Урок позакласного читання "ПОВІСТЬ МАРИНИ ПАВЛЕНКО «МИКОЛЧИНІ ІСТОРІЇ». НЕЙМОВІРНА ЖИТТЄВА ІСТОРІЯ СПРАВЖНЬОЇ ДРУЖБИ,ЯКА ЗМІНЮЄ СВІТ НА КРАЩЕ"

Про матеріал

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. ПОВІСТЬ МАРИНИ ПАВЛЕНКО «МИКОЛЧИНІ ІСТОРІЇ».

НЕЙМОВІРНА ЖИТТЄВА ІСТОРІЯ СПРАВЖНЬОЇ ДРУЖБИ,ЯКА ЗМІНЮЄ СВІТ НА КРАЩЕ

Мета: ознайомити шестикласників із життєвим шляхом і творчим надбанням сучасної письменниці М. Павленко; проаналізувати зміст повісті «Миколчині історії»; розвивати аналітичне й асоціативне мислення, уміння уважно й вдумливо читати, творчо осмислювати прочитане; спонукати учнів до самостійного читання творів сучасної дитячої літератури; удосконалювати вміння й навички самостійного опрацювання додаткового літературного та літературно-критичного матеріалу; формувати культуру зв'язного мовлення; виховувати почуття милосердя, доброти та дружби.

Перегляд файлу

1

 

Тема уроку.   ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. ПОВІСТЬ МАРИНИ ПАВЛЕНКО «МИКОЛЧИНІ ІСТОРІЇ».

НЕЙМОВІРНА  ЖИТТЄВА ІСТОРІЯ СПРАВЖНЬОЇ ДРУЖБИ,ЯКА ЗМІНЮЄ СВІТ НА КРАЩЕ

 

Мета: ознайомити шестикласників із життєвим шляхом і творчим надбанням сучасної письменниці М. Павленко; проаналізувати зміст повісті «Миколчині історії»; розвивати аналітичне й асоціативне мислення, уміння уважно й вдумливо читати, творчо осмислювати прочитане; спонукати учнів до самостійного читання творів сучасної дитячої літератури; удосконалювати вміння й навички самостійного опрацювання додаткового літературного та літературно-критичного матеріалу; формувати культуру зв’язного мовлення; виховувати почуття милосердя, доброти та дружби.

 

Тип уроку: урок позакласного читання; засвоєння нових знань та вмінь.

 

Обладнання: світлини М. Павленко, книга «Миколчині історії», дитячі ілюстрації до повісті, фотографії, зроблені учнями, презентація, тестові завдання, комп’ютери.

 

Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, творчо-пошуковий, аналітико-дослідницький.

 

Прийоми навчання: індивідуальна робота, робота в парах, робота в групах, літературна гра, проблемні запитання, тестові завдання.

 

Випереджувальні завдання: презентація «Життєвий шлях і творче надбання М. Павленко»; фотовиставка «Безпритульні герої наших вулиць», вірш про літературного героя; малюнки до твору.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя

У нашому барвистому й розмаїтому світі, що зветься життям, на жаль, трапляються не лише світлі райдужні фарби. У реалій життя в арсеналі – великий спектр барв: від радісно-світло-сонячних до невеселих хмарно-дощових, грізних, від  натхненно-життєдайних блакитно-зелено-веселкових до невідворотно безпросвітно-тьмяних.

А все це тому, що життя – непередбачуване й мінливе. Когось частує солодощами, а комусь підносить гірку чашу, наповнену вщерть.

Короткий огляд фотовиставки «Безпритульні герої наших вулиць»

Сьогодні на уроці ми з вами відкриємо завісу сцени, де йде вистава під не зовсім втішною назвою «Сумні реалії наших днів», і, щоб набути досвіду й отримати життєві уроки, спробуємо розібратися в нелегких ситуаціях неймовірної життєвої історії справжньої дружби, яка змінює світ на краще. А допоможе нам у цьому твір «Миколчині історії» сучасної української письменниці Марини Павленко.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

Запис у зошитах дати, теми уроку.

Завдання уроку

На уроці ми з вами

  • заглибимось у світ знедолених, позбавлених повноцінної дорослої опіки дітей, які вимушені самостійно давати собі раду;
  • висловимо оцінку вчинків персонажів повісті;
  • визначимо найнапруженіші, хвилюючі та найважливіші моменти книги.

У підсумку поміркуємо над питаннями:

  • Яке враження справила на вас книга?
  • Які почуття виникали у вас під час читання повісті?
  • Наскільки пов'язаний твір з фактами оточуючої дійсності?
  • Що нового й повчального для себе ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

 

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

Отже, почнемо нашу роботу зі знайомства з письменницею.

Життєвий шлях і творче  надбання сучасної письменниці М. Павленко

Презентація та повідомлення учня (випереджувальне завдання)

Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року на Львівщині, але з двох років проживає на Черкащині. Здобула вищу освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині – університет) імені Павла Тичини.

П’ять  років працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії – продовжувала родинну справу: і мама, і тато Марини Степанівни – учителі.

З 2000 року викладає на кафедрі української літератури та українознавства Уманського педуніверситету. Кандидат педагогічних наук, доцент.

Як письменниця заявила про себе в друкованих виданнях з 1990 року. З 1997 року – член Національної Спілки письменників України.

Крім книжок поезій («Бузкові зошити», «Чар-папороть»), має книжку «дорослих оповідань» («Як дожити до ста») і прозу для дітей: «Русалонька із 7-В...» (чотири самостійні книги цієї «серії»), повісті-казки «Домовичок із палітрою» і «Домовичок повертається», «Півтора бажання (Казки старої Ялосоветиної скрині)», «Миколчині історії».

Активно співробітничає з видавництвом «Грані-Т». На замовлення видавництва, як зазначила його менеджер Наталія Майданська, підготувала одну із книг серії «Життя видатних дітей» – це цікава ідея видавництва, яка послідовно втілюється в життя.

Марина Павленко є переможницею багатьох літературних конкурсів:

  • «Гранослов» (Київ, 1996, 2002)
  • «Привітанняжиття» (Львів, 1996)
  • конкурсу Української бібліотеки у Філадельфії (США, 1998)
  • конкурсу на кращу поему, присвячену річниці незалежності України (США, 2000)
  • «Смолоскип» (Київ, 2000, 2001, 2002)
  • «Коронація слова» (Київ, 2004)
  • Світової федерації українських жіночих організацій (СФУЖО) (Канада, 2005)
  • Всеукраїнського конкурсу сучасної новели імені Валеріана Підмогильного (2006)
  • літературного конкурсу для дітей та юнацтва «Портал» (2006)
  • міжнародного конкурсу ім. Богдана-Нестора Лепкого (Львів Париж Цвікау, 2007)

Марина Павленко – лауреат літературної премії «Благовіст», українсько-німецької премії імені Олеся Гончара й літературної премії імені Михайла Чабанівського.

 

V. Актуалізація пізнавальної діяльності

Учитель

В одному з інтерв’ю письменниця так висловилася щодо життєвої та художньої правди своїх творів: «Як на мене, реальні люди й реальне життя те, без чого не може бути жодної повноцінної  книжки».

  • Чи згодні ви з думкою письменниці? (відповіді учнів)

Саме про такий твір будемо сьогодні говорити на уроці. «Миколчині історії» це цікава й світла книга про серйозні життєві випробування, що постали перед малим хлопчиною та його вірним другом – псом Найдою.

 

V. Евристична бесіда

  • Чи є наявність дому запорукою повноцінного дитинства?
  • Що, на вашу думку, є головним у житті людини й дитини зокрема? (серед відповідей учні повинні назвати дім, родина, любов, взаєморозуміння між рідними, дружба).
  • Що з названого вами було в головного героя, а чого він був позбавлений?
  • Визначте тему твору (розповідь про знедоленого, позбавленого повноцінної опіки батьків хлопчика Миколку, який вимушений самостійно давати собі раду й виживати в не завжди прихильному до дитини світі дорослих).
  • Яка, на вашу думку, ідея книги М. Павленко? (cправжнє почуття дружби допомагає подолати й перебороти будь-які життєві труднощі й випробування. Світ не без добрих людей. Дива трапляються – «не може Святий Миколай забути за хлопчика – ще й з таким самим, як у нього, святого, ім’ям!..»)
  • Визначте жанр твору, аргументуйте відповідь (Т.Л: повість- епічний прозовий твір значного обсягу, сюжет якого більш розгорнутий ,ніж в оповіданні. У повісті багато персонажів, але найбільша увага приділяється життю головного героя, тому сюжет повісті найчастіше однолінійний).
  • Із скількох історій складається  книга? (сімнадцять)

 

VI. Робота з текстом твору

Учитель

Книгу «Миколчині історії» оживляють реалістичні акварелі Дарини Марцін. За ними можна легко впізнати персонажів повісті.

Завдання

За ілюстрацією впізнай героя твору, назви історію та уривок, до яких виконаний малюнок (відповіді учнів).

 

 

Презентація авторських творчих робіт учнівських малюнків до твору (індивідуальне випереджальне завдання).

Учитель

Ілюстрації книги сповнені деталей і символічних натяків. Так кожен розворот позначений парою дитячих і собачих «слідів», ніби Миколка з Найдою тільки-но пройшли поряд.

  • Як ви думаєте, чому художниця звернула увагу читача саме на цю деталь? (відповіді учнів)

Отже, спробуємо й ми пройти нелегкими життєвими стежками друзів і відчути: яке воно «вуличне життя» з його «вуличними героями».

 

VII. Проблемно-аналітична робота в групах (у групі 5-8 учнів)

На віртуальній вулиці діти можуть знайти запитання, відповідаючи на які, заробляють бали (1-3 бали за кожну відповідь). У кінці роботи вони обмінюють бали на картки-речі, які, на їхню думку, потрібні Миколці та Найді.

 

Запитання для груп

  • Чому Миколка був позбавлений можливості жити вдома? Чи можна виправити цю ситуацію?
  • Висловіть вашу точку зору щодо поведінки Миколчиної мами (ставлення до сина, ставлення до чоловіка).
  • Чи згодні ви з висловом – епіграфом уроку: Що таке друг? Обраний нами родич (К. Гельвецій). Чи може тварина стати справжнім другом? Чи був Найда таким?

 

  • Висловіть власний погляд на стосунки Миколки з однокласниками. Як він почувається в оточенні однолітків?
  • Порівняйте ставлення до хлопчика Катьки й Чікси. Як на вашу думку, чи може хлопчик сподіватися на продовження дружби з Катькою, а чи знову зазнає душевних мук, отримавши відкоша?
  • Який вислів відомих людей про дружбу ілюструє стосунки між Миколкою та Катею?

 

 

  • Які життєві  уроки засвоює Миколка? Хто цьому сприяє? Як ставиться Миколка до Вчительки? Як ставиться у свою чергу Вчителька до Миколки?
  • Яку роль у житті безпритульного хлопчика відіграли дві літні жінки – Товстуха й Жінка з ароматом яблук? Чому, на ваш погляд, письменниця надала перевагу зображенню у творі  літніх, а не молодих жінок?

Зверніть увагу на епіграф уроку.

У добрість вірю.

Птахом доліта.

Хай здалеку, а мчить на допомогу.

Я знаю: править світом доброта…

  • Характеризуючи який жіночий образ ви б використали ці віршовані рядки?

 

  • Дайте оцінку вчинку Миколки щодо маленької Дівчинки та її конструктора. Які почуття довелося пережити хлопчику, коли його «спіймали на гарячому»? Чи є спокутою провини перед малою допомога друзів у розшуку й поверненні  її улюбленої тваринки?
  •  Порівняйте поведінку й  ставлення Тата Дівчинки та літніх жінок щодо Миколки. На чиєму боці ваша симпатія? Чи змінить своє ставлення цей чоловік до малого безхатченка?
  • Як ви думаєте,чи отримає подарунок у день Святого Миколая наш герой? Чи заслуговує хлопчик на подарунок?

 

Отримані за відповіді  бали діти обмінюють на картки – речі, потрібні, на їхню думку, друзям: продукти харчування, хлібниця – качечка, засоби гігієни, куртка, гостинець для Товстухи, книги, зошити, кістки для собаки, «Цікаві задачі з математики», солодощі, заколка для волосся, конструктор, дощечки для паркану, букет троянд, кросівки, ошийник від бліх, капці.

 

Учитель

Ви добре справилися з поставленим завданням, і ми продовжуємо нашу роботу. Говорячи про літературу й читача, Марина Павленко наголосила: «Насамперед скажу, що сьогодні Справжній Читач — це, може, навіть цінніше, ніж Справжній Автор. Талановитих авторів багато, а талановитий читач це все-таки в чомусь подвижництво. Тому низько вклоняюся перед людьми, які люблять і ВМІЮТЬ читати».

Тож перевіримо, наскільки ми є справжніми читачами уважними й спостережливими. Пропоную виконати тестові завдання (2 варіанти) Чи уважний ти читач? (Додаток 1)

 

VIII. Робота з картками (виконання тестових завдань)

Взаємоперевірка та  оцінювання робіт

 

ІХ. Індивідуальна робота  двох учнів « Так який же він – безпритульний герой вулиць»

Складання інформаційного ґрона характеристики персонажа ( основні риси характеру та вдачі)

  

Обговорення й перевірка виконання індивідуальних завдань. Оголошення результатів роботи.

 

Х. Рефлексія

Учитель

Прийшов час дати відповіді на запитання ,які я поставила вам на початку уроку.

Фронтальне опитування

  • Яке враження справила на вас книга?
  • Які почуття виникали у вас під час читання повісті?
  • Наскільки пов'язаний твір з фактами оточуючої дійсності?
  • Що нового й повчального для себе ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

 

Учитель

У Миколки в житті, як ви знаєте, було мало приємних моментів. Давайте спробуємо з вами зробити щасливішим та радіснішим його життя.

Пропоную виконати творче завдання

Завдання для варіантів


І варіант

Скласти «Гіацинтове сонце побажань»  для Миколки

 

ІІ варіант

Подарунки для Миколки

від Святого Миколая


    

 

ХІ. Випереджувальне завдання творчого характеру. Виразне читання авторського вірша-відгука на прочитану книгу.

Учитель

А зараз хочу надати слово творчій особистості, вашому однокласнику, який написав вірш-відгук на повість М. Павленко «Миколчині історії».

*  *  *

У Халабуді на Пустирищі

Жив хлопчик років дев’яти.

І був у нього друг

Сміливий, вірний,

Що міг у воду й у вогонь 

                               із ним іти.

Нелегко довелося

У дитинстві безпритульному.

Він любить свою маму,

А проте, не знаючи від неї

Ласки і турботи повсякденної,

Билиною край шляху

людського росте.

Вітчим п’яниця ображає

й б’є Миколку,

Образливим «байстря» й «нахлібник»

Він малого допіка.

Позбавив щастя жити

У гніздечку батьківськім…

Прогнати з хати не своє дитя –

… не здригнулась рука.

Та не без добрих світ людей –

Це давня істина.

Пізнав Миколка милосердя й доброту,

Нехай і від чужих людей.

Не будемо ж байдужі й ми до ближнього.

Бо ж не буває для Людини

Чужого горя і чужих дітей.

Грабко Нікіта

ХІІ. Підсумок уроку

Покинутий, але не самотній. Залишений напризволяще, проте не занедбаний. Позбавлений батьківської любові й турботи, але не зачерствілий серцем. Малий, але, як дубок, міцний. Ще зовсім дитина, проте не по-дитячому сильний і витривалий. Не втратив гідності й честі. По-своєму щасливий, бо має надійного й вірного друга Найду. Такий він – наш герой повісті. Він заслуговує на краще. І все в його житті буде добре, – дуже хочеться сподіватися на це.

Миколка не має повноцінної родини, він – «дитина вулиці». А ми, ті, хто має люблячу родину й теплий, затишний дім, не повинні забувати про таких, як Миколка.

Нехай не зачерствіє наше серце, не злетить з вуст жорстоке слово й щедрою на подаяння залишиться рука. А милосердя нехай буде провідною зіркою. І тоді, треба вірити, світ зміниться на краще.

 

ХІІІ. Оголошення результатів роботи учнів на уроці

(поетапно протягом уроку)

 

ХIV. Домашнє завдання (за вибором)

  • Написати лист мамі Миколки
  • Написати твір-версію (історію) «Найщасливіший Миколчин день»

 

 

Додаток 1

 

  1. Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише одна є правильною. Виберіть правильну відповідь.

 

ЧИ УВАЖНИЙ ТИ ЧИТАЧ?

І варіант

1. У якому класі навчається Миколка?

 а) 5-В   б) 7-А  в) 3-Б  г) 4-Г

2. Після заробітків Миколка частину грошей витрачав на

  1. «Фанту» та «Мівіну»;
  2. тютюн і пиво;
  3. хліб  і кістки для Найди;
  4. «Фанту», «Мівіну» та кістки для Найди.

3. Безпородним котом назвала Найду

  1. Чікса;
  2. Товстуха;
  3. Катька;
  4. Мати Миколки.

4. Перше знайомство Миколки із Жінкою з ароматом яблук відбувається  в розділі

  1. Товстуха;
  2. Урок;
  3. Невдалий жарт;
  4. Жінка з ароматом яблук.

5. Як визначив породу Найди Миколка?

  1. Німецька вівчарка;
  2. українська розвідницька;
  3. двіртер’єр; 
  4. доберман.

 

6. Закоханий у Чіксу Миколка дарує їй

  1. червоні айстри;
  2. чорнобривці;
  3. білі ромашки;
  4. білі хризантеми.

7. За контрольну роботу з математики вчителька похвалила Миколку словами:

  1. Молодець! Так тримати!
  2. Казанок варить як треба;
  3. Голова працює, є математична інтуїція;
  4. Добре підготувався – отримав гарний результат.

8. Усім хлопчикам класу, де навчався Миколка, на свято 6 грудня дівчатка подарували

  1. чашку;
  2. записник і ручку;
  3. набір наклейок;
  4. шоколадку.

9. Довгими вечорами Миколка розповідав Найді про те, що коли виросте, «вони з песиком»

  1. будуть служити в армії;
  2. придбають новий дім;
  3. виженуть Вітчима і заживуть щасливо з мамою;
  4. знайдуть скарб.

10.  Після урагану Миколка одразу став переживати за

  1. Халабуду;
  2. маму;
  3. Катьку;
  4. Чіксу.

11. Цілий тиждень Миколка був засмучений і не ходив до школи через те, що

  1. його образила Чікса;
  2. осоромився перед класом;
  3. захворів;
  4. учні образили його пса.

12. Найда демонструє своє вміння й виучку в розділі

  1. Примирення;
  2. Помста;
  3. Поєдинок;
  4. Найда.

13. Про кого з персонажів іде мова? Установіть відповідність.

а) «…була як ковбаса з порошком. Рожевий писочок та біленькі зубки – мов шматочок ніжної вареної ковбаски з краплинками сала. Як пральний порошок – сніжно розсипчаста шубка.»

 

 

  1. Анхвіса
  2. Терточка
  3. Найда

б) «щоразу – той самий запах незнайомих країн і чогось солодкого, але не цукерок. А ще верескливий голос пещеної болонки. І крижаний погляд…»

 

  1. Катька
  2. Чікса
  3. Жінка з ароматом яблук

 

в) «Тоді Найда й побачив жінку, що викотилась із мініатюрного будиночка. Такої круглої жінки не зустрічав, відколи живе…»

 

  1. Училка
  2. Товстуха
  3. Миколчина мама

г) Вона одна з причин, через яку Миколка перестав пропускати школу. Вона трохи помішана на уроках, тому гуляти виходить пізніше за інших. Миколка думає, що вона – неземне створіння

  1. Чікса
  2. Дівчинка з 3-Б
  3. Катька


Додаток 1

1. Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповідей,із яких лише одна є правильною. Виберіть правильну відповідь.

 

ЧИ УВАЖНИЙ ТИ ЧИТАЧ?

ІІ  варіант

1.  Від чийого імені ведеться розповідь у тексті?

 а) Миколки     б) Автора     в) Найди     г) Оповідача.

2. Шолудивим псом називає Найду

  1. Мати Миколки;
  2. Товстуха;
  3. Чікса;
  4. Вітчим.

3. До вивчення якого шкільного предмету мав здібності Миколка?

  1. Української мови;
  2. математики;
  3. англійської мови;
  4. природознавства.

4. Катька подарувала  Миколці від себе особисто на свято

  1. кошик із фруктами;
  2. набір для малювання;
  3. свій мобільний телефон;
  4. гіацинт.

5.У яку пору року народився Найда?

  1. Навесні – у час буяння конвалій;
  2. восени   у час падолисту;
  3. улітку   у час цвітіння лип;
  4. узимку – у час білого, ледь мокруватого пуху.

6. Як  помстився Чіксі Найда за образу свого друга?

  1. Викрав щоденник і порвав серед шкільного подвір’я;
  2. вимочив її портфеля в найбруднішій калюжі;
  3. привселюдно покусав;
  4. легенько впіймав зубами крайчик вчорашнього дня.

7. Чий урок викликав у Миколки відразу до тютюну та спиртного?

  1. Одного типа;
  2. Вітчима;
  3. тата  малої Дівчинки;
  4. Учительки.

8. Кінчик правого вуха Найда втратив 

  1. у бійці з вуличними псами; 
  2. у бійці з Анхвісою;
  3. захищаючи Миколку від Вітчима;
  4. у бійці з вуличними псами.

9. Після прикрого випадку з Анхвісою  обідати й підвечіркувати під Товстушин будинок друзі не ходили

  1. майже місяць;
  2. цілих три тижні;
  3. тижнів зо два;
  4. десь із тиждень.

10. Миколка  допомагає в саду

  1. Товстусі; 
  2. мамі;
  3. Учительці;
  4. Жінці з ароматом яблук.

11. Про те, як Миколка з Найдою допомогли знайти маленькій дівчинці ховрашка, йдеться в розділі

  1. Бізнес; 
  2. Примирення;
  3. Знахідка;
  4. Невдалий жарт.

12. Найда любив запах

  1. хризантем; 
  2. конвалій;
  3. гіацинта;
  4. яблук.

 

13. Про кого з персонажів іде мова? Установіть відповідність

 

а) «Тоді Найда й побачив жінку, що викотилась із мініатюрного будиночка. Такої круглої жінки не зустрічав, відколи живе…»

 

  1. Училка
  2. Товстуха
  3. Миколчина мама

 

б)  Вона одна з причин, через яку Миколка перестав пропускати школу. Вона трохи помішана на уроках,тому гуляти виходить пізніше за інших. Миколка думає,що вона – неземне створіння.

 

  1. Чікса
  2. Дівчинка з 3-Б
  3. Катька

 

в) «…була як ковбаса з порошком. Рожевий писочок та біленькі зубки – мов шматочок ніжної вареної ковбаски з краплинками сала. Як пральний порошок – сніжно розсипчаста шубка.»

 

  1. Анхвіса
  2. Терточка
  3. Найда

г) «щоразу – той самий запах незнайомих країн і чогось солодкого, але не цукерок. А ще верескливий голос пещеної болонки. І крижаний погляд…»

 

  1. Катька
  2. Чікса
  3. Жінка з ароматом яблук

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Соловій Ярослава Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Борзило Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ушинкіна Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лисюк Аня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
27 липня 2018
Переглядів
11508
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку