В основі уроку – казка В.О.Сухомлинського «Намисто з чотирма променями». Саме цей твір вчить дітей шанобливо, з повагою ставитися до найдорожчих людей у житті. Адже якщо не прищепити ці цінності школярам змалку, - у майбутньому їм буде дуже важко як і вдома, так і поміж людей узагалі. Любов до батька-матері – найсвятіша.
ПЕРЕДМОВА
В основі уроку – казка В.О.Сухомлинського «Намисто з чотирма променями». Саме цей твір вчить дітей шанобливо, з повагою ставитися до найдорожчих людей у житті. Адже якщо не прищепити ці цінності школярам змалку, - у майбутньому їм буде дуже важко як і вдома, так і поміж людей узагалі. Любов до батька-матері – найсвятіша.
Мета:
Обладнання: виставка книг, малюнки дітей, мультимедійна презентація
Хід уроку
Емоційне налаштування на урок. Привітання.
Продзвенів уже дзвінок -
Нас покликав на урок.
Час його вже розпочати
І старанно працювати.
Щоб сміялось сонечко, успіхам раділо,
До роботи на уроці ми приступим сміло.
Тож не будем час втрачати
Починаймо працювати.
Психоформула.
Діти сидять за партами, взявшись за руки, хором промовляють.
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я зрадістю почну.
Цифра ця усім говорить,
Скільки днів до тижня входить,
А як поряд стане буква « Я»,
То це буде вже…(сім΄я).
«На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія –
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сім’я”.
Сім’я
Велика, дружна
Розмовляє, готує, дивиться
Найрідніші люди для тебе
Весела
«Що таке сім’я»
Що таке сім ’я
Розкажу вам, друзі, я,
Що таке моя сім’я.
Разом дружно проживаєм
І пісні про це співаєм.
Люба матінка моя,—
Як пишаюсь нею я!
В неї руки золотії,
Серцем кожного зігріє.
Тато сильний і завзятий —
Він господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо до всього хист він має.
Дід і бабця у пошані —
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять
І, як пташенят, голублять.
Є у мене ще й брати —
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло: всіх сім «я»,
Знайте, це і є сім’я.
Н. Чемерис
Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.
вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.
Ат, ат, ат, - мама, тато й брат
Ра – ра, ра, я й мала сестра
М я м я м я - це моя сім я.
Ся – ся – ся – ся - ще моя бабуся
Усь, усь, усь – звісно і дідусь.
Ки – ки – ки – дядьки і тітки.
На – на – на – це моя родина.
Кожен із нас живе в своїй родині серед близьких і дорогих людей. Тато, мама, діти — це родина. Дід, баба, дядько, тітка, дідькові і тітчині діти — рідня.
А вся рідня, теперішня і давнішня, — це рід. Рід до роду — народ.
Від любові до своєї родини починається велика любов до свого народу, до своєї землі.
Словничок термінів
Рід – ряд поколінь,що походять від одного предка; усі родичі,рідні;родина,рідня.
Рідня – чиїсь родичі близькі чи далекі.
Родина – група людей,що складається з чоловіка,жінки,дітей та інших близьких родичів, які проживають разом; сім'я.
(учитель демонструє збірки книжок за творами В. Сухомлинського. Коротко ознайомлює зі змістом деяких творів)
недуга- хвороба
Запитання і завдання до казки:
Фізкультхвилинка.
Оцей пальчик – мій дідусь,
Цей – моя бабуся,
Оцей пальчик – мій татусь,
Цей – моя матуся,
А цей пальчик – оце я!
А це - вся моя сім´я!
затишок порада
виховання
доброб допомога
пошана розуміння
Сім’ я повага кохання
вірність турбота
піклування любов
Робота в парах. Учні по черзі один задає запитання, а інший відповідає реченням із казки. Потім навпаки.
Скласти «ланцюжок ніжних слів»
Сім’я (сімейка, сімейний, сімеєчка)
Рід (родина, рідня, родичі, рідний)
Тато (татко, татусь, татунь)
Мама (матуся, матінка, мамуля, мамочка, мати)
Баба (бабуся, бабуля, бабуня, бабусенька)
Дід (дідусь, дідуньо, дідик)
Сестра (сестричка, сестриця, сестронька)
Брат (братик, братичок, братусь)
2. Перегляд відео Віталіни Семчук та Олександра Ліванцова «Моя Сім'я»
3. Обговорення й аналіз прислів’їв про сім’ю.
А злі діти – батькам кінець.
То й буде тобі гладенько.
Які батьки,такі й діти.
Немає роду ріднішого,як мати дитині.
Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
Інтерактивна гра «Мікрофон»
Намалювати родинне дерево.
Використані джерела
Додаток
Василь СУХОМЛИНСЬКИЙ
Намисто з чотирма променями
Побачило Сонечко хвору Дівчинку в ліжку. Дівчинка лежала, очі її були закриті, вона тихо стогнала.
Жаль стало Сонечкові Дівчинку. Нахилилось воно над її голівкою й тихо прошепотіло:
— Візьми, Дівчинко, чарівне намисто з чотирма променями. Чотирьох нещасних ти можеш зробити щасливими. На кого спрямуєш промінь — той і стане щасливим.
Відкрила очі Дівчинка, бачить — лежить на постелі чарівне намисто, чотири промені грають на стіні.
«На кого ж направити щасливі промені? — думає Дівчинка.— Хто у нас нещасливий?»
Подумала і важко зітхнула: нещасними були бабуся, дідусь, тато й мама. У бабусі зуб болить, у дідуся ліжко скрипить, татко горілку п'є, мама сльози ллє.
Спрямувала Дівчинка чарівний промінь на бабусю — і зуб у неї зразу ж перестав боліти.
Спрямувала промінь на дідуся — ліжко перестало скрипіти.
Спрямувала промінь на тата — перестав тато горілку пити.
Спрямувала промінь на маму — перестала мама сльози лити, радісно посміхається.
Про себе, про свою хворобу Дівчинка забула. А коли всі стали щасливими, вона стала найщасливіша, і хвороба залишила її.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.