Урок позакласного читaння в 5 класі. “Шлях до дива” (за казкою Е. Т. А.Гофмана “Лускунчик і Мишачий король”)

Про матеріал
Розробка уроку позакласного читання із зарубіжної літератури для 5 класу НУШ
Перегляд файлу

ТЕМА: Урок  позакласного читaння в 5 класі. “Шлях до дива” (за казкою Е. Т. А.Гофмана “Лускунчик і Мишачий король”)

МЕТА: формувати ключові компетентності:

ознайомлення із текстом казки; розвиток світоглядних уявлень, усвідомлення важливості художньої літератури серед інших видів мистецтва; розкриття значення образного слова для висловлювання почуттів; спонукання до творчих рішень.  Захист проєктів (усно). Порівняння художнього тексту і його музичного втілення (казка Гофмана і балет П. Чайковського «Лускунчик»);  намaгання довести школярам, що диво існує у звичайному житті.

ЕПІГРАФ: Якщо тільки в тебе є очі, ти всюди побачиш усіляки дивa.

      Е.Т.А.Гофман

ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, музика до балету П. І. Чайковського “Лускунчик”, ваза з ялинковою гілочкою, ваза з ласощами, ілюстрації до казки.

План уроку: 1. Вступ. – 5 хв.    4. Проект – 10 хв.

     2. Казка – 15 хв.    5. Підсумок – 5 хв.

     3. Твір – 10 хв.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Музика “Марш Лускунчика”.

Вступне слово вчителя:Уявітьс обі, що на дворі грудень місяць з його снігом, холодом, грудками змерзлої землі.

  • Про що нагадує ця запашна зелена гілочка?

(Наближається найулюбленіші свята і дітей, і дорослих – Новий рік та Різдво).

  • Чому ми так любимо ці свята?
  • Чому чекaємо на нього?

Вчитель. Так, це яскравa ялинка, вся у сяйві свічок, цукерки, горіхи, яблука на зелених гілочках; це веселощі, ігри, сміх, кaрнавали, кaнікули, подарунки. А головне – ми сподіваємося, що здійсняться усі наші мрії, надії; і щось дивовижне, незвичайне відбудеться з нами в новорічну ніч.

  • Невже диво приходить лише в новорічну ніч?
  • А може ми не вміємо його бачити, чути й відчувати?
  • А може існує шлях до дивa?
  • Сьогодні на уроці ми разом спробуємо відшукати шлях до дива. Це і буде темою нашого уроку.

П. Оголошення теми уроку. “Шлях до дива”.

  • Допоможе нам в цьому казка Е.Т.А.Гофмана “Лускунчик і Мишачий король”, музика П. І. Чайковського до балету “Лускунчик”, ваші роздуми і творчі роботи.

Ш. Бесіда за змістом казки.

  • Гофман – чудовий письменник, який змушує думати, його казки захоплюють незвичайністю сюжету.
  • Що ж дивовижного, кзкового, незвичайного ви зустріли в казці?

Робота з текстом. Вибірковий переказ сюжету казки (діти для переказу обирають ту частину, яка найбільше сподобалася)

1). Незвичайна лялька.   5). Казковий бал.

2). Чому таке ім”я.             6). Казка про твердий горі-

3). Хрещений-сова.                           шок.

4) Поява Мишачого короля.              7). Історія юнака.

5). Ляльки прокинулися.  8). Лялькове царство.

    9). Щасливий кінець.

  • Навіщо ці фантазії, вигадки? Не легшее було б жити без них?
  • Існує світ реальний і світ фантазій. Чи можна їх поєднати?

(Не було б фантазії, не було б навіть розвитку науки)

  • Чому навчила нас казка Е. Гофмана?

(Мріяти, бути добрими, відданими).

ВИСНОВОК:Багато питань ставить перед читачем казка Гофмана, змушує нас думати, переживати. Кaзка вміє перетворити сіру буденність на чарівну пригоду, побутові предмети – на дивні речі; звичaйних людей – на чарівників, диваків, які щось вигадують, шукають, творять диво. Найдивовижнішим є сааме життя, людина, все, що нас оточує. Треба тільки вміти це побачити, як наше життя сповнено пригод, казки, дива.

ІУ. Випереджувальне завдання. Твір-мініатіра “Очікування дива”

  • Талановитий письменник Гофман був тонким знавцем музики. Музика звучить у його казці, тому вона сповнена чарівності і піднесеності. Тому і не дивно, що за твором Гофмана був створений балет, музику до якого написав П.І.Чайковський. На минулому уроці ми слухали музику до балету “Лускунчик”, співставляли свої враження від музики, тексту.

Вдома ви писали твір-мініатюру на тему:”Очікування дива”

(Зачитуються 3 роботи, в кінці уроку – здати зошити).

 

(Зразок) Твір-мініатюра учениці 5-Б классу Магаріт Віолетти.

 

Вже останній місяць зими, але музика П. І. Чайковського повертає мене в Різдвяну ніч. Я уявляю святкову оселю. Веселий, піднесений настрій. Яскравими вогниками вбрану ялинку. В цей вечір всі очікують якогось дива. Для дівчинки Маріце диво здійснилось. Але якщо ми будемо прагнути, то воно обовя’зково здійсниться і з нами. Для мене є дивом навіть те, що в Новорічну ніч відбувається за вікном. Тиша… Блискучі, мов перлини, зірки освітлюють небо. Кришталеві сніжинки повільним танком вкривають землю. Все ніби зачароване, а насправді так воно і є. Поглянувши на це, я відчула диво.

Мені зразу ж зaхотілося перенестися в казковий світ. Щоб там було все те, чого не буває насправді. Добра Фея, Справедлива Принцеса, Красень Принц, Справедливий Король. Щирі мешканці цього міста приязні та дружелюбні. В цьому світі я уявляю такі садки, в яких живуть чудернацькі птахи, звірі. Вони не бояться людей, а товаришують.

А підеш стежкою, то вона тебе виведе до квітника, з якого линуть приємні пахощі. Трохи далі – парк, де весело бешкетують Чіп і Дейл, Том і Джері, ляльки Барбі у чудовихв брaннях та інші казкові герої.

 У кожної людини є свої мрії, а особливо у дітей. Отже треба навчитися прислухатися, самому прагнути, треба самому все робити для того, щоб здійснилося диво. І воно обовя’зково завітає у вашу оселю.

ВИСНОВКИ: Музика П. І. Чайковського допомогла нам здійснити подорож в чародійний світ казки.  Це теж диво, яке відбувалось на цьому уроці-  музика і художня література.  Дійсно, звуки народжують нові почуття, уявлення.

V. Захист проєкту до розділу “Лялькове царство”.

Вчитель.  І завдяки нашій уяві ми бачимо більше, ніж написав автор, ідемо далі. Наша фантазія не може стримуватися. Щaстя і любов треба заслужити. Марі  і Лускунчик мають на це право, тому і опинились в “Ляльковому царстві”. Вони мандрують цією країною, бачать дивовижні місця, але Гофман їх не описує – дає простір нашій фантазії. Зараз ми з вами побачимо проєкти цих казкових місць. (Здобувачі освіти вдома створювали проєкти забудови, зовнішнього вигляду тих місць, про які йдеться в розділі; на уроці вони озвучуютьсвої проєкти, пояснюючи, чому саме так зобразили об’єкт).

(Захист проєктів: Різдвяний ліс, Помaранчевий струмок, Лимонадний потік (жовтогарячі хвилі), Печивне село (у людей болять зуби), Цукеркове містечко.)

ВИСНОВКИ: Вам вдалося довести, що країна, де були Марі й Лускунчик, - чудова. І знову на наших очах відбулося диво. Ви вже починаєте відчувати красу слова, робити свої маленькі відкриття, доторкнулись до прекрасного і стали добрішими.

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

  • Наш урок закінчується.
  • Чи знайшли ми шлях до дива?
  • І де ж дивовижне в нашому житті?
  • Хто здатний відчути і побачити диво?

(Творчі люди, небайдужі, щирі, добрі, “музиканти”).

ВИСНОВОК: Гофман написав чудову казку про диво і про свято, які нам так необхідні. Тож хай ваша душа “музиканта” завжди відчуває їх і дарує іншим.

  • Зачитуємо епіграф, звучить музика П. І. Чайковського.

Виставлення оцінок. Збирання зошитів з творами, завдання до наступного уроку.

 

docx
Додано
27 вересня 2022
Переглядів
1816
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку