Урок позакласного читання " Долі дітей в оповіданнях Б. Грінченка «Дзвоник», «Ксеня», «Украла».. Грінченко "Украла", "Ксеня ",

Про матеріал
Урок допоможе розкрити трагізм долі дітей в оповіданнях Б. Грінченка «Дзвоник», «Ксеня», «Украла», удосконалювати навики самостійного аналізу прозових творів.
Перегляд файлу

Тема. Урок позакласного читання. Долі дітей в оповіданнях Б. Грінченка  «Дзвоник», «Ксеня», «Украла».

Мета. Розкрити трагізм долі дітей в оповіданнях Б. Грінченка  «Дзвоник», «Ксеня», «Украла»,  удосконалювати навики самостійного аналізу прозових творів; розвивати вміння аналізувати явища, події з правової точки зору, вчити шукати правові виходи із ситуації, сприяти розвитку усного зв’язного мовлення; виховувати в учнів ідеали добра і справедливості, виховувати особистість, що живе за правовими нормами держави.

Обладнання: портрет Б. Грінченка, ілюстрації до оповідань «Украла», «Ксеня», «Дзвоник»

 Епіграф:                          Дух воскресне, як народ живий,

                                          З вогню труда – подвижного й святого,

                                          Стоїть Грінченко – вічний Вартовий

                                          Біля криниці слова золотого.

                                                                       С. Чернілевський

І. Організаційний момент 

Учитель. Із творчістю Б. Грінченка ви вже знайомилися на уроках української літератури. Давайте пригадаємо, що вам відомо про особистість  Бориса Дмитровича та його творчий доробок.

                ( Учні повідомляють та створюють асоціативний кущ)

 

             педагог        укладач «Словаря української мови»          критик    

 

                редактор               Б. Грінченко        письменник

 

       український лексикограф     публіцист    фольклорист і етнограф

 

 Учитель. Готуючись до  уроку, кожна група працювала ще й над  проектами,   які презентують нам на уроці.

 І група – «юні біографи-екскурсанти»  підготували комп’ютерну презентацію «Біографія    Б. Грінченка.»

 ІІ група    «група  правознавців» підготувала необхідну інформацію із Конвенції про права дитини.

 ІІІ група – «юні актори» презентують інсценізацію творів

 ІV група  «юні художники» намалювали малюнки до оповідань.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель. Тож сьогодні на уроці ми поринемо у світ оповідань письменника про дітей і для дітей.

Та спочатку до вашої уваги  презентація проекту  «Біографія Б. Грінченка», яка нагадає  вам важливі моменти  життєвого і творчого шляху поета. Її підготували «біографи».

                Мультимедійна презентація «Подорож до Олексіївки»

 

                  

 Микола Чернявський «Більше працював, ніж жив»

Іван Франко писав «Я мусив дивуватися Вашій енергії, витривалості в праці і широкому обсягові Ваших літературних і спільних інтересів»

          Білорус А. Бульба пророче висловився на могилі письменника:  … Не злато,  не срібло, не статки-маєтки в спадщину по тобі нам лишились. По тобі лишився скарб, який живе і житиме, поки світу сонця на землі. Скарб цей – слово.»

     Слово вчителя.

 Сьогодні  ми з вами проаналізуємо оповідання «Украла», «Ксеня», «Дзвоник», які ви прочитали вдома. Та спершу перевіримо, як ви знаєте твори. До вашої уваги вікторина «Впізнай літературного героя»

 — Селючка обіда! Ляпало обіда. Тікайте, а то всіх пообляпує.(Дівчата про Наталю)
   

— Не смій цього й думати! Бач, що вигадала! Я тобі велю не думати про це ніколи! Чуєш? (Олександра Петрівна.)


— Вона не вперше це краде. Вона кілька разів у мене тягала. Тільки кинеш торбу з пирогами — так і потягне. (Пріська.)

 

— Не думай, що ми всі хочемо нападатися на тебе. Нам треба тільки знати правду.   (Учитель)

Учитель.  Дитинство. У кого його не було? Але у всіх воно різне. Ви народилися і живите в мирний час, про вас турбуються батьки. Ви захищені від біди і горя, маєте можливість відвідувати школу, гуртки за інтересами. Підберіть до слова «дитинство» епітети і запишіть на таких кольорових аркушах,  які відповідають умовам вашого життя в сім’ї, школі, суспільстві.

 Усі ви підняли барвисті кольори, ніхто з вас не підняв чорного кольору. Це означає, що ваше дитинство відповідає тим означенням, які ви підібрали до слова «дитинство».

  • А чи всі діти прочитаних вами оповідань підняли б такі кольори? Чому?
  • А чи справедливо це?

 

               Слово вчителя.

 Сьогодні права дітей захищають закони: Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, Сімейний кодекс, Цивільний кодекс, Кримінальний кодекс. Група правознавців опрацювала Конвенцію про права дитини і представить нам деякі статті, бо ми повинні  розглянути події, змальовані  в оповіданнях, із правової точки зору.

 

                                   Конвенція про права дитини

    Ст. 16. Жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її прав на особисте та сімейне життя, недоторканність житла.

  Ст. 18. Батьки або у відповідних  випадках законні опікуни несуть основну відповідальність за виховання та розвиток дитини. Найкращі інтереси дитини є предметом їх основного піклування.

Ст. 27 Держави-сторони визнають право кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного морального та соціального розвитку дитини.

Ст. 32 Держави-сторони визнають право дитини на захист від економічної експлуатації та від виконання будь-якої роботи, яка може являти небезпеку для здоровя, бути перешкодою в одержанні нею освіти чи завдати шкоди її здоровю, фізичному, розумовому, духовному, моральному та соціальному розвитку.

 

 

 

Б. Грінченко добре знав дитячу психологію. Всебічним проникненням у духовний світ дитини позначене оповідання «Украла», інсценізацію якого нам покажуть юні актори.

                                              Інсценізація оповідання 

Учитель. Чим схвилювали вас події, змальовані в оповіданні?

Давайте поміркуємо над вчинком Олександри. Вона здійснила крадіжку. Чи засудимо ми сьогодні її вчинок, чи виправдаємо,- залежить від нас. Адже ст. 10. Кримінального кодексу України звучить так: «Таємне викрадення індивідуального майна громадян карається позбавленням волі на строк до трьох років або виправними роботами строком до двох років»

Тож кожна група зараз займе власну позицію відносно цього питання.

Метод «Займи власну позицію»

Вчинок Олександри злочин

Вчинок Олександри не злочин

 

 

Учитель. Працюючи над завданням, зверніть увагу на такі питання:

          Що ж ви знаєте про життя Олександри в сім’ї?

А яких прав була позбавлена наша героїня?

          Учні в групах працюють, а потім обґрунтовують свою думку.

Учитель. Діти, виконані завдання  передайте групі правознавців, а вони зроблять відповідні висновки.

Учитель. Долі дітей в оповіданнях Грінченка досить схожі.

 

Наталя. Я зненавиділа його всією своєю душею, всім своїм серцем, всіма своїми думками. Темними ночами  думала про те, як би його збутися. Розбити? Але ж він міцний і високо висить. Утекти від його? Не було куди.

Зненависть задавлена почала перемінятися на од чай. Ніколи я не вирвуся з тієї тюрми, не збуду свого ворога. Хіба що надзвичайне зробиться. Може, хата ця, тюрма ця, згорить? Може, проженуть  відціля? Може, батько схоче назад мене забрати? Може... Та не одна я така…..

    

       Ксеня. А в мене теж мама померла, батько одружився вдруге. Мачуха мала двох своїх дітей, яких я мусила доглядати з ранку й до вечора.

 Одного разу мене так побила мачуха, що я тиждень хвора була…

 А потім… Потім батько на ярмарку найняли мене. Віддали у найми в чуже село….

 

  Учитель. Діти, ви впізнали цих дівчаток? 

                       Можливо, у вас виникли якісь запитання до них? Кожна група повинна задати по запитанню нашим героїням.

                                      Діти задають запитання

  1.  Ксеню, як ти познайомилися із Васильком?

           У яких родинах ви виховувалися, яким було ваше дитинство? 

2. Як Василько ставився до тебе? 

3. Чому ви розлучились ? Які почуття переповнювали твоє серце?

4. Чи по своїй волі ти йдеш в найми?

Учитель. Діти, користуючись Конвенцією прав дитини, скажіть, які права дівчинки були порушені. Свої думки обґрунтуйте рядками із тексту.

Мікрофон

Якою ви уявляєте подальшу долю дівчаток?

Учитель. Проблема прав дитини актуальна і сьогодні. Як ви думаєте, чи можуть зараз діти опинитися в таких ситуаціях?

 

Ви живете в сім’ях, де не порушуються ваші права. Але, крім прав, кожна дитина повинна пам’ятати про обов’язки. Тому зараз ви складете Кодекс поведінки школяра. Кожна група напише  певні права і обов’язки, а потім ми все це узагальнимо і прикріпимо на дошку. 

 

Кодекс поведінки  школяра

Права - для захисту,                                                 обов’язки – для дисципліни.                                                                                                                                   На життя та охорону здоров я                             Дотримуватись правил дорожнього руху;                                                                                                                            на навчання; на ігри,                                            берегти природу, пам’ятки культури;                                                                                                     

розваги, відпочинок                                             старанно вчитися;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 на користування, бібліотеками,                          дотримуватись правил особистої гігієни;                                                                        

відвідування пам’яток культури                          виконувати посильну хатню роботу;                                                     

на свободу об’єднань і мирних зібрань;             за дорученням батьків;                                                                                                                                                                                                                                                            на захист від роботи, яка                                     дотримуватись 

шкодить здоров’ю і розвитку                              розкладу дня й ощадливо використовувати     ..                                                                              час.                                              

 

Незакінчене речення. Підсумовуючи сказане на уроці, продовжіть речення: 

Щоб у дітей було щасливе дитинство, потрібно….

 

Висновок.            Сьогодні ваші права захищені. Тому

                               Старайтесь завжди прожити лиш так,   

                               Щоб потім про вас пам’ятали ,

                               Про ваше прекрасне і чесне життя

                               Повісті й легенди розказали.

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
26 серпня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку