3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Урок 5 клас "Микита Кожум'яка"

Про матеріал


Тема : Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум'яка». Добро і зло у казці.

Тема: Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум'яка».

Мета:

• ознайомити з драмою-казкою Олександра Олеся; з поняттям драматичний твір та його особливостями;

• розвивати навички виразного читання драматичних творів, навчити висловлювати власні міркування, удосконалювати увагу, мислення, зв'язне мовлення.

• виховувати кращі людські якості, гордість за мужніх наших пращурів, повагу до історичного минулого українського народу, шаноб¬ливе ставлення до заповітів наших предків;

Обладнання: ілюстрації до казки, наочні завдання, презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань


Перегляд файлу

 

 

Відкритий урок

з української літератури

у 5 класі

 

Тема : Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Добро і зло у казці.

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель : Просандєєва Ольга Сергіївна

 

Тема:  Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка».

Мета:

  • ознайомити з драмою-казкою Олександра Олеся; з поняттям драматичний твір та його особливостями;
  • розвивати навички виразного читання драматичних творів, навчити висловлювати власні міркування, удосконалювати  увагу, мислення, зв’язне мовлення.
  • виховувати кращі людські якості, гордість за мужніх наших пращурів, повагу до історичного минулого українського народу, шаноб­ливе ставлення до заповітів наших предків;

 

Обладнання: ілюстрації до казки, наочні завдання, презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

I. Організація класу

Добрий день, любі діти! Я рада бачити вас на сьогоднішньому уроці! Давайте подивимось один на одного і побажаємо успіху!

Поділ учнів на 3 групи

Сьогодні на уроці ви будете працювати у групах, щоб розділитись на групи, і заодно пригадати пройдений матеріал, вам слід витягти лист паперу, на якому написаний герой одного з прочитаних вами творів, і сісти за той стіл, де знаходиться автор саме вашого героя.

(На 3х столах стоять написи з письменниками і творами. Діти тягнуть жеребки з ім’ям одного з героїв твору, і сідають у відповідну групу.)(додаток 1)

1 Група         Іван Франко «Фарбований лис»

Лис Микита

Вовчик-Братик

Ведмідь

Лісові звірі

2 група            Василь Королів-Старий «Хуха моховинка»

Хуха

Лісник

Хо-Суковик

Кози

3 група              Василь Симоненко «Цар плаксій та Лоскотон»

Плакота

Плаксуни

Нудота Вай-Вай

II. Оголошення теми й мети уроку                                                     Слайд1                   

- Вступне слово вчителя.

Тема уроку: Олександр Олесь «Микита Кожум’яка». Добро і зло в драмі – казці. Ознаки драматичного твору, його будова.

Я думаю ви вже здогадалися, що ми з вами продовжимо захоплюватись і насолоджуватись читанням історичних творів О.Олеся, на сторінках яких постає життя наших предків, миготять у стрімкому бігу коні, схрещуються списи, дзвенять шаблі… Познайомимось із мужнім богатирем – Микитою, визначимо, які найкращі риси втілено в образі головного героя; розкриємо особливості драматичного твору, розвиватимемо навички виразного читання драматичних творів.

ІІI. Актуалізація опорних знань учнів                                                 

* Мозковий штурм

1. З яких джерел і від кого ми дізнаємося про минуле наших пращурів? (літописи, підручник історії, перекази, легенди, казки, пісні, книги, фольклор, батьки, діди, історичні фільми, мультфільми)

2.Справжнє прізвище Олександра Олеся? (Олександр Іванович Кандиба)

3. Хто з відомих українських письменників вважав, що Олександр Олесь досяг кращих результатів ніж він/вона? (Леся Українка)

3.Як називалася перша поетична збірка О. Олеся? ( «З журбою радість обнялась»)                                          

4. Які ще твори написав О.Олесь? ( «Заспів», «Ярослав Мудрий»).

5. До якої книги вони ввійшли? ( «Княжа Україна»)

6.Які риси характеру можна запозичити нам, нащадкам, від своїх предків?

ІV. Основна частина уроку

 

1. Хто нагадає нам, що таке казка? (це твір усної народної творчості в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події)

 2.Доведіть, що даний твір – казка (має зачин, основну частину і кінцівку, вигадані фантастичні події, це фантастична казка, бо герой наділений фантастичною силою)

 

 

 

Слово вчителя

Читаючи твір Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», ви, звичайно, звернули увагу на своєрідність написання, оформлення цієї казки. Такі твори призначені не лише для читання, а й для постановки в театрі і мають свої особливості. А називаються вони драматичними.

Словникова робота                                                                                          Слайд 2          

  • Драма (від гр. – дія)твір, у якому життя героїв розкривається через розмови та вчинки дійових осіб. Призначена для постановки на сцені. Складові драматичного твору : дійові особи, репліки, дії, картини, яви, ремарки.                                                                   Слайд 3
  • Джура – зброєносець,
  • орда – військо,
  • воєвода – воєначальник,
  • єдваб – коштовна тканина,
  • днесь – вдень, зараз,
  • химерний – дивний,
  • бити чолом – кланятися.

 

V. Бесіда з учнями за змістом казки. 

1.Евристична бесіда                                                 

  1. Яка тема твору? (Боротьба народних богатирів із ворогами, зажерливим змієм.)
  2. Яка головна думка казки? (уславлення мужності народних героїв.
  3. Яке лихо сталося у Князя?( його доньку хотів забрати Змій)
  4. Що воєводи радили Князю? ( 1-й змиритися, інші 3- відстоювати честь королівства шляхом боротьби)
  5. Чому Князь вирішив звернутися до Микити Кожум’яки? ( батько Микити запропонував допомогу, в королівстві не було сильнішої людини за Микиту)
  6. Чому Микиту називають Кожум’якою? ( він витинав шкури тварин)
  7. Які надприродні можливості мав Микита? (був надзвичано сильним : кинув коня через тин, А найменший- щось страшне! Вже з 3х літ боров мене)
  8. Хто, крім дітей, ще приходив до Микити Кожум’яки з проханням від  Князя? ( 12 парубків, 12 дідів, 12 дітей)
  9. Чому Микита вирішив боротися зі Змієм лише тоді, коли його                          попросили про це діти? ( батько його говорив «Як не вийде знов нічого, шли малих дітей до нього.Наймиліш йому дитина…Отакого маю сина!»)
  10. Який інтерес – особистий чи громадянський – змусив Микиту воювати зі Змієм? (особистий – Ось Микита наш, дивак, Покохав собі Князівну., громадянський – йому було шкода дітей, які теж могли постраждати від Змія)
  11.  Що прославляє, а що засуджує автор у творі? ( прославляє силу, мужність, готовність до самопожертви заради народу, Засуджує – пихатість, жорстокість, зло, насилля)

 

2.Установіть події в правильному порядку. (у групах) (Додаток 2)   Слайд4

( озвучують по пункту , по черзі з кожної групи)

1. Перемога Микити над Змієм. 2. Нарада князя з воєводами. 3. Сум князя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Змієві. 4. Прихід до Микити Кожум'яки дідів. 5. Прихід до князя діда. 6. Прохання дітей про допомогу. 7. Битва зі Змієм.            ( клац після того як діти готові будуть)

  1. Сум князя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Змієві
  2. Нарада князя з воєводами
  3. Прихід до князя діда.
  4. Прихід до Микити Кожум'яки дідів
  5. Прохання дітей про допомогу.
  6. Битва зі Змієм.
  7. Перемога Микити над Змієм

                                                                                                   Слайд 5

3.Робота з таблицею (Додаток 3) (у групах)             Слайд 6 (коли учні готові будуть)

Герої драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка»

1 група

Головні герої

Другорядні герої

Микита, Князь, Князівна, Княгиня, батько Микити

Воєводи, діди, парубки, діти,голоси, брати Микити

2 група

Позитивні герої

Негативні герої

Князь, Княгиня, Князівна,Микита, Батько, 2й воєвода

Змій; посланець Змія; Воєводи,котрі зневірилися; ті, хто готовий був підкоритися Змієві.

3 група

Ті, хто вірив у перемогу

Ті, хто не вірив у перемогу

Микита Кожум’яка, Батько, Князь, 2й воєвода.

1й воєвода, Князівна

 

 Слово вчителя

У постановках важливу роль відіграють декорації (оформлення сцени, звуковий музичний супровід). Але найбільше враження, звичайно, справляє майстерна гра акторів. Тому сьогодні пограємо в театр.                   Слайд 7

Пам’ятка «Як читати за ролями»:

• оберіть потрібний тон;

• умійте переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;

• відтворюйте в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;

• не забувайте про роль жестів, міміки.

 4.Рольова гра «Ти оратор» ( у групах) (Додаток 4)                        Слайд 8

  • Інтонаційна вправа. Завдання: Прочитати речення з певними інтонаціями:
  •          1 група Спочатку із захопленням, потім з осудом (Ну і богатир!)
  •          2 група  Із захватом, із розчаруванням (Оце так козак!)
  •          3 група  Зачудовано, із зневагою (Яка красуня!)

                                                                                                                 Слайд 9

  • Інсценізація уривків з драми – казки «Микита Кожум’яка». ( Додаток 5 з уточненням уривків)

1 група: Картина 1 від слів «Що сталося Джуро? … Чийсь гонець» … до слів «Мусить бути те, що буде»… (стор 145-146)

2 група: Картина 2 від слів «Б’ю я Князеві чолом»… до слів «Помогти в тяжкій журбі»… (стор 148-149)

3 група: Картина 3. від слів «Нас прислали до Микити».. до слів «І Князівну вкрав з палат! ( стор.152)

VI.Закріплення знань, умінь і навичок

1. Вікторина «Хто уважніший» .                                                                 Слайд 10

  • Про кого сказано: «У тебе серце золоте…»? (КНЯГИНЯ)
  • Хто сказав: «Хто не бореться, той раб»? (КНЯЗЬ)
  • Чиї це слова: «Воєводи! Не годиться, щоб віддав Дочку наш Князь»?( ДІД)
  • Хто сказав: «Слово ще — й робити кину»? (МИКИТА)
  • Чиї це слова: «Ще не вмерла правда в світі, вогник віри не погас..»?(ДІВЧИНКА)
  • Хто сказав: «Гнулись ми, та досить гнутись»? (ВОЄВОДА)
  • Кому належать слова: «Зважся, з силою зберись і – на гада!»(БРАТ)

2. Перегляд мультфільму                                                                         Слайд 11

Народна казка про змієборця Микиту Кожум’яку зацікавила й сучасних митців – мультиплікаторів. Вони створили перший повнометражний мультфільм у 3D-форматі «Микита Кожум’яка», але головними героєм зробили сина Микити. (трейлер до мультфільма)

3. Інформаційне ґроно  (у групах)

Скласти гроно до образу Микити Кожум’яки по 3 якості (Скромний, працьовитий, співчутливий до людського горя, справедливий, спритний, хоробрий, мужній.)

    VII.  Підсумки уроку.

1. Гра «ТАК-НІ»                                                                            

  1.Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію  улюбленого сина? (Ні)

  2. Народ боявся Змія? (Так)

  3. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення    добровільно віддати Змію дочку? (Ні)

4.Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія?                                                                                                                                                                                                                                                                                                               (Ні)                                                              

5. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)

6. Микита  злий і жорстокий? (Ні)

7. У Микити було п'ять братів? (Ні) (4 брати)

8. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)

10.На боротьбу зі Змієм Микиту умовили діти? (так)

11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)

        12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)                     Слайд 12 (кінець)

2. Кросворд (у групах) Додаток 6

Знайдіть головних героїв казки-драми Князь, Микита, Кожум’яка, дівчина, Змій, дід, джура, Княгиня, Князівна, діти, старці

 

VІІI. Рефлексія

Евристична бесіда

1) Що таке драматичний твір?

2) Які риси характеру прославляє автор у творі?

3) Чи є такі богатирі в сучасному світі? Наприклад?

4) Чи актуальна на сьогодні тема самопожертви заради благоустрою країни?

IX. Оцінювання.

X. Домашнє завдання.  

1. Скласти сенкан «Микита Кожум’яка»,виразно читати драму за ролями.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

                      1 Група      

  Іван Франко «Фарбований лис»

Лис Микита

Вовчик-Братик

Ведмідь

Лісові звірі

2 група

Василь Королів-Старий

«Хуха моховинка»

Хуха

Лісник

Хо-Суковик

Кози

3 група

Василь Симоненко

«Цар плаксій та Лоскотон»

Плакота

Плаксуни

Нудота

Вай-Вай

 

Додаток 2

Установіть події в правильному порядку.

1. Перемога Микити над Змієм.

2. Нарада князя з воєводами.

3. Сум князя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Змієві.

4. Прихід до Микити Кожум'яки дідів.

5. Прихід до князя діда.

6. Прохання дітей про допомогу.

7. Битва зі Змієм.

Додаток 3

Герої драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка»

1 група

Головні герої

Другорядні герої

 

 

2 група

 

 

Позитивні герої

Негативні герої

 

 

3 група

Ті, хто вірив у перемогу

Ті, хто не вірив у перемогу

 

 

 

Додаток 4

          Завдання: Прочитати речення з певними інтонаціями:

  •  1 група Спочатку із захопленням, потім з осудом (Ну і богатир!)

 

Завдання: Прочитати речення з певними інтонаціями:

  • 2 група  Із захватом, із розчаруванням (Оце так козак!)

 

Завдання: Прочитати речення з певними інтонаціями:

  • 3 група  Зачудовано, із зневагою (Яка красуня!)

 

Додаток 5

1 група: Картина 1 від слів «Що сталося Джуро? … Чийсь гонець» … до слів «Мусить бути те, що буде»… (стор 145-146)

2 група: Картина 2 від слів «Б’ю я Князеві чолом»… до слів «Помогти в тяжкій журбі»… (стор 148-149)

3 група: Картина 3. від слів «Нас прислали до Микити».. до слів «І Князівну вкрав з палат! ( стор.152)

 

Додаток 6

Знайдіть головних героїв казки-драми Князь, Микита, Кожум’яка, дівчина, Змій, дід, джура, Княгиня, Князівна, діти, старці

1

 

docx
Додано
21 лютого
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку