Нікопольська гімназія № 10
Нікопольської міської ради
Желудкова Галина Григорівна – вчитель зарубіжної літератури,
заступник директора з навчально-виховної роботи
КЛУБ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ
Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» 5 клас
Мета: прищеплювати учням інтерес до зарубіжної літератури, залучаючи до позакласної роботи з предмета; розвивати читацькі інтереси, зв’язне мовлення, ерудованість, кмітливість, мислення, пам’ять та увагу, різноманітні творчі здібності учнів, почуття відповідальності за доручену справу; виховувати спостережливість, взаємодопомогу, естетичні смаки і вподобання школярів.
Обладнання: виставка книг, фотоілюстрації, учнівські малюнки до твору.
Хід роботи
Учитель. Сьогодні ми з вами проводимо незвичайний урок. Це – урок-змагання, урок-пригода, урок-вистава. Одним словом, це зустріч у «КЛУБІ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ».
Цим уроком ми завершуємо вивчення одного із найцікавіших творів у світовій літературі – повісті Марка Твена «Пригоди Тома Соєра». Сподобалася вам ця книга? Сподіваюсь, підготовка до сьогоднішньої зустрічі спонукала вас прочитати не тільки окремі глави, з якими ми працювали на уроках, а всю книгу повністю.
Зустріч ми проведемо як змагання трьох команд. І перший наш конкурс називається «Знайомство».
І команда «Бешкетники»
Бешкетуєм ми завжди –
Та не лають нас ніколи.
Адже витівки всі наші –
Це пригоди та розваги.
ІІ команда «Непосиди»
Непосиди, пустуни,
Із пригодами на «ти».
Фантазуємо і дружимо,
За уроками не тужимо.
ІІІ команда «Мрійники»
Ми молоді, і сильні, і здорові.
У нас ідеї, мрії, думки новії.
Учитель. З командами познайомились – час перевірити їх готовність до гри.
Розминку я назвала «Слабка ланка». Кожний член команди отримує одне запитання: відповість – молодець, команді 1 бал, не відповість – «слабка ланка», виходить із гри.
Учитель. Наступний конкурс - «Біографічний аукціон».
Життя та доля Марка Твена не менш цікаві, ніж його книги. У даному конкурсі команди мають продемонструвати своє знання біографії письменника.
Команди по черзі розповідають цікаві факти із життя Марка Твена.
Ви добре знаєте біографію письменника. Останнє загальне запитання:
- Чи можна назвати повість «Пригоди Тома Соєра» автобіографічною?
Учитель. Сам Марк Твен писав: «Я розповідав у «Томі Соєрі» про власні витівки. Я був бешкетником і завдавав моїй матері чимало клопоту. Але я думаю, їй все ж таки подобалось. У неї не було ніяких проблем з моїм братом Генрі. Мені здається, його незмінний послух, правдивість і доброчесність стомлювали б її своєю монотонністю, якби я не вносив різноманітність своїми витівками. Генрі – це Сід у «Томі Соєрі», але Генрі був розумніший, ніж Сід».
У вигляді тітки Поллі автор зобразив свою маму. Прототипом Бекі Тетчер була одна із шкільних подруг. А Гек Фінн – його найкращий друг, Том Бленкеншип.
Учитель. Ми повертаємося до тексту повісті. Наступний конкурс називається «Впізнай героя». Хто із героїв повісті:
Учитель. Наступний конкурс також перевіряє, як ви знаєте текст. «Лови помилку».
Це завдання для уважних читачів. У наданих уривках є помилка, яку ви повинні знайти та виправити.
1) За спиною тітки Поллі почувся шум, і вона озирнулася своєчасно, щоб схопити хлопчика перш, ніж він вибіг за двері. (легкий шурхіт)
2) Том знав звички щурів і розумів, що вони можуть бути небезпечні. (кажанів)
3) Том побачив на порозі церкви прекрасну незнайомку. Наступної хвилини він вже проявляв себе як міг: бив хлопчаків, смикав їх за волосся, кривлявся, - тобто, робив все можливе, щоб роздратувати дівчинку та заслужити її обурення (зачарувати, схвалення).
Учитель. А тепер - «Таємна скриня». У цій скрині сховані загадкові предмети, про які я вам розповідаю, а ви повинні упізнати і назвати цей предмет.
1) Це річ, яку отримати можна тільки наполегливою працею, в обмін на кольорові квитки (Біблія)
2) Перший здобуток Тома при фарбуванні паркану (яблуко)
3) За допомогою цього тітка Поллі перевіряла, чи був Том на річці (нитки)
4) Остання надія Тома та Бекі у печері (недогарок)
5) Те, чим була заповнена скриня індіанця Джо (монета)
6) Предмет цілеспрямованого обміну Тома перед церквою, за що він віддав більшу частину своїх скарбів (кольорові квитки)
7) Те, чим Том намагався підкупити Джима (кулька)
8) Річ, яка належала тітці Поллі і була необхідна більше для краси, ніж для користі (окуляри)
9) Один із скарбів Тома, який розважав його під час церковної проповіді не тільки самого Тома, а й інших парафіян, але ж пуделю завдав багато проблем (жук)
10) Здобич Тома Соєра – одна із багатьох, яку він отримав за надане право фарбувати паркан, одна із улюблених іграшок хлопчиків (олов'яний солдатик)
Учитель. Наступний конкурс має таку назву, як і вся книга, – «Пригоди Тома Соєра». Ви повинні по ключовим словам назвати та описати одну із пригод Тома.
1) Ніч, дохла кішка, ніж
2) Друзі, втеча, острів, ріка, власні похорони
3) Кажани, недогарок, відчай та надія.
Учитель. Найскладніший конкурс – «Кваліфікований читач». Ці запитання стосуються тих глав, яких не було у підручнику. Читали? Відповідь за вами!
1) Ознаки якої страшної хвороби виявив у себе Том? (гангрена)
2) Чому Тому заздрили всі хлопці, коли йому вирвали зуб? (утворилася дірка, через яку можна було плювати новим та дуже чудовим способом)
3) Яку провину скоїла Бекі і як Том допоміг їй? ( розірвала книгу вчителя, а Том взяв провину на себе)
4) З ким Том втік на острів? (з Геком Фінном та Джо Гарпером)
5) Дохла кішка, гнила вода, гороховий стручок – для чого все це може стати у нагоді? (зводити бородавки)
6) Для чого Том і Гек вирушили вночі на цвинтар? (виводити бородавки)
7) Що там відбулося? (вбивство лікаря)
8) Хто викрив убивцю? (Том Соєр на суді)
9) Ким хлопці уявляли себе на острові? (піратами, індіанцями)
10) Чим завершився суд над Мефом Поттером? (індіанець Джо втік)
11) За що вдова Дуглас була вдячну Геку Фінну? (він попередив її про небезпекку, що їй загрожувала)
12) Як вдова віддячила Геку? (взяла його на виховання)
13) Що шукали Том і Геек? (скарб)
14) Хто заволодів скринею з грошима? (індіанець Джо)
15) Як змінилося ставлення мешканців міста до хлопців внаслідок їх пригод (почали ставитися з повагою, зацікавлено)
Учитель. Завершується наша зустріч творчими конкурсами. Журі оцінюють ілюстрації, які підготували члени команд – «Художній конкурс».
Команди виступають з інсценуванням епізодів – «Театральний конкурс».
ЖУРІ ПІДБИВАЄ ПІДСУМКИ ЗУСТРІЧІ-ЗМАГАННЯ.