Сафронова Наталія Миколаївна – вчитель початкових класів, заступник директора з НВР Навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області
Урок позакласного читання. 4 клас
Тема. Повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Пори року весна. В. О. Сухомлинський. Все в лісі співає…..
Мета. Повторити та узагальнити вивчений матеріал, збагачувати словниковий запас, формувати вміння вживати засвоєні слова в мовленні; розвивати уміння слухати і розуміти сприйняте на слух, ставити запитання і відповідати на них, правильно вимовляти слова; розвивати навички свідомого, правильного виразного читання і засвоїти лексику по темі: «Пори року. Весна». Дерева весною»
Виховувати любов до України, українського народу та української мови, любов до природи, вчити святкувати свята за народним календарем, сприяти відродженню української національної культури, відродженню української національної мови в свідомості молодших школярів.
Обладнання: підручники, малюнки дерев, квітів, диких тварин, гасла, маски звірів,»Цікава абетка»,фонограма: уривки з українських пісень, з твору П. І. Чайковського «Пори року «Квітень», «Голоси птахів в природі», уривки з казок для вікторини, і фонозапис: цимбали….Реве та стогне Дніпр широкий на фоні пісні слова учителя:
В землі віки лежала мова
І врешті вибилась на світ
О, мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Мова – це доля нашого народу. Віками народ витворював свою мову, одну з найбагатших мов слов’янства. Триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, дала світові геніальних поетів. Українське слово визнане серед народів близьких і далеких… Діамантом золотим назвав її Володимир Самійленко, а наш сучасник Дмитро Білоус «дивом калиновим».
Купана, цілована хвилями Дніпровими люблена – голублена сивими дібровами, з колоска пахучого, з кореня цілющого, із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози наша мова – зазнає Наталя Білоцерківець…. Ну що б здавалося, слова……..
Слова та голос – більш нічого,
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує! – писав Тарас Шевченко
Та найкраще сказав про мову Панас Мирний: «Найбільше, найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка живого духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування.
Уперше була зафіксована українська мова в V столітті (н.е)
Вона надзвичайно поетична, мелодійна, багата, красива, співуча і наймилозвичніша.
Її плідно збагачували українські письменники:
І я рада, що в тобі, мово
Франків вогонь і дух Тарасів,
Що мужність чисту, як весна,
Знайшла ти в Лесиній окрасі,
Що від Довженка твій порив,
А від Сосюри мрійність юна,
Що розум Рильського бринить
В тобі, немов мотив світання,
Що до прийдеш ти століть
несеш всі наші поривання
«Поки живе мова в устах народу, до того часу живий і народ…» К. Ушинський. Сьогодні українська мова державна Верховна Рада України прийняла Конституцію, де в ст.. 10 стверджується її державність: «Державною мовою в Україні є українська мова».
Сьогодні на уроці ми будемо з вами вчить розмовляти, читати рідною мовою, любити і шанувати рідну мову, наш найдорожчий скарб і не забудемо заповіт Великого Кобзаря:
І чужому навчайтесь
Але й свого не цурайтесь
(Не цурайтесь своєї рідної української мови).
А зараз повторимо пори року.
З азбуки народної мудрості:
Цвітуть проліски, кульбаби, фіалки, конвалії.
Сади уквітчані білим та рожевим цвітом – настав квітень.
Давньоруська, болгарська, сербська назви цього місяця - «квітень», а білоруська «красавік».
Узагальнення: Сонечко, піднялося вище. Одразу потепліло. Річка набрякла і скинула кригу. Вода вийшла з берегів, з’явилися перші проліски. Набрякли бруньки на деревах. Дні стали довші. Повертаються пташки . Почалась весняна сівба.
Як Т. Г. Шевченко змалював прихід весни в вірші «Встала весна»? Вірш розповісти напам’ять . Що про себе розповідає пролісок? (вірш напам’ять с. 152).
Люди радіють приходу весни. Свої почуття виражають в веснянках, закликах весни. Які заклики весни вам відомі?
Весну закликати, зиму проводжати,
Зимонька в візочку, літечко в човничку.
І небо жде, і жде земля приспана!
І ліс, і степ, і скована вода.
Хлюпайся, водичко, виростай травичко,
Йде веснянка з птицями, з повними крамницями.
Прийди до нас, паняночко, зніми чари зимові, зрости трави шовкової
Посій квіти запашні. Весно, весно озовися, прийди до нас, не барися!
Ми теж радіємо приходу весни. Свої почуття виражаємо в піснях, хороводах. Пісня «Ой минула вже зима», хороводи «Подоляночка».
Гра «Котилася торба».
Які народні прикмети ви знаєте?.
Важливе явище у квітні – весільні гри тварин.
Весна…. Скільки в цьому слові криється чудес! Це і зелена травичка і чисте безхмарне небо, ніжні первоцвіти, свіже повітря, пахощі квітів, верболозу. Це і дзвінкі пісні птахів, дзюркіт струмочків… це і великі християнські свята…. Ну , яка пора року може зрівнятися з весною?
Які свята за народним календарем святкуємо ми в квітні? (Згадайте з виховних годин).
7 квітня – Благовіщеня. Бог в цей день благословляє всі рослини. В цей день не можна працювати. Навіть птиця гнізда не в’є. За легендою зозуля не має свого гнізда, підкидає яйця в чужі тому, що колись на це свято вила гніздо і Бог їй відібрав пам’ять.
Шоста і остання неділя Великого посту – Вербна, Цвітна неділя, після якої вже находить Пасха. В цей день святять вербу. Повертаючись з церкви дорослі і діти б’ють один одного вербовими гілочками і примовляють: «Не я б’ю, верба б’є, недалечко красне яєчко! За тиждень Великдень! Чарівна сила свяченої верби. Вона виліковує багато хвороб, очищає воду. Діти ковтають вербові котики, щоб горло не боліло. Садять вербу на полі, на городі. «Богові на славу, людям на вжиток».
Яку ще радісну звістку приніс нам весняний вітер? Про що шепоче сонечко, травичці, кущам , 4вітам, деревам і вам, діти? Згадайте з вивчених творів.
Поселилися в теплі, квартирі
Скрізь лунають веселі пісні….
То співці голосні за шпаківні нам дякують щиро…
Позамерзали ніженьки босі.
Як журитися в краю чужому,
Краще мерзнути в рідному домі.
У мене під вікном,
Із вірою вернувшись,
Клопочеться з гніздом.
Синичка зраділа і весело.
Заспівала: «Цинь – цинь – цинь – цинь»
(Вдячна за те, що ми допомогли їй перезимувати.)
–Дзум – дум – жу- жу!
Як зовуть – не скажу!
Вдячні за тепло сонечку птахи комахи, люди. Все живе радіє, співає, сміється весною.
Як про це написав нам В. О. Сухомлинський в казці «Все в лісі співає».
Дома ви читали цю казку.
Мета. Виявити, яку пісню співало кожне дерево в лісі. Як ви розумієте слово горобина? (читають 5 учнів).
Навесні береза співає….
(Береза співає ніжну пісню; дуб співає мужню пісню; верба співає задумливу пісню, горобина співає тривожну пісню…)
(Калина співає милу, лагідну пісню; сосна – веселу, дзвінку пісню, клен - урочисту пісню, тополя – одиноку, сумну пісню; шипшина – сміливу пісню…)
Розкажи , що роблять друзі лісу весною, літом, восени, взимку.. Свою розповідь починай так:
Весною…..
Влітку……
Восени….
Взимку….
(Друзі лісу весною вішають шпаклівки. Влітку друзі лісу обгороджують мурашники. Восени діти саджають дерева. Взимку друзі лісу підгодовують диких тварин).
Домашнє завдання: записати цю вправу, читати і переказувати казку «Все в лісі співає». Скласти речення за малюнками.
На фоні фонозапису П. І. Чайковського «Пори року. Квітень».
А зраз, діти, підійдіть до вікна.
Подивитесь, по дорозі йде молода красуня! Це ж весна, прекрасна! Рясноцвітна, тепла, ясна, ніби дівчина в вінку! Ця весела чарівниця свій наказ давно послала, щоб краса всюди вставала і проліски, і трава, і кульбаба рясна і фіалочка ясна….
Ось і настала справжня весна. Прийшла вона не сама, а з квітами, птахами, яскравим сонечком, рясними теплими дощами.
Як тут всидіти у хаті,
Коли все живе, цвіте,
Скрізь дзвенять пташки крилаті, сяє сонце золоте…..Особливо зараз красиво у лісі. Хто хоче зробити подорож до весняного лісу? Взулися легенько, одяглися гарненько, взялися за руки, перейшли через лужок….
А ось і ліс.
Ми з вами на чарівній, лісовій галявині.
Все навколо зеленіє,
Тихо, тихо вітер віє
І з травою гомонить .
Давайте прислухаємось…. Чуєте, як весело співають пташки? Чутливі вушка, чи чуєте ви, які пташки співають у лісі? (Звучить фонозапис, діти пізнають голос кожної пташки).
(Зозуля, соловей, синиця, вівсянка. А це жаби, їх концерт. Вони теж радіють приходу весни).
А хто з Вас попробує голосом передати спів пташок?
Віть – віть – віть
Тьох, тьох, тьох,
Ай-яй , ох –хо –хо!
Так соловейко, щебетав
(Діти називають)
Згадайте казочку В. О. Сухомлинського….
Верба – символ природи України. Верби близькі родичі тополь. Вони дуже люблять воду. Вербові пружинки – надійний засіб для шукачів джерельної води. Де ростуть верби, там ситі джерела води. Наші пращури вважали вербу священним деревом. Коли з’їсти ранньої весни вербові сережки, то вони убережуть людей від лихоманки, зубного болю. Якщо кинути проти вітру вербову гілочку – вона зупинить бурю. Знаючи магічну силу верби, її невинятково освячують на вербну неділю. Верба – символ життя, довголіття. Коли посадити на городі освячену гілочку верби і, якщо виросте з неї дерево, то буде рятівником для людей на схилі віку. Тож не забудьте посадити в себе на городі вербу (в мокру землю встроми гілочку верби, поливайте і буде рости)
А зараз навчальна розмова (аудіювання, вчитель показує малюнки дерев, а діти відповідають на запитання вчителя).
Це тополя, а це верба (показує вчитель)
Вчитель. Вимовляйте за мною : дуб, береза, липа, клен, осина, ліщина, горобина, тополя, верба, калина, шипшина.
Яких звірів можна зустріти в лісі?
(Вовків, оленів, лосів, лисиць, зайців, білок, їжаків, ведмедів, тигрів).
Але сьогодні їх немає в лісі. Всі вони поїхали о лялькового театру. Там сьогодні «Зустріч з казкою». Ми трохи пізніше завітаємо до лялькового театру. Залишились тільки зайчики і білочки, щоб нас зустріти сьогодні в лісі.
А зараз пропоную вам гру «Вовк та зайці». Уявили, що на лісовій галявині спить вовк, а поруч стрибають зайці. Оленко, веди гру так, як ми граємо на уроці фізкультури:
Сірі зайчики стрибають
Скік та скік
Скік та скік
Гриби, ягоди збирають
Між осік, між осік.
Ой, яка галявина,
Ліс та ліс
Тільки треба злого вовка берегтись.
2. Зоря, зірниця, красна дівиця,
По полю ходила, ключі загубила.
Місяць бачив, не сказав,
А сонце йшло, ключі знайшло.
(Діти імітують рухи зайчика. Вовк просипається, зайці повинні завмерти, заплющити очі, щоб вовк їх не помітив. Того, хто розплющить очі, поворухнеться, вовк впіймає).
Дуже раді зайчики, що вовк нікого не впіймав, весело пострибали в ліс. Покажіть хлопчики, як пострибали зайчики. А білочка все бачила і теж зраділа, як весело стрибає з гілки на гілку. Покажіть дівчатка, як стрибає білочка. Мені дуже сподобалися веселі зайчики і білочки..
А тепер розмістить шпаківні на деревах, які ви принесли в подарунок пташкам. Покладіть туди зерно і тихесенько вийдемо з лісу, щоб не порушити лісову тишу, бо птахи завершують своє гніздування.
Настав час завітати до лялькового театру.
(Діти сигналізують картками).
Вікторина.
Вгадати назву казки за малюнком. Вчитель показує малюнок. З якої казки герої. Як називається казка?
(Три ведмедя», «Рукавичка», Колосок», «Лисиця і Глечик», «Пан Коцький».
Підсумок уроку.
Зворотній зв'язок:
Влазнєва Ніна Іванівна
Вчитель початкових класів
Навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області
М. Костянтинівка Донецької області
85107
Тел. (06272)2-75-71