КЗ «Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа №3»
Позакласне читання.
Літературні казки. Добржанський В. Ф.
Казка «Черемош і Черемшина»
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Харабара Ніна Андріївна
2019р.
Тема. Позакласне читання. Літературні казки. Добржанський В. Ф.
Казка «Черемош і Черемшина».
Мета:
навчальна:ознайомити учнів з літературною казкою В. Добржанського «Черемош і Черемшина», викликати інтерес до самостійного читання; повторити особливості казки як жанру народної творчості;
корекційно-розвивальна:удосконалювати навички читання вголос та мовчки; збагачувати словниковий запас учнів новими словами; розвивати інтерес до читання, увагу, пам'ять,вміння добирати потрібну інтонацію під час читання;корегувати зв'язне мовлення дітей, вміння виділяти головне, відповідати на запитання до прочитаного;
виховна: виховувати любов до свого краю, повагу до людей Буковини.
Обладнання: текст казки, картинки, текстові завдання, ілюстрації, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок, починається урок.
Він зимовий та цікавий, тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнімося і промовим : “ Добрий день!”
Чи все необхідне до уроку ви приготували?
Голова - щоб слухати.
Вуха - щоб чути.
Очі - щоб усе бачити.
Руки - щоб їх піднімати.
Серце - щоб усе відчувати і сприймати.
1. Емоційно-психологічне налаштування до уроку.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Артикуляційна хвилинка. Робота над відтворенням звуків.
2. Мовна розминка
Відгадайте, хто із звіряток загадав смачненько поїсти? Як називають цю тваринку у казках?
3. Слово вчителя.
Сьогодні у нас урок виразного читання. Наше завдання: розвивати навички правильного і виразного читання; робити власні висновки.
(казки належать до усної народної творчості).
(про птахів, людей, фантастичні).
(тому що в них завжди перемагає добро, любов, працелюбність, мудрість, чесність).
(протяжно, артистично).
Жили -були…, в одному царстві…, було це давно…).
(І стали вони жити і добра наживати.
З тих пір вони… .
Так і живуть вони разом.
І я там був, мед-пиво пив...).
4. «Казковий калейдоскоп»
а) Відгадування казки за словами:
(«Вовк та семеро козенят»).
(«Лисичка і Журавель»).
(«Рукавичка»).
(«Курочка Ряба»).
- От я його і вижену!»
(«Коза – дереза»).
(«Колобок» ).
(«Свиня під дубом»).
(«Вовк і Кобила»).
(«Два цапи»).
(І Франко. «Фарбований Лис»).
(Л. Українка. «Біда навчить»).
б) Визначення казки за малюнком.
в) Розігрування казок.
г)«Мозковий штурм» для знавців казок.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя.
Як ми вже з вами з'ясували, казки бувають народні і авторські.Давайте разом пригадаємо, що ж таке літературна казка?
Літературна казка — це авторський художній твір, в основі якого лежить захоплива вигадана історія, що об’єднує елементи дійсності і фантастики.
Авторську казку складає одна людина. Відомі казки: І Франко «Фарбований Лис», О. Пушкін «Казка про рибака і рибку», В. Сухомлинський «Дуб і Лоза»), Г. Х. Андерсен «Гидке каченя».
Сьогдні ми з вами познайомимося ще з однією авторськоюказкою «Черемош і Черемшина», яку написав наш земляк В. Ф. Добржанський.
2. Презентація про життєвий шлях В. Ф. Добржанського.
Знайомство з автором.
В. Ф. Добржанський народився 25.05.1932р. у с.ВеликийЖванчик на Хмельниччині. Історик, письменник, публіцист, краєзнавець, громадський діяч, член Національної спілки журналістів України.
Йому Бог визначив дорогу завдовжки 77 років.
Юний хлопчик зростав у жванчиковій красі, у нелегкій праці, був закоханий у рідну мову. Закінчив Чернівецький державний університет імені Ю. Федьковича.
Буковина стала йому рідною. Працював в Путильському, Кельменецькому районах, був редактором газети «Наддністрянська правда», кореспондентом часопису «Буковинське віче».
З-під його пера вийшло 10 книг «Квіти в житті українців та інших народів світу», «Павло Дворський, повість»Вілла кохання» збірка українських казок «Казки Перелісок» тощо.
Жив з людьми і для людей.
Переліски – це урочище біля села Жванчик. Там малий Володя з товаришами пас худобу, слахав казки, небилиці, які оповідали їм місцеві жителі.
А коли В. Ф. Добржанський став дідусем, згадав ці розповіді і написав книгу «Казки Перелісок». З однією з них ми познайомимося сьогодні на уроці. Це казка «Черемош і Черемшина».
Фізкультхвилинка
3. Читання казки вчителем
Колись давно високо в горах жив чоловік на ймення Піп Іван. Усі знали, що Піп Іван був правдолюб з правдолюбів. Дружина його померла. На руках залишилось велике господарство.
Допомагала Піп Івану по господарству донька Черемшина. Прудка дівчинка. Біле личко, губи червоні, чорні брови. Мала дівчинка дзвінкий ніжний голос. Співала завжди: працюючи і відпочиваючи. Навіть пташки злітались послухати той спів.
Гірські мешканці того краю любили Черемшину. Але не тільки люди, ще й звірі. Захищала вона маленьких звірят і пташенят від біди. То в гніздо їжу покладе, то від страшного звіра захистить.
Польові і лісові квіти були закохані у Черемшину. Навіть будяки й кропива відступались від Черемшини, щоб не затьмарити її красу.
Одного разу навесні сюди з отарою овець прибився на полонину чабан Черемош. За літо він розбагатів. Покохав Черемшину, але зізнатись у коханні не наважувався, боячись отримати гарбуза. Тоді він надумав звабити дівчину. Налюбився з дівчиною та й подався в інші села, де на нього чекала наречена Півонія.
Гірко оплакувала дівчина зраду коханого. А батько, як дізнався про витівки хлопця, прокляв його на віки вічні бігти до своєї оселі і не добігти.
Страшно тоді прогриміло у горах прокляття. Чабан Черемош став річкою, що поспішає до свого дому і не може добігти. Господар перетворився на гору. А дівчина Черемшина стала деревцем, котре ранньою весною вкривається китичками білого цвіту з духмяним запахом. А восени звисають грона чорних плодів.
Гора Піп Іван знана в Карпатах. Її можна побачити в ясну днину за десятки кілометрів. Черемош буває злим і зрадливим: то русло змінить, то каміння несе, то берег розриє, то мости поруйнує. Бачить всі ті витівки кохана, мовчки спостерігає, адже любить його єдиного. Знає, що він буває й добрим. Сонячної днини плюскотять його хвилі по камінцях. А у вітряну погоду хвилюється Черемшина, махає на всі боки своїми гілками. Лишень Піп Іван завжди спокійний і розсудливий, як належить бути батькові.
Пастухи на горі співають пісні про Черемош і Черемшину. Так і живуть вони разом – розділені нарізно і водночас поєднані.
- Про що розповідається в оповіданні?
а)словникова робота(на дошці записую незрозумілі для учнів слова);
б) самостійне напівголосне читання учнями (поки діти читають самостійно, працюю з невстигаючими учнями);
в) вибіркове читання;
г) читання ланцюжком.
Фізхвилинка для очей.
4. Розповідь казки «Черемош і Черемшина» учнями за колективно складеним планом.
План.
1. Правдолюб Піп Іван.
2. Любов гірських мешканців до Черемшини.
3. Поява чабана Черемоша.
4. Прокляття.
5. Чарівне перетворення Черемшини і Черемоша.
ІV. Закріплення знань.
1. Перевірка розуміння казки В. Ф. Добржанського «Черемош і Черемшина». Тестові завдання (самостійна робота).
1. Ким був Піп Іван?
а) брехуном; б) правдолюбом; в) шибайголовою.
2. За що любили Черемшину?
а) за вроду; б) за спів; в) за працелюбність.
3. Що хотів зробити Черемош?
а) зізнатись у коханні; б) одружитись; в) звабити Черемшину.
4. У що перетворило прокляття Черемоша?
а) річку; б) камінь; в) озеро.
5. Чим стала Черемшина?
а) горою; б) деревцем; в) травою.
6. Якою залишилась гора Піп Іван?
а) неспокійною; б) розсудливою; в) грізною.
(Жити не для себе, а для людей).
(Любити свій край, бути вірним своїм почуттям, вчитися мудрості у старших).
(мудра, повчальна, таємнича, прекрасна, задушевна, неповторна).
3. Складання інформаційного грона.
скупий і жадібний
черствий
Черемош підступний
байдужий до почуттів інших
щира душею
милосердна
Черемшина безкорислива
турботлива
працьовита
4. Складання сенкану.
а) річка;
б) гірська, неспокійна;
в) котить, поспішає, руйнує;
г) з Черемоша п'ють холодну воду;
д) Черемош.
а) кущ;
б) духмяний, пишний;
в) чарує, живить, лікує;
г) всюди буйно квітне Черемшина;
д) Черемшина.
V. Підсумок уроку.
- Добігає кінця наш урок. Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
- Що нового ви дізналися з сьогоднішнього уроку?
Читайте, вивчайте та переказуйте прочитані казки один одному, як це робив у свій час В. Ф. Добржанський! Нехай вони ідуть по світу і живуть серед нас та після нас. Хай вчать нас, як треба жити не для себе, а для людей.
VI. Домашнє завдання.
На домашнє завдання я пропоную вам придумати продовження казки та намалювати ілюстрацію до неї.