ТЕМА: Урок позакласного читaння в 5 класі. “Шлях до дива” (за казкою Е. Т. А.Гофмана “Лускунчик і Мишачий король”)
МЕТА: формувати ключові компетентності:
ознайомлення із текстом казки; розвиток світоглядних уявлень, усвідомлення важливості художньої літератури серед інших видів мистецтва; розкриття значення образного слова для висловлювання почуттів; спонукання до творчих рішень. Захист проєктів (усно). Порівняння художнього тексту і його музичного втілення (казка Гофмана і балет П. Чайковського «Лускунчик»); намaгання довести школярам, що диво існує у звичайному житті.
ЕПІГРАФ: Якщо тільки в тебе є очі, ти всюди побачиш усіляки дивa.
Е.Т.А.Гофман
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер, музика до балету П. І. Чайковського “Лускунчик”, ваза з ялинковою гілочкою, ваза з ласощами, ілюстрації до казки.
План уроку: 1. Вступ. – 5 хв. 4. Проект – 10 хв.
2. Казка – 15 хв. 5. Підсумок – 5 хв.
3. Твір – 10 хв.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Вступне слово вчителя:Уявітьс обі, що на дворі грудень місяць з його снігом, холодом, грудками змерзлої землі.
(Наближається найулюбленіші свята і дітей, і дорослих – Новий рік та Різдво).
Вчитель. Так, це яскравa ялинка, вся у сяйві свічок, цукерки, горіхи, яблука на зелених гілочках; це веселощі, ігри, сміх, кaрнавали, кaнікули, подарунки. А головне – ми сподіваємося, що здійсняться усі наші мрії, надії; і щось дивовижне, незвичайне відбудеться з нами в новорічну ніч.
П. Оголошення теми уроку. “Шлях до дива”.
Ш. Бесіда за змістом казки.
Робота з текстом. Вибірковий переказ сюжету казки (діти для переказу обирають ту частину, яка найбільше сподобалася)
1). Незвичайна лялька. 5). Казковий бал.
2). Чому таке ім”я. 6). Казка про твердий горі-
3). Хрещений-сова. шок.
4) Поява Мишачого короля. 7). Історія юнака.
5). Ляльки прокинулися. 8). Лялькове царство.
9). Щасливий кінець.
(Не було б фантазії, не було б навіть розвитку науки)
(Мріяти, бути добрими, відданими).
ВИСНОВОК:Багато питань ставить перед читачем казка Гофмана, змушує нас думати, переживати. Кaзка вміє перетворити сіру буденність на чарівну пригоду, побутові предмети – на дивні речі; звичaйних людей – на чарівників, диваків, які щось вигадують, шукають, творять диво. Найдивовижнішим є сааме життя, людина, все, що нас оточує. Треба тільки вміти це побачити, як наше життя сповнено пригод, казки, дива.
ІУ. Випереджувальне завдання. Твір-мініатіра “Очікування дива”
Вдома ви писали твір-мініатюру на тему:”Очікування дива”
(Зачитуються 3 роботи, в кінці уроку – здати зошити).
(Зразок) Твір-мініатюра учениці 5-Б классу Магаріт Віолетти.
Вже останній місяць зими, але музика П. І. Чайковського повертає мене в Різдвяну ніч. Я уявляю святкову оселю. Веселий, піднесений настрій. Яскравими вогниками вбрану ялинку. В цей вечір всі очікують якогось дива. Для дівчинки Маріце диво здійснилось. Але якщо ми будемо прагнути, то воно обовя’зково здійсниться і з нами. Для мене є дивом навіть те, що в Новорічну ніч відбувається за вікном. Тиша… Блискучі, мов перлини, зірки освітлюють небо. Кришталеві сніжинки повільним танком вкривають землю. Все ніби зачароване, а насправді так воно і є. Поглянувши на це, я відчула диво.
Мені зразу ж зaхотілося перенестися в казковий світ. Щоб там було все те, чого не буває насправді. Добра Фея, Справедлива Принцеса, Красень Принц, Справедливий Король. Щирі мешканці цього міста приязні та дружелюбні. В цьому світі я уявляю такі садки, в яких живуть чудернацькі птахи, звірі. Вони не бояться людей, а товаришують.
А підеш стежкою, то вона тебе виведе до квітника, з якого линуть приємні пахощі. Трохи далі – парк, де весело бешкетують Чіп і Дейл, Том і Джері, ляльки Барбі у чудовихв брaннях та інші казкові герої.
У кожної людини є свої мрії, а особливо у дітей. Отже треба навчитися прислухатися, самому прагнути, треба самому все робити для того, щоб здійснилося диво. І воно обовя’зково завітає у вашу оселю.
ВИСНОВКИ: Музика П. І. Чайковського допомогла нам здійснити подорож в чародійний світ казки. Це теж диво, яке відбувалось на цьому уроці- музика і художня література. Дійсно, звуки народжують нові почуття, уявлення.
V. Захист проєкту до розділу “Лялькове царство”.
Вчитель. І завдяки нашій уяві ми бачимо більше, ніж написав автор, ідемо далі. Наша фантазія не може стримуватися. Щaстя і любов треба заслужити. Марі і Лускунчик мають на це право, тому і опинились в “Ляльковому царстві”. Вони мандрують цією країною, бачать дивовижні місця, але Гофман їх не описує – дає простір нашій фантазії. Зараз ми з вами побачимо проєкти цих казкових місць. (Здобувачі освіти вдома створювали проєкти забудови, зовнішнього вигляду тих місць, про які йдеться в розділі; на уроці вони озвучуютьсвої проєкти, пояснюючи, чому саме так зобразили об’єкт).
(Захист проєктів: Різдвяний ліс, Помaранчевий струмок, Лимонадний потік (жовтогарячі хвилі), Печивне село (у людей болять зуби), Цукеркове містечко.)
ВИСНОВКИ: Вам вдалося довести, що країна, де були Марі й Лускунчик, - чудова. І знову на наших очах відбулося диво. Ви вже починаєте відчувати красу слова, робити свої маленькі відкриття, доторкнулись до прекрасного і стали добрішими.
УІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
(Творчі люди, небайдужі, щирі, добрі, “музиканти”).
ВИСНОВОК: Гофман написав чудову казку про диво і про свято, які нам так необхідні. Тож хай ваша душа “музиканта” завжди відчуває їх і дарує іншим.
Виставлення оцінок. Збирання зошитів з творами, завдання до наступного уроку.