Познайомити учнів із життєвою правдою тих часів, коли Америка була країною узаконеного безжалісного пригнічення чорних білими, положенням негрів і ставленням плантаторів до своїх рабів. Дослідити, в чому сила роману, який став символом активної боротьби з рабством. Виховувати почуття справедливості, рівного ставлення до людей з різним кольором шкіри.
ЗАСУДЖЕННЯ РАБСТВА В РОМАНІ
ГАРРІЄТ БІЧЕР – СТОУ
«ХАТИНА ДЯДЬКА ТОМА»
урок позакласного читання
в 6 класі
підготувала Волошина
Ірина Олександрівна,
вчитель зарубіжної літератури
Нижнєнського НВК «ДНЗ-ЗНЗ» № 36
Попаснянської районної ради
Луганської області
Тема уроку. Урок позакласного читання. Гаррієт Бічер-Стоу (14.06.1811. - 1896).
«Хатина дядька Тома». Засудження рабства в романі.
Мета уроку. Познайомити учнів із життєвою правдою тих часів, коли Америка була країною узаконеного безжалісного пригнічення чорних білими, положенням негрів і ставленням плантаторів до своїх рабів. Дослідити, в чому сила роману, який став символом активної боротьби з рабством. Виховувати почуття справедливості, рівного ставлення до людей з різним кольором шкіри.
Епіграф: Система рабства є породження диявола…
Вся наша країна стогне під цим гнітом.
Г. Бічер-Стоу
Обладнання: портрет Г. Бічер-Стоу, карта Америки, ілюстрації до роману «Хатина дядька Тома», картки для роботи в парах.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
Вчитель. Готуючись до уроку, всі ви уважно прочитали роман Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома», познайомилися з усіма героями. А чи зможете їх впізнати?
Вікторина.
І тур – «Впізнай героя за портретом».
ІІ тур – «Впізнай героя за вчинками».
«Відтвори події» (розташуй названі події в тому порядку, в якому вони відбувалися у романі):
ІІ. Робота над темою уроку
1.Презентація теми, мети уроку.
Вчитель. Пройшло понад 200 років від дня народження американської письменниці Гаррієт Бічер-Стоу. І сьогодні на уроці позакласного читання ми не тільки познайомимося з особистістю письменниці, змістом її роману «Хатина дядька Тома», але й спробуємо дослідити, в чому сила цього твору, який став символом активної боротьби з рабством в Америці.
2.Презентація портрету Г. Бічер-Стоу.
Про себе письменниця писала коротко і просто: «Я дуже маленька на зріст, худорлява і не відрізняюся красою».
Зі старих фото на нас дивиться скромно одягнена зріла жінка з добрим і серйозним поглядом. Так і хочеться сказати – вчителька. Вона й була вчителькою.
Гаррієт Бічер-Стоу народилася у 1811 році в північно-східній частині США – в Новій Англії. Батько її був священиком. В сім’ї виховувалось 13 дітей. Підростаючи, вони мусили самостійно піклуватися про себе. Старша сестра відкрила школу для дівчат.
Гаррієт вступила до неї і, навчаючись, допомагала вчити
інших. У 18 років сама стала вчителькою. В родині
майбутньої письменниці всі були противниками рабства.
Гаррієт з дитинства розуміла його несправедливість.
1832 року Гаррієт з батьком переїхала до міста Цинциннаті.
Місто розташовано на березі Огайо, і річка слугувала
кордоном між Північними і Південними штатами.
Полум’я незгасної боротьби проти пригнічення негрів досягло
і сім’ї Бічер.
Гаррієт ховала у себе вдома негрів-втікачів, рятувала їх від
переслідування, відкрила домашню школу для негритянських
дітей.
Гаррієт Бічер вийшла заміж за Кельвіна Стоу, священика, викладача семінарії. Все майно чоловіка – це шафа з книгами. Народжувалися діти. Сім’я жила бідно.
Бічер-Стоу спробувала писати. Вона надсилала статті до журналів Нью-Йорку. На диво, їх охоче друкували, і це допомагало родині зводити кінці з кінцями. Так, нікому не відома дружина священика боролася з нестатками та виховувала семеро дітей.
В країні починається народний рух проти рабства. У 1850 році уряд США видав закон про рабів-втікачів, який вимагав повертати рабовласникам тих негрів, які втекли до Північних штатів. Таким чином, для негрів в Америці не було порятунку від рабства. Цей закон викликав обурення. Охоплена загальним невдоволенням, Бічер-Стоу почала писати. І незабаром в одній із нью-йоркських газет стали з’являтися глави роману «Хатина дядька Тома».
1852 року роман вийшов окремим виданням. Мільйони людей почали жадібно читати його. Такого успіху не мав, здається, жоден художній твір в історії.
До Бічер-Стоу прийшла слава. Її роман викликав обурення проти будь-якого гніту, будь-якої соціальної несправедливості.
Гаррієт Бічер-Стоу прожила довге життя. Померла вона у 1896 році, встигши написати ще багато книжок. Але жодна з них не мала такого успіху і такого значення, як «Хатина дядька Тома».
Вчитель. Одним із найбільш вражаючих і емоційних
епізодів роману є втеча Елізи.
Бесіда за запитаннями:
- Як жилося Елізі в домі містера Шелбі?
Чи стали вони вільними та щасливими?
Словникова робота.
Раб – у рабовласницькому суспільстві людина, яка була позбавлена будь-яких прав і засобів виробництва й перебувала у повній власності свого володаря-рабовласника.
Рабство – 1. Становище і положення раба.
2. Перший в історії людства суспільний лад, за якого виробники-раби були у повному і неподільному розпорядженні рабовласників.
Работорговець – той, хто торгує рабами.
Рабовласник – у рабовласницькому суспільстві власник, володар рабів та всіх засобів виробництва.
Історична довідка.
Від ХУІІ ст. до Північної Америки завозилися негри-раби з Африки. У цей період їхня кількість у складі населення США збільшилася з 1 млн. осіб у 1800 р. до понад 4,4 млн. осіб у 1860 р. Рабовласницька система господарювання існувала на Півдні країни. Працю негрів-рабів тут використовували на плантаціях бавовни, цукрової тростини, рису й тютюну. У 1808 р. було запроваджено заборону на ввезення нових рабів до США. Після цього рабів стали «розводити» тут, як худобу, для продажу або завозити контрабандою.
Праця негрів-рабів використовувалася не лише на плантаціях. На багатьох текстильних, металургійних підприємствах, на будівництві залізниць, де була необхідна некваліфікована робоча сила, раби були незамінні.
Знущання з негрів і фізичне знищення їх білими не каралися за законом. Плантатор-рабовласник міг безкарно вбити свого раба, а суди навіть не розглядали злочини такого характеру.
У 30-ті рр. ХІХ ст. на теренах США став поширюватися аболіціонізм – рух, учасники якого вимагали негайно знищити рабство і вважали за гріх мати у власності людину. Одним із найвідоміших аболіціоністів США у першій половині ХІХ ст. був В.Гаррісон, який заснував газету «Визволитель».
Асоціативний ланцюжок.
Рабство – приниження, жорстокість, самотність, нещастя, біль, знущання, горе, трагедія, гніт.
Вчитель. Своє ставлення до рабства висловлюють різні персонажі роману. Пропоную провести рольову гру «Дебати героїв роману».
Учні презентують від імені героїв твору думки щодо ставлення до рабства: одні – про користь рабства, інші – про його ганебність. Учні-експерти визначають переможців.
(гл. V, місіс Шелбі)
(гл. ХІІ, поважний джентльмен в одязі священика)
(гл. ХVІ, Марі, дружина Сен-Клера)
Вчитель звертається до групи експертів:
- Представники якої думки перемогли в цих дебатах? Хто був найбільш переконливим?
Робота в малих групах.
Завдання № 1.
Заповніть таблицю « Прихильники та противники рабства»
Прихильники рабства |
Противники рабства |
||
Ім’я героя |
Його заняття, дії |
Ім’я героя |
Його заняття, дії |
|
|
|
|
Довідка: Містер Шелбі (рабовласник, добрий, його раби не могли пожалітися на тяжке життя), Саймон Легрі (рабовласник, жорстокий чоловік), місіс Шелбі (по доброму ставилася до негрів, виховувала їх в дусі моралі та релігійності), Гейлі (работорговець, переслідував рабів-втікачів, розлучав дітей з матерями), містер і місіс Берд (сенатор та його дружина, допомагають Елізі та її сину переховуватись, переправляють у безпечне місце), Том Локкер (работорговець, спільник Гейлі, відрізнявся особливою жорстокістю), Джон Ван-Трамп (рабовласник, звільнив своїх рабів і поселив на купленій для них землі).
Завдання № 2.
Наведіть приклади (прочитайте уривки з твору) жорстокого поводження з неграми-рабами.
Варіанти прикладів:
1) гл. ІІІ, від слів: «Ось, наприклад, вчора,- продовжував Джордж.- Я грузив каміння на бричку… », до слів: «Коли-небудь пригадають вони цей день!».
2) гл. VІІІ, від слів: «Зі мною теж був такий випадок, - підхопив Гейлі.», до слів: «кинулася в річку разом з дитиною – тільки їх і бачили».
3) гл. ХVІІ, від слів: «Ви хочете продати мою дружину на ново орлеанському невольницькому базарі…», до слів: «… і терпіли від них муки».
4) гл. ХІХ, від слів: «Він точно так же в усьому залежить від волі хазяїна…», до слів: «…заморить його голодом».
5) гл. ХХІІІ, від слів: «Енрік з розмаху вдарив його по обличчю…», до слів: «… та почав бити з усієї сили».
6) гл. ХL, від слів: «Послухай, Томе, ти вважаєш, що цього разу все минеться.», до слів: «… що роблять для нього велике благодіяння».
Перевірка самостійної роботи.
Бесіда:
- Які почуття викликає у вас таке ставлення до негрів-рабів? (Обурення, співчуття до пригнічених і безправних рабів, ненависть до рабовласників).
Вчитель. Особливе місце в романі Бічер-Стоу займає негр – дядько Том. Розкажіть, як склалася його доля, якими подіями було сповнене його життя.
Розповідь учнів про долю дядька Тома за планом.
Зразок плану.
Дядько Том живе в садибі містера Шелбі і віддано служить хазяїну з малих років. Його дружина – тітонька Хлоя. У них підростають троє дітей: двоє синів і донечка. Живе сім’я в маленькій дерев’яній хатинці, яка стоїть поблизу дома господаря. Перед хатиною невеличкий сад, в якому ростуть різні квіти.
Том дізнався від Елізи, що хазяїн продав його за борги містеру Гейлі. Спочатку він не зрозумів, як же це могло статися, адже він віддано служить родині Шелбі. Але тікати разом з Елізою не став. Хазяїн завжди довіряв Тому, і той ніколи не підводив.
Том вирішив, що краще нехай продадуть його одного, ніж спустошиться фазенда.
Його дружина і діти залишаться тут, про них потурбується місіс Шелбі.
Коли прийшов работорговець Гейлі, Том покірливо встав назустріч новому хазяїну і взяв свої речі. Проїхали з милю, і Гейлі зупинився біля кузні, щоб надіти кайдани на свого раба. Але вони були замалі. Негр переконав Гейлі, що він і не думає про втечу.
Згодом вони дісталися Вашингтона. Гейлі прикупив ще негрів. І на пароплаві «Красуня ріка» всі рушили по річці Огайо в Південні штати.
Серед пасажирів був багатий джентльмен з Нового Орлеана на ім’я Сен-Клер з шестирічною донькою Євою. Том познайомився з дівчинкою, він їй сподобався.
А одного разу, втративши рівновагу, від сильного поштовху Єва впала за борт. Не вагаючись, Том пірнув за нею. На наступний день на прохання Єви Сен-Клер викупив Тома у Гейлі. Так дядько Том потрапив до Нового Орлеана.
Життя негра у нового хазяїна складалося так, що йому начебто ні на що було скаржитися. Він працював кучером, скрізь супроводжував Єву. Мав змогу надсилати листи своїй родині. Так пройшли два роки.
Через тривалу невиліковну хворобу помирає Єва. Сен-Клер тяжко переживає цю трагедію. Том завжди поруч із хазяїном, допомагає, підтримує. Згодом Сен-Клер подає клопотання про звільнення Тома, але отримати свободу негру не судилося.
Розбороняючи двох п’яних у кав’ярні, Сен-Клер був смертельно поранений.
Серце Тома зжалося від болю. Надія на свободу, думки про повернення до своєї сім’ї згасли. Він останній раз надіслав листа місіс Шелбі, повідомив про свою біду і просив допомоги.
Дружина Сен-Клера Марі відправила Тома разом з іншими рабами на аукціон для продажу.
Новим хазяїном Тома став містер Саймон Легрі. Це був жорстокий, грубий рабовласник. Будь за що він карав своїх рабів, за його наказом наглядачі жорстоко били негрів, інколи це приводило до смерті.
Одного разу побили і Тома. Дві доби він лежав у коморі. Нещасні раби таємно до нього пробиралися, але нічим допомогти не могли. Лише подати кружку холодної води. Дядько Том помирав.
І саме в цей момент на фазенді Легрі з’явився юнак. Це був Джордж – син містера Шелбі. Він розшукав Тома і хотів його викупити. Але було запізно. Том помер на його очах. Єдине, що міг зробити Джордж, - це поховати Тома.
Вчитель. Сумно закінчується історія життя дядька Тома. Він був доброю покірною людиною, ніколи не втрачав почуття власної гідності.
- А хто з героїв не задовольняється своїм положенням раба? Кому належить ця запальна промова: «Ми не визнаємо ваших законів, ми відмовляємося від вашої країни! Ми вільні люди і будемо відстоювати свою свободу до останньої краплі крові!» (Джордж, чоловік Елізи)
- Як склалася його доля? Чи вдалося йому здійснити свою мрію: звільнитися від рабства та об’єднатися зі своєю дружиною і сином?
Розповідь учня. Доля Джорджа.
Батько Джорджа – кентуккський джентльмен, мати – рабиня. Після смерті батька його, братів та сестру продали в рабство окремо.
Ріс хлопець як собака, жодної рідної душі поруч. На його долю випали лише побої. Постійно голодував. Коли Джордж подорослішав, його віддали працювати на фабрику. Тут він відчув себе людиною, яку поважали за чесність, працьовитість.
Джордж зустрів Елізу, яка згодом стала його дружиною. Народився син – Гаррі. Джордж почував себе щасливим: він мав змогу бачити свою родину, інколи пестити сина.
Хазяїн Джорджа, людина жорстока, вирішив повернути свого раба на плантації, одружити з іншою рабинею. Терпіння Джорджа урвалося, він вирішив боротися за свою свободу до останньої краплі крові.
Джордж тікає від свого хазяїна до Канади. Добрі люди допомагають йому зустрітися з Елізою і сином, перетнути кордон і опинитися на вільній землі.
Доля подарувала йому і зустріч з сестрою – мадам де Ту. Спадок її покійного чоловіка допоміг Джорджу отримати освіту, бо це була його заповітна мрія.
На декілька років він з сім’єю переїжджає до Франції, а згодом оселяється на рідній землі в Ліберії.
ІІІ. Етап рефлексії
«Мікрофон».
Учні висловлюють особисте ставлення до проблем, порушених в романі.
Вчитель. Г.Бічер-Стоу передбачала, що настане той час,коли нелюдське ставлення білих проти племен іншого кольору шкіри вже не буде існувати. Роман «Хатина дядька Тома» вийшов за межі своєї країни, за межі свого часу. Його живу силу підтримує не тільки наше співчуття до стану та боротьби негрів США і пригноблених людей в інших країнах. В романі б’ється невмирущий пульс великого гуманного заповіту: «Не принижуй людину! Ніколи не принижуй людину!».
Презентація учнями ілюстрацій до роману Бічер-Стоу.
ІY. Оцінка діяльності учнів на уроці.
Очікувані результати:
Учень
Література.