15 квітня о 15:00Вебінар: Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами

Урок позакласного читання Л. Денисенко. «Ліза та Цюця П.», або «Слідство ведуть п’ятикласники»

Про матеріал

ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменниці Л.Денисенко, зацікавити її творчістю;

розвивати навички уважного читання, аналізу художнього твору, акторської майстерності, творчих здібностей учнів;

формувати навички аргументування власної думки;

виховувати любов до книги, бажання читати сучасну дитячу прозу.

Форма уроку: урок-детектив.

Обладнання: книга Л. Денисенко «Ліза та Цюця П.», роздатковий матеріал, книжкова виставка "Світ пригод і подорожей", малюнки учнів, лялька Цюця П., елементи костюмів для інсценування, ІКТ, медіа-проект.

Методи проведення: бесіда, інтерв'ю, групова робота, індивідуальна робота, інсценування, усне малювання, інформаційне гроно, творча робота.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, образотворче мистецтво, шкільна бібліотека.

Перегляд файлу

Дружківська гімназія "Інтелект"

Урок позакласного читання

Л. Денисенко. «Ліза та Цюця П.»,

або

«Слідство ведуть п’ятикласники»

         " Треба шукати серцем."  

   ( Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц» )

Мета:  ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом письменниці   Л.Денисенко, зацікавити її творчістю;

розвивати навички уважного читання, аналізу художнього твору, акторської майстерності, творчих здібностей учнів;

формувати навички аргументування власної думки;

виховувати любов до книги, бажання читати сучасну дитячу прозу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-детектив.

Обладнання:  книга Л. Денисенко «Ліза та Цюця П.», роздатковий матеріал,  книжкова виставка "Світ пригод і подорожей", малюнки учнів,  лялька Цюця П., елементи костюмів для інсценування, ІКТ, медіа-проект.

Методи проведення: бесіда, інтерв’ю, групова робота, індивідуальна робота, інсценування, усне малювання, інформаційне гроно, творча робота.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво, шкільна бібліотека.

Хід уроку

І. Організаційний момент (Слайд 1)

Учитель.  Добрий день, шановні! Вас цікавлять пригоди, несподіванки та прагнення до нового та незвичайного? Тоді книга Л.Денисенко «Ліза та Цюця П.», з якою ми познайомимося на уроці, саме те, що вам треба.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Формування емоційного настрою (Слайди 2,3)

  •                   Увага, громадяни-п’ятикласники! Сьогодні наш клас перетворюється на детективне агентство «Нишпорка». (Слайд 4). Для вас ці слова не нові. Але в кожної професії є свої специфічні слова-терміни, які відомі не всім. Тож звернемося до «детективного словничка», який пояснить нам значення незрозумілих слів.

 

Словникова робота: (Слайди 5,6)

Професіоналізми (професійна лексика)  слова, властиві мові людей певного фаху, вживаються переважно лише в колі фахівців з тих чи інших спеціальностей для позначення знарядь праці, процесів, інструментів, матеріалів, дій і так далі. Ці слова мають обмежене коло вживання і часто зрозумілі лише спеціалістам.

Детектив  - спеціаліст із розкриття кримінальних злочинів, сищик, агент пошукової поліції.

 Допити свідка – ефективний засіб одержання доказів, широко застосовуваний у практиці розслідування злочинів. Предметом показань свідків є фактичні дані, відомі певній особі.

Досьє — сукупність документів і матеріалів, що стосуються якоїсь конкретної справи чи питання, а також папка з цими матеріалами.

Очна ставка — це одночасний допит двох раніше допитаних осіб, у показаннях яких є істотні суперечності.

Фоторобот  суб’єктивний портрет людини, підібраний з фотографій окремих частин різних облич: очей, носа, рота, волосся і т. п. Це один з методів у  криміналHYPERLINK "http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0"іHYPERLINK "http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0"стиці для складання суб’єктивного портрету особи, що розшукується, за показаннями свідків.

 

Учитель. До нас надійшла інформація, що загубилася дівчинка. Думаю, наш обов’язок допомогти батькам її розшукати. Для цього запрошений найкращий детектив. Знайомтеся! (Заходить заздалегідь підготований учень, вітається).  

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми з вами проведемо пошукову операцію сторінками книги Л.Денисенко «Ліза та Цюця.П». Перетворившись на агентів детективного агентства, ми складемо фоторобот зниклої дівчинки, зберемо на неї досьє, спробуємо дізнатися, чому вона пішла з дому і де знаходиться зараз. Робота це непроста, доведеться уважно прочитати текст, виконати різноманітні завдання і відповісти на безліч запитань, щоб дійти істини. Отож, бажаю вам успіху і передаю справу головному спеціалісту.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Детектив. До нашого детективного агентства звернулися батьки дівчинки Лізи із заявою про те, що вона зникла, залишивши записку: «Пішла шукати Цюцю П. Повернуся незабаром. Цілую. Ліза». Причому вони не знають, хто така Цюця П. Почнемо з допиту свідків. Головним свідком у цій справі проходить громадянка Л.Денисенко, письменниця. Наш агент виїжджає в Київ для збору інформації у нашій справі під виглядом інтерв’ю, щоб не викликати підозри.

  • Інтерв’ю з письменницею Л.Денисенко. (Роль письменниці виконує шкільний бібліотекар). (Слайд 7)

 Агент (кореспондент). Добрий день, пані Ларисо! Мені, як і багатьом Вашим читачам, дуже цікаво: що стало поштовхом для написання першого твору?

Лариса Денисенко. Добрий день! Взагалі-то за фахом я юрист, закінчила юридичний факультет КНУ ім. Шевченка, працювала в Європейському суді з прав людини, маю юридичну практику. Також              працюю як телеведуча (автор та ведуча культурологічної програми “Документ +”). А літературна кар’єра моя розпочалася у 2002 р.  з перемоги в конкурсі «Коронація слова». Одного дня побачила рекламу цього конкурсу і вирішила, що в нас немає сучасних міських романів. Захотілося написати щось таке, щоб молодь читала, щоб їй було весело й можна було б обговорити з друзями.

Агент (кореспондент). Отже, почали Ви писати для дорослих. А як виник задум написати дитячу книжку?

Лариса Денисенко. Насправді мені завжди цікаво було написати щось для  дітей. Але не наважувалася. Одного разу мені сказали: «А ти спробуй» і запропонували цілий проект - «Сучасна  дитяча проза». Так з’явилася книжка «Про Лізу та Цюцю П.» – історія про смішне намальоване створіння, яке ожило і намагається зрозуміти, ким воно є. Це справжня пригодницька історія про пошуки вірних друзів зі шпигунами, таємними агентами-горобентами та великою кількістю дивовижних пригод.  Пізніше вийшло продовження цієї історії – «Ліза та Цюця П. зустрічаються».               Також я написала книжку із серії «Життя видатних дітей». Виписувати біографії, тим більше уявити собі дитину, було важко, але цікаво. Моя книга про дитинство І.Стравінського, М. Рильського, Астрід Ліндгрен, Айседори Дункан та Джонні Деппа.

Агент (кореспондент). Чи пов’язана Ваша професійна діяльність із написанням творів?

Лариса Денисенко.  Звичайно, це мені дуже допомагає. Крім того, я людина спостережлива, маю чудову пам’ять, люблю пригоди. Тому намагаюся втілити все у своїх творах, навіть дитячих.

Агент (кореспондент).  Пані Ларисо, Ви така цікава людина! А який Ваш життєвий девіз?

Лариса Денисенко.  Дивакам під силу все!

Агент (кореспондент). Дуже приємно було поспілкуватися з Вами. З нетерпінням буду чекати нових Ваших творів, особливо  продовження книжки про “Лізу та Цюцю П.”

Детектив. Дещо з’ясували. Рухаємося в правильному напрямку: шпигуни, таємні агенти, пошуки – це наш профіль. Подальше розслідування проведемо на місці подій. Що ми знаємо про Лізу? Які її особливі прикмети? Хто найкраще це знає, як не батьки?! (Слайд 8).

Батьки (наперебій). Вона красунечка, завжди любила хвостату зачіску… Практична, бо взяла із собою в заплічник гаманець із своїми заощадженнями, бабусині пиріжки та чай у пляшці з-під мінеральної води, теплий шалик, носовичок та складаний ножик… Весела… Слухняна… Часом вередунка, як усі діти… Кмітлива… Співчутлива – хотіла врятувати сусіда дядька Василя від зграї бухикальців, що живуть у нього в легенях від куріння і заважають дихати. На жаль, він її не послухав…  Фантазерка… Завжди доводить справу до кінця, бо я їй завжди казав: «Донечко, будь наполегливою і ніколи не здавайся»…

Детектив.  У що була вдягнута Ліза?

Батьки.  У светрик, джинси та кросівки.

Детектив. Підведемо підсумки: складемо фоторобот Лізи та намалюємо її психологічний портрет.

  • Робота в групах

 І група – представляє підготовані вдома ілюстрації до твору з використанням прийому «усне малювання».

ІІ група – складає психологічний портрет Лізи у формі інформаційного грона, пояснюючи кожну рису характеру прикладами з тексту. (Додаток 1). Учні роблять записи в зошитах.

  • Бесіда за змістом твору у формі «допиту свідків».

Детектив.  Зрозуміло, що ми маємо справу з дитиною, і вона любить пригоди. З чим може асоціюватися дитинство?

Агент.  З іграшками!

Детектив.  Тим більше, що на цьому тижні Ліза відвідала з екскурсією іграшкову фабрику. Зупинка автобуса, який туди їде, знаходиться якраз поруч із будинком Лізи. Найбільш ймовірно, що дівчинка вирушила саме туди. Звернемося по допомогу до працівників ДАІ. Добре, що на дорогах зараз ведеться відеонагляд.(Слайд 9).

Працівник ДАІ. З відеозапису видно, що дівчинка дійсно сіла в маршрутне таксі №310. Але вийшла не біля іграшкової фабрики, а біля мосту. І не сама, а з якимось хлопцем. Вони рушили в бік каштанової алеї, дивно озираючись.

Водій таксі. (Слайд 10.) А мені довелося сьогодні підвозити дуже дивних пасажирів. Хочу зробити про них заяву, раптом вони злодії? Було це так…

(Інсценування епізоду «Зла Бабця та Гидкий Онук їдуть в таксі»).

Детектив.  Так, значить вона ще вміє й маскуватися. Цікаво… У нас є й інші свідки, які бачили дівчинку. Запитаємо в них, що вони знають.

(Переказ найцікавіших епізодів пов’язаних з Лізою.)

Детектив.  За потрібну інформацію, яка допоможе нам розшукати Лізу та з’ясувати, хто така Цюця П., ви отримаєте винагороду – оцінку.

  • Інформація за винагороду, або тести за змістом: (Слайди 11-13)
  • Хто твердив Лізі: «…Будь наполегливою і не здавайся»?

а) мама;   б) бабуся;   в) тато;   г) Євгенко.

  • Звідки Ліза дізналася про Цюцю П.?

а)  прочитала у книзі;  б) вона їй наснилася;

в) їй розповів Євгенко;   г) показала Бездоганна Ганна.

  • Де Ліза познайомилася з Євгенком?

а) у маршрутці;    б) у таксі;

в) у трамваї;     г) на вулиці.

  • Як назвав Євгенко Лізу?

а) Гостре Синє Око;    б) Снокривда;

в) Спритна Двохвоста Анаконда; г) Ворушайло.

  • Як Цюця П. опинилася в парку?

а) її загубила Бездоганна Ганна;

б) її викинув директор іграшкової фабрики;

в) її туди привів горобець Поцупайко;

г) її викинула прибиральниця Зла Дустка.

  • Чим пригостила Бездоганна Ганна Лізу та Євгенка в себе вдома?

а) чаєм із саморобними цукерками;  б) компотом із сухофруктів;

в) кавою з печивом;     г) какао з шоколадом.

  • Горобець Поцупайко знайшов Цюцю П. в парку, коли вона:

а) лежала і дивилася у небо;   б) сиділа під кущем;

в) гуляла біля озера;    г) стрибала на одній нозі.

  • До кого звернулася Цюця П., щоб дізнатися, хто вона така?

а) до жаби Лікваря;    б) до крука Антик-кара;

в) до горобця Поцупайка;   г) до синиць Салоїда та Маслоїда.

  • Хто запропонував Цюці П. оселитися в пеньку?

а) голубка Туркотиха;   б) їжачок Гостроголко;

в) крук Антик-кар;    г) горобець Поцупайко.

  • Хто підказав друзям, де шукати Цюцю П.?

а) матіоли;     б) агенти-горобенти;

в) голубка Туркотиха;   г) їжачок Гостроголко.

  • Де опинилася Цюця П.?

а) у левових ельфів Маті та Оли;  б) у Бездоганної Ганни;

в) у Мережевої Єви;    г) у Лізи.

  • Скільки собак мешкало у Мережевої Єви?

а) 13; б) 10; в) 11; г) 12.

(Ключ до тесту) (Слайд 14)

    

    10а

    11в

    12г.

(Оцінювання правильності виконання тестів шляхом самоперевірки).

  • Гра «Впізнай героя»  (Слайд 15)

Детектив.  Проведемо очну ставку. Завдання: впізнати, про кого йде мова.

  • «… Вона створювала найдосконаліші іграшки, любила геть усіх.     … Власноруч гаптувала посмішки звірятам та лялькам.                     … Спілкувалася з ними, посміхалася до них, вигадувала їм імена». (Бездоганна Ганна).
  • «Її голова із смішними круглими очиськами та усміхненим ротиком-ниткою скидалася на помаранчеву парасольку. Чудернацьке створіння було вбране у трикутну зелену сукенку, з-під якої стирчали ніжки у смішних червоних черевичках. …Мала кумедні рученята: одне жовте, а друге – блакитне.» (Цюця П.).
  • «Особа жіночої статі. Відчайдушна. Смілива. Вперта. Любить ризик. Надзвичайно прискіплива. Більш-менш розумна.» (Ліза).
  • « … Синьоокий хлопець… на прізвисько Гостре Синє Око». (Євгенко).
  • Кущик моховиння, що має очиська, та ще й вміє говорити.» (їжачок Гостроголко).
  • «…Великий та мудрий… Розуміється на старожитностях та всілякому камінні. …Надзвичайно пишається своєю грамотністю та знаннями.» (крук Антик-кар).

Детектив.  Усі вони якось пов’язані з дівчинкою Лізою та невідомою нам Цюцею П. Інша група наших агентів знайшла словник незрозумілих слів. Як спеціаліст, скажу, що це неологізми.

  • Словникова робота: (Слайди 16)

 Неологізм — новостворений термін, слово або фраза, що  ще не включена до загальновживаної мови.

Індивідуально-авторський неологізм – незвичне, здебільшого експресивно забарвлене слово, утворене на основі наявного в мові слова або словосполучення, іноді з порушенням законів словотворення чи мовної норми, що існує лише в певному контексті, в якому воно виникло. 

 

Детектив. Оскільки Цюця П., яку шукає Ліза, - невідоме створіння, загадкове та казкове, то й використання таких слів автором виправдане.

Робота зі словничком авторських неологізмів: (Слайд 17)

(роздатковий матеріал)

Цюця П. – Цяця (Цюця) Перша або Цюдова цяця;

Бухикальця – мікроби, що викликають кашель;

Гуманоїд – той, хто їсть гуму;

Кицькокат – той, хто знущається з кицьок.

 Детектив.  Думаю, ми на правильному шляху. Продовжимо збір інформації на іграшковій фабриці. Нам порадили звернутися до Бездоганної Ганни, найкращої майстрині. (Слайд 18)

Бездоганна Ганна. Ви звернулися за адресою. Дійсно, в парку біля іграшкової фабрики я зустріла двох дітей – дівчинку Лізу та хлопчика Євгенка – і ми разом шукали Цюцю П., яку я напередодні пошила, а наша прибиральниця Зла Дустка викинула її у вікно. Виявилося, що й Ліза шукає Цюцю П. Та ось і мої нові друзі. Зараз вони самі про себе розкажуть.

  • Розповідь від імені героя:
  • про пошуки Цюці П. від імені Лізи;
  • Євгенка про пошукову експедицію та про те, як героїчно поводила себе Ліза.

Бездоганна Ганна.  Коли ми пили чай у мене вдома після тривалих пошуків Цюці П., то бачили синичок, що весело стрибали на підвіконні, та  пригостили їх вершковим маслом. Може, вони нам допоможуть у пошуках? (Слайд 19)

Синички розповідають, як познайомилися та подружилися із Цюцею П. Детектив з їх допомогою складає її фоторобот та психологічний портрет (Додаток 2). Учні роблять записи в зошитах. (Слайд 20)

Синички розповідають про будиночок для Цюці П. з вітальним деревом біля входу, показують, як усі друзі допомагали його облаштовувати. (Слайд 21)

  • Фізкультхвилинка – фізичні вправи, пов’язані з облаштуванням хатинки Цюці П.

Бездоганна Ганна. На жаль, з’ясовується, що Цюцю П. знайшла Мережева Єва і забрала  до своєї квартири.

V. Закріплення вивченого

 Групова творча робота

Детектив викликає творчу групу-лабораторію, яка висловлює власну версію продовження пригод Цюці П. та її друзів.

Історія про те, як друзі шукають Цюцю П., або Пошуки Цюці П. продовжуються…

… Настав ранок. Усі друзі Цюці П. пішли до клумби з айстрами. Побачивши, як Мережева Єва вигулює своїх 12 собак, сховалися за деревом. Агент-горобент № 76 підлетів до найвищої айстри.

  • Добрий ранок! – привітався агент.
  • Ранок добрий! – відповіла айстра.
  • Чи не підкажете Ви, пані айстро, як нам знайти Цюцю П.? – ввічливо поцікавився Агент-горобент № 76.
  • Так, я можу вам допомогти. Вікно квартири Мережевої Єви знаходиться на третьому поверсі. Його можна впізнати за мережевими фіранками жовтого кольору. Цюця П. у квартирі на підвіконні.
  • Дякую, пані! Ви нам дуже допомогли!

 Полетіти на розвідку зголосилися синиці Маслоїд та Салоїд, тим більше, що вікно було їм знайоме, бо Мережева Єва підгодовувала синиць взимку. Друзі  підлетіли до вікна й постукали в нього дзьобиками. Вони побачили Цюцю П. і дуже зраділи. Цюця П. теж  побачила їх і теж зраділа.

 Залишилося тільки скласти план викрадення Цюці П. Тільки це вже зовсім інша історія.

VІ. Підсумки уроку

Учитель.  Чого навчив вас твір Л.Денисенко «Ліза та Цюця П.»?

 Ліза. Я пішла шукати Цюцю П., мою нову подругу, щоб повернути її додому. Але я не знала, що пошукова експедиція стане для мене таким випробуванням. Ця історія навчила бути уважною до оточуючих, наполегливою, рішучою, не здаватися навіть у скрутних ситуаціях, вірити у здійснення мрій, у надійних друзів, у взаємну підтримку і допомогу.

Учитель.  Як ви вважаєте, діти, чи зустрінуться Ліза та Цюця П.?

Орієнтовні відповіді учнів.  Так, бо Ліза дуже наполеглива і в неї є такі чудові вірні друзі.

VІІ. Рефлексія

 - Що вам найбільше сподобалося на уроці?

  - Який вид роботи виявився для вас найцікавішим?

- Чому, на вашу думку, епіграфом до уроку стало висловлювання французького письменника А. де Сент-Екзюпері з казки «Маленький принц» «Треба шукати серцем»?

VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень

ІХ. Домашнє завдання (на вибір): скласти кросворд, або гру за змістом, або написати власну версію пригод Лізи та Цюці П., яскраво оформити свою роботу, намалювати ілюстрації. (Слайд 22)

 

      Підготували урок позакласного читання:   вчитель  української мови та літератури Супрунюк О.Б., завідуюча бібліотекою гімназії "Інтелект" Соколовська В.В.

 

 

Додаток 1. Психологічний портрет Лізи

    ФАНТАЗЕРКА   

КМІТЛИВА

ЛЮБИТЬ ПРИГОДИ  

СПІВЧУТЛИВА

СЛУХНЯНА   

НАПОЛЕГЛИВА

ВЕСЕЛА    

ПРАКТИЧНА

 

 

 

 

Додаток 2. Психологічний портрет Цюці П.

         ДОБРА    

МРІЙНИЦЯ

ВЕСЕЛА    

ХОЧЕ ПОДОРОЖУВАТИ

ДРУЖЕЛЮБНА   

ВВІЧЛИВА

ДОПИТЛИВА   

СПІВЧУТЛИВА

 

docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку