Урок позакласного читання "Повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Пори року весна. В. О. Сухомлинський. Все в лісі співає…."

Про матеріал
Під час уроку педагог може повторити та узагальнити вивчений матеріал, збагачувати словниковий запас, формувати вміння вживати засвоєні слова в мовленні; розвивати уміння слухати і розуміти сприйняте на слух, ставити запитання і відповідати на них, правильно вимовляти слова; розвивати навички свідомого, правильного виразного читання і засвоїти лексику по темі: «Пори року. Весна». Дерева весною» Виховувати любов до України, українського народу та української мови, любов до природи, вчити святкувати свята за народним календарем, сприяти відродженню української національної культури, відродженню української національної мови в свідомості молодших школярів.
Перегляд файлу

Сафронова Наталія Миколаївна – вчитель початкових класів, заступник директора з НВР  Навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області

 

Урок позакласного читання. 4 клас

 

Тема. Повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Пори року весна. В. О. Сухомлинський. Все в лісі співає…..

Мета. Повторити  та узагальнити вивчений матеріал, збагачувати словниковий запас, формувати вміння вживати засвоєні слова в мовленні; розвивати уміння слухати і розуміти сприйняте на слух, ставити запитання і відповідати на них, правильно вимовляти слова; розвивати навички свідомого, правильного виразного читання і засвоїти лексику по темі: «Пори року. Весна». Дерева весною»

Виховувати любов до України, українського народу та української мови, любов до природи, вчити святкувати свята за народним календарем, сприяти відродженню української національної культури, відродженню української національної мови в свідомості молодших школярів.

Обладнання: підручники, малюнки дерев, квітів, диких тварин, гасла, маски звірів,»Цікава абетка»,фонограма: уривки з українських пісень, з твору П. І. Чайковського «Пори року «Квітень», «Голоси птахів в природі», уривки з казок для вікторини, і фонозапис: цимбали….Реве та стогне Дніпр широкий на фоні пісні слова учителя:

В землі віки лежала мова

І врешті вибилась на світ

О, мово, ночі колискова!

Прийми мій радісний привіт.

 

Мова – це доля нашого народу. Віками народ витворював свою мову, одну з найбагатших мов словянства. Триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, дала світові геніальних поетів. Українське слово визнане серед народів близьких і далеких… Діамантом золотим назвав її Володимир Самійленко, а наш сучасник Дмитро Білоус «дивом калиновим».

Купана, цілована хвилями Дніпровими люблена – голублена сивими дібровами, з колоска пахучого, з кореня цілющого, із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози наша мова – зазнає Наталя Білоцерківець…. Ну що б здавалося, слова……..

Слова та голос – більш нічого,

А серце бється – ожива,

Як їх почує! – писав Тарас Шевченко

 

Та найкраще сказав про мову Панас Мирний: «Найбільше, найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка живого духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування.

Уперше була зафіксована українська мова в V столітті (н.е)

Вона надзвичайно поетична, мелодійна, багата, красива, співуча і наймилозвичніша.

Її плідно збагачували українські письменники:

 

І я рада, що в тобі, мово

Франків вогонь і дух Тарасів,

Що мужність чисту, як весна,

Знайшла ти в Лесиній окрасі,

Що від Довженка твій порив,

А від Сосюри мрійність юна,

Що розум Рильського бринить

В тобі, немов мотив світання,

Що до прийдеш ти століть

несеш всі наші поривання

 

«Поки живе мова в устах народу, до того часу живий і народ…» К. Ушинський. Сьогодні українська мова державна Верховна Рада України прийняла Конституцію, де в ст.. 10 стверджується її державність: «Державною мовою в Україні є українська мова».

Сьогодні на уроці ми будемо з вами вчить розмовляти, читати рідною мовою, любити і шанувати рідну мову, наш найдорожчий скарб і не забудемо заповіт Великого Кобзаря:

 

І чужому навчайтесь

Але й свого не цурайтесь

 

(Не цурайтесь своєї рідної української мови).

 

А зараз повторимо пори року.

  • Які пори року ви знаєте?
  • Яка пора року настала?
  • Назвіть весняної місяці. Який зараз місяць?
  • Подумайте, чому квітень має таку назву?

З азбуки народної мудрості:

Цвітуть проліски, кульбаби, фіалки, конвалії.

Сади уквітчані білим та рожевим цвітом – настав квітень.

Давньоруська, болгарська, сербська назви цього місяця - «квітень», а білоруська «красавік».

 

  • Які ознаки весни ви помітили?
  • Як прийшла в цьому році весна?

 

Узагальнення: Сонечко, піднялося вище. Одразу потепліло. Річка набрякла і скинула кригу. Вода вийшла з берегів, зявилися перші проліски. Набрякли бруньки на деревах. Дні стали довші. Повертаються пташки . Почалась весняна сівба.

Як Т. Г. Шевченко змалював прихід весни в вірші «Встала весна»? Вірш розповісти  напамять . Що про себе розповідає пролісок? (вірш напамять с. 152).

Люди радіють приходу весни. Свої почуття виражають в веснянках, закликах весни. Які заклики весни вам відомі?

 

  • Благослови, мати, весну закликати!

Весну закликати, зиму проводжати,

Зимонька в візочку, літечко в човничку.

 

  • Ой, весно, йди! Весно, йди! Всі ждуть тебе, кохана!

І небо жде, і жде земля приспана!

І ліс, і степ, і скована вода.

 

  • Ой, весна – весняночко, зелена поляна,

Хлюпайся, водичко, виростай травичко,

Йде веснянка з птицями, з повними крамницями.

 

  • Весно, весно, весняночко!

Прийди до нас, паняночко, зніми чари зимові, зрости трави шовкової

Посій квіти запашні. Весно, весно озовися, прийди до нас, не барися!

Ми теж радіємо приходу весни. Свої почуття виражаємо в піснях, хороводах. Пісня «Ой минула вже зима», хороводи «Подоляночка».

 

Гра «Котилася торба».

Які народні прикмети ви знаєте?.

  • Із берези витікає багато соку – на дощове літо.
  • Зозуля стала кувати – морозу не буде.
  • Ластівка прилетіла – скоро грім загримить.
  • Зявились підсніжники – пора орати.
  • Зацвіла осина – сій моркву.
  • Цвіте черемха – сади картоплю.
  • Розпускається листя на березі – треба сіяти овес.
  • Коли трава добре підросте – час сіяти гречку.
  • Першими прилітають до нас ті птахи, які восени відлетіли останніми, а найпізніше, які помандрували у вирій першими.

Важливе явище у квітні – весільні гри  тварин.

Весна…. Скільки в цьому слові криється чудес! Це і зелена травичка і чисте безхмарне небо, ніжні первоцвіти, свіже повітря, пахощі квітів, верболозу. Це і дзвінкі пісні птахів, дзюркіт струмочків… це і великі християнські свята…. Ну , яка пора року може зрівнятися з весною?

Які свята за народним календарем святкуємо ми в квітні? (Згадайте з виховних годин).

7 квітня – Благовіщеня. Бог в цей день благословляє всі рослини. В цей день не можна працювати. Навіть птиця гнізда не вє. За легендою зозуля не має свого гнізда, підкидає яйця в чужі тому, що колись на це свято вила гніздо і Бог їй відібрав память.

Шоста і остання неділя Великого посту – Вербна, Цвітна неділя, після якої вже находить Пасха. В цей день святять вербу. Повертаючись з церкви дорослі і діти бють один одного вербовими гілочками і примовляють: «Не я бю, верба бє, недалечко красне яєчко! За тиждень Великдень! Чарівна сила свяченої верби. Вона виліковує багато хвороб, очищає воду. Діти ковтають вербові котики, щоб горло не боліло. Садять вербу на полі, на городі. «Богові на славу, людям на вжиток».

Яку ще радісну звістку приніс нам весняний вітер? Про що шепоче сонечко, травичці, кущам , 4вітам, деревам і вам, діти? Згадайте з вивчених творів.

  1. Прилетіли шпаки, дорогі співаки,

Поселилися в теплі, квартирі

Скрізь лунають веселі пісні….

То співці голосні за шпаківні нам дякують щиро…

 

  1. Повертаються з вирію журавлі – веселики. Вони чують наші вітання і у відповідь курличуть, радіють, що знову в рідних краях. Тому й звуть їх весною веселиками. А восени, коли вони відлітають у вирій і журяться від того, що мусять летіти на чужину, їх просто називають журавлями.

 

  1. Прилетіли гусоньки рано.

Позамерзали ніженьки босі.

Як журитися в краю чужому,

Краще мерзнути в рідному домі.

 

  1. І знов защебетала ластівка

У мене під вікном,

Із вірою вернувшись,

Клопочеться з гніздом.

 

  1. Сонечко прокинулося раніше.

Синичка зраділа і весело.

Заспівала: «Цинь – цинь – цинь – цинь»

(Вдячна за те, що ми допомогли їй перезимувати.)

 

  1. А бджілка по – своєму радіє:

–Дзум – дум – жу- жу!

Як зовуть – не скажу!

Вдячні за тепло сонечку птахи комахи, люди. Все живе радіє, співає, сміється весною.

Як про це написав нам В. О. Сухомлинський в казці «Все в лісі співає».

Дома ви читали цю казку.

  1. Читання казки за логічними частинами.

Мета. Виявити, яку пісню співало кожне дерево в лісі. Як ви розумієте слово горобина? (читають 5 учнів).

  1. Розкажи, яку пісню співає навесні кожне дерево. Свою розповідь починай так:

Навесні береза співає….

(Береза співає ніжну пісню; дуб співає мужню пісню; верба співає задумливу пісню, горобина співає тривожну пісню…)

  1. Творча робота. Яку пісню може співати калина, клен, сосна, тополя, шипшина.

(Калина співає милу, лагідну пісню; сосна – веселу, дзвінку пісню, клен  - урочисту пісню, тополя – одиноку, сумну пісню; шипшина – сміливу пісню…)

  1. Робота за малюнком.

Розкажи , що роблять друзі лісу весною, літом, восени, взимку.. Свою розповідь починай так:

Весною…..

Влітку……

Восени….

Взимку….

(Друзі лісу весною вішають шпаклівки. Влітку друзі лісу обгороджують мурашники. Восени діти саджають дерева. Взимку друзі лісу підгодовують диких тварин).

  1. Прочитай, що яке?

Домашнє завдання: записати цю вправу, читати і переказувати казку «Все в лісі співає». Скласти речення за малюнками.

На фоні фонозапису П. І. Чайковського «Пори року. Квітень».

А зраз, діти, підійдіть до вікна.

Подивитесь, по дорозі йде молода красуня! Це ж весна, прекрасна! Рясноцвітна, тепла, ясна, ніби дівчина в вінку! Ця весела чарівниця свій наказ давно послала, щоб краса всюди вставала і проліски, і трава, і кульбаба рясна і фіалочка ясна….

Ось і настала справжня весна. Прийшла вона не сама, а з квітами, птахами, яскравим сонечком, рясними теплими дощами.

Як тут всидіти у хаті,

Коли все живе, цвіте,

Скрізь дзвенять пташки крилаті, сяє сонце золоте…..Особливо зараз красиво у лісі. Хто хоче зробити подорож до весняного лісу? Взулися легенько, одяглися гарненько, взялися за руки, перейшли через лужок….

А ось і ліс.

Ми з вами на чарівній, лісовій галявині.

 

Все навколо зеленіє,

Тихо, тихо вітер віє

І з травою гомонить .

 

Давайте прислухаємось…. Чуєте, як весело співають пташки? Чутливі вушка, чи чуєте ви, які пташки співають у лісі? (Звучить фонозапис, діти пізнають голос кожної пташки).

(Зозуля, соловей, синиця, вівсянка. А це жаби, їх концерт. Вони теж радіють приходу весни).

А хто з Вас попробує голосом передати спів пташок?

  1. Зозуля – по одному 5-6 учнів, всі дівчата.
  2. Соловей – 5 -6 учнів.
  3. Всі співають:

Віть – віть – віть

Тьох, тьох, тьох,

Ай-яй , ох –хо –хо!

Так соловейко, щебетав

 

  • Уважні оченятка, подивіться, які дерева є у лісі?

(Діти називають)

  • Які кущі вам зустрілися?
  • Чим пахне в лісі весною?
  • Прислухайтесь, все в лісі співає….

 

Згадайте казочку В. О. Сухомлинського….

  • Яке дерево співає ніжну пісню?
  • Яке дерево співає мужню пісню?
  • Яку пісню співає горобина?, шипшина, сосна, тополя, калина, верба?

Верба – символ природи України. Верби близькі родичі тополь. Вони дуже люблять воду. Вербові пружинки – надійний засіб для шукачів джерельної води. Де ростуть верби, там ситі джерела води. Наші пращури вважали вербу священним деревом. Коли зїсти ранньої весни вербові сережки, то вони убережуть людей від лихоманки, зубного болю. Якщо кинути проти вітру вербову гілочку – вона зупинить бурю. Знаючи магічну силу верби, її невинятково освячують на вербну неділю. Верба – символ життя, довголіття. Коли посадити на городі освячену гілочку верби і, якщо виросте з неї дерево, то буде рятівником для людей на схилі віку. Тож не забудьте посадити в себе на городі вербу (в мокру землю встроми гілочку верби, поливайте і буде рости)

А зараз навчальна розмова (аудіювання, вчитель показує малюнки дерев, а діти відповідають на запитання вчителя).

Це тополя, а це верба (показує вчитель)

  • Це тополя?(Так) 
  • Це верба? (Ні).
  • Це тополя чи верба? Як називається це дерево? (тополя)

 

Вчитель. Вимовляйте за мною : дуб, береза, липа, клен, осина, ліщина, горобина, тополя, верба, калина, шипшина.

Яких звірів можна зустріти в лісі?

(Вовків, оленів, лосів, лисиць, зайців, білок, їжаків, ведмедів, тигрів).

Але сьогодні їх немає в лісі. Всі вони поїхали о лялькового театру. Там сьогодні «Зустріч з казкою».  Ми трохи пізніше завітаємо до лялькового театру. Залишились тільки зайчики і білочки, щоб нас зустріти сьогодні в лісі.

А зараз пропоную вам гру «Вовк та зайці». Уявили, що на лісовій галявині спить вовк, а поруч стрибають зайці. Оленко, веди гру так, як ми граємо на уроці фізкультури:

Сірі зайчики стрибають

Скік та скік

Скік та скік

Гриби, ягоди збирають

Між осік, між осік.

 

Ой, яка галявина,

Ліс та ліс

Тільки треба злого вовка берегтись.

 

2. Зоря, зірниця, красна дівиця,

По полю ходила, ключі загубила.

Місяць бачив, не сказав,

А сонце йшло, ключі знайшло.

(Діти імітують рухи зайчика. Вовк просипається, зайці повинні завмерти, заплющити очі, щоб вовк їх не помітив. Того, хто розплющить очі, поворухнеться, вовк впіймає).

Дуже раді зайчики, що вовк нікого не впіймав, весело пострибали в ліс. Покажіть хлопчики, як пострибали зайчики. А білочка все бачила і теж зраділа, як весело стрибає з гілки на гілку. Покажіть дівчатка, як стрибає білочка. Мені дуже сподобалися веселі зайчики і білочки..

А тепер розмістить шпаківні на деревах, які ви принесли в подарунок пташкам. Покладіть  туди зерно і тихесенько вийдемо з лісу, щоб не порушити лісову тишу, бо птахи завершують своє гніздування.

Настав час завітати до лялькового театру.

  • А чи готові ви зустрітися з казкою?
  • Хто вчора прочитав одну казочку?
  • Хто прочитав дві?
  • А хто прочитав більше?

(Діти сигналізують картками).

Вікторина.

Вгадати назву казки за малюнком. Вчитель показує малюнок. З якої казки герої. Як називається казка?

(Три ведмедя», «Рукавичка», Колосок», «Лисиця і Глечик», «Пан Коцький».

 

Підсумок уроку.

  • Чи було вам цікаво на уроці?
  • Що найбільше сподобалось?
  • Які дерева ростуть у лісі?
  • Які назви кущів запамятали?
  • Яких звірів бачили у ляльковому театрі?
  • Пісня якої пташки вам сподобалась?
  • Давайте згадаємо пташиний концерт.

 

 

 

 

 

Зворотній   зв'язок:

Влазнєва Ніна Іванівна

Вчитель початкових класів

Навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області

М. Костянтинівка Донецької області

85107

Тел. (06272)2-75-71

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
27 травня 2019
Переглядів
1029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку