Урок позакласного читання на тему "Рідна домівка, рідна сім'я - тут виростає доля моя"

Про матеріал

В основі уроку – казка В.О.Сухомлинського «Намисто з чотирма променями». Саме цей твір вчить дітей шанобливо, з повагою ставитися до найдорожчих людей у житті. Адже якщо не прищепити ці цінності школярам змалку, - у майбутньому їм буде дуже важко як і вдома, так і поміж людей узагалі. Любов до батька-матері – найсвятіша.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

 

В основі уроку – казка В.О.Сухомлинського «Намисто з чотирма променями». Саме цей твір вчить дітей шанобливо, з повагою ставитися до найдорожчих людей у житті. Адже якщо не прищепити ці цінності школярам змалку, - у майбутньому їм буде дуже важко як і вдома, так і поміж людей узагалі. Любов до батька-матері – найсвятіша.

 

 

Мета: 

  • Удосконалювати вміння сприймати, відтворювати, будувати й редагувати текст;
  • Допомогти учням усвідомити основну думку твору; учити характеризувати дійових осіб, давати оцінку їхнім вчинкам;
  • розвивати творчі здібності школярів, навички робити висновки й узагальнення;
  • розвивати вміння збирати матеріал для висловлювання думок і вчити послідовно їх викладати;
  • плекати любов до рідного слова;
  • виховувати любов до рідних, до ближнього, бажання робити добрі справи;
  • усіляко підтримувати прагнення до творчих волевиявлень і співтворчості особистості.

 

Обладнання: виставка книг, малюнки дітей,  мультимедійна презентація

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку

 Емоційне налаштування на урок. Привітання.

Продзвенів  уже дзвінок  -

      Нас  покликав на урок.

Час його вже розпочати

І старанно працювати.

Щоб сміялось сонечко, успіхам раділо,

До роботи на уроці  ми приступим  сміло.

           Тож не будем час втрачати

Починаймо працювати.

Психоформула.

Діти сидять за партами, взявшись за руки, хором промовляють.

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий

Я зрадістю почну.

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці:

Цифра ця усім говорить,

Скільки днів до тижня входить,

А як поряд стане буква « Я»,

То це буде вже…(сім΄я).

 

  • Отож девізом нашого уроку будуть слова:

                          «На світі білому єдине,

                          Як і Дніпрова течія –

                          Домашнє вогнище родинне,

                          Оселя наша і сім’я”.

  1. Складемо сенкан «Сім΄я»

Сімя

Велика, дружна

Розмовляє, готує, дивиться

Найрідніші люди для тебе

Весела

 

  1. Читання вірша ( на екрані вірш)

«Що таке сім’я»


Що таке сім ’я

Розкажу вам, друзі, я,

Що таке моя сім’я.

Разом дружно проживаєм

І пісні про це співаєм.

Люба матінка моя,—

Як пишаюсь нею я!

В неї руки золотії,

Серцем кожного зігріє.

Тато сильний і завзятий —

Він господар в нашій хаті.

Все майструє, все ладнає,

Бо до всього хист він має.

Дід і бабця у пошані —

Вони праці ветерани.

Всіх онуків міцно люблять

І, як пташенят, голублять.

Є у мене ще й брати —

Кращих в світі не знайти.

Ось і вийшло: всіх сім «я»,

Знайте, це і є сім’я.


              Н. Чемерис

 

  • Про що розповідається у вірші?
  • Що таке  сім´я?

 

  1. Робота над скоромовкою

Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.

           вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.

Результат пошуку зображень за запитом "сім'я"

  1. Читання чистомовки

Ат, ат, ат, - мама, тато й брат    

Ра – ра, ра, я й мала сестра

М я м я м я   - це моя сім я.

Ся – ся – ся – ся  - ще моя бабуся

Усь, усь, усь – звісно і дідусь.

Ки – ки – ки – дядьки і тітки.

На – на – на – це моя родина.

  1. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
    1.   Слово вчителя.

Кожен із нас живе в своїй родині серед близьких і дорогих людей. Тато, мама, діти — це родина. Дід, баба, дядько, тітка, дідькові і тітчині діти — рідня.

А вся рідня, теперішня і давнішня, — це рід. Рід до роду — народ.

Від любові до своєї родини починається велика любов до свого народу, до своєї землі.

       Словничок термінів

Рід – ряд поколінь,що походять від одного предка; усі родичі,рідні;родина,рідня.

Рідня – чиїсь родичі близькі чи далекі.

Родина – група людей,що складається з чоловіка,жінки,дітей та інших близьких родичів, які проживають разом; сім'я.

 

  1. Робота з виставкою книжок

(учитель демонструє збірки книжок за творами В. Сухомлинського. Коротко ознайомлює зі змістом деяких творів)

 

  1. Передбачення
  • Сьогодні на уроці пропоную вам прочитати казку В. Сухомлинського «Намисто з чотирма променями»
  • Як ви гадаєте, про що ця казка? (думки дітей)

 

  1. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
  1. Робота над текстом. Читання казки вчителем
  2. Словникова робота

недуга- хвороба

  1. Розуміння прочитаного

 

Запитання і завдання до казки:

  • Що трапилось з дівчинкою?
  • Кому стало жаль дівчинку?
  • Що зробило сонечко?
  • На кого дівчинка спрямувала сонячні промені?
  • Що трапилося з її рідними?
  • Що вчить нас ця казка?
  • Як би ви розпорядилися чарівними променями на місці Дівчинки?
  • Чому Дівчинка не подбала про себе?
  • Уявіть що Сонечко дало б тільки один промінчик. Що б зробила Дівчинка, як ви гадаєте? А що зробили б ви?
  • Уявіть себе промінцем. Що гарне хотіли б ви зробити ?
  • Ставши чарівним промінчиком, кому б ви потім допомогли?

 

Фізкультхвилинка.

Оцей пальчик – мій дідусь,

Цей – моя бабуся,

Оцей пальчик – мій татусь,

Цей – моя матуся,

А цей пальчик – оце я!

А це -  вся моя сім´я!

  1. Складання асоціативного куща

                          затишок                                                           порада

 

                                                                виховання

          доброб                                                                                      допомога

 

                      пошана                                                                            розуміння

 

                                      Сім я                            повага                                                                                 кохання                    

 

 

                      вірність                                                                  турбота 

 

                               піклування                                    любов

 

 

  1. Вибіркове читання

Робота в парах.  Учні по черзі один задає запитання, а інший відповідає реченням із казки. Потім навпаки.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Технологія « Мозковий штурм »

Скласти «ланцюжок ніжних слів»

Сім’я (сімейка, сімейний, сімеєчка)

Рід (родина, рідня, родичі, рідний)

Тато (татко, татусь, татунь)

Мама (матуся, матінка, мамуля, мамочка, мати)

Баба (бабуся, бабуля, бабуня, бабусенька)

Дід (дідусь, дідуньо, дідик)

Сестра (сестричка, сестриця, сестронька)

Брат (братик, братичок, братусь)

 

2. Перегляд відео Віталіни Семчук та Олександра  Ліванцова   «Моя Сім'я»

3. Обговорення й аналіз прислів’їв про сім’ю.

  • Добрі діти – батькам вінець,

А злі діти – батькам кінець.

  • Шануй батька й неньку,

То й буде тобі гладенько.

  • Яке дерево,такі його квіти,

Які батьки,такі й діти.

  • Немає цвіту білішого,як цвіт на калині.

Немає роду ріднішого,як мати дитині.

 

 Підбиття підсумків уроку. Оцінювання

Інтерактивна гра «Мікрофон»

  1. Домашнє завдання

Намалювати родинне дерево.

 

 

Використані джерела

  1. Державний стандарт початкової освіти.
  2. Сухомлинський В.О. Казки
  3. Інтернет-ресурси
  4. Початкова школа. Журнали

Додаток

Василь СУХОМЛИНСЬКИЙ 
Намисто з чотирма променями

Побачило Сонечко хвору Дівчинку в ліжку. Дівчинка лежала, очі її були закриті, вона тихо стогнала.

Жаль стало Сонечкові Дівчинку. Нахилилось воно над її голівкою й тихо прошепотіло:

— Візьми, Дівчинко, чарівне намисто з чотирма променями. Чотирьох нещасних ти можеш зробити щасливими. На кого спрямуєш промінь — той і стане щасливим.

Відкрила очі Дівчинка, бачить — лежить на постелі чарівне намисто, чотири промені грають на стіні.

«На кого ж направити щасливі промені? — думає Дівчинка.— Хто у нас нещасливий?»

Подумала і важко зітхнула: нещасними були бабуся, дідусь, тато й мама. У бабусі зуб болить, у дідуся ліжко скрипить, татко горілку п'є, мама сльози ллє.

Спрямувала Дівчинка чарівний промінь на бабусю — і зуб у неї зразу ж перестав боліти.

Спрямувала промінь на дідуся — ліжко перестало скрипіти.

Спрямувала промінь на тата — перестав тато горілку пити.

Спрямувала промінь на маму — перестала мама сльози лити, радісно посміхається.

Про себе, про свою хворобу Дівчинка забула. А коли всі стали щасливими, вона стала найщасливіша, і хвороба залишила її.

 

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

 Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

 

docx
Додано
24 січня 2018
Переглядів
2055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку