1.Розповідь учителя з елементами бесіди.
2.Розминка органів мовлення.
3.Прослуховування запису вірша Т.Шевченка «Чи то недоля, чи неволя…»
4.Конкурс декламаторів.
Урок№
ТЕМА: « Урок виразного читання.Конкурс на кращого декламатора поезії Т.Г.Шевченка»
МЕТА: удосконалювати вміння виразного читання, повторити особливості виразного читання (засоби, вимоги, техніку, паузи тощо); навчити учнів виразного читання поетичних творів і закріпити ці знання під час проведення конкурсу на кращого декламатора поезії; розвивати усне мовлення школярів, пам’ять, навички виразного читання поетичних творів; збагачувати словниковий запас; сприяти розвитку декламаторських здібностей; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни; прищеплювати інтерес до результатів власної праці.
Теорія літератури: повторити особливості виразного читання (засоби, вимоги, техніку, паузи.
ОБЛАДНАННЯ: портрет Т. Шевченка, виставка «Кобзарів», крилаті вислови з творів поета,відеофільм «Шляхами Великого Кобзаря», запис виступу Б.Ступки.
ХІД УРОКУ
І.Етап орієнтації
Вступне слово вчителя. Звучить музика.+ презентація про Т.Г.Шевченка
Слово вчителя
Дорогі діти! Рада вітати Вас.
Напевно, в Україні немає людини, яка б була байдужою до поетичного слова Шевченка – великого сина нашої землі, геніального поета, творчість якого ніколи не перестане хвилювати і вчити, вчити любити свій край, свій народ, вчити бути чесним, вірним, мужнім. У цьому ми переконались, вивчаючи біографію митця, його поетичні твори. Цей урок присвячується пам'яті безсмертного Кобзаря.
«Хвилинка мудрості» (вибрати із запропонованих висловлювань мудрих
людей ту, що стосується Шевченка)
· «Він осягнув глибину людської душі і висоту Всесвіту» (зап.у зош.)
· «Його поема – самобутній і глибоко національний твір, де стародавніх
троянців і латинян переодягнено в жупани й кобеняки українського
козацтва 18 ст…»
· «Він «вічний революціонер», український Мойсей, співець свободи, невтомний Каменяр»
ІІ.Етап ціле покладання.
Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.
-Сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож під назвою «Світ виразного поетичного слова». Ми зустрінемося з прекрасними ліричними творами, які приваблюють нас своїм лаконізмом, щирістю, емоційністю, образністю поетичної мови.
Автором безсмертних поетичних рядків, які будуть звучати на нашому уроці, є Т. Г. Шевченко, наш Великий Кобзар,Його ім'я входить у наше життя з дитинства, з маминих пісень, з наших перших книжок. І з роками Шевченкове слово стає все ближчим, все дорожчим.
«Кобзар» є в кожному домі, він друкується мільйонними тиражами, десятками мов, але все одно в книгарнях не залежується. Люблять, шанують у нас геніального поета, художника, мислителя.
Священним обов'язком для кожного митця є особисте слово про Кобзаря. Тож і маємо сьогодні величезну мистецьку Шевченкіану: у поезії й прозі, у бронзі й дереві, у листівках і на великих полотнах...
ІІІ.Етап проектування.
1.Розповідь учителя з елементами бесіди.
2.Розминка органів мовлення.
3.Прослуховування запису вірша Т.Шевченка «Чи то недоля, чи неволя…»
4.Конкурс декламаторів.
ІV.Етап організації виконання плану .
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Учитель: Завдання поезії — розтривожити душу, примусити людину відгукнутися. Справжня поезія — неповторна. Це не завжди означає виняткову оригінальність чи сміливий експеримент. Поезія може розповідати і про цілком знайомі, буденні речі звичайними словами, але розкривати їх по-новому, давати нам новий погляд. Поезію та звичайне мовлення можна порівняти з алмазом та графітом. І дорогоцінний камінь, і темно-сірий мінерал складаються з однієї і тієї ж речовини — вуглецю, але атоми в їхній структурі поєднані по-різному. Так само і поезія може складатися з цілком звичайних слів, які ми чуємо щодня, але поєднувати їх по-новому, створюючи досі небачені словесні коштовності. Творчість поета саме і полягає у тому, щоб знайти цей новий, неповторний, ніким ще не випробуваний спосіб поєднання слів, який може вразити читача, знайти шлях до його душі і залишити у ній слід. Змінити щось у людині назавжди.
Справжня поезія — безсмертна. Так, можна заперечити, що мало чого є у світі настільки ж нетривкого, ніж слова — чи то на папері, чи на камені. Поезія подібна властивостями до алмазу, але не має його твердості. Однак згадаймо слова героя великого роману: «Рукописи не горять». І навіть через тисячі років віднайдений серед пісків пустелі клаптик папірусу зі словами стародавнього поета зберігає свою силу. Ця поезія приходить до нас через час і простір і торкається нашої душі так само, як і сучасна.
Виразне читання є одним із засобів перевірки розуміння нами твору.
-А що ж ми з вами знаємо про науку виразного читання?
Дякую! Дуже приємно вчити таких розумних дітей!
2.Підготовка до виступу перед слухачами «Розминка органів мовлення»
Вправа 1. На рахунок „раз” – розтягніть губи в усмішку, не оголюючи зубів; на „два” – витягніть губи щільною трубочкою уперед („хоботок”); на „три”. „чотири”, „п’ять”, „шість ”– рухайте „хоботком” почергово вправо, вліво, вверх, вниз; на „сім” – знову усмішка; на „вісім” – висхідне положення. Можна також зробити кілька кругових рухів „хоботком” за годинниковою стрілкою, а потім проти неї. Повторіть вправу 3-4 рази.
3.Прослуховування запису вірша Т.Шевченка «Чи то недоля, чи неволя…» у виконанні незабутнього нашого артиста Богдана Ступки.
4.Конкурс декламаторів.
Учитель :А зараз переходимо безпосередньо до конкурсу. У кожного Шевченко – свій, тому і вірші ви обрали самі, керуючись власними уподобаннями та міркуваннями. Перед виступом не забудьте нам їх озвучити. Також у вас є пам’ятки « Як навчитися виразно читати віршовані твори» та «Пам’ятки декламатора». Звертайтеся до них у разі потреби.
А я представляю вашій увазі журі, яке і виявить кращого декламатора поезії.
Отже, вкладіть у своє читання усю душу, передайте суть написаного колись Великим Кобзарем.
ІV.Контрольно – оціночний етап
Рецензування відповідей. Слово журі. Нагородження кращого читця.
Всі ви, я думаю, прекрасно пам’ятає рядки Т. Шевченка: «Ну, що б, здавалося, слова.. Слова та голос – більш нічого.. А серце б'ється-ожива, як почує.. Знать, од Бога, і голос той, і ті слова ідуть між люди…» Чарівну силу слова, я думаю, ви ще раз відчули сьогодні…. Тож не втрачайте і не забувайте цього відчуття якомога довше.
1