Урок позакласного читання «Гі де Мопассан. Психологічні проблеми, майстерність композиції та особливості жанру новели «Намисто»»

Про матеріал
Урок позакласного читання «Гі де Мопассан. Психологічні проблеми, майстерність композиції та особливості жанру новели «Намисто»»
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

«Гі де Мопассан.  Психологічні проблеми, майстерність композиції та особливості жанру новели «Намисто»»

 

            «Я з'явився в літературному житті, як метеор, і зникну, як блискавка», — сказав Мопассан незадовго до смерті. Його творчий шлях був коротким, а успіх прийшов ніби відразу і несподівано. Однак тріумфу його новели «Пампушка» передували роки навчання. Письменник осягав словесну майстерність під керівництвом Гюстава Флобера, а після його смерті молодому Мопассану допомагав Тургенєв.

 

            Почати урок позакласного читання варто з актуалізації знань учнів про Мопассана. Цьому допоможуть питання:

  • Які новели й романи письменника вам знайомі?
  • Яка в них моральна позиція письменника?
  • Що він засуджує в, сучасному тоді, суспільстві?

         Розповідь вчителя про письменника повинна бути короткою, а основний час на уроці варто присвятити читанню й обговоренню його новели «Намисто».

 

Основні напрямки розповіді вчителя

 

1. Мопассан народився в 1850 р. в Нормандії, де часто відбувається дія його новел та оповідань. Батько, рано залишив сім'ю, належав до древнього дворянського роду. Звідси так аристократично звучить повне ім'я письменника — Анрі Рене Альбер Гі де Мопассан. Його мати належала до культурної буржуазної сім'ї міста Руана, в якій бував у молодості Флобер.

2. Мопассан навчався в духовній семінарії міста Івето, потім закінчив руанський ліцей і здобув звання бакалавра. У 1870 р. вступив на юридичний факультет в Каннах, але з початком франко-прусської війни був покликаний в армію. Після війни служив чиновником Морського міністерства і Міністерства народної освіти.

3. Інтерес до літератури та перші поетичні досліди належать до років навчання. Письменник наполегливо опановував літературну майстерність під керівництвом Флобера, друкуватися почав у другій половині 1870-х роках, коли зблизився з Е. Золя та молодими письменниками-натуралістами.

4. В основі творчості Мопассана лежало критичне ставлення до буржуазної дійсності, його морально-естетичні позиції формувалися в річищі гуманізму і реалізму. У творах письменника завжди проявлялися висока художницька об'єктивність, ясність і точність художньої форми, лаконізм, простота та виразність мови.

5. Найвищої майстерності письменник досяг у жанрі новели. Про його творчість захоплено відгукувалися російські письменники. Толстой Л. в «Передмові до творів Мопассана» так формулює головну творчу тему французького художника: «Загинуло та гине все чисте і добре в нашому суспільстві, тому що суспільство це розпусне, шалене і жахливе». За словами Чехова, Мопассан своїм мистецтвом «поставив такі величезні вимоги, що писати по-старому стало вже неможливим»

 

        Бажано, щоб новела «Намисто» була прочитана учнями вдома. Але зважаючи на її невеликий обсяг значні фрагменти тексту можуть бути відтворені безпосередньо на уроці. Почати розмову про новелу слід зі з'ясування загального враження від прочитаного.

Запитання і завдання для виявлення читацького сприйняття

— Який момент сюжету, на вашу думку, найбільш вражає читача?

— Яка соціальна проблема піднята письменником?

— Чи можна вважати цей твір тільки реалістичним зображенням буржуазного життя чи проблематика новели є ширшою?

— Які письменницькі «ходи» можна вважати безперечною удачею Мопассана?

— Назвіть кожну частину новели або виберіть з неї ключову цитату.

Самим письменником новела структурно ділиться на шість епізодів. По кожному з них групи учнів можуть провести невелику дослідницьку роботу.

 

Група 1. Причини страждань Матильди Луазель

Група аналізуватиме епізод, в основі якого розповідь з елементами опису внутрішнього стану героїні.

1. Чому народження Матильди автор називає «помилкою долі»? Чому бідність приносила Матильді такі страждання?

2. У чому конфлікт зовнішнього, реального світу і внутрішніх прагнень героїні?

3. Засуджує її автор за мрії про розкіш і багатство? Чи можна вважати її винною в такому відношенні до життя? Чи заздрила Матильда пані Форестьє?

4. Які ідеали формує в людині буржуазний світ?

5. Які причинно-наслідкові зв'язки можна помітити між фактами життя Матільди та її станом? Для якого художнього методу характерне встановлення таких взаємозв'язків?

 

Група 2. Запрошення на бал і його наслідки

Група аналізуватиме епізод, в основі якого діалог.

1. Чому запрошення на бал не порадувало Матильду?

2. Які слова і вирази говорять про характер її емоцій у діалозі з чоловіком?

3. У чому внутрішній конфлікт цього діалогу?

4. Доведіть, що чоловік Матильди любив її, хоч і не все розумів в її душі.

5. Який підтекст у репліках діалогу Матильди та її чоловіка про нову сукню? Аргументуйте свою думку.

 

Група 3. Намисто пані Форестьє

Група аналізуватиме фрагмент, в основі якого діалог і динаміка змін внутрішнього стану героїні.

1. Чому Матильда не хотіла приколоти до сукні живі квіти?

2. Як вона себе відчувала в момент примірки прикрас?

3. Якими засобами автор передає динаміку душевного стану героїні до, під час та після її візиту до подруги?

4. Які слова та вирази допомагають точніше уявити головний конфлікт новели?

5. Доведіть, що перед нами фрагмент реалістичного твору.

 

Група 4. Пропажа

Група аналізуватиме фрагмент, в основі якого зображення динаміки душевного стану героїв.

1. Чому опис балу, до якого так старанно готувалася героїня, займає в новелі всього два абзаци?

2. Якою була Матильда на балу? Чи правий автор, стверджуючи, що «вона була нещасна жінка, створена для іншого середовища»?

3. Який сенс у новелі набуває згадка про середовище проживання людей? Чому скромне життя простого чиновника не гнітило чоловіка Матильди так, як її?

4. Що відчували після балу Матильда та її чоловік? Простежте і поясніть динаміку їх емоцій і внутрішнього стану. Якими способами автор описує душевний стан героїв?

5. Чи був для Матильди та її чоловіка інший вихід із ситуації з втратою намиста?

 

Група 5. 10 років убогості

Група аналізуватиме фрагмент, в якому важлива динаміка подій і тимчасові відносини в тексті.

1. Який художній сенс в тому, що розповідь про 10 років з життя родини Луазель займає менше сторінки?

2. Чи змінилася (зовні або внутрішньо) Матильда в ситуації крайньої бідності?

3. Проаналізуйте лексику фрагмента. Як він допомагає зрозуміти проблему новели?

4. Схарактеризувате художній час епізоду. Якими способами він створюється і який сенс надає оповіданню?

5. Як ви розумієте філософський сенс фінальних слів фрагмента: «Як все в житті дивно і мінливо! Як мало потрібно, щоб загинути чи врятуватися!»?

 

Група 6. «Намисто було фальшиве»

Група аналізуватиме епізод, в основі якого аналіз підтексту в діалозі.

1. Чому Матильда зважилася розповісти подрузі про втрату намиста? Права Матильда, звинувачуючи подругу у своїх «важких днях»?

2. В чому особливості підтексту їх діалогу? Чи говорить Матильда те, що думає? Як змінилося її ставлення до подруги у порівнянні з початком новели?

3. Що змінилося в характері Матильди за 10 років убогості?

4. У чому пафос фінальної частини новели?

5. Яке авторське ставлення до героїні?

 

Підсумкові запитання та завдання

1. Який сенс набуває в новелі мотив грошей? Прослідкуйте його динаміку по всьому тексту.

2. Якою ціною Матильда з чоловіком заплатили за втрачене намисто? Чи можна виміряти їх втрати тільки матеріальними мірками?

3. Хто, на думку автора, винен у життєвій долі сім'ї Луазель?

4. Який сенс набувають авторські узагальнення в кожному епізоді новели?

5. Чи можна стверджувати, що соціальні та моральні узагальнення автора новели викривають несправедливість буржуазного світу?

6. Індивідуальне завдання. Що спільного у проблематиці та художній манері новели Мопассана «Намисто» й оповідання Чехова «Анна на шиї»?

 

Підсумок уроку

 

«Намисто» Мопассана — це новела-міркування. Від грубої логіки «голого» сюжету, який стверджує, що небезпечно позичати чужу дорогу річ, Мопассан приводить читача до соціально-моральних узагальнень, характерною для реалістичної літератури. Письменник ніде не нав'язує своєї думки читачеві, автор намагається бути максимально об'єктивним, ховаючись у своєму оповіданні. Але його думки змушують читача задуматися про життя, і ці роздуми розширюють сюжет новели до рівня соціального узагальнення.

        Письменник переконаний: у світі, де панують гроші, легко не тільки зруйнувати світлі мрії людей, спустошити їх душі, сформувати в їх свідомості помилкові ідеали, але й абсолютно реально забрати у людини її молодість і красу. В жорсткому світі матеріальних цінностей для цього достатньо фальшивої дрібнички. Несправедливість соціального устрою найтяжче переживають люди з тонкою душевною організацією, нездатні протистояти жадібності та заздрості. Майстерність письменника проявилася в його здатності показати в поодинокій життєвій ситуації широкі соціально-моральні проблеми.

docx
Додано
14 липня 2020
Переглядів
1200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку