Урок позакласного читання "Головне завдання людини – творити добро ( за твором Інни Волосевич «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного»)

Про матеріал
Ознайомити і зацікавити учнів творчістю сучасної української письменниці Інни Волосевич; залучити якомога більше учнів до читання сучасної прози; оцінювати вчинки героїв твору; поглибити знання з українського народознавства, бажання творити добрі справи.
Перегляд файлу

Тема:  Головне завдання людини – творити добро ( за твором Інни Волосевич «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного»)

Мета: навчальна: ознайомити і зацікавити учнів творчістю сучасної української письменниці Інни Волосевич; залучити якомога більше учнів до читання сучасної прози; оцінювати вчинки героїв твору; поглибити знання з українського народознавства;

розвивальна: розвивати уяву, комунікативні і творчі здібності; вміння висловлювати власну думку, вміння застосовувати набуті знання в практичному житті;

виховна: виховувати любов до книги, пошану до культурної спадщини свого народу; бажання творити добрі справи.

Обладнання: виставка дитячих книжок, портрет Інни Волосевич, малюнки учнів до твору.

Тип уроку: урок позакласного читання

Форма проведення: урок з використанням інтерактивних методів

Методи і прийоми: слово вчителя, евристична бесіда, складання психологічного портрета героя, дослідницька робота в групах, метод «Мікрофон», «Незакінчене речення», тестування, взаємоконтроль, інсценізація.

Випереджальні завдання: прочитати оповідання Інни Волосевич «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного»;

1-ша група – «Біографи» - подають повідомлення про письменницю;

2-га група – «Народознавці» - презентація українських приказок, прислів’їв та прикмет;

3-тя група – «Художники» - презентація малюнків до твору;

4-та група – «Актори» - інсценізація уривків твору.

 

Перш ніж зробити щось погане,

добре подумай і не зроби,

а добро роби не задумуючись.

Народна мудрість

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Кожна людина, проживши своє життя, залишає певну згадку про себе на цій землі: хто збудував прекрасні архітектурні споруди, хто створив чудові художні полотна, а хто своєю повсякденною працею, звичайною і водночас такою потрібною, вносив свій вклад у швидкоплинне життя. В усі часи всі ці люди творили добро – добро для кожного, добро для всіх, добро для народу.

Приносимо добро – і на душі стає тепло і приємно. Отримуємо задоволення і подяку від людей. Але коли добро йде не від щирого серця, а тільки заради цієї ж подяки, то ні самі, ні інші не отримуємо щастя.

Корисною справою, щирим ставленням, своєю усмішкою, допомогою у важку годину ми приносимо людям радість, а значить творимо добро. Добрі вчинки люди ніколи не забувають. Добро, яке даруєш іншим, повертається.

 

  1. Оголошення теми, мети уроку та очікуваних результатів.

 

Учитель. Сьогодні ми проведемо урок  позакласного читання за твором сучасної української письменниці Інни Волосевич «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного» і дізнаємося, які добрі справи вміємо ми робити.

Будемо вчитися:

  • оцінювати вчинки героїв;
  • перевтілюватись в героїв;
  • формувати навички роботи з художнім текстом;
  • висловлювати власні міркування;
  • розвивати вміння застосовувати набуті знання в житті;
  • любити книги українських письменників.

 

  1. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  1. Відомості про письменницю (повідомлення 1-ї групи учнів «Біографів»)

 

Волосевич Інна Володимирівна народилася 27     травня           1983 року в м. Славута Хмельницької області. До 17 років жила у м. Львові. Мама завжди купувала їй дуже багато книжок, діставала найкращі казки. Вона працювала головним редактором дитячого видавництва «Аверс», а згодом стала директором дитячого журналу «Ангелятко».

Писати Інна навчилася в 4 роки, в 5 років написала першу казку і вирішила стати письменницею. В 2000 році поступила в Києво-Могилянську академію на факультет соціології і переїхала до Києва. Під час навчання працювала журналісткою, редактором, перекладачем в різних виданнях і видавництвах.


     В 2004-2006 роках працювала головним консультантом в Головному управлінні державної служби, де змогла краще зрозуміти романи Кафки.
В 2006-2007 роках Інна Волосевич працювала аналітиком на телеканалі «Інтер», де в числах збагнула глобальну владу телевізійної жуйки.
     В 2007 році почала працювати менеджером соціо-політичних та медійних досліджень в міжнародній компанії «ГФК Юкрейн», де переконалася, що робота може викликати залежність.

Щодо творчої діяльності, то в 2006 році її п’єса «Голубий дельтаплан» стала лауреатом конкурсу «Коронація слова», а в червні 2008 року у видавництві «Грані-Т» вийшла  перша збірка дитячих оповідань «Про Хлопчика».

Письменниця давно виношує задум роману, але зовсім не має часу його писати, тому поки що пише лише вірші, казки та короткі оповідання. Дуже любить читати, хоча знову ж таки не має на це багато часу і останнім часом рідко надибує на якісні художні книжки. Її улюблені українські письменниці – Оксана Забужко і Марія Матіос. У вільний час любить працювати у своєму саду на хуторі Залізному, що на Васильківщині. Також полюбляє ходити в походи в Карпати та Крим, подорожувати автомобілем або велосипедом та екстремальні види спорту - парашутизм, парапланеризм, скелелазіння (всього потрошки при нагоді).

  1. Слово вчителя.

Перед тим, як ми розпочнемо подорож сторінками сучасної дитячої книжки, давайте пригадаємо основні визначення та терміни.

  1. Метод «Незакінчене речення»
  1. Казка –
  2. Види казок –
  3. Народна казка –
  4. Літературна казка –
  5. Ознаки казки –
  6. Казка закінчується –
  7. Казка навчає –
  8. Оповідання –
  9. Казка та оповідання мають спільні ознаки –

10) Моє улюблене оповідання -

Молодці! Ви добре впоралися із завданням. А зараз ми проведемо бесіду-опитування і дізнаємося наскільки ви обізнані зі змістом твору.

 

  1. Евристична бесіда за змістом прочитаного
  • Чому твір «Про хлопчика, який не вмів робити нічого корисного» ми       називаємо казкою?
  • Поясніть, чому  слова «Сусідський Хлопчик»,  «Медуза», «Кішка» написані з великої літери.
  • Назвіть головного героя твору. Чим він займався?
  • З якою метою Сусідський Хлопчик малював коня? (мріяв стати відомим художником)
  • Хлопчик із захопленням грав у футбол? Чому?
  • Чому Дівчинку в Окулярах Хлопчик про себе назвав Нудною? (вона нікуди не ходила і нікому не давала свої іграшки)
  • Що найкраще вміла робити Нудна Дівчинка в Окулярах? Яка від цього була користь? (слухала маму, за це отримувала іграшки)
  • Чому Хлопчик вирішив, що його ніхто не любить? (не дарували іграшки)
  • На думку Кішки, собаки тільки й вміють, що марно гавкати без будь-якої користі. Чи так це? Відповідь вмотивуйте.
  • Чим займався Пам′ятник? Звідки походить його назва? (сидів і дивився на фонтан, залишити пам'ять про відомого художника)
  •  Чому плакав Хлопчик? (не вміє нічого корисного )
  • З ким Хлопчик подружився на морі?
  • Що об’єднує Хлопчика та Медузу? (вони нічого не робили, чудово розуміли один одного)
  • Навіщо діти кидали в Медузу камінням? (медузи жалять людей)
  • Який добрий вчинок зробив головний герой? (врятував медузу)
  • Захоплюєтеся ви сміливістю і наполегливістю Хлопчика?
  • Що порадила Медуза на прощання Хлопчику? (не дозволяй робити зло)
  • Чи потрібно кожному з нас дослухатися до цієї поради? Відповідь вмотивуйте.

 

  1. Метод «Мікрофон»
  • Назвіть тему твору «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного»
  • Визначте ідею твору.
  • Які проблеми порушує авторка?

            ставлення дітей до однолітків та батьків;

            збереження довкілля, тварин, живих істот;

            вміння творити добро.

  • Над чим змушує задуматись твір?
  • Що ви вмієте робити найкраще?
  • Як часто ви безкорисливо робите добрі справи?
  • Чи хочете ви бути схожими на головного героя?

 

  1. Презентація другої групи учнів «Народознавці».

Український народ склав багато приказок та прислів’їв про добро, людяність, безкорисливість.

  • Людина мусить бути людиною;
  • З-поміж усіх людських чеснот найголовніше – бути людиною;
  • Життя дається людині на добрі справи;
  • Людині потрібна людяність;
  • Чини добро й нікого не бійся;
  • Лихі вчинки ганьблять людину;
  • Пташка красна пір′ям, а людина – вчинками;
  • Слова й діла показують всім, хто є ким;
  • За добро добром платять;
  • Як хочеш, щоб з тобою чинили люди, так і ти вчиняй з ними;
  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

 

 

 

 

Слово вчителя.

  1. Яку українську прикмету описано в творі? (якщо у фонтан кинути монетку, то повернешся сюди ще раз)
  2. Які прикмети ви знаєте?
  • Синиця стукає в шибку – будуть гості.
  • Той, хто перший раз навесні почув зозулю, буде жити стільки років, скільки разів прокує зозуля.
  • Грім у листопаді – на малосніжну зиму.
  • До Миколи ніколи не сій гречки, не стрижи овечки.
  • Не сідай на стіл, бо в сім′ї буде сварка.
  • Якщо зустрінеш по дорозі жінку з повними відрами, буде удача, з порожніми – не пощастить.

 

  1. Презентація роботи третьої групи учнів «Художники».

Художники презентують малюнки, учні класу повинні відгадати, який епізод твору зображено.

 

  1. Презентація роботи четвертої групи «Актори».

Сцена 1.

Сусідський Хлопчик. А що ти вмієш робити?

Хлопчик. Я все вмію!

Сусідський Хлопчик. Якщо так, тоді й малювати вмієш. Зможеш намалювати отакого коня?

Автор. Кінь на малюнку Сусідського Хлопчика був дуже схожий на коня з мультфільму. Спочатку Хлопчику здалося, що намалювати такого  не важко, але вийшло в нього зовсім несхоже – і не кінь навіть, а якась мишка на чотирьох копитах.

Сусідський Хлопчик (засміявся). Таких коней не буває! Насправді ти зовсім не вмієш малювати!

Хлопчик. Зате я вмію стрибати на одній ніжці! Ось, дивись!

Сусідський Хлопчик. Ну то й що! Яка користь з того, що ти стрибаєш на одній ніжці?

Хлопчик. Не знаю. А яка користь з того, що ти малюєш коня з мультфільму? Його і так вже хтось намалював!

Сусідський Хлопчик. А така користь, що коли я виросту, то зроблюся відомим художником. Всі будуть ходити в музей, щоб подивитись на мої картини. (забрав малюнок і пішов)

Хлопчик. Що ж я таке вмію робити, від чого була б користь? Не знаю. Виходить, що я зовсім некорисний…

 

Сцена 2.

Хлопчик. (подумав) От від неї вже точно немає ніякої користі, і вона теж нічого не вміє. (підступно запитав) А що ти вмієш робити?

Нудна Дівчинка в Окулярах. Я вмію завжди слухатися маму.

Хлопчик. Завжди-завжди?

Нудна Дівчинка в Окулярах. Ясно, що завжди.

Хлопчик. Але яка від цього користь?

Нудна Дівчинка в Окулярах. Така, що слухняних дітей батьки більше люблять і постійно дарують їм подарунки. Он скільки в мене ляльок!

Хлопчик (подумав). Подарунки мені дарують лише двічі на рік – на Новий рік і на день народження. Отже, мене не дуже-то люблять, певне, тому, що я неслухняний. Навіть ця нудна дівчина вміє щось таке, за що її люблять і дарують подарунки! А я не вмію нічого корисного, тому мене ніхто не любить, а тільки сміються з мене.

 

Сцена 3.

Діти. Медуза! Медуза!( кидають у неї камінням)

Хлопчик. Що ви робите? Ви ж її пораните!

Нудна Дівчинка в Окулярах. Медуз треба вбивати! Від них ніякої користі! Вони лише забруднюють море і жалять людей.

Хлопчик. Вона не вміє жалити! Вона красива!

Автор. Хлопчик, не звертаючи уваги на каміння, що летіло звідусіль, ліг і накрив Медузу собою. Діти перестали кидати камінці, але від Медузи вже майже нічого не залишилося. Хлопчик голосно й розпачливо заридав. Діти трохи злякано подивилися на нього і розійшлися.

Діти. Медуз жаліє.

Хлопчик (схлипує). Я їх ненавиджу! Я їх вб′ю!

Медуза. Не треба їх ненавидіти. Вони злі, тому що нерозумні і нещасливі.

Хлопчик. Ти жива?!

Медуза. Віднеси мене в море і скоро я оживу знову. Можливо, я тепер буду не так, як зараз, але обов’язково тебе впізнаю. Ти ще подружишся з іншими медузами  та всіма рештою не медузами, що живуть в морі. А якщо хтось злий, не дозволяй йому робити зло, але й не треба його ненавидіти, адже він робить погано насамперед сам собі. Довкола стільки дарунків – нехай вони завжди тебе тішать. До побачення Хлопчику!

 

9. Творче завдання.

Учням пропонується написати психологічні портрети головного героя на початку та в кінці твору.

На початку твору Хлопчик – веселий, безтурботний, самовпевнений, некорисний, заздрить іншим…

В кінці твору – сміливий, захищає друзів, безкорисливо робить добрі справи…

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Щоб переконатися, чи уважні ви були на уроці, пропоную вам відповісти на питання тесту.

Тести

  1. На запитання Сусідського Хлопчика головний герой відповів:

      □   я все вмію;

      □   нічого не вмію;

      □   грати у футбол.

  1. Скільки разів на рік Хлопчик отримував подарунки?

      □   один раз на рік;

      □   двічі на рік;

      □   тричі на рік.

  1. Хлопчик вирішив назавжди піти з дому і зайшов попрощатися з :

      □   батьками;

      □   Кішкою;

      □   іграшками.

  1. Куди вирішив попливти Хлопчик?

      □   в Америку;

      □   в Австралію;

      □   в Африку.

  1. По дорозі до моря головний герой зустрів:

      □   Нудну Дівчинку в Окулярах;

      □   Медузу;

      □   Фонтан.

  1. На запитання: «Що ти туту робиш?» , Пам′ятник відповів:

      □   сиджу і дивлюся на фонтан;

      □   наглядаю за монетами у фонтані;

      □   чекаю тебе.

  1. Чому Хлопчик не зміг вирушити в подорож по морю?

      □   біля пірсу не було човника;

      □   човник був припнутий ланцюгом;

      □   човник був поламаний.

  1. Медуза в морі була схожа на:

      □   сніжинку;

      □   сонечко;

      □   кисіль.

  1. Чому Медузу не можна виймати з морської води?

      □   може дихати лише у воді;

      □   втратить свою домівку;

      □   може висохнути і померти.

10) З ким Хлопчик не розмовляв про корисні справи?

      □  з Сусідським Хлопчиком;

      □   з Медузою;

      □   з Товстим Хлопчиком.

    11) Як головний герой врятував Медузу?

           □   закрив Медузу своїм тіло від каміння;

           □   прогнав дітей від Медузи;

           □   покликав дорослих.

    12) Після цієї пригоди Хлопчик навчився робити багато корисного:

           □   тільки для своїх батьків та друзів;

           □   не задумуючись про користь чи винагороду;

           □   тільки заради винагороди.

(Учні обмінюються зошитами, учитель подає правильні відповіді, тест перевіряється за допомогою взаємоконтролю).

 

  1. Підсумок уроку

1. Рефлексія.

Сьогодні на уроці:

Я дізнався…

Я навчився…

Я зрозумів…

Мені сподобалося…

 

2. Слово вчителя

Сьогодні ми познайомилися із сучасною українською письменницею Інною Волосевич та її оповіданням  «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного». Ми переживали за життя Хлопчика, захоплювалися його сміливістю, задумалися над тим, що кожному з нас потрібно змінити у своїй поведінці, і з′ясували найголовніше – людина народжена для того, щоб безкорисливо робити добрі справи.

 

3. Оцінювання учнів.

 

  1. Домашнє завдання

1-ша група. Скласти і записати план до прочитаного оповідання.

2-га група. Написати відгук на прочитаний твір І. Волосевич «Про Хлопчика, який не вмів робити нічого корисного»

1

 

doc
Додав(-ла)
Бабич Оксана
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку