

Правильно. Можете попити води.

  •                  Запитання від вчителя християнської етики.

Дорогі п’ятикласники! Підтвердіть, що українці були набожним народом. (Неодноразово згадується Бог: «Бог послав дітей», «спасибі Богу й людям», у неділю  уся сімя пішла до церкви).

  •                  Запитання від вчителя трудового навчання.

Дорогі п’ятикласники! Як свекор домігся того, що Палажка стала працьовитою? (Не давав їй їсти, коли вона нічого не робила).

  •                  Запитання від вчителя фізкультури.

Дорогі дітки, ви вже засиділись, тому це завдання потрібно буде виконати походивши. Кожному з вас перед початком уроку було роздано частинку прислів’я, тому зараз встаньте і знайдіть, у кого з однокласників є пара вашому прислів’ю. Коли знайдете, то станьте попарно, і прочитаєте прислів’я, яке ви утворили. Потрібно, щоб всі прислівя були утворені правильно.

  •                  Відеозапитання від вашої першої вчительки.

Дорогі мої дітки! Ось ви вже й у п’ятому класі. Я вас дуже люблю і сумую за вами. А запитання, які я вам підготувала – це загадки, що стосуються теми вашого уроку. Слухайте уважно. А ще краще занотовуйте. Отже, загадка перша.

Стоїть два стовпи,                                                                                                                          А на стовпах – бочка,                                                                                                               А на бочці макітра,                                                                                                                  А на макітрі – ліс. Що це?                                                                                       (Людина).

І друга загадка.

Ні колода, ні пень,                                                                                                        Лежить цілий день,                                                                                                                   Не робить, не косить,                                                                                                              А їсти просить.                                                                                                                      Про кого йдеться?                                                                                                       (Ледар).

  •                  І останнє запитання від автора твору О. Стороженка.

Дорогі дітки, мені дуже приємно, що ви читаєте мої твори, зокрема, оповідання «Вчи лінивого не молотом, а голодом». А тепер запитання.

Як ви думаєте, навіщо я написав цей твір?  Підтвердіть свої думки рядками з твору.

Вчитель: Ось і завершилась наша гра з рахунком…. Ви молодці. Дуже гарно грали. Показали свої хороші знання за твором О. Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом». Всі отримаєте призи. Вам сподобалось?

«Дерево пізнання». Гра «Кореспондент».

Слово вчителя. Зараз ви побудете в ролі кореспондентів. У вас є стікери в формі зелених листочків. Напишіть на них своє запитання за темою нашого уроку, але таке, яке ще не звучало. Поставте це запитання комусь із своїх однокласників. Якщо він дасть правильну відповідь, то ви цей листочок вішаєте на наше «Дерево пізнання», а цей учень ставить своє запитання комусь. Якщо ж він не відповів, то забирає листочок додому і наступного уроку дасть правильну відповідь.

           III.   Заключний етап.

  1. Підсумок.

Слово вчителя: Кожний з вас має листочки з карткою оцінювання. Оцініть, будь ласка, своїх однокласників, мотивуючи свою оцінку. (Діти виставляють оцінки, вчитель коментує, якщо є час, якщо ні, то наступного уроку оголошує, хто об’єктивно виставив оцінки).

  1. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
  2. Домашнє завдання.

На вибір:

  •    Створити діафільм з малюнків за твором оповідання

   О. Стороженка «Вчи лінивого не молотом, а голодом».

  •    Скласти план за оповіданням.
  •    Дібрати загадки про різну трудову діяльність людини.

 

  1. Приведення у порядок робочих місць.
  2. Створення установки на відпочинок.

Пояснення.

  • Урок проводити краще після вивчення теми «Прислів’я та  приказки».
  • Якщо у класі мало учнів, то створюється одна команда, якщо більше 10 – то дві.
  • Запитання потрібно, щоб були саме в такому порядку, тому на конвертах писати лише номер, саме ж запитання читати вчителю в тому порядку, в якому треба.
  • Коли вчитель читає питання, то на мультимедійній дошці висвітлюється портрет того, хто нібито прислав питання.
  • За перемогу у грі можуть бути призи, а можуть бути просто оцінки.

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
7 січня
Переглядів
250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку