Наповнені добром та гумором твори Нестайка полюбилися кільком поколінням українців. На рахунку метра – п'ять літературних премій національного масштабу. А його трилогія "Тореодори з Васюківки" внесена до Особливого почесного списку імені Андерсена. Урок позакласного читання за оповіданням "Імпічмент" продовжить знайомство учнів із пригодницькою літературою, допоможе розвивати пам'ять, логічне мислення, зв'язне мовлення, вміння характеризувати героїв літературного твору, давати власну оцінку прочитаному, виховуватиме почуття дружби, інтерес до творчості В.Нестайка.
Урок позакласного читання у 6 класі
Тема уроку. Пригоди і романтика. Всеволод Нестайко.
Оповідання ”Імпічмент“.
Мета уроку: продовжити знайомство учнів із пригодницькою літературою;
розвивати пам’ять, логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння
характеризувати героїв літературного твору, давати власну
оцінку прочитаному; виховувати почуття дружби, інтерес до
творчості В.Нестайка.
Тип уроку: урок позакласного читання
Обладнання: портрет В.Нестайка, твори, скринька, бюлетені, гасло ”Вибори!
Вибори! Всі на вибори!“
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку (”Побажай мені успіху“).
2.Вступне слово вчителя.
Хочете— вірте, а хочете—ні, та на сьогоднішньому уроці позакласного читання ми знову із Всеволодом Зіновійовичем Нестайком—улюбленим українськиим дитячим письменником. Його творами захоплювалися ваші батьки, можливо й дідусі та бабусі; його твори залюбки читають діти, які живуть за межами України.Мабуть, секрет такої широкої популярності в тому, що на відміну від багатьох дорослих, він ніколи не переставав розуміти дітей.
На сьогодні у творчому доробку В.Нестайка понад 90 творів, перекладених 20 мовами світу, він удостоєний премій імені Лесі Українки, Миколи Трублаїні, Олександра Копиленка. А ”Тореадори з Васюківки“ внесено Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до особливого почесного списку Ганса Крістіана Андерсена як один з найвидатніших творів сучасної дитячої літератури.
А які ще твори В.Нестайка читали ви, про які чули?( ”В країні сонячних зайчиків“, ”Пригоди в лісовій школі“, ”Чарівне дзеркальце“—це повісті-казки. Повісті та оповідання ”Одиниця з обманом“, П’ятірка з хвостиком“, Неймовірні детективи“, ”Пригоди грицька Половинки“, ”Космо-Натка“).
ІІ.Повідомлення теми, мети уроку.
На сьогоднішному уроці ми познайомимось із героями ще одного оповідання В.Нестайка ”Імпічмент“.
Як ви розумієте назву оповідання?
Імпічмент—вияв недовіри вищій посадовій особі та притягнення її до відповідальності за порушення законів країни.
—Зверніть увагу на гасло, що у нас на дошці і ось на цю виборчу скриньку, бюлетені.Про що ітиметься мова на сьогоднішньому уроці?
Про які ”свіжі“ події нагадують нам ці речі? ( вибори Президента держави).
—Так.У нас сьогодні відповідальна справа. Ми будемо брати участь у виборах президента класу.
( Учитель виразно читає початок оповідання).
ІІІ.Опрацювання навчального матеріалу.
—Шостий ”Б“ готувався до президентських виборів.
Кандидатів було дев’ять. Але семеро з них були нещасасні самовисуванці, які жодних шансів не мали.(Хто такі ”самовисуванці“?)
Ми їх навіть не називатимемо. Реальних претендентів було двоє—Вовочка Таратута і Боря Бородавко.Вовочка був білявий, кирпатий, веснякуватий, з щербатим зубом. І дуже симпатичний. Усі в класі його любили. Особливо за те, що він весь час розповідав анекдоти про Вовочку і підсміювався сам із себе, наче то він був героєм тих анекдотів. Але у Вовочки був один серйозний недолік—Вовочка був ледар. Замість того, щоб виконувати домашні завдання, він дивився телевізор. А контролювати його було нікому—батьки цілий день працювали.Тому у Вовоччиному щоденнику раз у раз проскакували то двійки, а то й одиниці. А президент класу, як ви знаєте, мусить бути авторитетом, якщо не зразком. В цьому розумінні другий претендент, Боря Бородавко, мав незаперечну перевагу, позаяк був круглим відмінником. І взагалі страшним ерудитом.
(Ерудит—людина, що має глибокі різносторонні знання). Регулярно читав перекладну дитячу енциклопедію ”Все про все“ і приголомшував однокласників потрясаючими повідомленнями: про те, наприклад, що шиї у жирафи і у вчительки математики Анастасії Петрівни однакові, бо мають одну й ту саму кількість хребців, що кропива й медуза—майже родичі, бо жалять за одним принципом і що кусають людей не комарі, а комарихи—кровопивці, вапмпіри...( Далі учитель читає текст до слів—електорат жуйку взяв..., пояснивши значення слів,—армрестлінг—вид спорту, триборство;
електорат—виборці).
—Діти, ви зрозуміли, що настав час після передвиборної кампанії, коли були і обіцянки, і підкупляння ”закордонними жуйками“—настали вибори президента 6”Б“ класу... Вовочка Таратута і Боря Бородавко... Хто є хто? Які ж вони ці два претенденти? На мою думку, настав час і вам взяти участь у виборах. Ви отримаєте бюлетені, по черзі зайдете за ширму і проти кандидатури, яку б ви підтримали, поставте позначку і вкинете в скриньку.
(Голосування розпочато...)
—Я собі дозволю відкрити скриньку і порахувати голоси.
За Вовочку Таратуту—...голосів
За Борю Бородавко—....голосів
А тепер дізнаємося, як же проголосували учні 6 ”Б“ класу в оповіданні?..
( Учитель продовжує читати оповідання і читає весь текст, пояснивши слово опозиція—опір, протидія, протиставлення однієї політики, одних поглядів іншій політиці, іншим поглядам.)
Бесіда по змісту твору
1.Яким був Вовочка Таратута до виборів?
2.Як Боря пережив поразку на виборах?
3.Яке завдання поставила перед собою опозиція?
4.Як змінився Вовочка, коли став президентом?
5.Які організаторські здібності виявив Вовочка Таратута?
6.Як далі боровся за лідерство Боря?
7.Чому Боря ”густо-густо почервонів і одвернувся“?
8. Чому Боря Бородавко плакав у шкільному туалеті?
9.Чи вважаєте ви Борю важливою особистістю? Чому?
10.Що вас захоплює в образі Вовочки Таратути?
11.Які риси, на ваш погляд,повинні бути у реального претендента в президенти класу чи школи?
12.Яким ви хотіли бачити Президента України?
—Дякую за відверту розмову. А зараз я вас запрошую в ” Бюро літературних знахідок“. Кому належить ця річ?( Предмети намальовані і розміщені на магнітній дошці).
Який епізод твору пов’язаний з ними? (Телевізор, енциклопедія ”Все про все“, ”Мерседес“, жуйка, картинка ”мавпочка з окардеоном“, щоденник, портфелі).
ІV. Підведення підсумку уроку.
1.З’ясування емоційного враження від прочитаного.
(Учитель прикріплює на дошці аркуші з написами ”Збентежило“, ”Захопило“, ”Засмутило“, ”Звеселило“, Вразило“. Учні розповідають про враження, яке було найсильнішим).
2.Формування ідеї твору.
3.Доповніть речення:
—Я переконався, що твори В.Нестайка...
—Оповідання ”Імпічмент“ допомогло мені зрозуміти...
—Я хотіла б, щоб серед моїх друзів був...,бо...
—Я обов’язково прочитаю...
—На сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалось...
Учитель.
Сьогодні ви познайомились іще з одним оповіданням В. Нестайка. Думаю, що зрозуміли про те, яким повинен бути президент класу і не тільки...
Людина чесна, справедлива, якій можна довіряти, з якою приємно спілкуватись, відпочивати, завжди можна одержати підтримку, на яку хочеться рівнятись, тобто бути справжнім другом.
У вас виникло бажання прочитати про нові пригоди героїв книг В.Нестайка? Завітайте до бібліотеки!
V.Домашнє завдання.
Написати відгук на самостійно прочитане оповідання В.Нестайка за планом:
1.Автор і назва твору.
2.Тема оповідання.
3Як розгортаються в ньому основні події.
4.Епізод. що найбільше запам’ятався.
5.Хто з героїв найбільше сподобався і чому?
6.Загальне враження, яке справило оповідання. Над чим заставило замислитись.
(Рекомендовано прочитати оповідання ”Пригоди Грицька Половинки“)
1