Урок позакласного читання
Тема: Осінь щедра, осінь золотава.
Мета:
Навчальна: Працювати над змістом ІV розділу «Осінь щедра, осінь золотава», знайомити з літературними творами різних жанрів про осінь. Опрацювати твори В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками», «Дід Осінник».
Розвивальна: розвивати читацькі навички, зв'язне мовлення, вміння знаходити літературні твори на запропоновану тематику.
Виховна: виховувати любов до природи, прищеплювати естетичний смак, розвивати спостережливість і вміння бачити прекрасне навколо.
Предмет: Літературне читання. 2 клас
Тип уроку: урок позакласного читання.
Тема: Осінь щедра, осінь золотава.
Мета:
Навчальна: Працювати над змістом ІV розділу «Осінь щедра, осінь золотава», знайомити з літературними творами різних жанрів про осінь. Опрацювати твори В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками», «Дід Осінник».
Розвивальна: розвивати читацькі навички, зв’язне мовлення, вміння знаходити літературні твори на запропоновану тематику.
Виховна: виховувати любов до природи, прищеплювати естетичний смак, розвивати спостережливість і вміння бачити прекрасне навколо.
Обладнання:
Хід уроку
І. Організаційна частина
- Завітала осінь до нас в Україну, одягла в намисто червону калину, українська осінь – це пишні жоржини, айстри різнобарвні, горішки ліщини, буряки цукрові, кукурудза стигла, гарбузи медові, різнії повидла, варення, соління, гриби в маринаді, тобі, щедра осене, всі у нас раді: і білочка в лісі, і в садочку квіти, і грибочки в лісі, і дорослі, й діти.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
(Діти переглядають відеоролик у супроводі музичного твору Фредеріка Шопена «Осінній вальс»)
ІІІ. Робота над темою уроку
(Читання учнями віршів напам’ять. Питання за змістом. Оцінювання).
ПОТЕМНІЛИ КРОНИ СОСОН
Потемніли крони сосон,
Тихо сіються дощі,
Оголила темна осінь
І дерева, і кущі.
І тепер здаля помітні
Гнізд воронячих шапки,
Зникли птахи перелітні –
Гуси, іволги, шпаки.
У гіллі синиця тенька,
Лущить зерна цілий день,
І від білочки опеньки
Поховалися за пень.
Вадим Скомаровський
ЗОЛОТА ОСІНЬ
В парках і садочках,
На доріжки й трави,
Падають листочки
Буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
Килим кольористий,
Віти напівголі
Й небо синє-чисте.
Метушні немає,
Тиша й прохолода –
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.
Катерина Перелісна
ДОЩОВА ОСІНЬ
Водить осінь хороводи
То із листя, то з дощів.
На прогулянку виходять
Парасолі і плащі.
Там розмову парасолі
Із плащами завели:
«Ах, як довго у неволі,
У темниці ми були.
Та вернулися тумани,
Задощило в небесах,-
І ми знову у пошані,
Знов нас носять на руках».
І прийшли тоді до згоди
Парасолі і плащі,
Що найбільша насолода –
Це коли ідуть дощі.
Анатолій Качан
(Стислий переказ прочитаного твору. Питання за змістом. Оцінювання.)
Наступне завдання дати правильні відповіді на запитання за прочитаними творами. (Знімаю четвертий листочок). Кожний ряд отримає по 2 запитання, а переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей.
(Ведмідь, білка, бобри, зайчик, мурашки, жучки).
а) Розповідь вчителя про В. О. Сухомлинського.
- Діти, ви уважно опрацювали розділ. Дізналися багато нового. А сьогодні на уроці я пропоную колективно попрацювати над творами видатного українського письменника В. О. Сухомлинського. Що вам відомо про цього автора?
- В. О. Сухомлинський був не тільки талановитим письменником, а всесвітньовідомим вчителем. Це людина великої душі і палкого серця, яка понад усе любила дітей. Василь Олександрович намагався прищепити своїм дітям любов до природи, рідного краю. Для цього він часто проводив уроки під відкритим небом, вчив дітей бачити красу у звичайному листочку, гілочці, хмаринці. А ще він написав багато казок і оповідань про природу. І сьогодні я пропоную прочитати його казку «Дід Осінник» і оповідання «Восени пахне яблуками»
б) Читання казки «Дід Осінник» вчителем
- Прослухайте казку і скажіть, де жив дід Осінник, чому він мав таке ім’я.
в) Словникова робота.
Сторожко – уважно. Приспіла – прийшла.
Сивий – сідий. Невтямки – незрозуміло.
г) Повторне читання. Гра «Дощик. Дощ. Злива».
- Давайте ще раз прочитаємо казку самостійно, а під час читання уявимо, що у класі розпочався осінній дощик. Граємо у гру «Дощик, дощ, злива».
( Під час читання вчитель керує гучністю колективного читання за допомогою слів «дощик» (читають пошепки), «дощ» (читають напівголосно), «злива» (читають вголос).
д) Читання ланцюжком.
е) Робота над змістом.
- Яким ви уявляєте діда Осінника?
- Запросіть його в осінній сад. На вашу думку, що там зміниться після його гостювання?
- Чи існує насправді дід Осінник? (Ні, це казка, а дід Осінник – це образ, який виник в уяві В. О. Сухомлинського, коли він спостерігав за осінньою природою).
- Які картини природи ви уявляєте під час читання?
Який настрій ви відчуваєте під час читання казки?
є) Робота над оповіданням «Восени пахне яблуками» .
Читання «Буксиром».
Гра «Дочитай далі».
Бесіда за прочитаним.
ж) Порівняльний аналіз творів В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками» і «Дід Осінник»
- Що спільного і що відмінного у творах В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками» і «Дід Осінник» ? (Спільна тема осені, автор. Відмінне: осінь пізня і рання, жанр – оповідання і казка).
- Ви поспостерігали, як письменник вдало передав осінній настрій засобами слова. Як оригінально створив у нашій уяві образ осінньої природи. Це можливо зробити не лише у літературі. Багато відомих композиторів і художників оспівували осінь у своїх творах. Сьогодні я хочу запропонувати прослухати музичний твір відомого композитора П. І. Чайковського «Жовтень» і переглянути картини палкого прихильника осінніх мотивів І. Левітана.
(Перегляд відеоролика «Осінь у картинах І. Левітана» у супроводі музичного твору «Пори року. Жовтень» П. Чайковського)
- Який настрій викликали у вас твори великих митців?
- Учні нашого класу також створили малюнки на тему осені. До вашої уваги виставка юних художників.
- А також звертаю увагу на ще одну виставку, яка знаходиться у «Хатинці Читайлика». Це книги, які я пропоную прочитати самостійно у продовження нашої теми «Осінь щедра, осінь золотава», а також книги видатного письменника В. О. Сухомлинського. Сьогодні на уроці ми не випадково зупинилися саме на його творчості, адже цими днями він міг би святкувати свій день народження. 28 вересня йому б виповнилося 95 років. Я гадаю, що його казки і оповідання не залишать байдужим жодного читача.
- Не тільки талановитим митцям притаманно оспівувати красу осінньої природи у своїх творах. Простий народ здавна пильно спостерігав за цією порою року і склав про неї безліч прислів’їв, приказок, прикмет.
Останнє завдання від осені – прочитати і запам’ятати малі фольклорні твори про неї, які записані на щедрих осінніх подарунках, і скласти урожай у народну скарбничку. Але зробити це буде непросто, адже в словах пропущені деякі букви. Прочитайте прислів’я, вставте букви і запам’ятайте їх.
(Діти виконують завдання і кладуть картки до кошика).
IV. Підсумок уроку
Ми виконали всі завдання осені. Погляньте на нашу берізку. Вона вже скинула все листя і дрімає. Тепер їй не страшна зима з її снігопадами. Вони не зламають її гілок під тягарем снігу. Нехай відпочиває до весни. А осінь вам дуже вдячна за допомогу і активну роботу підчас уроку.
V. Домашнє завдання
Опрацювати розділ V «Україна – моя Батьківщина». Завдання для підготовки на с. 83.