Урок позакласного читання "Стрітення"

Про матеріал
Розробка уроку позакласного читання на тему: "Стрітення" допоможе ознайомити зі значенням народного свята Стрітення; ознайомить дітей з творчістю В.О. Сухомлинського.
Перегляд файлу

Тема: Позакласне читання. Стрітення. Читання казки «Як біла Зима Весну красну                       зустрічала». В.Сухомлинський. Весняний вітер.

Мета: ознайомити зі значенням народного свята Стрітення; розвивати навички виразного, правильного і свідомого читання; виховувати інтерес до народних звичаїв та обрядів

Обладнання: презентація до уроку,  роздатковий  матеріал.

Хід уроку

 І . Організаційний момент

Нумо, діти, підведіться, всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок.

  • А щоб урок пройшов вдало, на уроці будьте:

(Слайд1)

  • Уважні
  • Розумні
  • Організовані
  • Кмітливі

ІІ . Актуалізація знань

В. Сухомлинський говорив:

(Слайд2)

Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе.

  • Ось до одного з віконець ми сьогодні і заглянемо. А віконце наше – це позакласне читання, присвячене одній цікавій темі. Цю тему об’єднують наші мовні вправи. Читаймо і думаймо, що спільного в цих вправах, яка тема їх об’єднує, тоді і відгадаєте про що буде наш урок.

ІІІ. Мовні вправи

  1. Робота із скоромовкою. (Слайд3)

Біла ковдра землю вкрила, а озера – біла крига.

  1. Щоб речення зрозуміти, слова треба розділити. (Слайд4)

Лютийзимувидуває,аберезеньмостиламає.

Лютневийснігвесноюпахне.

Яклютийнелютуй,анавеснубрівнехмур.

  1. Робота над виразністю читання.

Читають хлопчики: (Слайд5)

Зимонько, голубонько, в білім кожушку.

Любимо ми бігати по твоїм сніжку.

Читають дівчатка: (Слайд6)

Всім рум’яниш личенька ти о цій порі.

І ладнаєш ковзанки в нашому дворі.

  •    Цей вірш написала наша землячка, поетеса, пам’ятник якій є в нашому місті. Хто вона?
  1. Читання з різним наголосом.
  • Прочитати з наголосом на першому слові, потім на другому, на третьому.

(Слайд7)

До завірюхи треба кожуха.

  • А тепер прочитайте з питальною інтонацією: До завірюхи треба кожуха?
  • То ж яка пора року об’єднувала прочитане вами? (Зима)

IV. Оголошення теми і мети уроку.

  • Щоб краще знати закони природи, бачити і помічати її красу ми читатимемо про цю пору року. Зима у нас буде літературним персонажем, але прийде вона до нас не сама, а в парі. Але з ким?

Відгадайте ребус. (Слайд8)

Зима і Весна

Проблемне запитання:

  • А чи може одночасно до нас завітати Зима і Весна? Зараз ми і вияснимо, прочитавши українську народну казку «Як біла Зима Весну красну зустрічала.

V.  Засвоєння нових знань.

1)  Словникова робота. (Слайд9)

Клуня – будівля для зберігання сіна і снопів.

Комора – будівля для зберігання зерна.

Шати – пишне, розкішне вбрання.

Стрітення – в народній уяві зустріч Зими з Весною.

2)  Читання важких слів.

Втомлена, змарніла, вдягнена, спорожнила, поступитися, пануватиме.

3) Читання вчителем початку.

4) Читання дітьми (продовження) фронтально.

5) Перевірка первинного сприйняття твору.

- Хто дійові особи твору?

- Який жанр цього твору? Чому?

6) Повторне читання твору (напівголосно) із запитанням:

- Якими зображено Весну І Зиму?

7) Вибіркове читання.

1. Прочитати опис Зими.

2. Прочитати опис Весни.

8) Розповідь учителя про уявлення українців Зими і Весни.

(Слайди10, 11,)

  •              В українській міфології Зима – це стара бабуся, а весна – молода дівчина. У лютому кожух на бабі Зимі полатаний, чоботи подерті, а з-під дірявої хустини стирчить сиве волосся.

А Весна – це гарна дівчина. Коли весна вступає у свої права, то у неї на голові з’являється віночок з квітів. Зазвичай вона приходить у супроводі пташок. А чому?

 9) Читання в особах. Прочитати розмову Зими з Весною.

  •              То хто ж переміг?
  •              А що у них було?
  • Змагання
  • Бій
  • Поєдинок.

Підтвердіть словами з тексту.

VI. Осмислення і закріплення знань.

8) Слухання пісні «Стрітення»

  • Як проходила боротьба між Весною і Зимою?

Відео

9) Розповідь про свято Стрітення.

(Слайди12,13,14)

  • Українці символічно вважали, що Весна і Зима зустрічаються саме 15 лютого. Тому в народі свято назвали Стрітення. Але це свято запроваджено на честь однієї події, коли Божа мати принесла маленького Ісуса до храму. Це було на 40 день після його народження.
  1. Виступ учнів про обряди.
  1. У цей день у церквах святять воду і громничні свічки. Їх ставили перед образами, щоб вберегти людей і худобу від грому.
  2. Стрітенською водою лікували хворих, кропили і напували худобу. Нею благословляли синів на службу і будь-кого, хто вирушав у далеку подорож.
  3. Господар чи господиня запалювали свічку і обходили з нею свій дім. Заходили у кожну кімнату. Зберігали її рік на видному місці. А коли була буря чи блискавка, запалювали свічку, бо вважали, що вона вбереже дім від біди.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1. Перевірка самостійного опрацювання казок В. Сухомлинського «Весняний вітер» і «Ласкавий вітер і холодний вітрюга».
  1. Короткий переказ оповідань.
  2. Гра «Так чи ні».
  • Клен цілу зиму спав. (Так)
  • Крізь сон він відчув завивання вітру. (Ні)
  • Одного зимового ранку він прокинувся. (Ні)
  • До нього прилинув теплий весняний вітер. (Так)
  • Вітер сповістив, що весна наближається. (Так)
  • Вітер сказав, що лелеки на крилах весну принесли. (Ні)
  • Ластівки на крилах несуть барвисті квіти. (Ні)
  • Зазеленіли бруньки у клена. (Так)
  1. Групова робота

Відновити послідовність подій у казках.

Ласкавий вітер

  1. Клен цілу зиму спав.
  2. Прокинувся клен від теплого весняного вітру.
  3. Ластівки на крилах весну несуть.
  4. Клен розправив плечі, зазеленіли у нього бруньки.

Ласкавий вітер і холодний вітрюга.

  1. У яру спали два вітри.
  2. Білі сніги вкрили поле.
  3. Прокинувся холодний Вітрюга.
  4. Піднялося сонечко вище над землею.
  5. Прокинувся ласкавий Вітер і вийшов з лісу.
  1. Виконання пісні «Веснянка» на слова Катерини Перелісної.(Слайд 15)
  1. Підсумок уроку. (Слайд 16)

Читання заклички: Пташок викликаю із теплого краю. Летіть, соловейки, на нашу земельку. Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.

 

 

Слайд 17 Дібрати риму: Зима прийшла – сніг … (принесла). Весна прийде – сніг … (зійде)

Вітер прилине – тепло … (приплине). Сонечко сяє – діток … (вітає).

 

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
22 липня 2021
Переглядів
2075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку