Урок позакласного читання
Тема: У світі казки чарівної. Українська народна казка “Колосок”.
Мета: Поглибити знання дітей про казку.
Ознайомити з українською народною казкою «Колосок». Вчити слухати казку,
відтворювати зміст, правильно оцінювати поведінку персонажів.
Закріплювати вміння читати за ролями..
Розвивати уяву, пам’ять, мислення, мовлення, пізнавальні інтереси.
Виховувати працелюбність, дружбу, бажання прийти на допомогу тим, хто її потребує.
Обладнання: ілюстрації до українських народних казок, виставка книг «Українські народні казки», малюнок клена, ілюстрації до казки «Колосок», картки-завдання для групової роботи, маски для інсценізації уривка з казки «Колосок», блюдо з пиріжками, український рушник.
Інтерактивні технології: групова робота, метод «Кубування», метод «Гронування», «Асоціативний кущ», вправа «Мікрофон».
І. Організація класу. Створення позитивного настрою на урок.
Любі діти, добрий день!
Зичу праці та пісень.
А ще друзі, вам бажаю
Сил, натхнення на весь день!
-
Який у вас настрій?
-
Сядьте зручно. Усміхніться. Заплющить очі. Тихо промовте: Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-
Діти, подивіться на дошку. На дошці дерево-клен з різнокольоровими листочками.
-
Що ви бачите?
-
Деякі листочки вже опали, бо настав листопад. А на цих листочках – букви. Давайте зберемо опале листячко і з букв, які написані на ньому, утворимо слово.
-
Яке слово можна утворити з цих букв? (казка)
-
Діти, а ви любите казки?
-
Сьогодні на уроці ми пригадаємо казки, які вже читали і слухали і познайомимось з новою казкою, а з якою – це поки що таємниця.
-
А в кінці уроку вас всіх чекає приємна несподіванка.
-
А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Вступне слово.
Казок чимало є на світі, - і веселих, і сумних.
Хіба зможемо, ми, діти, прожити ми без них?
- Давайте пригадаємо, які ви знаєте казки і казкових героїв.
-
Вікторина “Казкова”.
-
Як звати курочку, яка знесла золоте яєчко? (Ряба)
-
Хто із звірів жив у рукавичці? (Мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовк, кабан, ведмідь)
-
За яку ціну в казці була куплена коза? ( за три копи)
-
Хто в казці «битий небиту возив»? (Вовк-панібрат і Лисичка-сестричка)
-
Кого зустрів колобок, коли втікав від діда і баби? (Зайчика, вовка, ведмедя, лисичку)
Б) Впізнати казку за ілюстрацією.
Ілюстрації до казок Ріпка, “Коза - дереза”, “Котик і Півник”.
Робота в групах: складання речень за однією (у кожної групи своя) ілюстрацією.
В) Впізнати казку за предметом.
-
Впізнайте і назвіть казку, в якій є такі предмети.
Солома (“Солом’яний бичок”), тарілка (“Лисиця і Журавель”), рукавиця (“Рукавичка”)
-
Динамічна пауза (Артикуляційна зарядка).
Казки в гості до нас завітали.
Багато завдань ми подолали.
А тепер відпочинемо трішки
Й за роботу візмемось знов!
-
Що просить показати лікар Айболить, коли хоче подивилися ваше горло?
-
Як дзижчить мохнатий джміль?
-
Як мукає корова?
-
Дмухніть на кульбабку.
-
Як розмовляє кошеня?
IV. Робота над казкою “Колосок”.
-
Вгадай назву казку.
-
Діти, пам’ятаєте, на початку уроку, я вам сказала, що сьогодні ми познайомимось із новою казкою?
-
А з якою, ви мені зараз скажете самі.
-
Назва нашої казочки складається з двох частин.
І – назва круга українською мовою, ІІ – назва корисного напою з фруктів та овочів російською мовою (коло-сок).
-
Підготовка до слухання казки.
А) – А зараз, відгадайте і дізнаєтесь, хто ж герої цієї казки.
Не сторож, а рано будить (Півень)
-
Подивіться на півня.
-
Опишіть його. («Кубування»)
-
Як він співає вранці?
Сіреньке, маленьке, а хвостик, як мило (Мишка).
-
Як ви здогадались, що це мишка?
-
В нашій казці не одна мишка, їх аж дві.
-
Переставте букви у словах і прочитайте їх імена.
ТЬУКР ЕВРТЬ
-
То, як звуть мишок з нашої казки?
Б) словникова робота: молотити млин
-
Слухання казки.
-
А тепер сідайте зручно і послухайте казку.
-
Бесіда за змістом казки.
-
Назвіть героїв казки.
-
Що робили весь час мишенята?
-
А Півник?
-
Що знайшов півник у дворі?
-
Чи допомогли мишенята молотити колосок?
-
Що робили мишенята, коли півник молотив?
-
Що запропонувати мишенята, коли побачили зерно?
-
Хто поніс зерно до млина?
-
А що робили в цей час мишенята?
-
Що порадили мишенята, коли півник приніс борошно?
-
Чи захотіли вони тісто місити?
-
Як вони відповідали півнику?
-
Що зробив півник з тіста?
-
А мишенята чим займались у цей час?
-
Як повели себе мишенята, коли спеклися пиріжки?
-
Ти же пригостив півень їх пиріжками? Чому?
-
Фізкультхвилинка.
Півник у дворі працював,
Двір старанно підмітав.
Серед пір’я та кісток.
Відшукав він колосок.
Знайшов Півник колосок,
Змолов борошна мішок.
Швидко тісто замісив
Пиріжечків наліпив.
Спік негайно у печі
Пиріжки і калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав.
-
Продовження роботи над казкою.
А)
Самостійне читання учнями казки. - Діти, а як ви гадаєте, нас Півень може пригостити пиріжками?
-
А чи всіх?
-
Кого ж він пригостить?
-
Давайте далі працювати, щоб пиріжків скуштувати.
Б) Робота в групах:
І група:
Чи є в казці такі речення?
-
Якось жили собі троє мишенят і півник Голосисте Горлечко.
-
От якось співав півень і знайшов пшеничний колосок.
-
Ось обмолотив півник колосок і знову кличе...
-
Звалив на спину пеньок та й пішов на млин.
-
А мишенята знай собі стрибають та забавляються.
-
Ось і коржики спеклися, вийняв їх півник та й поклав на стіл.
-
А мишенята тут, як тут.
-
Хто ж таких ледарів буде пиріжками пригощати?
ІІ група
Скласти речення за питаннями.
-
Де знайшов Півник колосок?
-
Що треба було зробити з колоском?
-
Куди Півник поніс зерно?
-
Що зробиш з зерна?
-
Що пік Півник?
-
За що були покарані мишенята?
ІІІ група:
Кому належать такі слова в казці:
-
Ні, не я!
-
Я обмолочу.
-
Ох, який я голодний!
-
А хто ж буде місити?
-
І я теж зголоднів!
В) Характеристика героїв казки.
Метод «Ґронування» (Стратегія «Асоціативний кущ»)
-
Кого стосуються ці слова:
Раненько встає, усіх піснею будить, тільки й знають, що танцюють та співають, колосок знайшов, забавляються, обмолотив колосок, скачуть і радіють, пішов на млин, тісто замісив, натопив піч, пісні співають, за метеликами полюють, напік пиріжків, мишенят не простив.
-
Хто з героїв сподобався? Чим?
-
(Вправа «Мікрофон»)
Г) Читання, переказ та інсценізація уривків казки.
-
Зараз ви ще раз послухаєте уривок – початок казки “Колосок” і спробуєте її розповісти далі.
Підготовлені учні читають початок слів до слів Круть! Верть! – почав кликати Півник.
Розповідь казки учнями по невеликих уривках до слів! “Спеклися пироги, півник їх вийняв”...
-
А тепер будемо казку інсценувати.
Інсценізація останнього уривка казки.
-
Робота над прислів’ями..
А) Складіть і прочитайте прислів’я записане на дошці:
ЕЗБ УДАТР МАЕН ЛОПДА (Без труда нема плода)
-
Як ви його розумієте?
-
Чи підходить воно до нашої казки?
-
Хто не докладав труда і залишився без плода?
-
Складіть і прочитайте прислів’я, розташоване на зернятках колоска.
ХТО НЕ ПРАЦЮЄ, ТОЙ НЕ ЇСТЬ
-
Поясніть його.
-
Чи справедливо, що мишенята залишились голодними?
-
Чому?
-
Подивіться на останню ілюстрацію до казки.
-
Як виглядають мишенята?
-
Чи можна сказати, що їм соромно і вони жалкують про свої вчинки?
-
Чого навчає нас ця казка?
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
-
За відповіді ваші спасибі, діти. Прийшов час урок наш завершити.
-
Я думаю, що ви будете рано прокидатися, до роботи братися, не лінуватися.
-
А сьогодні ви працювали гарно і півник приніс вам подарунки.
-
Він пригощає вас смачними пиріжками і сподівається, що ви вдома казку прочитаєте і перекажете, всі питання опрацюєте, і малюнки до казки намалюєте.